• امروز : 9 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن عصر یخبندان ۴: رانش قاره‌ای (Ice Age: Continental Drift)

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4854 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

 

انیمیشن کمدی عصریخبندان، در قسمت چهارم، باز هم به خطر افتادن زندگی مندی و دوستانش در برابر طبیعت را به تصویر کشیده است و این‌بار در کنار یک ماجراجویی که اهمیت کار تیمی، دوستان و خانواده را به مخاطب منتقل می‌کند، ما شاهد یک اختلاف پدر و دختری در خانواده مندی هستیم. چالش هلو در ارتباط با پسری خوشتیپ به‌نام ایتن و چالش مندی برای مراقبت از دختر نوجوانش که آزادی بیشتری طلب می‌کند. این اثر در موقعیت‌های زیادی قهرمانان داستان را در خطر قرار می‌دهد و درگیری‌های فانتزی با دزدان دریایی به تصویر کشیده می‌شود که ژانر کمدی، هردوی آن‌ها را تعدیل می‌کند.

ژانر : کمدی ماجراجویی

سال 2012 88 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 4 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن عصریخبندان مانند تمام قسمت‌های دیگر، با اقدام یک سنجاب برای بدست آوردن بلوط شروع می‌شود و این‌بار رانش قاره‌ها اتفاقی است که این سنجاب رقم می‌زند. بهتر است از فرصت استفاده کنید و دلیل واقعی این اتفاق طبیعی را برای کودکان شرح دهید تا متوجه تمایز تخیلات دنیای کارتونی با واقعیت‌های طبیعت شوند.

اما ماجرای اصلی این داستان بازهم یک ماجراجویی و تلاش حیوانات برای بقا در برابر اتفاقات ناگوار طبیعت است. رمز موفقیت قهرمانان داستان، کارِ تیمی و شجاعت  است و اهمیت خانواده نیز جلوه ویژه‌ای در این اثر دارد. خشونت‌های داستان گرچه فانتزی است، اما ممکن است کودکان تصور کنند در دنیای واقعی هم ضربات محکم باعث آسیب‌دیدگی نمی‌شود و خنده‌دار است! پس بهتر است کودکان سنین پایین خشونت‌های طنزآمیز را مشاهده نکنند یا درباره خطرناک بودن رفتار خشونت‌آمیز توجیه شوند. خطرات جدی که جان شخصیت‌های اصلی را تهدید می‌کند نیز ممکن است در برخی صحنه‌ها برای کودکان هراس آور باشد. هرچند ژانر کمدی از شدت ترس می‌کاهد، اما درصورت ترس کودکان با ایشان همدلی کنید. بطور کلی کودکان در سنین دبستان می‌توانند از تماشای این انیمیشن کمدی لذت ببرند اما لزوما تمام پیام‌های اثر برای سن آنان نیست؛ چراکه یک اتفاق مهم دیگر در داستان، چالش‌های مندی و دخترش هلو است. هلو به‌عنوان یک دختر نوجوان دوست دارد با نوجوانان دیگری که مدام درحال خوشگذرانی هستند رابطه دوستانه برقرار کند و حتی اولین عشق خود را تجربه کند. این موضوعات برای کودکان کاربردی نیست و حتی در سنین پایین، درکی از این ماجرا وجود ندارد؛ اما برای نوجوانان این موضوع ممکن است کمی آشنا به نظر برسد. اگر فرزند نوجوان شما نیز اختلاف با والدین در ارتباط با نحوه دوستی‌اش را تجربه می‌کند یا تجربه احساسی خاصی دارد که لازم است درباره آن راهنمایی شود، فرصت خوبیست تا با او در این باره صحبت کنید. رفتار آرام الی با هلو باعث شد هلو خودش به این نتیجه برسد که درمورد ماموت‌های نوجوان اشتباه می‌کرده و در انتها دوست قدیمی و خوبِ خودش را ترجیح می‌دهد. واقعیت این است که فضای صمیمی در خانواده نوجوانان را از بسیاری خطرات یا انتخاب‌های اشتباه مصون می‌کند. اما درهر صورت، ویژگی‌ها و احساسات نوجوانان در این دوره، اتفاقاتی را رقم می‌زند که لازم است والدین عزیز با ایجاد محیطی آرام و فضایی قابل اعتماد برای گفت‌وگو، نوجوان خود را در این زمینه راهنمایی کنند. در نظر داشته باشید که صحبت با نوجوانان بهتر است به سمت تحمیل عقاید پیش نرود و نوجوان مطمئن شود صحبت‌های او شنیده و احساساتش درک می‌شود. یکی از پیام‌های این اثر نیز برای والدین است. مندی در پایان ماجرا متوجه می‌شود که دخترش دیگر بزرگ شده و لازم است آزادی بیشتری برای ماجراجویی کردن به او بدهد. شاید فرزند نوجوان شما نیز احساس نیاز به آزادی عمل بیشتری داشته باشد. اگر در این باره خواسته‌ای داشت به او فرصت بدهید تا خواسته‌هایش را مطرح کند و سعی کنید فضای لازم و منطقی را برای کسب تجربه به او بدهید.

