• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن مورتال کامبت: انتقام آسکورپیون (Mortal Kombat Legends: Scorpion's Revenge)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2188 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
انیمیشنی در ژانر اکشن و محصول سال 2020 که اقتباسی از بازی ویدئویی «مورتال کامبت» است و داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسر و فرزندش وارد یک تورنمنت می‌شود و نام خود را به آسکورپین تغییر می‌دهد. مهم‌ترین مشخصه‌ی این انیمیشن خشونت بی‌حدومرز آن است. تصاویر آسیب‌های واردشده به اندام مبارزان به‌صورت صحنه‌های آهسته و با جزئیات کامل نمایش داده می‌شود.

ژانر : اکشن

سال 2020 80 دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمشن اقتباسی از بازی ویدئویی «مورتال کامبت» است. «مورتال کامبت» یک بازی مبارزه‌ای خشن بود که در زمان ارائه به بازار محصولات رسانه‌ای، واکنش‌های زیادی به همراه داشت. بسیاری از شخصیت‌های این بازی در این انیمیشن حضور دارند.

در ابتدای داستان، پیشینه‌ی برخی شخصیت‌ها به مخاطب بازگو می‌شود. این افراد تجربه‌های ناگواری را از سر گذرانده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که دنیا بی‌رحم است و باید بی‌رحمانه مخالفان را کشت و نابود کرد. درنتیجه رفتارهای خشن شخصیت‌های اصلی برای مخاطب توجیه می‌شود و لاجرم به آن‌ها حق می‌دهد و حتی درادامه می‌تواند هیجان‌انگیز و لذّت‌بخش نیز باشد.

صحنه‌های اکشن بسیار متاثرکننده است؛ تکه‌تکه‌شدن اعضای بدن، خردشدن استخوان‌ها و بریدن سر و پخش‌شدن خون به صورت افراد مکرر اتفاق می‌افتد. در این صحنه‌ها، صدای خردشدن استخوان‌ها همراه با تصویر ایکس‌ری آن به‌طورکامل نمایش داده می‌شود. حتی یکی از اهریمن‌ها دست‌های یکی از مبارزین را آن‌ قدر می‌کشد تا دست‌ها از تنش جدا می‌شوند.

می‌توان گفت مهم‌ترین پیامی که مخاطب دریافت می‌کند حس خشم و انتقام است؛ حس خشم و انتقام که باید مذموم و ناپسند باشد در این اثر به یک ارزش تبدیل شده است.

برخی خشونت‌هایی که شخصیت‌ها آن را تجربه می‌کنند اصلاً علّت مشخصی ندارد. چرا همسر و فرزند آسکورپیون کشته شدند؟ چرا او در دنیای زیرین به‌این‌صورت بی‌رحمانه شکنجه می‌شد؟ برای این سوال‌ها جوابی وجود ندارد. درواقع تنها خواسته‌ی سازندگان این انیمیشن به‌هیجان‌آوردن مخاطب است.

خلاصه: این انیمیشن پر از صحنه‌های خشن و بی‌رحمانه بوده و خشونت و انتقام به‌عنوان یک ارزش تلقّی شده است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزندتان بپرسید به نظر او هدف ساب زیرو و افرادش از کشتن همسر و فرزند آسکورپیون چه بود؟ چرا در دنیای زیرین، آسکورپیون شکنجه می‌شد؟ سعی کنید با با فرزندتان صحبت کنید و به او توضیح دهید هیچ دلیلی برای این‌همه خشونت وجود ندارد.

البته در دنیای واقعی هم افراد ظالم و بی‌رحم وجود دارند، ولی راه مبارزه با آن‌ها مقابله‌به‌مثل نیست و نباید در راه مبارزه، ارزش‌های اخلاقی را کنار گذاشت. ما قهرمانانی داریم که در راه مبارزه با شرورترین انسان‌ها هم انصاف و جوانمردی را در حق حریف رعایت می‌کردند و حاضر به کشتن حریف از سر خشم و کینه نبودند.

خلاصه: می‌توانید در مورد ناپسند بودن حس غضب و انتقام با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

هانزو هاساشی در جریان حمله‌ای خونین و غافلگیرکننده، همسر و فرزندش را از دست می‌دهد و خودش هم توسط فردی به اسم ساب‌زیرو کشته می‌شود. هاساشی در قلمرو زیرین به پیشنهاد کوان‌چی وارد مبارزات جهانی مورتال کامبت می‌شود تا هم برای اهداف شائوکان بجنگد و هم انتقام خود را از ساب‌زیرو بگیرد.

بعد از این اتفاق، هاساشی نام خود را به آسکورپیون تغییر می‌دهد. در این مبارزه شخصیت‌های دیگری هم مانند سونیا، ریدن، لیوکانگ و جانی کیگ حضور داشتند. درنهایت آسکورپیون موفق می‌شود ساب‌زیرو را بکشد و انتقام خود را بگیرد. آسکورپیون که قرار بود کلید آزادسازی ارباب کوان‌چی را به دست آورد و به او تحویل دهد از این کار امتناع می‌ورزد و او را هم می‌کشد.

جزئیات اثر

کارگردان: اتان اسپولدینگ / Ethan Spaulding

نویسنده: جرمی آدامز / اِد بون / Jeremy Adams / Ed Boon

تهیه کننده: ریک مورالیز / جیم کریگ / Rick Morales / Jim Krieg

بازیگران: جنیفر کارپنتر / جوئل مهال/ ایکه آمادی/ Jennifer Carpenter / Joel McHale / Ike Amadi

شخصیت‌ها:

آسکورپیون: نام او در ابتدا هانزو هاساشی بود. او بعد از کشته‌شدن همسر و فرزندش وارد یک مسابقه شده و نام خود را به آسکورپیون تغییر می‌دهد.

کوان‌چی: او زیردست شیاک در قلمرو زیرین است. کوان‌چی آسکورپیون را به این شرط از قلمرو زیرین نجات می‌هد که وارد تورنمنت شده و کلید آزادسازی اربابش شیاک را به دست آورد.

ساب‌زیرو: او نیز یکی از جنگجویانی است که وارد تورنمنت می‌شود. ساب‌زیرو به دست آسکورپیون کشته می‌شود؛ چون باعث کشته‌شدن همسر و فرزند آسکورپیون بود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: DC Entertainment, Midway Games, Warner Bros. Animation

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سپهرطبری طبری

۲۲ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

عشق ولی ۲و۳ یکم ضعیف بودن ولی این عشق

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مورتال کامبت: انتقام آسکورپیون

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!