• امروز : 18 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن فصل شکار ۲ (Open Season 2)

author-img

توسط : زهرا شریعت احمدی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

5166 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
قسمت دوم از سری انیمیشن‌های «فصل شکار»، با تردید «الیوت» در ازدواج با «جیزل» آغاز می‌شود. «الیوت» و گروهش برای نجات یکی از دوستانشان به راه می‌افتند. در نیمه‌ی راه، الیوت خود را از گروه جدا می‌کند. پیچیدگی و خشونت موجود در این انیمیشن آن را برای سنین پایین نامناسب می‌کند. کلمات نامناسب از برخی شخصیت‌ها به‌صورت هنجار و معمولی شنیده می‌شود. تاکید بر کار گروهی و زندگی جمعی از نکات مثبت این انیمیشن است.

ژانر : ماجراجویانه

سال 2008 76 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین باید بدانند که سوژه‌ی اصلی این فیلم ازدواج «الیوت» و «جیزل» است. الیوت برای ازدواج دچار تردید شده و در طی داستان و ماجراهایی که پیش می‌آید، او متوجه ‌می‌شود این ترس بی‌جا بوده است.

همچنین «سوسیس» سگی است که بین اهلی‌ماندن و وحشی‌شدن دچار تردید است. او هم مانند الیوت در این دوراهی سرگردان است و هر انتخاب برایش نقاط مثبت و منفی خاصی دارد.

ازآنجایی‌که کودکان ما در معرض چنین انتخابی قرار نمی‌گیرند، احتمالاً متوجه پیام اصلی و مضمون فیلم و اینکه دوست‌داشتن دیگران مانعی برای آزادبودن آن‌ها نیست نخواهند شد.

می‌توان پیام مثبت پررنگ فیلم یعنی کار تیمی و اتحاد را برای بچه‌ها پراهمیت نشان داد. خوب است در گفت‌وگویی که با کودک دارید، صحبت‌ها را به سمتی ببرید که با سوال و جواب مداوم همراه باشد و کودک نکات را کشف کند و با کشف قضایا او را تشویق کنید. چون داستان از دو طرفِ متفاوت روایت می‌شود و کمی پیچیدگی در داستان مشاهده می‌شود. در سن پیشنهادی برای این انیمیشن، قدرت انتزاع کودکان بالاتر رفته و می‌توانند بیشتر از قبل نکات پیچیده را درک کنند، اما برای کودکان کوچک‌تر باید قسمت‌هایی را تشریح کنید.

مقدار زیادی بددهانی از سوی دو سه شخصیت فیلم مشاهده می‌شود که باید والدین آن را مدنظر خود داشه باشند. زشتی این رفتار در گروه‌های دوستی را برای کودک برجسته کنید.

در مورد معایب بدخواهی برای دیگران و انتقام برای او صحبت کنید. درباره‌ی اینکه آیا خشونت درنهایت نتیجه‌ی مثبتی برای «فیفی» داشت یا خیر باهم تبادل نظر کنید.

ناهنجاری‌هایی که در فیلم وجود دارد، مانند پرتاب‌کردن خرگوش‌ها به سمت یکدیگر که نوعی آزاررساندن به موجودات ضعیف‌تر است یا ارتباط بیش‌ازاندازه‌ی انسان‌ها و سگ‌هایشان، همچنین نگاه‌ها و تیکه‌های جنسی و... را حتماً نقد کرده و ناپسندی آن را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فرزند خود انتقال دهید.

در این سنین بجه‌ها باید بیاموزند همه‌چیز را به‌صورت انتقادی نگاه کنند؛ هیچ‌چیز را بی‌دلیل نپذیرند و عواقب کارها و فعالیت‌های اجتماعی را بررسی کنند.

در بعضی از صحنه‌ها (حمله‌ی فیفی به خرگوش و اسارت الیوت و جیزل و...) ممکن است کودک دچار ترس یا هیجان شدید شود. خوب است احساسات او را درک کرده و نسبت به او همدلی کامل نشان دهید.

قسمتی از فیلم در پارک آبی می‌گذرد و پوشش مردم و برخی رفتارهای حیوانات نامتعارف و نامتناسب با فرهنگ ماست.

خلاصه: پیام مثبت فیلم یعنی کار تیمی و اتحاد را برای کودک برجسته کنید. ناهنجاری‌ها را حتماً نقد کرده و ناپسندی آن را مستقیم یا غیرمستقیم به فرزند خود انتقال دهید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

صحنه‌ای که درگیری ذهنی «سوسیس» را نشان می‌دهد (بین خوردن و نخوردن غذای مخصوص) فرصت خیلی خوبی است تا با کودک در مورد دوراهی‌ها و انتخاب‌ها در موقعیت‌های حساس زندگی صحبت کنید و به او بیاموزید که هر انتخابی پیامدهایی در زندگی دارد و فرد باید دربرابر آن‌ها مسیولیت‌پذیر باشد.

