• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم عصر یخبندان ۳: ظهور دایناسورها (Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs)

author-img

توسط : فاطمه نوری پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4686 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این انیمیشن در جشنواره‌های مختلف جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. در ادامه‌ی داستان دو قسمت قبل، گله‌ی عجیب ما این‌بار در عصر دایناسورها و در جنگ با این موجودات عظیم است. سید درپی مراقبت از بچه‌دایناسورها گیر افتاده است و گروه باید او را نجات دهد؛ اما تنها این نیست؛ «باک»، راسوی زرنگ و شجاع، باید به کمک گله بشتابد و همه را از خطر «غول‌ تشن» نجات دهد. محصول حاضر، دارای مضمون درپی بیان اهمیت خانواده و کار تیمی است. گاهی هم ممکن است موجب دلهره مخاطب کم‌سن شود.

ژانر : خانوادگی

سال 2009 94 دقیقه جزئیات کامل اثر
6 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در عصر یخبندان، همه‌ی متغیرها در جریان است؛ خشونت، ترس، اعمال خوب و بد، زشتی و زیبایی و... . فصل مشترک این متغیرها، طنز است. ترسناک‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای یک موجود زنده بیافتد، افتادن در آبشار گدازه یا خورده‌شدن توسط یک دایناسور است؛ اما چیزی که مهم است، این است که باید قلمروی شوخی و جدی در ذهن کودک تفکیک شود و این به کمک والدین و مربی میسر است. سعی کنید بدبودن اعمال نابهنجاری مثل دشنام‌دادن را به کودک نشان دهید و کمک کنید در جریان دیدن فیلم، خوب را از بد جدا کند.

نکته‌ی دیگر اینکه ابرقهرمانی در انیمیشن به بالاترین سطح می‌رسد. موجود کوچکی چون باک، حریف غول ‌تشن است و همین کافی است برای روایت یک شجاعت غیرواقعی. (فارغ از پیام متعالی پیروزی هوش و شجاعت بر قدرت پوشالی) سعی کنید معنای شجاعت را به جز آنچه که در داستان است، برای کودک جا بیندازید.

درنهایت اینکه عصر یخبندان، داستانی در بستر تاریخ کره‌ی زمین است. از این قصه، برای شرح جذاب سرگذشت سیاره‌ی زمین استفاده کنید.

خلاصه: برای جلوگیری از اثرگذاری بیشتر اعمال نابهنجار فیلم، از ظرفیت داستان برای پررنگ‌تر‌شدنِ وجه تاریخی و پیام‌های متعالی نهفته در آن استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به نظرت مندی، الی، دیه‌گو و سید می‌توانند خانواده باشند؟ یا فقط یک گروه هستند؟

به نظرت در دنیای واقعی، جنگیدن آدم‌های ضعیفی مثل باک با قدرتمندهایی مثل غول ‌تشن ممکن است؟

اعضای گله خیلی باهم متفاوت هستند؛ اما همدیگر را دوست دارند. در دنیای واقعی و برای آدم‌ها، چنین چیزی ممکن است؟

به نظرت چرا منفرد اینقدر بی‌تفاوت و مغرور شده بود؟

چرا اسکرات هیچ‌وقت به دانه‌ی بلوط نمی‌رسد؟

الی به‌عنوان یک مادر، می‌تواند قهرمان داستان باشد؟

خلاصه: سید با کار گروهیِ گله نجات پیدا کرد یا هوش و شجاعت باک؟

داستان اثر

گله‌ی عجیب و غریب ما، این‌بار درپی رقم‌زدن ماجرایی متفاوت است. ماجرایی در دل سرزمین‌ «دایناسورها». «سید»، درنتیجه‌ی نگه‌داری از سه «بچه‌دایناسور» و دل‌بستگی به آنها، با مادرِ نه‌چندان مهربان آن‌ها همراه می‌شود، او نمی‌داند که به‌سوی مرگ می‌رود. گله باید سید را نجات دهد. «مندی» که تا پیش از این، پدر خوب خانواده بود و «دیه‌گو» درپی ترک گله بود، گم‌شدن سید، آن‌ها را دور یکدیگر جمع می‌کند. آن‌ها به کمک «باک»، راسوی کوچک؛ اما زبل و شجاع، در تلاش برای نجات سید هستند؛ ولی راه طولانی است و موانع بسیار. موانعی از جنس آبشار گدازه، دره‌ی مرگ و «غول ‌تشن» که دایناسوری عظیم‌الجثه و دشمن دیرینه‌ی باک است. حالا گله هم باید سید را نجات دهد و هم غول ‌تشن را از بین ببرد. در ادامه هنرنمایی باک را می‌ببینیم که سید را نجات می‌دهد و دشمن دیرینه‌اش، غول‌تشن را، رام خود می‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Carlos Saldanha / کارلوس سالدانا

نویسنده/ مترجم: Jason Carter Eaton / جیسون کارتر ایتون

نام تهیه کننده: Lori Forte, John C. Donkin / لوری فورت، جان‌سی. دانکین

نام بازیگران: Ray Romano, John Leguizamo Denis Leary, Queen Latifah, / کوئین لاتیفا، دنیز لاری، ری رومان، جان لجیزامو

نام شخصیت ها:

منفرد: (مندی) ماموتی که برخلاف اخلاق سابقش (بی‌تفاوتی) در قسمت‌های قبل انیمیشن، در خدمت خانواده و در انتظار تولد فرزندش است و آن‌قدر هیجان‌زده است که دیگر به افراد گروهش اهمیت چندانی نمی‌دهد،

الی: همسر باردار منفرد است و برخلاف مندی، نسبت به گروه بی‌تفاوت نیست و سعی در بهترشدن ارتباط‌ها دارد،

دیه‌ِگو: ببر نه‌چندان سال‌خورده‌ی گروه (مستر ردپا) است که با مشاهده‌ی مندی و سرگرم‌بودن او به خانواده، دلسرد می‌شود و قصد دارد برای ادامه‌ی سرنوشت نامعلومش از گروه جدا شود،

سید: سرخوش‌ترین و بامزه‌ترین عضو گله است که هم‌چنان در حسرت مادری‌کردن به سر می‌برد و برای مراقبت از سه بچه‌دایناسور از گروه جدا می‌شود. داستان اصلی پیرامون ماجراهای یافتن سید است،

باک: راسویی زخم‌خورده، زبل و شجاع که باید گله را برای یافتن سید راهنمایی کند،

غول تشن: دایناسوری که حریف مخوف باک است و درصدد گرفتن انتقام دندان شکسته‌اش از اوست،

کراش و ادی: دو موش سربه‌هوای گله که خود را برادران الی می‌دانند،

اسکرات: سنجابی که تا دنیا دنیاست، در جست‌جوی میوه‌ی بلوط محبوبش است، حتی اگر جفتی داشته باشد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Blue Sky Studios, 20th Centry Fox Animation

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد عصر یخبندان ۳: ظهور دایناسورها

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!