• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن نومئو و ژولیت (Gnomei & Juliet)

author-img

توسط : زهرا ربیعیان ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2730 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«نومئو و ژولیت» انیمیشنی برگرفته از داستان رومئو و ژولیت است اما این‌بار پایانی متفاوت دارد. میان اختلافات و دشمنی دو باغ همسایه، عشقی که ناممکن به نظر می‌رسد به وجود می‌آید و درنهایت از دل خرابه‌های دشمنی، صلح را رقم می‌زند. آبی‌ها و قرمزها به دلیل اختلاف صاحبان باغ، با یکدیگر درگیر می‌شوند و برای آسیب‌زدن به یکدیگر به کارهایی مانند اقدام به قتل و پرتاب اشیاء و... دست می‌زنند. در این بین نومئو و ژولیت که به یکدیگر علاقه‌مند شده‌اند، به فکر زندگیِ جدیدی با یکدیگر هستند که ناخواسته وارد جنگ و درگیری دو باغ می‌شوند.

ژانر : ماجراجویی

سال 2011 84دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن «نومئو و ژولیت» داستان دو باغ با اختلافات و درگیری است که در دلش یک عشق به وجود می‌آید. در اختلافات و دشمنی میان دو گروه قرمزها و آبی‌ها، صحنه‌هایی از جنگ و مبارزه با سلاح‌های تیز، تفنگ سم‌پاشی، ماشین چمن‌زنی غول‌پیکر و نابودگر، پرتاب‌کردن اشیاء، نمایش داده می‌شود. هرچند این درگیری‌ها فانتزی و بدون خونریزی هستند اما جایی می‌بینیم که باتوجه به مجسمه‌بودن و از جنسِ سنگ‌بودنِ آن‌ها، شخصیت‌ها شکسته می‌شوند و منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.

نکته‌ی قابل‌توجه دیگر شاخصه‌های رمانتیک این اثر است. نگاه‌های عاشقانه‌ی نومئو و ژولیت، نمایش بوسه که البته در نسخه‌ی پیشنهادی کدومو حذف شده است، قرار عاشقانه و نمایش آرایش‌کردن و اصلاح موهای بدن شخصیت‌ها اتفاق‌هایی است که در این انیمیشن نشان داده می‌شود. حس انتقام و تلافی بین اعضای باغِ آبی و قرمز نیز به شکل واضح چه در گفتار و چه در عمل نمایان است که سرانجامِ ناگواری را برای باغ‌ها رقم می‌زند.

در جایی نومئو از ژولیت می‌خواهد که پیش او بماند و دیگر به باغ برنگردند. ژولیت به‌خاطر پدر و اعضای باغ ابتدا ناراضی است اما نومئو او را راضی می‌کند که دیگر برنگردند. هرچند که این اتفاق نمی‌افتد اما این مسئله در بیان نمایش داده می‌شود. در جایی تصور می‌شود که نومئو به زیر ماشین رفته و شکسته که غم حاصل از این اتفاق در ژولیت نمایان است و بهتر است به فرزند خود امیدواری بدهید و از او بخواهید تا انتها انیمیشن را تماشا کند.

درنهایت توصیه می‌شود که در زمان پخش این اثر برای کودکان و نوجوانانی که در سن بلوغ هستند و داستان‌های عاشقانه برایشان جذّاب است، آن‌ها را تنها نگذارید و با نظارت خودتان این اثر را تماشا کنند.

خلاصه: این اثر شامل صحنه‌های عاشقانه‌ی فانتزی و همچنین جنگ و درگیری است. خوب است کنترل‌شده سراغ این انیمیشن بروید و آن را طبق شیوه‌ی تربیتی و ارزش‌های خود برای فرزندانتان پخش کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزند خود بپرسید آیا درگیری و دشمنی این دو باغ سرانجام عاقبت خوبی داشت؟ پیام این انیمیشن چه بود؟ می‌توانی داستان انیمیشن را برایم تعریف کنی؟ توجه کنید که کدام بخش از انیمیشن برای فرزندتان برجسته‌تر بوده و درباره آن با او صحبت کنید.

