• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن پرنسس رویاها (رقصنده‌ی باله) (leap! (Ballerina))

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

12427 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
انیمیشنی موزیکال، در مورد دختری نوجوان است که برای موفق شدن در رقص باله از یتیم‌خانه فرار می‌کند و هر طور شده خود را به شهر پاریس می‌رساند. او با هویت تقلبی، خود را وارد کلاس‌های رقص اپرا می‌کند. درنهایت او با اشتیاق و پشتکار فراوانی که از خود نشان می‌دهد، رویاهای خود را محقق می‌کند. این انیمیشن نشان می‌دهد برای رسیدن به اهداف، نمی‌توان تنها به استعداد‌‌های فردی تکیه کرد بلکه باید علاوه بر تلاش و کوشش، از راهنمایی‌های مربیان نیز بهره برد.

ژانر : موزیکال

سال 2016 89 دقیقه جزئیات کامل اثر
28 مناسب خانواده 14 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 8 +
بر اساس 7 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن کلا در مورد رقص باله است؛ داستان دختری نوجوان که با استعداد و پشتکار فراوانی که از خود نشان می‌دهد، بالاخره موفق می‌شود در اُپرای پاریس اجرا کند.

مسئله‌ی تلاش برای تحقق رویاها از مهم‌ترین مضامین این اثر است و می‌تواند برای مخاطبان جوان، داستان جذاب و شیرینی باشد، با این حال رفتار شخصیت اصلی در این انیمیشن قدری پیچیده است و نمی‌توان با اطمینان از آن سخن گفت.

کاراکتر اصلی فیلم دختری به نام فلیسی است، او برای یاد گرفتن رقص باله، پافشاری می‌کند، به طوری که حرف‌های ناامیدکننده‌ی دیگران و موانعی که با آن‌ها مواجه می‌شود، او را از رسیدن به اهدافش باز نمی‌دارد؛ با این حال او با دزدیدن هویت شخصی دیگر، موفق به این کار می‌شود. کاملا واضح بود که فلیسی از کار خود پشیمان نشد و تنها با یک معذرت‌خواهی خشک، این مسئله خاتمه یافت. موارد دیگری در این قضیه دخیل هستند که اتفاقا اشتباه فلیسی را توجیه‌پذیرتر می‌کند؛ اول از همه اینکه «اودت» به عنوان یک بزرگتر، در این کار، او را همراهی می‌کند. و از طرف دیگر، مقابل او افرادی متکبر و بی‌رحمی مثل رجین و دخترش قرار دارند، که موجب می‌شد مخاطبان به فلیسی حق بدهند و او را سرزنش نکنند.

مسئله‌ی دیگر، قرارهای عاشقانه‌ی بین شخصیت‌های اصلی است، این نوع روابط برای نوجوانانی حدودا یازده ساله کاملا نامناسب است؛ در کل می‌توان گفت فضای احساسات عاشقانه و روابط دوست‌پسری و دوست‌دختری در این انیمیشن زیاد بود.

بهتر است با فرزندتان در مورد رفتار و عملکرد فلیسی و کامیل صحبت کنید. شاید عجیب به نظر رسد ولی نمی‌توان با اطمینان گفت که کامیل، شخصیت منفی داشت. در هر صورت تربیت زیر نظر مادری متکبر و بی‌رحم، بی‌تاثیر نخواهد بود؛ کامیل در پایان داستان، به استعداد و برتری فلیسی اقرار کرد و این یک نکته‌ی مثبت محسوب می‌شد. این محصول می‌تواند فرصتی باشد تا با فرزندانتان در مورد رویاها و اهدافشان گفت‌وگو کنید.

با اینکه انیمیشنی شاد و کمدی به نظر می‌رسد ولی برخی صحنه‌ها مانند قلدری‌های رجین و اقدام به کشتن فلیسی، برای کودکان کم ‌سن‌ و‌ سال ترسناک و نگران‌کننده است ولی کودکان بزرگتر و نوجوانان با دیدن این مشکلات و حوادث متوجه می‌شوند که زندگی همیشه کامل نیست و نباید در راه رسیدن به اهداف، با کوچک‌ترین مشکلی جا زد. در مورد فرار کردن فلیسی و هکتور، باید توجه داشت که شرایط این دو نفر، تا حدودی خاص بود، و حتی کودکان نیز متوجه این موضوع می‌شوند، چرا که مسئله‌ی خانواده و والدین این بچه‌ها اصلا مطرح نبود، برای همین امکان بدآموزی این مسئله، برای کودکان و نوجوانان بسیار اندک است.