درمورد پیامدهای رفتارها و تصمیمات شخصیت‌های فیلم، به‌خصوص «الیوت»، از او سوال کنید.

آیا وقتی الیوت گروه را ترک کرد، احتمال داشت ماجرا جور دیگری پیش برود و الیوت بتواند به‌تنهایی موفق شود؟

آیا راه دیگری جز ورود غیرقانونی به پارک برای نجات «سوسیس» و دیگران وجود نداشت؟

«جیزل» و «الیوت» می‌توانند با گفتگو با یکدیگر یا یکی از دوستانشان مشکلاتشان را حل کنند. این موضوع محل مناسبی برای انتقال ارزش گفت‌وگو به کودک است.

با فرزند خود در مورد تنهاماندن الیوت و نتیجه‌ی آن و احساس او در این زمان صحبت کنید. احساسات کودک خود را بشناسید و از این فرصت‌ها برای رشد آن‌ها استفاده کنید.

با کودک خود درمورد دلایل موفقیت گروه حیوانات در نجات دوستشان گفت‌وگو کنید. مطمئن شوید او متوجه اهمیت کار گروهی و لزوم برنامه‌ریزی و داشتن نقشه‌ی مناسب شده است.

با توجه به مضمون و محتوای فیلم و ازآنجاکه به‌زودی ممکن است کودک شما روابط عاطفی را تجربه کند، باید والدین به کودکان در رابطه با راه‌های صحیح برقراری روابط عاقلانه و بالغانه با همسالانشان صحبت کنند.

خلاصه: با فرزند خود درمورد تنهاماندن الیوت و نتیجه‌ی آن و احساس او در این زمان صحبت کنید. با کودک خود درمورد دلایل موفقیت گروه حیوانات در نجات دوستشان گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

«الیوت»، گوزن جوان و «جیزل»، آهوی باهوش، در شرف ازدواج هستند که سگی از دوستانشان توسط انسان‌ها گرفته و برده می‌شود. الیوت که برای ازدواج دچار شک و تردید شده مراسم عقد را تا نجات «سوسیس» عقب می‌اندازد.

ترس اصلی الیوت ازدست‌دادن آزادی‌های مجردی است؛ بنابراین در پی درگیری لفظی با دوستانش، آن‌ها را ترک می‌کند. او معتقد است به کمک هیچ‌کس نیازی ندارد. البته فقط یک شب تنهاماندن او را متوجه اشتباهش می‌کند.

سوسیس هم سردرگم است. او نمی‌‌تواند بین زندگی در جنگل یا زندگی با انسان‌ها، یکی را انتخاب کند. الیوت و گروهش در پارک آبی، اسیر «فیفی»، سگ اهلی و دشمن سرسخت حیوانات وحشی می‌شوند. اما درنهایت الیوت او را شکست می‌دهد. در انتهای فیلم، هم الیوت و هم سوسیس از تردید خارج شده‌ و مطمئن می‌شوند زندگی در کنار کسی که دوستشان داردند مغایرتی با آزادی آن‌ها ندارد.

جزئیات اثر

کارگردان: -Matthew O'Callaghan متیو اُکالاهان

نویسنده: David I. Stern -دیوید آی. استرن

تهیه‌کننده: -Matthew O'Callaghan متیو اُکالاهان

بازیگران: - Joel McHale, Mike Epps, Jane Krakowski-‏جین کراکوسکی، جوئل مک‌هال، ‏مایک اپس

شخصیت‌ها:

الیوت: گوزنی دست‌وپاچلفتی که در شرف ازدواج است و برای نجات دوستش، سوسیس، دیگر دوستانش را با خود همراه می‌کند.

جیزل (گیزل، گیسل): آهویی که قرار است با الیوت ازدواج کند. او منطقی و آینده‌نگر است.

بوگ: خرسی که بهترین دوست الیوت است.

آقای وینی (سوسیس): سگی که توسط انسان‌ها برده شده و  الیوت و دوستانش برای نجات او وارد عمل می‌شوند. او بین زندگی در جنگل و زندگی بل انسان‌ها مردد است.

فیفی: سگی بددهن که دنبال انتقام از حیوانات وحشی است و درنهایت هم پشیمانی برای او رخ نمی‌دهد.

اسکوییزی: یکی دیگر از دوستان الیوت که سنجابی عصبی و بددهن است.

کشور سازنده: آمریکا- کانادا

کمپانی سازنده: Sony Pictures Home Entertainment -کمپانی سونی

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فصل شکار ۲

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!