پیشنهاد می‌شود والدین عزیز از نسخه سانسور شده اثر استفاده کنند زیرا صحنه‌های کوتاهی از تحریک کردن افراد با چهره و دلربایی زنان و همچنین بوسیدن در این اثر دیده می‌شود.

خلاصه:  درکنار پیام‌های مثبتی از اهمیت دوستی و خانواده، به نمایش طنرآمیز خشونت و موضوعات مربوط به نوجوانان و بزرگسالان در انیمیشن دقت کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

رمز موفقیت مندی و سایر حیوانات عصریخبندان در شکست دادن دزدان دریایی و رسیدن به موفقیت چه بود؟ آن‌ها چگونه در برابر شکاف‌های ناگهانی زمین جان سالم به در بردند؟ (درباره اهمیت کنار هم ماندن و کار تیمی صحبت کنید)

چرا هلو دوستی‌اش با موریس را انکار کرد؟ آیا موریس دوست خوبی برای هلو بود؟ تو چگونه دوستانت را انتخاب می‌کنی؟ (درباره اهمیت دوستی، ویژگی‌های یک دوست خوب و وظایف دوستان در قبال هم گفت و گو کنید)

اگر سنجاب در برابر بلوط اینقدر وسوسه نمی‌شد، باز هم مجبور بود اینقدر بلا تحمل کند؟ تاحالا شده چیزی را آنقدر دوست داشته باشی که نتوانی جلوی خودت را بگیری؟ (درباره نادرست بودن حرص و طمع می‌توانید صحبت کنید)

اختلاف نظر هلو با پدرش بر سر چه بود؟ آیا هلو حق داشت با پدرش تند صحبت کند؟ (به پشیمانی هلو از رفتارش اشاره کنید و صحبت محترمانه را به‌عنوان راه حل به فرزندتان آموزش دهید)

مندی برای چه هلو را دعوا کرد؟ آیا او را دوست نداشت؟ (به فرزند خود یادآوری کنید که مندی به‌عنوان یک پدر برای مراقبت دخترش و از روی محبت به او، نگرانش می‌شد)

میتوانید از فرزند خود بخواهید نظرش را درباره رفتارهای درست و نادرست هر یک از شخصیت‌ها بیان کند.

خلاصه: درباره رفتارهای نادرست شخصیت‌ها و پشیمانی باهم گفتگو کنید و با صحبت از ویژگی‌های مثبت قهرمانان اثر، کودکان را به الگوبرداری از رفتارهای درست تشویق کنید.

