• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن ویچر: کابوس گرگ ( The Witcher: Nightmare of the Wolf)

author-img

توسط : یاسمن گودرزی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2120 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

پسری به نام وزیمیر که کودکی سختی را پشت سر گذاشته است حالا تبدیل به یک ویچر (جادوگر) قدرتمند شده که عده‌ای در تلاش‌اند او را شکست دهند. داستان این انیمیشن تماماً براساس جادوگری و سحر پیش می‌رود. این انیمیشن اکشن که براساس سریالی به همین نام ساخته شده است اثری بسیار ترسناک و خشونت‌بار است که ناهنجاری‌های غیرقابل‌اغماضی دارد.

ژانر : انیمیشن انیمیشن کوتاه

سال 2021 83 دقیقه جزئیات کامل اثر
-1 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 4 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن بر مبنای سحر و جادو ساخته شده است و در آن، تنها افرادی می‌توانند بر موجودات شیطانی مسلّط شوند که از این قدرت برخوردار باشند. جادوگران زیبا، باابهت، ثروتمند و فناناپذیر به تصویر کشیده می‌شوند و به ذهن مخاطب چنین می‎‌رسد که همه‌ی آنچه انسان از زندگی می‌خواهد در جادو نهفته است. با توجه به آنکه مفاهیمی مانند جادو و جادوگری با مناسبات دینی ما هم سازگار نیستند، با گفت‌وگو مانع ایجاد فانتزی‌های این‌چنینی در ذهن فرزند خود شوید.

 در نظر داشته باشید که این اثر شخصیت مثبتی ندارد. وزیمیر که مشکلات اخلاقی زیادی دارد شجاع، جسور و جذّاب به نظر می‌آید و به‌خاطر پول دست به هرکاری می‌زند و به کسی رحم نمی‌کند. او با موفقیت دربرابر تترا پایان داستان را به نفع خود تمام کرده است، اما یک قهرمان واقعی نیست! شما می‌توانید درباره‌ی ویژگی‌های مثبت یک قهرمان با فرزندان خود گفت‌وگو کنید.

فضای اثر با ابهامات و گره‌های زیادی همراه است. در مبارزه‌ای که بین دو گروه (تترا و ویچرها) شکل می‌گیرد هیچ‌یک بر حق نیستند و هرکدام منافع خود را دنبال می‌کنند. به‌عبارتی می‌توان گفت تقابل خیر و شر وجود ندارد؛ بلکه جنگ بین دو گروه شرور اتفاق می‌افتد. تترا باآنکه وجود هیولاها را از ویچرها می‌دانست و به همین بهانه به آن‌ها حمله کرد، اما بیشتر نیروهای لشکرش را هیولاهای ترسناک تشکیل می‌دادند.

 هر صحنه‌ی خشونت‌آمیز و ترسناکی که به ذهنتان می‌رسد در این انیمیشن وجود دارد. اگر فرزندتان طالب ماجراجویی و هیجان است باید بدانید که خشونت این اثر هیجان‌انگیز نیست، بلکه بیشتر آزاردهنده است. بنابراین، مطمئن شوید که فرزندتان آمادگی مواجهه با تصاویر دلخراشی مانند بریدن سر، خونریزی، تکه‌تکه‌شدن، شکنجه‌شدن و... را دارد. ناهنجاری‌های اثر غیرقابل‌اغماض هستند و معاشقه، عریانی، همجنسگرایی و... از موارد آن است. تأکید می‌شود که برای فرزنداتان از نسخه‌ی سانسورشده‌ی این اثر استفاده کنید.

خلاصه: تمرکز بر سحر و جادو و معرفی آن به‌عنوان راهی برای موفقیت، ترس و خشونت بالای این اثر از مسائلی است که والدین باید به آن توجه کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا فناناپذیری (مانند پیرنشدن و شکست‌نخوردن) در دنیای ما وجود دارد؟

آیا جادوگران از کمک به مردم نیّت خیرخواهانه‌ای داشتند؟

چرا الیانا به وزیمیر کمک کرد تا جلوی تترا بایستد؟

از فرزندتان بپرسید چه چیز در دنیای سحر و جادو برای او جالب است؟ آیا داشتن این توانایی را عادلانه می‌داند؟

با فرزندتان راجع‌به ویژگی‌های مثبت یک قهرمان صحبت کنید.

خلاصه: از فرزندتان بپرسید چه چیز در دنیای سحر و جادو برای او جالب است؟ آیا داشتن این توانایی را عادلانه می‌داند؟

داستان اثر

در دنیایی خیالی که توسط هیولاهای ترسناکی تهدید می‌شود، افرادی هستند که ویچر (جادوگر) نام دارند و در ازای دریافت پول، خطر آن هیولاها را از سر انسان‌ها کم می‌کنند. موضوع داستان زندگی پسری به نام وزیمیر است که کودکی دردناک و سراسر محرومیتی را می‌گذراند.