خلاصه:

مضمون کلی این انیمیشن در مورد رقص باله و تلاش برای رسیدن به آرزوهاست؛ برخی موارد مثل فریب دادن بقیه از طرف شخصیت اصلی و روابط عاشقانه بین نوجوانان یازده ساله در این محصول وجود دارد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

سوالاتی در مورد شخصیت‌های اصلی و همینطور مسئله‌ی تلاش برای رسیدن به اهداف طرح شده که می‌توانید در حین گفت‌وگو با فرزندتان از آن استفاده کنید.

به نظرت رفتار فلیسی در مورد دزدیدن هویت کامیل چیست؟ آیا کار او درست بود؟ با اینکه رفتار فلیسی در ابتدا بسیار متکبرانه بود ولی آیا این موضوع کار او را توجیه می‌کند؟

به نظرت کامیل چه ویژگی مثبتی داشت؟ آیا می‌توان گفت او کاملا شبیه مادرش است؟

ویژگی مثبت فلیسی و هکتور که باعث شد به موفقیت برسند، چه بود؟

آیا استعداد به تنهایی می‌تواند عامل موفقیت باشد؟ در مورد تاثیر پشتکار و تلاش و استفاده از راهنمایی مربیان واستادان برای موفقیت در زمینه‌های مختلف، با فرزندتان صحبت کنید. به نظرت آیا فلیسی بدون کمک مربیانش می‌توانست در این زمینه، مهارت کافی بدست بیاورد؟

فکر می‌کنی در چه کارهایی استعداد داری؟ به چه فعالیت‌ها و مهارت‌هایی علاقه داری؟

اگر فرزندتان به کلاس‌ها و فعالیت‌های خارج از مدرسه نیز مشغول است، از او بپرسید به کدام یک از این فعالیت‌ها علاقه دارد و یا کدام کلاس‌ها را به اجبار ادامه می‌دهد؟ به نظرت برای رسیدن به اهدافت، به اندازه‌ی کافی تلاش می‌کنی؟ اگر در برخی فعالیت‌ها زیاد موفق نیست از او بپرسید علت عدم موفقیتش را چه می‌داند؟

خلاصه:

می‌توانید با رویکردی انتقادی در مورد شخصیت‌های اصلی انیمیشن به ویژه رفتار و عملکرد فلسیی و کامیل با فرزندتان صحبت کنید. صحبت در مورد پشتکار و اراده در راه رسیدن به رویاها نیز می‌تواند مفید باشد.

داستان اثر

دختری یتیم به نام «فلیسی» به همراه دوستش «هکتور» از یتیم‌خانه‌ای در بریتانیا برای دنبال کردن رویاهایشان، به شهر پاریس فرار می‌کنند. فلیسی که عاشق رقص باله است، وارد ساختمان اپرا می‌شود و نگهبان به او اتهام دزدی می‌زند ولی توسط خدمتکاری به نام «اودت» نجات می‌یابد. اودت علاوه بر اپرا، برای زنی به نام رجین نیز کار می‌کند. اودت، اجازه می‌دهد فلیسی در ازای کمک در نظافت منزل رجین، در اتاق او بماند.

رجین دختری به نام کامیل دارد. فلیسی به خاطر تلافی شکسته شدن جعبه‌ی موسیقی‌اش توسط کامیل، نامه‌ی پذیرش کامیل از طرف اپرا را به او تحویل نمی‌دهد و خودش را جای کامیل جا می‌زند. اودت ابتدا از این کار او عصبانی می‌شود ولی بعدا به او کمک می‌کند.

فلیسی رفته رفته با کمک اودت پیشرفت زیادی در رقص نشان می‌دهد، ولی در همین زمان، دروغ او کشف می‌شود، فلیسی، در این لحظه مجبور می‌شود عذرخواهی کند. در نهایت بعد از فراز و نشیب‌های فراوان، فلیسی موفق می‌شود نظر استاد خود را جلب کند و برای اجرای نقش کلارا در فندق‌شکن کنار رقاص معروف باله، رزیتا ماری، انتخاب شود.

جزئیات اثر

کارگردان: Eric Summer/ Éric Warin/ Mimi Maynard/ Paulette Victor-Lifton/ اریک سامر/ اریک وارین/ می‌می ماینارد/ پولت ویکتور لیفتون

نویسنده: Eric Summer/ Laurent Zeitou/ Carol Noble/ اریک سامر/ لورنت زیتو/ کارول نوبل

نام تهیه کننده: Laurent Zeitoun/ Yann Zenou/ لورنت زیتون/ یان زنو

نام بازیگران: Elle Fanning/ Dane DeHaan/ Carly Rae Jepsen/ Maddie Ziegler/ Terrence Scammell/ الی فانینگ/ دن دهان/ کارلی ری جپسن/ مادی زیگلر/ ترنس اسکمل

نام شخصیت ها:

فلیسی: دختری 11 ساله که در پرورشگاهی در بریتانیا زندگی می‌کند. فلیسی دختری فعال و پرنشاط است که به رقص باله علاقه‌ی زیادی دارد. او به همراه دوستش هکتور، برای دنبال کردن رویاهایش، به شهر پاریس فرار می‌کنند. در پاریس، با استفاده از نامه‌ی پذیرش دختری به نام کامیل، خود را در کلاس‌های رقص اپرا جا می‌کند. درنهایت، موفق می‌شود برای رقصیدن در نقش کلارا در فندق‌شکن، کنار یک رقاص معروف به نام رزیتا ماری انتخاب شود.