داستان اثر

در قسمت چهارم عصریخبندان، «مندی» و تمام اعضا خانواده و دوستانش همچنان حضور دارند. در این قسمت، مندی سعی دارد از دخترش «هلو» که حالا نوجوان شده است، مراقبت کند؛ بنابراین او را از رفتن پیش ماموت‌های نوجوان دیگر منع می‌کند. یک روز درست وسط بگومگوی خانوادگی آن‌ها، پوسته زمین شروع می‌کند به شکاف خوردن و رانش قاره‌ای اتفاق می‌افتد. مندی از خانواده خود جدا شده و همراه دوستانش، سید و دیگو، روی یک تخته یخی وسط اقیانوس شناور می‌شود. دزدان دریایی با کشتی خود به آن‌ها حمله می‌کنند. مندی و دوستانش طی ماجراهایی دزدان دریایی را شکست داده و حتی موفق می‌شوند کشتی آن‌ها را بگیرند تا خود را به خانواده و دوستانشان برسانند. دزدان دریایی یکبار دیگر حاضر شده و خانواده مندی را گروگان می‌گیرند اما با شجاعت و همکاری دوستان و خانواده مندی، شکست می‌خورند. مندی برای در امان نگه داشتن خانواده خود و سایر حیوانات، آن‌ها را سوار بر کشتی کرده و سرزمین جدیدی برای زندگی پیدا می‌کند. همه اعضا عصریخبندان درحالی با سرزمین جدید روبرو می‌شوند که درس جدیدی از این ماجراجویی گرفته‌اند: هلو دیگر می‌داند که باید با چه کسی دوست شود، مندی متوجه می‌شود دخترش بزرگ شده و لازم است به او اجازه ماجراجویی بدهد و همه آن‌ها معنی یک خانواده واقعی را فهمیده‌اند.

جزئیات اثر

کارگردان: Steve Martino, Mike Thurmeier / استیو مارتینو، مایک تورمیر نویسنده: Michael Berg, Jason Fuchs / مایکل برگ، جیسون فاچز نام تهیه کننده: John C. Donkin, Lori Forte / لوری فورت، جان دونکین نام بازیگران: Ray Romano, Denis Leary, John Leguizamo, Queen Latifah ری رومانو، دنیس لری، جان لگویزمائو، کوئین لطیفه نام شخصیت ها: اسکرات: سنجاب دندان شمشیری که حریصانه در پی بدست آوردن بلوط است و در این راه باعث تغیرات شدیدی روی زمین می‌شود. او اینبار باعث تقسیم قاره‌ها شده است! مندی: ماموتی که با دوستان و خانواده‌اش زندگی می‌کند. او سعی دارد پدر خوبی باشد و هرطور شده از خانواده‌اش محافظت کند؛ اما برای مراقبت از دخترش، کمی زیاده‌روی می‌کند. الی: همسر مهربان و باتدبیر مندی که سعی دارد روابط همسر و دخترش را به سمت منطقی شدن پیش ببرد و ضمن مراقبت از خانواده‌اش، حیوانات دیگر را نیز برای رسیدن به مکان امن، رهبری می‌کند. هلو: دختر نوجوانِ مندی و الی که از محدودیت‌های پدرش برای ارتباط با ماموت‌های نوجوان ناراحت است اما عاشق پدرش می‌باشد. هلو در انتخاب دوست کمی دچار سردرگمی می‌شود اما در نهایت به نتیجه درست می‌رسد. ایتن: ماموت خوشتیپ و نوجوانی که معمولا دخترهای نوجوان دوستش دارند. هلو هم سعی می‌کند به او نزدیک شود. موریس: موش کوچک و مهربانی که دوست هلو است. هلو مجبور است بین موریس و ماموت‌های نوجوان، یکی را برای دوستی انتخاب کند. دیگو: ببری که در تمام قسمت‌های عصریخبندان، به‌عنوان یک دوست کنار مندی و سید قرار دارد. او در این قسمت عاشق یک ببر ماده می‌شود. سید: یک تنبل احمق و بامزه که به بهداشت شخصی‌اش اهمیتی نمی‌دهد اما دل مهربانی دارد. او به‌عنوان یک دوست همیشه درکنار مندی و دیگو است. مامان بزرگ: مادربزرگ سید که به حرف‌های کسی اهمیت نمی‌دهد و مراقبت از او چندان ساده نیست. کاپیتان گات: رئیس دزدان دریایی که قصد دارد مندی را بخاطر تنومندی‌اش وارد کشتی خود کند اما وقتی مندی پیشنهاد او را رد می‌کند، تصمیم می‌گیرد مندی را همراه دوستان و خانواده‌اش بکشد. شیرا: از افراد کاپیتان گات که از نیمه راه با مندی و دوستانش همراه شده و درمقابل کاپیتان گات به آن‌ها کمک می‌کند. دیگو شیرا را دوست می‌دارد. کشور سازنده: آمریکا کمپانی سازنده: Blue Sky Studios/ استودیو بلو اسکای

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : علی علی محمودی

۳۱ خرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 4 +

خیلی خوبه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد عصر یخبندان ۴: رانش قاره‌ای

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!