او به دختری به نام الیانا علاقه‌مند است. الیانا نیز مانند وزیمیر کارگر یک خانواده‌ی مرفّه بوده و از زندگی خود رنج می‌برد. وزیمیر در همان زمان با یک ویچر قدرتمند آشنا می‌شود و تحت تعالیم سخت او قرار می‌گیرد تا روزی بتواند ثروتمند شود. او از الیانا جدا شده و الیانا با یک نجیب‌زاده ازدواج می‌کند.

زمان می‌گذرد و وزیمیر یک ویچر موفق می‌شود. او در پول و سکه و طلا غرق شده و تبدیل به یک انسان منفعت‌طلب می‌گردد. روزی در دربار پادشاه آن سرزمین، دختر جوانی به نام تترا علیه ویچرها به جنگ برمی‌خیزد. تترا معتقد است ویچرها خودشان هیولاها را می‌سازند تا به‌واسطه‌ی ترس مردم از آن‌ها، پول دربیاورند.

در آن زمان الیانا یکی از نجیب‌زادگان پیر دربار بوده و پس از آنکه متوجه می‌شود تترا چه در سر دارد، به وزیمیر خبر می‌دهد تا خود و دیگر ویچرها را نجات دهد. در یک نبرد ترسناک که بین لشکر تترا و جادوگران رخ می‌دهد، هر دو لشکر شکست می‌خورند و جادوگران و تترا می‌میرند اما وزیمیر به همراه چند کودک نجات یافته و تصمیم می‌گیرد آن‌ها را تحت تربیت قرار دهد و دوباره گروه ویچرها را احیا کند.

جزئیات اثر

کارگردان: کوانگ ایل هان / Kwang ll Han

نویسنده: بیو دمایو / آندژی ساپکوفسکی / Beau Demayo / Andrzej Sapkowski

تهیه کننده: کوانگ ایل هان / لورن اشمیت / Kwang ll Han / Lauren Schmidt

بازیگران: تیو جیمز / لارا پالور / گراهام مکتاوش / مری مکدانل / تام کانتون Theo James / Lara Pulver / Graham Mctavish / Mary Mcdonnell / Tom Canton

شخصیت‌ها:

وزیمیر: او کودکی سختی را پشت سر گذاشته و برای رسیدن به قدرت، سخت تلاش می‌کند. او زمانی‌که یک ویچر موفق و ثروتمند می‌شود، به منفعت‌طلبی و مال‌اندوزی روی می‌آورد. وقتی متوجه می‌شود دوست ساحر خودش باعث جهش ژنتیکی الف‌ها شده، ابتدا با او درگیر می‌شود، اما درنهایت هردو باهم متحد شده تا جلوی لشکر تترا بایستند.

 تترا: بانوی جوانی است که مخالف حضور ویچرها در سرزمین است. او پادشاه را مجاب می‌کند تا درمقابل ویچرها بایستد. تترا در نبردی عظیم درمقابل وزیمیر شکست خورده و کشته می‌شود.

الیانا زربست: او معشوقه‌ی زمان نوجوانی وزیمیر بود. زمانی‌که وزیمیر می‌رود تا تبدیل به یک جادوگر شود، الیانا با مرد دیگری ازدواج می‌کند.

 الف‌: گونه‌ای از موجودات غیرانسانی با چهره‌ای نسبتاً ترسناک که قدرت‌های ماورایی دارند.

ویچر: ویچرها درواقع جادوگران آموزش‌دیده‌ای هستند که می‌توانند درمقابل موجودات شرور بایستند و مردم را نجات دهند. آن‌ها عمدتاً به‌دنبال پول بوده و نیّت خیرخواهانه‌ای از نجات مردم ندارند. ویچرها پیر نمی‌شوند و گذر زمان بر آن‌ها تأثیری ندارد.

 

کشور سازنده: آمریکا / کره جنوبی

کمپانی سازنده: Netflix

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : طنین طبری طبری

۲۱ فروردین ۱۴۰۳

مناسب سن 15 +

خوبه

بزرگسال

توسط : سیده سارا مقدس

۲۷ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

چندش

بزرگسال

توسط : سپهرطبری طبری

۲۱ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

متوسط

بزرگسال

توسط : امیر قاسمی

۱۰ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

بد نیست برای ۱۰ به بالا و ۱۰ ساله هاخوبه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ویچر: کابوس گرگ

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!