بپرسید به نظر تو کدام شخصیت از همه بدجنس‌تر بود؟ آیا عاقبت خوبی نصیبش شد؟ پیام‌های مثبت این انیمیشن چیست؟ پیام‌های منفی‌اش چیست؟ چه چیزی باعث شد تا دشمنی این دو باغ تمام شود؟

 

خلاصه: داستان انیمیشن را از او بپرسید و توجه کنید که کدام وجه از انیمیشن برای او برجسته‌تر بوده و دراین‌باره با او گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

این انیمیشن با الهام از داستان «رومئو و ژولیت» شکسپیر و نام شخصیت‌های آن ساخته شده. داستان این انیمیشن درباره‌ی اختلاف و نزاع بین دو مزرعه با نام‌های «مونتاگ» و «کپالت» است که با رنگ‌های قرمز و آبی قابل‌تشخیص‌اند. غیر از صاحبان باغ که یک زن و یک مرد پیر هستند و هرروز صبح با یکدیگر درگیری لفظی دارند، مجسمه‌ها و اشیاء تزئینی باغ‌ها نیز باهم در جنگ هستند و سعی در نابودی و شکست یکدیگر دارند.

مجسمه‌های باغ‌ها زمانی‌که انسان‌ها نیستند، زنده می‌شوند و زمانی‌که انسانی به آن‌ها نزدیک می‌شود به شکلِ مجسمه‌ایِ خود برمی‌گردند. گره داستان جایی اتفاق می‌افتد که نومئو (از باغ آبی‌ها) عاشق ژولیت (از باغ قرمزها) می‌شود. عشقی که باوجود اختلاف این دو باغ ناممکن است. اختلاف میان این دو باغ سبب جدایی و به‌خطرافتادن جان نومئو و ژولیت می‌شود.

این انیمیشن داستانی عاشقانه را درکنار یک اختلاف قبیله‌ای نشان می‌دهد که رگه‌هایی از طنز نیز دارد. این اختلافات تا جایی پیش می‌رود که هر دو باغ نابود می‌شوند اما درنهایت «عشق» پیروز می‌شود و لباس صلح بر تن باغ آبی و قرمز می‌پوشاند.

جزئیات اثر

کارگردان: Kelly Asbury

نویسنده: Johnny Smith/ Rob Sprackling

تهیه‌کننده: Baker Bloodworth

بازیگران: James McAvoy, Emily Blunt, Michael Caine, Maggie Smith, Kelly Asbury

شخصیت‌ها:

نومئو: جوانی مجسمه‌ای از مزرعه‌ی آبی است و اعضای مزرعه برای پیروزی بر قرمزها به او متّکی هستند و به‌عنوان سردمدارِ آبی‌ها با قرمزها وارد مبارزه می‌شود. در خلال همین درگیری‌ها ژولیت را می‌بیند و عاشق او می‌شود.

ژولیت: دختری مجسمه‌ای در مزرعه‌ی قرمز که بالای یک قلعه ایستاده و گلی به‌دست دارد. روزی یک گل روی سقف یک گلخانه می‌بیند و برای اینکه خود را به پدر و اعضای مزرعه ثابت کند، برای آوردن آن به گلخانه می‌رود. در آنجا با نومئو برخورد می‌کند و به او علاقه‌مند می‌شود.

تیبالت: شخصیت منفی باغ قرمزها که پیوسته درحال ایجاد درگیری و انتقام‌جویی است. او در اواخر داستان در حین درگیری با نومئو از روی ماشین چمن‌زنی به سمت دیوار پرتاب می‌شود و می‌میرد.

پرسنگی: مجسمه‌ی فلامینگوی یک باغ متروکه است که سال‌ها پیش، زمانی‌که صاحبانش از یکدیگر جدا می‌شوند، جفتش توسط یکی از آن‌ها برده می‌شود و پس از آن صاحبش، او را به انبار می‌اندازد تااینکه نومئو و ژولیت، زمانی‌که با یکدیگر قرار گذاشته بودند، با او روبه‌رو می‌شوند و با آن‌ها دوست می‌شود.

کشور سازنده: آمریکا/ بریتانیا

کمپانی سازنده: Rocket picture / Walt disney

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد نومئو و ژولیت

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!