• امروز : 25 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن چهار نیرومند (قدرتمندان) (The Mighty Ones )

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1080 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
انیمیشنی سریالی که در سال 2020 ساخته شده و ماجراهای چهار دوست کوچک را روایت می‌کند. راکسی (سنگریزه)، بری (توت فرنگی)، لیف (برگ) و توئیگ (تکه چوب) چهار دوستی هستند که در حیاط خانه‌ی سه خانم، با یکدیگر روزهایشان را سپری می‌کنند. طی ماجراهایی که هربار برای این گروه دوستی اتفاق می‌افتد، سعی شده است پیامی مثبت درباره‌ی روابط دوستانه منتقل شود، اما اغلب اشتباهات این گروه دوستی و رفتارهای غیرمحترمانه‌ی آن‌ها نسبت به هم پررنگ‌تر از کارهای درست آن‌هاست!

ژانر : کمدی

سال 2020 1 فصل، 10 قسمت 23دقیقه‌ای (قسمت‌های 1 تا 4 و قسمت 8 ارزیابی شد) جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«چهار نیرومند» درواقع یک گروه دوستی متشکل از چهار موجود کوچک (توت‌فرنگی، سنگریزه، برگ، تکه‌چوب) است که هربار ماجرایی را در حیاط یک خانه تجربه می‌کنند. محل زندگی این موجودات باعث شده فضای انیمیشن اغلب آشفته و کثیف باشد و اتفاقات ناخوشایند به‌صورت طنز نمایش داده شود. مانند شناکردن این موجودات در یک توالت فرنگی، بالاآوردن موجودات، مزه‌کردن صمغی که به‌صورتی ناخوشایند از بینی و دهان توئیگ (تکه‌چوب) خارج شده است و... .

این چهار دوست هربار ماجرایی را تجربه می‌کنند که نتیجه‌ای درباره‌ی روابط دوستانه از آن گرفته می‌شود. درکنار اینکه برداشت پیام‌های مثبت هر ماجرا ممکن است برای کودکان کم‌سن خیلی ساده نباشد، الگوهای رفتاری این چهار دوست هم خیلی مناسب نیست! آن‌ها همیشه رفتار محترمانه‌ای باهم ندارند. گاهی بی‌دلیل یکدیگر را نادیده می‌گیرند. به‌راحتی به یکدیگر ضربه می‌زنند و گاهی به هم توهین و ناسزا می‌گویند که تمام این اتفاقات در قالبی طنز رقم می‌خورد.

این تناقض میان پیام‌های مثبت داستان و الگوهای رفتاری قهرمانان اثر شاید باعث شود که کودکان رفتارهای درست را از نادرست تشخیص ندهند. پس بهتر است درصورت مشاهده‌ی این اثر درباره‌ی درستی و نادرستی هریک از رفتارها با کودکان صحبت کنید. آن‌ها را توجیه کنید که ممکن است رفتاری که اکنون به آن می‌خندیم در دنیای واقعی باعث دلخوری دیگران شود.

یکی از قسمت‌های این سریال انزجار «بری» از خانواده‌اش را نشان می‌دهد و خوشحالی دوستش «راکسی» از اینکه بری به‌جای خانواده‌اش، پیش آن‌ها مانده است! نمایش زندگی چهار دوست که خانواده‌ای ندارند یا از خانواده‌های خود خوششان نمی‌آید می‌تواند الگویی نامناسب تلقّی شود.

پیشنهاد می‌شود برای کودکانی که به‌تازگی در گروه‌های دوستی وارد شده‌اند و دنیای اجتماعی وسیع‌تری را تجربه می‌کنند، این نوع الگوی دوستی نمایش داده نشود و درصورت مشاهده، رفتارهای نادرست درون اثر را به زبانی ساده برای کودکان نقد کنید.

