• امروز : 5 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن پری دریایی کوچولو (The Little Wermaid )

author-img

توسط : غزل لالوند ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

12113 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

اریل درعوض تبدیل‌شدن به انسان و رسیدن به شاهزاده‌ی محبوب خود، صدای خویش را به جادوگر دریا می‌دهد و اگر ظرف سه روز نتواند با پرنس ازدواج کند، برای همیشه روحش در چنگال جادوگر باقی خواهد ماند.

ژانر : عاشقانه

سال 1989 83دقیقه جزئیات کامل اثر
28 مناسب خانواده 12 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین باید بدانند که فیلم دارای خشونت‌های کلامی و فانتزی و ترس مانند تعقیب‌وگریز بین اریل و کوسه است و اورسولای جادوگر در بعضی صحنه‌ها، ترسناک و خشن ظاهر می‌شود. حسادت و کینه سرمنشأ بیشتر حوادث داستان است.

پادشاه دوست ندارد دخترش به خشکی و انسان‌ها نزدیک شود اما اریل به حرف او گوش نمی‌دهد و بدقولی می‌کند و باعث خشم و عصبانیت او می‌شود که از صحنه‌های قابل‌توجه است.

انفجار کشتی و آتش‌سوزی و خطر غرق‌شدن، صداهای رعدوبرق یا قهقهه‌های شیطانی اورسولا هم از صحنه‌های خشن، هیجانی و ترسناک  فیلم است. چند مورد اصطلاحات زشت نیز در فیلم هست.

کلّیت فیلم رمانتیک است و اشارات و صحنه‌هایی از اقدام به بوسه و دلبری اریل از اریک دارد که خوب است والدین به آن توجه کنند و از نسخه‌ی اصلاح‌شده استفاده نمایند. در صحنه‌ای از داستان، پیپ می‌کشند که مناسب نیست و لزومی ندارد کودکان در این سنین  با وسایل استفاده از دخانیات آشنا شوند.

به نظر می‌رسد در هنگام تماشای فیلم بهتر است والدین کنار فرزندان حضور داشته باشند. اگر کودکان در سنین پایین‌تر شاهد تماشای فیلم باشند ممکن است راجع‌به دریا و موجودات دریایی سوالاتی در ذهن آنان پدیدار شود. توصیه می‌شود آنان را به دیدن آکواریوم‌های دیدنی یا مکان‌هایی که می‌تواند حس پرسشگری یا سوالات آنان را پاسخ دهد ببرید.

خلاصه: فیلم حاوی خشونت‌های کلامی و رفتاریِ فانتزی، تعقیب‌وگریز، صحنه‌ها و داستان عاشقانه است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزند خود درباره‌ی بدقولی و بی‌احتیاطی اریل و عواقب بد آن حرف بزنید. درباره‌ی علت خشونت پدر و درعین‌حال عشق ترایتن به دخترش با فرزندتان صحبت و گفت‌وگو کنید. درباره‌ی معقول‌بودن معامله‌ی پری با اورسولا حرف بزنید. بپرسید اگر او چیزی را از ته دل بخواهد، حاضر است تا چه حد برای هدفش فداکاری کند؟ آیا رفتار اریل درست بود؟ ذهن فرزندتان را درباره‌ی اینکه آیا عشق اریک به اریل حقیقی‌تر بود یا عشق ترایتن به دخترش به چالش بکشید.

خلاصه: از فرزندتان بپرسید به نظر او کدام عشق حقیقی‌تر و عمیق‌تر بود عشق پرنس اریک یا عشق پدر؟

داستان اثر

اریل نسبت به دنیای انسان‌ها کنجکاو است. یک روز به سطح آب می‌رود و اریک را می‌بیند و عاشق او می‌شود. ناگهان طوفان شده و کشتی غرق می‌شود. او اریک را نجات می‌دهد و می‌رود اریک تصمیم می‌گیرد او را پیدا کند.

