• امروز : 14 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن غول‌کش‌ها: خیزش تایتان‌ها (Trollhunters: Rise of the Titans)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1176 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
این انیمیشن اولین نسخه‌ی سینمایی از سریال داستان‌های آرکادیا است که تاکنون چندین فصل از آن منتشر شده و علاقه‌مندان زیادی داشته است. جادوگران فرقه‌ی محرمانه با شکستن قفل خلقت و بیدارکردن تایتان‌ها، قصد دارند بشریت را از بین برده و زمین را به خلقت اولیه‌اش بازگردانند؛ چون معتقدند دنیا قرار بود بهشتی برای همه‌ی موجودات باشد، اما انسان‌ها این تعادل را به هم زده‌اند. جیم که یک ترول‌هانتر است با اتحاد دوستانش، تایتان‌ها را شکست می‌دهد. این انیمیشن علاوه‌بر داشتن داستان پیچیده و شخصیت‌های عجیب‌وغریب، دارای میزان بالایی از ترس و خشونت است.

ژانر : ابرقهرمانی

سال 2021 104 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 8 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثز یک انیمیشن با داستانی خیالی و پیچیده است که شخصیت‌های عجیب‌وغریبی دارد. این شخصیت‌ها سه دسته هستند: آدم‌فضایی‌ها، جادوگر‌ها و ترول‌ها. ترول‌ها یا همان غول‌ها شکل و شمایلی عجیب‌ دارند. به‌طورمثال، بلینکی که یک ترول صلح‌طلب و راوی داستان است 6 چشم، 4 دست و 2 شاخ دارد با بدنی آبی‌رنگ! جادوگرها و تایتان‌ها نیز طراحی ترسناک و عجیبی دارند. دوستان جیم از سیاره‌ی آرکادیون نیز به شکل روح طراحی شده‌اند. به‌طورخلاصه باید گفت با یک انیمیشن روبه‌رو هستیم که از اساس می‌تواند در ژانر ترسناک قرار بگیرد.

میزان خشونت بالای فیلم نیز قابل‌توجه است. براساس مطالعات انجام‌شده، میان تماشای محصولات رسانه‌ای خشونت‌بار و بالارفتن رفتارهای خشونت‌آمیز نوجوانان رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. با توجه به اهمیت بالای دوره‌ی نوجوانی در یادگیری رفتارهای اجتماعی، ضروری است که تاحدامکان بر تماشای محصولات رسانه‌ای فرزندان، نظارت و همدلی داشته باشیم.

ازطرفی، مفاهیم مطرح‌شده در داستان نیز سوال‌برانگیز است. اینکه خلقت جهان توسط تایتان‌ها بوده است! جادوگران می‌توانند خلقت زمین را عوض کنند! آن‌ها در زمین به‌دنبال صلح هستند و این انسان است که باید از بین برود! با گوی زمان می‌توان به عقب برگشت و انسان‌ها را زنده کرد! همه می‌تواند تبدیل به تصورات غیرواقعی یا ابهامات ذهنی فرزندانمان شود. این ما هستیم که با آگاهی و همراهی، باید به مدیریت افکارشان کمک کنیم و این هم فقط با الفت و گفت‌وگو ممکن است.

خلاصه: این انیمیشن داستانی پیچیده و خیالی با شخصیت‌هایی عجیب‌وغریب و ترسناک و مفاهیمی خیالی درمورد خلقت دارد که بهتر است درمورد آن با فرزندانمان گفت‌وگو کنیم.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره‌ی خیالی‌بودن داستان، شخصیت‌ها و برخی مفاهیم مطرح‌شده درباره‌ی خلقت با فرزندان خود صحبت کنید. می‌توانید داستان خلقت را از بیان‌های مختلف ازجمله بیان دینی برای فرزندان تعریف کنید و آن‌ها را به خواندن آیات قرآن دراین‌باره یا کتاب‌های زیادی که به این موضوع پرداخته‌اند دعوت کنید.

از فرزند خود بپرسید به نظرت جادوگران و آدم‌فضایی‌ها وجود دارند؟ آیا بدون استفاده از جادو هم می‌شه موفق شد؟

به نظرت چه چیزی در موفقیت جیم نقش مهمی داشت؟ مهمترین مؤلفه‌ی شخصیتی یک ابرقهرمان چیه؟

او بدون اتحاد با دوستانش و همفکری با آن‌ها موفق می‌شد؟

خلاصه: درباره‌ی خیالی‌بودن داستان، شخصیت‌ها و برخی مفاهیم مطرح‌شده درباره‌ی خلقت با فرزندان خود صحبت کنید.

داستان اثر

در روزگاران قدیم، جنگی بین انسان‌ها و ترول‌های (غول‌‌های)‌ صلح‌طلب با ترول‌های شرور و خبیث درمی‌گیرد. نیرومندترین جادوگر زمان، مرلین، برای برقراری صلح، یک طلسم می‌سازد. پس از کشته‌شدن کانجیگار که یک ترول‌هانتر یا غول‌کش بود، برای اولین‌بار از زمان خلقت او، طلسم مرلین یک انسان را انتخاب می‌کند.

آن انسان جیمزلگ جونیور (جیم) است. جیم قهرمان ترول‌هانتر داستان‌های آرکادیا است که تاکنون چندین‌بار دنیا را نجات داده اما آخرین‌بار، طلسم او توسط جادوی سیاه فرقه‌ی محرمانه، از بین رفته است. جادوگران فرقه‌ی محرمانه معتقدند که انسان‌ها تعادل زمین را به هم زده‌اند و قصد دارند تا با بیدارکردن تایتان‌ها، زمین را به آغاز خلقت برگردانند و بشریت را نابود کنند.

