• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن مسافری از گانورا

author-img

توسط : یاسمن گودرزی ارزیاب کدومو

5 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

14967 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سه دوست، به نام‌های سهیل، ستار و امید وارد یک ماجراجویی با فضایی‌ها می‌شوند و سعی می‌کنند در پیدا کردن ملکه‌شان به آن‌ها کمک کنند. این انیمیشن ایرانی که به کارگردانی سید احمد علمدار به نمایش درآمده است، به خوبی از انواع گویش‌ها و قومیت‌های مختلف استفاده کرده است. به تصویر کشیدن قهرمانان ملی، نمایش اعتماد به نفس با وجود معلولیت و خانواده‌محوری از نکات مثبت این انیمیشن است. توجه داشته باشید که ممکن است چهره‌ی آدم فضایی‌ها، زد و خوردهایی که در طول اثر نمایش داده می‌شود و سوگ مادر برای کودکان ترسناک باشد. قبل از تماشا، به شاخص‌های ترس و خشونت نگاهی بیندازید.

 

ژانر : تخیلی ماجراجویی

سال 1402 90 دقیقه جزئیات کامل اثر
88 مناسب خانواده 48 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 8 +
بر اساس 15 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

مسافری از گانورا، داستان سه پسر نوجوان است که سعی دارند به موجودات فضایی، برای پیدا کردن ملکه‌شان کمک کنند. 

بیشتر کودکان و نوجوانان دنیایی سرشار از تخیل دارند که در آن موجودات ماورایی را راه می‌دهند. این انیمیشن سوار بر تخیل نوجوانان شده است و سعی دارد با پدید آوردن فضایی هیجان‌انگیز، پیام‌های مثبتی را منتقل کند. 

یکی از نکات مثبتی که باید به آن اشاره کرد، وجود شخصیت‌هایی است که هر کدام نماینده‌ی اقوام و ملیت‌های مختلف هستند. مادر سهیل کرد است. او از لباس زیبای کردی استفاده کرده است و با لهجه‌ی شیرینی صحبت می‌کند. ستار، دوست سهیل، پسری افغانستانی و بسیار باهوش و موفق است. راننده‌ی تاکسی با لهجه‌ی مازندرانی صحبت می‌کند. این مسئله به نوعی مرزبندی‌ها را می‌شکند و به مخاطب یاد می‌دهد که فارغ از هر تفاوتی، می‌توان با افراد مختلف ارتباط گرفت و هیچکس بر دیگری برتری ندارد.

دو واقعه‌ی تاریخی آموزنده وجود دارد که می‌توانید از آن کمک بگیرید و اطلاعات فرزندتان را بالا ببرید:

اول. ستار در بخشی از داستان یاد خاطره‌ی از دست دادن مادرش می‌افتد. در اینجا سربازان آمریکایی به تصویر کشیده می‌شوند که وارد خانه‌ی ستار شده و مادرش را می‌کشند. درباره‌ی بلایی که بر سر مردم افغانستان به واسطه‌ی حضور آمریکایی‌ها آمده است با فرزند خود به صحبت بنشینید. او را آگاه کنید که ما نباید به این مردم شریف و عزیز بی‌احترامی کنیم یا خود را برتر از آن‌ها بدانیم.

دو. علت معلولیت سهیل، حمله‌ی صدام به مناطق کردنشین ایران بود که باعث شد مادرش از نظر جسمانی ضعیف و آسیب‌پذیر شود. نمایش این واقعه، می‌تواند فرصت مناسبی برای گفت‌وگوی شما با فرزندتان درباره‌ی جنگ ایران و عراق باشد. با او درباره‌ی ظلمی که به مردم ایران رفت و آسیب‌هایی که مردم بی‌گناه دیدند، صحبت کنید.

توجه داشته باشید که نمایش موجودات فضایی، تعقیب و گریزها و سوگ می‌تواند برای نوجوانان قابل درک باشد اما کودکان را دچار ترس و اضطراب می‌کند. هنگام تماشای اثر رده‌سنی را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از نکات مهمی که در خصوص آن باید با نوجوانتان به ویژه پسران صحبت کنید، تهور و شجاعت کاذبی است که پسرها در این انیمیشن دارند. آن‌ها برای رسیدن به هدفشان دست به اعمال پرخطری می‌زنند. مثلا تا نیمه‌شب بیرون از خانه هستند. با دزدان درگیر می‌شوند. بدون حضور بزرگترها، به مکان‌های دور و خلوتی می‌روند و موتورسواری می‌کنند. به فرزند خود بگویید فضای این انیمیشن تخیلی و فانتزی است. خطراتی که در دنیای بیرون نوجوانان را تهدید می‌کنند، به این سادگی قابل دفع نیستند و ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری بزنند.