خلاصه: چهار دوست هربار ماجرایی را تجربه می‌کنند که نتیجه‌ای درباره‌ی روابط دوستانه از آن گرفته می‌شود. درکنار اینکه برداشت پیام‌های مثبت هرماجرا ممکن است برای کودکان کم‌سن کمی دشوار باشد، الگوهای رفتاری این چهار دوست هم خیلی مناسب نیست!

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره‌ی نتیجه و پیام هر قسمت کودک خود را راهنمایی کنید:

راکسی در ماجرای مراقبت از تخم‌مرغ چه چیزی یاد گرفت؟

چرا بری با دیدن کاغذ گربه‌ای دوستانش را فراموش کرد؟ تو حاضری داشته‌هایت را با دوستانت تقسیم کنی؟

چرا همه خودشان را شبیه توئیگ کردند؟ مثل توئیگ رفتارکردن چه درسی به آن‌ها داد؟

درباره‌ی رفتارهای درست و نادرست چهار دوست این اثر با کودک خود صحبت کنید

بپرسید به نظر تو تمام رفتارهایی که چهار نیرومند انجام می‌دهند درست است؟

نادیده‌گرفتن توئیگ توسط لیف و سایر دوستانش چه تأثیری روی او می‌گذارد؟

آیا ما حق داریم برای شوخی و تفریح به دیگران ضربه بزنیم؟ اگر کسی چنین کاری با ما بکند خوشمان می‌آید؟

خلاصه: درباره‌ی نتیجه و پیام هر قسمت، کودک خود را راهنمایی کنید. درباره‌ی رفتارهای درست و نادرست این چهار دوست با او صحبت کنید

داستان اثر

در حیاط خانه‌ی سه خانم، یک گروه دوستی کوچک درحال زندگی‌کردن و رقم‌زدن ماجراهای خودشان هستند. یک سنگریزه، یک توت‌فرنگی، یک برگ و یک تکه‌چوب که باهم وقت می‌گذرانند. آن‌ها هربار ماجرایی را تجربه می‌کنند که نتیجه‌ی آن معمولاً به روابط دوستانه‌‌ی آن‌ها مربوط می‌شود. مثلاً روزی آن‌ها در جستجوی راهی برای بقا در سرمای زمستان، تصمیم می‌گیرند هرچه دارند باهم تقسیم کنند؛ اما با واردشدن به یک شهر (شهر کوچکی که از اسباب‌بازی‌های صاحب‌خانه است) توت‌فرنگی چشمش به پول می‌افتد و دوستانش را فراموش می‌کند.

در یک قسمت، آن‌ها برای درست‌کردن یک سدّ آب، از دوستشان (توئیگ) که تکه‌ای چوب است استفاده می‌کنند. توئیگ که احساس می‌کند دوستانش فقط از او استفاده می‌کنند و احساساتش را درک نمی‌کنند دلخور می‌شود. دوستان توئیگ تصمیم می‌گیرند یک روزِ تمام مانند توئیگ رفتار کنند تا بتوانند او را بهتر درک کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Sunil Hall, Lynne Naylor / سونیل حال، لین نیلور

نویسنده: Sunil Hall, Lynne Naylor / سونیل حال، لین نیلور

تهیه کننده: Andy Fiedler/ اندی فیدلر

بازیگران: Josh Brener, Alex Cazares, Jessica McKenna, Jimmy Tatro / جاش برنر، الکس کاسارس، جسیکا مکنا، جیمی تاترو

شخصیت‌ها:

راکسی: سنگریزه‌ای که معمولاً سعی دارد به فکر دوستانش باشد و اغلب دنبال حل مسائل است.

بری: توت‌فرنگی کوچکی که از میان دوستانش بیشتر با راکسی وقت می‌گذراند و گاهی مرتکب اشتباهاتی می‌شود.

لیف: یک برگ خونسرد و اغلب بیخیال.

توئیگ: چوب کوچک آرام و احساساتی که درمیان گروه دوستانش معمولاً مورد بی‌توجهی واقع شده و احساساتش کمتر درک می‌شود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: DreamWorks Animation Television / دریم ورکز

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد چهار نیرومند (قدرتمندان)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!