آن‌ها با شکستن قفل خلقت، تایتان‌ها را بیدار می‌کنند. هریک از تایتان‌ها به سمت مرکز زمین که همان شهر آرکادیاست حرکت می‌کنند تا با اتحاد یکدیگر، زمین را نابود کنند. راز شکست تایتان‌ها، تشکیل اجتماع نهم و به‌دست‌آوردن گوی زمان توسط ترول‌هانتر یا همان جیم است. جیم و دوستانش با اتحاد، به‌دست‌آوردن گوی زمان و ساخت طلسم جدید، موفق می‌شوند تایتان‌ها را شکست داده و زمین را از نابودی نجات دهند.

جزئیات اثر

کارگردان: Johane Matte , Francisco Ruiz-Velasco , Andrew L. Schmidt

نویسنده: Marc Guggenheim, Dan Hageman, Kevin Hageman

تهیه کننده: Marc Guggenheim, Dan Hageman, Kevin Hageman

بازیگران:

Emile Hirsch, Charlie Saxton, Nick Frost, Kelsey Grammer, Cheryl Hines, James Hong, Jonathan Hyde, Tom Kenny, Amy Landecker, Angel Lin, Diego Luna, Tatiana Maslany, Lexi Medrano, Alfred Molina, Colin O'Donoghue, Nick Offerman, Cole Sand

شخصیت‌ها:

جیمزلگ جونیور (جیم) : جیم قهرمان و یا به بیان بهتر ابرقهرمان سریال‌ ماجراهای آرکادیاست. پسری حدودا 12 ساله که طلسم مرلین او را برای مبارزه با ترول‌های خبیث انتخاب می‌کند. جیم پسری در ظاهر دست و پا چلفتی است اما او در واقع شجاع و ماجراجوست. او با کمک دوستان زمینی، ترول و فضایی خود موفق می‌شود تا زمین را از دست تایتان‌ها نجات دهد.

توبی: دوست صمیمی جیم. پسری تپل و بامزه با قلبی مهربان که همیشه جیم را همراهی می‌کند. او هرچند در ظاهر کاری از دستش برنمی‌آید و گاهی باعث خنده‌ی تماشاچی می‌شود اما با تکیه و اعتماد به توانمندی‌های خود، کار بزرگی انجام می‌دهد و آن شکست یکی از تایتان‌هاست.

بلینکی: یکی از ترول‌های صلح‌طلب که راوی این داستان است و گویا سالخورده است اما این در ظاهرش مشخص نیست. او ترول است که 6 چشم دارد با 4 دست با دو شاخ روی سرش  اما مهربان است و به جیم کمک می‌کند.

کلیر نونیس: دختری که دوست جیم است و توانایی در زدن پرتال‌های سایه‌ای است! با این کار او می‌تواند دوستانش را در یک آن از مکانی به مکان دیگر ببرد.

ناری: یکی از جادوگران فرقه‌ی محرمانه که از فرقه جدا شده و به انسان‌ها ملحق می‌شود. او با یکی از تایتان‌ها جنگیده و با شکست او، خود نیز از بین می‌رود.

دوکسی: از دوستان جیم که پسری جوان است و با عصای مغناطیسی‌اش با جادوگران نبرد می‌کند. او برای نجات ناری تلاش بسیاری می‌کند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: DREAM WORKS, Netflix

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : امیرحسین رحیمی

۹ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 6 +

خیلی چرت بود.

بزرگسال

توسط : رض کرمی

۲ شهریور ۱۴۰۰

مناسب سن 9 +

سلام ممنون از نقدی که ارائه کردید و نکاتی که اشاره کردید. ولی یه چنتا مشکل هست اولا اینکه به نظرم درباره ی رده بندی سنی فیلم واقعا اغراق شده.. درسته شخصیت ها با ظاهری عجیب تو فیلم هستن ولی طراحیشون واقعا ترسناک نیس ولی با این وجود در مورد تعارضات مفهومی فیلم با عقاید ما به نکات خوبی اشاره کردید. یه مشکل دیگه ای هم که هست اینه که بعضی اطلاعاتتون مطابقت نداره مثلا شخصیتای فیلم حدودا 18 سالن نه دوازده ساله، و فک میکنم بهتر میشد اگه کمی محتاطانه تر شخصیتارو معرفی میکردید چون بعضی ماجراهای فیلم اسپویل شده.

بزرگسال

توسط : رض کرمی

۲ شهریور ۱۴۰۰

مناسب سن 9 +

سلام ممنون از نقدی که ارائه کردید و نکاتی که اشاره کردید. ولی یه چنتا مشکل هست اولا اینکه به نظرم درباره ی رده بندی سنی فیلم واقعا اغراق شده.. درسته شخصیت ها با ظاهری عجیب تو فیلم هستن ولی طراحیشون واقعا ترسناک نیس ولی با این وجود در مورد تعارضات مفهومی فیلم با عقاید ما به نکات خوبی اشاره کردید. یه مشکل دیگه ای هم که هست اینه که بعضی اطلاعاتتون مطابقت نداره مثلا شخصیتای فیلم حدودا 18 سالن نه دوازده ساله، و فک میکنم بهتر میشد اگه کمی محتاطانه تر شخصیتارو معرفی میکردید چون بعضی ماجراهای فیلم اسپویل شده.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد غول‌کش‌ها: خیزش تایتان‌ها

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!