هکتور: او دوست فلیسی است، هکتور دوست دارد یک مخترع شود. او استعداد زیادی در ساخت و تعمیر وسیله‌های مختلف دارد. او موفق می‌شود در کنار گوستاو ایفل، مهندس و معمار معروف فرانسوی، کار کند. هکتور، فلیسی را دوست دارد.

اودت: اودت قبلا یک رقاص باله بود ولی در یک حادثه، از ناحیه‌ی پا مجروح می‌شود. چون دیگر توانایی انجام حرکات باله را نداشت، برای امرار معاش خود، بالاجبار در ساختمان اپرا و منزل شخصی رجین به عنوان خدمتکار کار می‌کند. او به فلیسی آموزش می‌دهد تا پایه‌های رقص باله را به درستی اجرا کند.

رجین: او صاحب یک رستوران بزرگ و زنی ثروتمند و جاه‌طلب است. رجین رفتار ظالمانه‌ای با خدمتکاران خود به ویژه اودت و فلیسی دارد. رجین، مادر کامیل است و دخترش را مجبور می‌کند هرطور شده یک رقاص معروف باله شود. رجین وقتی متوجه می‌شود، فلیسی توانسته در نقش کلارا به جای کامیل اجرا کند، از سر حسادت و عصبانیت قصد کشتن فلیسی را می‌کند ولی موفق نمی‌شود.

کامیل: او دختر رجین است و تحت تربیت همچین مادری، خودخواه و متکبرانه رفتار می‌کند. کامیل، جعبه موسیقی فلیسی را می‌شکند. او وقتی استعداد زیاد فلیسی را می‌بیند شکست را قبول می‌کند. کامیل علاقه‌ی زیادی به رقص باله ندارد و فقط دستورات مادرش را اجرا می‌کند.

رودولف دیمیتریت (رودی): رودی یکی از پسران کلاس‌های ارشد است که در رقص باله بسیار ماهر است. او موهای طلایی دارد و اصالتا یکی از شاهزاده‌های روسی است. رفتار او، متکبرانه و مغرور به نظر می‌رسد. رودی از فلیسی خوشش می‌آید و درست در شب آزمون رقص فلیسی، او را به یک قرار عاشقانه دعوت می‌کند.

کشور سازنده: فرانسه/ کانادا

کمپانی سازنده: Quad Productions/ Main Journey/ Caramel Film

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : دلسا شیربگی

۱۱ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 9 +

عالی بود

بزرگسال

توسط : بیتا خلیلی

۲۲ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

ب نظر من انیمیشن خیلی خوبی بود و نشون میده که نباید نا امید بشیم و همیشه برای رسیدن ب آرزوهامون تلاش کنیم چون فقط با آرزو می توان زندگی خود را معنا دار کرد چیزی که برایش به دنیا آمده ایم!

بزرگسال

توسط : آتوسا آرزومند

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

به نظر من میتوان با تلاش و کوشش به همه چی دست یافت

بزرگسال

توسط : مامان ایرانی

۱۸ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

با وجود انکه کارتون خوش ساخت و زیبایی بود ولی در بعضی صحنه ها خشونت در حد بالا و همچنین رفتارهای نامناسب برای سن نوجوان ، (مانند قسمت حضور درکافه) ، که رقص میتوانست در جای دیگر رخ دهد ) یا بعضی درگیریهای ذهنی عاشقانه که بیشتر شبیه عاشقانه های بزرگسالان بود ، وجود داشت . اما تلاش و استقامت و همچنین عواقب خطا و کوتاهی زیبا بیان شده بود

بزرگسال

توسط : سارا دریایی

۸ شهریور ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

این کارتون به من نشون داد که من باید اعتماد بنفس داشته باشتم و برای رویا هایم باید هر کاری بکنم

بزرگسال

توسط : جنی کیم

۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

به نظر من فیلیسی ( دختری که از یتیم خانه فرار کرد ) کار خوبی کرد

بزرگسال

توسط : فاطمه زهرا رجایی

۵ فروردین ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

این انیمیشن رو خیلی دوست داشتم خیلی عالی بود دختری که رویای ژیمناست شدن رو در سر داشت

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پرنسس رویاها (رقصنده‌ی باله)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!