• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن پنگوئن خوش‌قدم ۲ (HAPPY FEET TWO)

author-img

توسط : کوثر سعیدفر ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

841 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
انیمیشنی کمدی-موزیکال درباره‌ی تبعات گرم‌شدن زمین و شکستن یخچال‌های قطبی و تأثیر آن روی زندگی حیوانات قطبی، مخصوصاً پنگوئن‌ها. در این انیمیشن که برنده‌ی اسکار بهترین انیمیشن هم شده، مفاهیمی چون محبت و همکاری و گفت‌وگو در خانواده، اهمیت زندگی جمعی و... وجود دارد. صحنه‌های رقص و آواز و همچنین شوخی‌ها و صحنه‌هایی با ارجاعات جنسی وجود دارد که در نسخه‌ی سانسورشده حذف‌ شده‌اند.

ژانر : کمدی موزیکال

سال 2011 105 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن با نگاهی جدید و به‌صورت غیرمستقیم اهمیت حفاظت از محیط‌زیست را گوشزد می‌کند. ممکن است برخی از کودکان متوجه پیام انیمیشن در باب عواقب گرم‌شدن زمین و آب‌شدن یخچال‌ها و تأثیرش بر روی زندگی حیوانات قطبی نشوند. لازم است والدین درباره‌ی دلیل شکسته‌شدن یخچال قطبی و حبس‌شدن پنگوئن‌ها گفت‌وگو کنند.

در این انیمیشن، شوخی‌ها و ارجاعات جنسی نسبتاً زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها در نسخه‌ی پیشنهادی کدومو حذف شده‌ است. شخصیت‌های انیمیشن بعضی مواقع بدزبانی می‌کنند که لازم است والدین درباره‌ی ایرادات آن با کودکان صحبت کنند. همچنین همان‌طورکه از ژانر انیمیشن پیداست، این انیمیشن موزیکال است و صحنه‌های رقص و آواز پنگوئن‌ها در آن نقشی کلیدی دارد و در آخر داستان هم همین رقصیدنشان گره‌ها را باز می‌کند.

دوری از مادر و ترس ازدست‌دادن مادر در تمام فضای انیمیشن حاکم است که البته با حمایت‌های پدر اریک از او و امیددادن برای حل‌شدن مشکل، تعدیل‌شده است. همچنین در ابتدای انیمیشن هم شخصیت اصلی، یعنی اریک، با دوستانش از قبیله فرار کرده بود. والدین لازم است درباره‌ی راه‌های دیگری که اریک داشت با فرزندان گفت‌وگو کنند. دیدن نسخه‌ی اصلی و سانسورنشده‌ی این انیمیشن با توجه به داشتن ارجاعات جنسی برای کودکان زیر 12سال توصیه نمی‌شود.

خلاصه: انیمیشن دارای پیام‌های مثبت غیرمستقیم در باب حفاظت از محیط‌زیست است و ارجاعات جنسی، دوری از والدین، رقص و آواز در آن وجود دارد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

والدین لازم است درباره‌ی دلایل آب‌شدن یخچال‌های قطبی با فرزندان گفت‌وگو کنند. در مدرسه درباره‌ی دلایل گرم‌شدن زمین با بچه‌ها صحبت شده است، از آن‌ها بخواهید چیزهایی را که می‌دانند با شما به اشتراک بگذارند. می‌توانید به همین بهانه اهمیت مطالعه و کتاب‌خواندن را نیز به آن‌ها گوشزد کنید و باهم کتاب‌هایی درباره‌ی زندگی حیوانات قطبی و تأثیر رفتارهای انسان بر روی زندگی آن‌ها بخوانید. با آن‌ها درباره‌ی الگوهای دوستی‌ای که در انیمیشن وجود دارد صحبت کنید. مثل دوستان اریک که وقتی تمام قبیله او را مسخره می‌کردند، آن‌ها از اریک حمایت کردند یا وقتی‌که بیل، ویل را تنها نگذاشت و در آخر فیلم تمام قبیله را پیش ویل برده بود تا به او کمک کند.

همچنین روی این نکته تأکید کنند که هرکس برای کاری ساخته شده است و ما هرچقدر تلاش کنیم، به بعضی از اهداف نمی‌رسیم و این ربطی به بدذات‌بودن یا به‌اندازه‌ی‌کافی خوب‌نبودن ما ندارد. مثل اریک که یک پنگوئن بود ولی آرزو داشت پرواز کند، ولی وقتی نمی‌توانست پرواز کند سرخورده می‌شد و فکر می‌کرد به‌اندازه‌ی‌کافی خوب نیست.

دلایل شکستن یخچال‌ها چه بود؟ اریک چه‌ کار‌های دیگری به‌جز ترک قبیله‌اش می‌توانست انجام دهد؟ آدم‌ها چقدر در اتفاقاتی که برای زیستگاه حیوانات قطبی افتاده بود نقش داشتند؟ ما چطور می‌توانیم از اتفاقات ناگواری که برای محیط‌‌زیست قطبی می‌افتد جلوگیری کنیم؟ چرا ویل بعدازاینکه به پایان دنیا رسید خوشحال نبود؟ جداشدن ویل از قبیله‌اش به نفعش بود؟

خلاصه: با فرزندان درباره‌ی دلایل آب‌شدن و شکستن یخچال‌ها و تأثیرات انسان بر روی محیط‌‌زیست قطبی گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

اریک بچه‌پنگوئنی است که به‌خاطر ناتوانی‌اش در رقصیدن، توسط بقیه‌ی قبیله‌اش مسخره می‌شود و بعد از سرخورده‌شدن، با دوستانش قبیله را ترک می‌کند و به سرزمینی به نام دهلی‌لند می‌روند که در آنجا پرنده‌ای به نام سوون وجود دارد که چون شبیه پنگوئن‌هاست، خودش را به‌عنوان یک پنگوئن جا زده که می‌تواند پرواز کند.

اریک هم با دیدن سوون آرزو می‌کند که بتواند پرواز کند. پدر اریک به دنبال او می‌رود و او را به قبیله برمی‌گرداند، ولی وقتی برمی‌گردند، می‌بینند که یک یخچال قطبی آب‌شده و شکسته و باعث شده تمام قبیله در آنجا حبس شوند. درنهایت پدر اریک با همکاری دیگر قبیله‌های پنگوئن‌ها و فک‌ها و میگوها، یخ‌ها را می‌شکنند و قبیله را نجات می‌دهند.

جزئیات اثر

کارگردان: George Miller

نویسنده: George Miller / Gary Eck /Paul Livingston / Warren Coleman

بازیگران: Robin Williams, Elijah Wood, Pink

شخصیت‌ها:

اریک: بچه‌پنگوئنی است که از کارهای روزمره در قبیله بدش می‌آید و می‌خواهد پرواز کند.

ویل: میگویی که می‌خواهد از قبیله جدا شود و به پایان دنیا برسد.

سوون: پرنده‌ای شبیه پنگوئن است که به‌دروغ می‌گوید پنگوئنی است که قدرت عجیبی دارد و می‌تواند پرواز کند. به همین دلیل، همه‌ی پنگوئن‌ها به او احترام می‌گذاشتند و فکر می‌کردند او فوق‌العاده است.

کشور سازنده: استرالیا

کمپانی سازنده: Village Roadshow Pictures / Warner Bros

جوایز و افتخارات: اسکار بهترین انیمیشن 2007 / جایزه‌ی بفتا برای بهترین انیمیشن بلند / جایزه‌ی بلیمپ برای محبوب‌ترین فیلم

مخاطب اثر: کودک

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پنگوئن خوش‌قدم ۲

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!