سباستین رفتن اریل به سطح آب را به پدر خبر می‌دهد. او با عصبانیت به نزد اریل می‌رود و همه‌ی آثار انسانی اریل را خراب می‌کند. مارماهی‌ها که مأمور جادوگر اورسولا هستند اریل را نزد او می‌برند.

اورسولا که به قدرت‌ تریتن و صدای اریل حسادت می‌کند به اریل می‌گوید تو را انسان می‌کنم ولی صدایت را می‌گیرم و اگر تا سه روز اریک از تو خواستگاری نکند، باید روحت را به من بدهی. اریل با سباستین به قصر می‌رود.

روز بعد اریل و اریک درون قایق نشسته‌اند و همین‌که اریک می‌خواهد او را ببوسد مارماهی‌ها تعادل قایق را به هم می‌زنند و اریک موفق نمی‌شود. روز بعد اورسولا با صدای اریل آواز می‌خواند و اریک را مسحور می‌کند. اریک که جادو شده نمی‌داند او اورسولاست. تصمیم می‌گیرد با او ازدواج کند.

روز عروسی، اسکاتل با کمک دوستان، مراسم را به هم می‌زند و جادو باطل می‌شود و صدای اریل به او برمی‌گردد. اورسولا با تریتن درگیر می‌شود و او را به پولیپ تبدیل می‌کند و تاج پادشاهی بر سر می‌نهد اما سرانجام با همکاری همه، جادوگر نابود می‌شود و اریل و اریک ازدواج می‌کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: Ron Clements &John Masker

نویسنده: Ron Clements &John Masker

تهیه کننده: Ron Clements &John Masker

بازیگران: Jodi Benson * Samuel. E Wright * Rene Auberjonois * Christopher Daniel * Pat Carroll * Baddy Hackett * Jason Marin * Kenneth Mars

شخصیت‌ها:

اریل: پری کوچولو که درباره‌ی زندگی انسان‌ها کنجکاو است. او صدا و چهره‌ای زیبا دارد ولی بسیار لجوج است. وقتی کشتی اریک دچار طوفان و حریق می‌شود او را نجات می‌دهد و عاشق او شده و درنهایت با او ازدواج می‌کند.

اریک: شاهزاده‌ای که کشتی او روز تولدش دچار حریق می‌شود اما توسط اریل نجات داده می‌شود، اریل به‌خاطر او با جادوگر معامله می‌کند.

پادشاه ترایتن: پدر آریل و پادشاه دریا که دخترش را بسیار دوست می‌دارد.

اورسولا: هشت‌پای بدجنس و جادوگر دریا که به‌دنبال قدرت پادشاه ترایتن است و به صدای آریل و قدرت پدرش حسادت می‌کند.

سباستین: خرچنگی که مشاور پادشاه ترایتن است. او وارد ماجراهای بامزه‌ی پری کوچولو می‌شود،

فلاندر: یک ماهی که در ابتدا بسیار ترسو و محتاط است اما وارد ماجراهای پری می‌شود و به او بسیار کمک می‌کند.

اسکاتل: پرنده‌ای که دوست پری است او به پری کوچولوی بسیار کمک می‌کند اما درباره‌ی زندگی انسان‌ها گاهی اطلاعات غلطی می‌دهد که موجب صحنه‌های بانمکی می‌شود.

لوییس: مشاور اریک است.  

 

کشور سازنده: امریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney

جوایز و افتخارات: انیمیشن برنده‌ی دو جایزه‌ی اسکار و دو جایزه‌ی گلدن گلوپ و یک جایزه‌ی فلیکس شده است

مخاطب اثر: کودک، نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : نفس بهرامی

۸ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

عالی ❤❤❤❤

بزرگسال

توسط : مهدیه تهمنش

۱۴ شهریور ۱۴۰۰

مناسب سن 5 +

من این انیمیشن رو ندیدم ولی با توجه به تصاویری که خودِ سایت کدومو از انیمیشن گذاشته به نظرم پوشش پری در بعضی بخشها نامناسبه.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پری دریایی کوچولو

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!