خلاصه: از دو واقعه‌ی تاریخی این اثر کمک بگیرید و آن را برای فرزندتان شرح دهید. این محصول نباید به کودکان زیر هشت سال نمایش داده شود. به فرزندتان بگویید نباید برای انجام کارهای درست، ریسک کرد و دست به رفتارهای پرخطر زد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا سهیل از مادرش عصبانی بود؟ به نظر تو این عصبانیت به جا و درست بود؟

آیا درست است که ما به خاطر پول، موقعیت و ملیتمان خود را از دیگران برتر بدانیم؟

چه‌چیز باعث تحکیم رابطه‌ی دوستی بین ستار و امید شد؟

چرا سهیل تصمیم گرفت لباس مخصوص را به ساماندر پس بدهد و دوباره روی صندلی چرخدار بنشیند؟

هدف ملکه از معامله با واروناها چه بود؟

به نظر تو سهیل و دوستانش کار درستی کردند که مادر سهیل را در جریان بیماری ساماندر گذاشتند؟

چه خطراتی جان سهیل، ستار و امید را تهدید کرد؟ 

درباره‌ی جنگ ایران و عراق چه می‌دانی؟ 

 

خلاصه: به فرزندتان بگویید پیام‌های مثبتی که از این محصول دریافت کرده است را برای شما بازگو کند. 

داستان اثر

در شهر تهران، سه دوست به نام‌های سهیل، ستار و امید زندگی می‌کنند. سهیل معلولیت جسمی دارد. ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که پدر ستار هنگام کار به یک شی عجیب بر می‌خورد. ستار آن را به سهیل و امید نشان می‌دهد اما از چیستی آن باخبر نمی‌شوند. تا اینکه یک فضایی به اسم ساماندر وارد زمین می‌شود و درست در اتاق سهیل فرود می‌آید. او به سهیل می‌گوید که ملکه‌شان، بانو راسپینا، در زمین مفقود شده است و آن شیء عجیب می‌تواند جای بانو را نشان بدهد. ساماندر به سهیل قول می‌دهد در ازای کمک او معلولیت او را درمان کند. پسرها به همراه ساماندر وارد یک ماجراجویی برای نجات ملکه می‌شوند. آن‌ها خطرها و چالش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند و با واروناها که دشمنان ملکه بودند، مبارزه می‌کنند. در این گیر و دار، متوجه اشتباهاتشان می‌شوند و روابط دوستی و خانودگی‌شان مستحکم می‌گردد. در نهایت می‌توانند ملکه را نجات بدهند و فضایی‌ها را راهی سیاره‌ی گانورا کنند.

جزئیات اثر

نام اثر: مسافری از گانورا

قالب اثر: انیمیشن

ژانر اثر: تخیلی - ماجراجویی

کارگردان : سید احمد علمدار

نویسنده: سید محمد حسین علمدار

تهیه کننده: سید محمد حسین علمدار

نام بازیگران: لیلا سودبخش / شهره روحی / محمد خاوری / عاطفه رضوان‌نیا / سمیه الیاسی

نام شخصیت ها:

 سهیل: پسر نوجوانی است که با معلولیت جسمی به دنیا آمده است. او زمانی که متوجه می‌شود ملکه‌ی آدم‌فضایی‌ها گم شده است، تصمیم می‌گیرد به آن‌ها در پیدا کردن ملکه‌شان کمک کند.

ستار: دوست سهیل است. او یک پسر افغانستانی است که در ورزش‌های رزمی مهارت دارد. ستار به سهیل کمک می‌کند تا ملکه را پیدا کند.

امید: او نیز دوست ستار و سهیل است. امید در ابتدا ارتباط خوبی با ستار ندارد اما در ادامه ارتباط دوستانه‌ی درستی بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

ساماندرآرتاراتوس: ساماندر یک فضایی است که متوجه می‌شود ملکه‌ی سیاره‌ی‌شان در سیاره‌ی زمین گم شده است. او به زمین می‌آید و از سهیل و ستار و امید می‌خواهد کمکش کنند تا ملکه را پیدا کند.

کشور سازنده: ایران

کمپانی سازنده: _

سال تولید: 1402

زمان اثر: 90 دقیقه

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : زهرا عزیمی

۲۱ اسفند ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

به نظر من این فیلم یکم قدیمی به نظر میرسه بچه زرنگ بهتر از اینه.

بزرگسال

توسط : نسرین ارسالی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

این دو مین سینمایی کودک امساله که شخصیت دختر توشون نیست نمیدونم چرا ولی به انوانه یه مادر دوست دارم هم شخصیت پسر هم شخصیت دختر مثبت تو مفاهیم که برای کودکانم به نمایش گذاشته میشه وجود داشته باشد ممنونم که نظرات ما مهمه

بزرگسال

توسط : نسرین ارسالی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

این دو مین سینمایی کودک امساله که شخصیت دختر توشون نیست نمیدونم چرا ولی به انوانه یه مادر دوست دارم هم شخصیت پسر هم شخصیت دختر مثبت تو مفاهیم که برای کودکانم به نمایش گذاشته میشه وجود داشته باشد ممنونم که نظرات ما مهمه

بزرگسال

توسط : احسان رضایی

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

هیجان و انرژی این اثر بیسار عالی بود

بزرگسال

توسط : محسن هژبر

۲۶ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

به نظر من بسیار جذاب و هیجانی بودواقعاپرمحتوابود

بزرگسال

توسط : دیانا فرزانه

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 9 +

خیلی فانتزی و تخیلی و خنده دار بود همینطور پیامهای مثبت خیلی زیادی داشت و بنظر من خوب بود

بزرگسال

توسط : دهقان علیرضا

۶ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 10 +

بسیار فیلم ضعیفی بود کاش به جای این فیلم های خشن و جنگ فیلم های خنده دار در عین حال آموزنده ساخته... اگر این فیلم می خواست چیزی به بچه ها آموزش بده به خاطر فضای رعب و وحشتی که داشت اصلا اثر گذار نبود کاش یکم برای ساختن فیلم های کودک فکر می کردیم

بزرگسال

توسط : رضا رسولی

۴ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

بسیار فیلم بدی بود .‌برای هیچ گروه سنی از بچها مناسب نیست . صحنه های خشونت بار از کشتن مادر رو داره و دوبار تیراندازی به مادر جلوی فرزند و مرگ مادر. نمونه بارز خشونت علیه کودکان هست .‌فیلم بسیار مزخرف

بزرگسال

توسط : حسین حق پناه

۴ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

خشونت و ترسی که در این انیمیشن وجود دارد شکل فانتزی و تخیلی به خود گرفته و با فضای #طنز به خوبی ترکیب شده است. برای همین فکر نمی‌کنم برای +7 سال آزاردهنده باشد. پیام های مثبت متعددی مثل همدلی با توان‌یابان و پذیرش مهاجرین وجود دارد. اما شکل ارتباط مادر و شخصیت اصلی دارای اشکالات متعددی است که در آخر هم جمع و جور نمی شود!

بزرگسال

توسط : سیدرضا موسوی

۱۱ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

من رفتم دیدم و 13 سالم هست خیلی خیلی خیلی عالی بود به نظر من اونقدر هم ترسناک نبود

بزرگسال

توسط : فاطمه کریمی

۳۰ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 6 +

همه فرهنگ ها توش به چشم می‌خورد اشاراتی به جنگ ایان و عراق و حمله آمریکا به افغانستان هم داشت کلا هدفش حفاظت از محیط زیست بود و خیلی خیلی جالب بود

بزرگسال

توسط : پویا حسن نیا

۲۹ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 9 +

بنظرم چون نکات مثبت زیادی داشت فیلم خیلی خوبیه

بزرگسال

توسط : فاطمه بیگی

۲۷ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

یکی از نکات برجسته این فیلم توجه به معلولان و قرار دادن یک معلول به عنوان قهرمان داستان است نکته مثبت کارهم در اینست که سعی نمی کند ترحم برانگیزباشد بلکه قصد دارد به معلولان اعتماد به نفس ببخشد. در مورد نمایش آثار جنگ بر روی دو تن از قهرمانان داستان که قربانی این قضیه هستند به نظرم بد نیست چون بهرصورت کودکان امروز نقش آفرینان جنگهای فرداهستند و باید از همین کودکی برای آنها توضیح داد که جنگ چه بلایی بر سر بیگناهان و بخصوص کودکان می آورد.

بزرگسال

توسط : علی علینژاد

۲۷ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

بسیار زیبا و آموزنده بود داستان خیلی عالی و هدف دار بود بیشتر انیمیشن های ایرانی معلوم نیست دنبال چی هستن و بی هدفن. نقدهایی که شده بچه ها الان همشون تو بازیها خیلی بدترشو می بینند. بنظرم بچه ها باید با واقعیتها روبرو بشن.

بزرگسال

توسط : محمد صمدزاده

۲۰ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

الگوهای خوبی نداشت

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مسافری از گانورا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!