• امروز : 30 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن شاه شاکر: بازیافت (kral sakir: geri dönüsüm)

author-img

توسط : سمیه برزگر ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2552 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 8 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

زمین پر از زباله‌هایی است که بازیافت نمی‌شود و همه جا را آلوده کرده ‌است. مسئولین تصمیم می‌گیرند زباله‌ها را به فضا بفرستند تا از شر آن‌ها خلاص شوند اما نتیجه‌ی این کار بیشترشدن مشکلات است. شاکر به همراه خانواده و دوستانش زمین را از شر زباله‌ها نجات می‌دهند. این انیمیشن که محصول 2022 کشور ترکیه است، موجودات فضایی ترسناکی دارد که در پایان فیلم مشخص می‌شود دوستدار زمین هستند. شخصیت‌های فیلم به شوخی یا جدی به هم ناسزا می‌گویند. تمسخر و خیانت در فیلم وجود دارد. درگیری با فضایی‌ها فانتزی است.

ژانر : کمدی

سال 2022 91 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن شاه شاکر: بازیافت، یک انیمیشن کاملا کودکانه و فانتزی است اما میزان ترس و ناهنجاری‌های اجتماعی در آن بیشتر از انتظار است. به خصوص که کمدی‌بودن آن شدت ناهنجاری را بیشتر می‌کند. شخصیت‌ها با حالتی طنزگونه به هم ناسزا می‌گویند. شاید این ادبیات مربوط به تیم دوبله باشد اما در هر حال این فیلم را غیر از ترک زبان‌ها نمی‌توانند با زبان اصلی تماشا کنند.

موجودات فضایی در تمام طول فیلم، ترسناک و بدخواه جلوه داده می‌شوند اما ناگهان در آخر فیلم معلوم می‌شود که خیرخواه زمین هستند. برعکس، در تمام طول فیلم ربات دستیار میرکِت، خیرخواه جلوه داده می‌شود اما ناگهان در پایان فیلم معلوم می‌شود که او انتقام‌جو و فریبکار و خیانتکار است. این حد از تضاد و تعارض ممکن است برای کودک گیج‌کننده و اضطراب‌آور باشد و نوعی ترس از اعتماد ایجاد کند. تصور کنید کودک شما به ربات قرمزرنگِ فداکار دل بسته است اما ناگهان در عرض چند دقیقه دست او رو می‌شود و همراه یک موشک منفجر می‌شود! جدای از این موارد، تخیلی‌بودن آدم فضایی و همچنین تخیلی بودن این میزان از اختیار و انسان‌گونه‌بودن در یک ربات، مواردی هستند که باید درباره‌ی آن‌ها با فرزند خود گفتگو کنید.

فیلم می‌خواهد پیام‌های مثبت متعددی به مخاطب منتقل کند. در انتقال بعضی از آن‌ها مثل پذیرش مسئولیت اشتباه‌ها و عذرخواهی کردن و جبران اشتباه، تسلیم‌نشدن و تلاش‌کردن و جنگیدن برای هدف و همچنین اهمیت بازیافت و حفظ محیط زیست، موفق بوده است. این پیام‌ها مدام در صحبت شخصیت‌ها با جملات آرمانی تکرار می‌شود که اثرگذاری آن را برای مخاطب کودک دوچندان می‌کند.

صرف نظر از این موارد، هدف انیمیشن نشان‌دادن اهمیت بازیافت زباله‌های خشک و تر است. اگر این انیمیشن را با فرزند خود تماشا کردید، درباره‌ی فواید بازیافت زباله و پیامدهایی که عدم بازیافت زباله می‌تواند داشته باشد گفتگو کنید. همچنین تفکیک زباله‌ها را به او بیاموزید (اگر خودتان هم با این موضوع آشنایی چندانی ندارید سعی کنید با مطالعه، اطلاعاتتان را بیشتر کنید، چون موضوع مهمی است!) و همراه فرزند خود طی یک فعالیت جذاب، قوانین و شرایط مناسب را برای تفکیک زباله در منزل فراهم کنید. مانند اختصاص‌دادن سطل‌های مجزا برای انواع زباله‌ی خشک، جداکردن زباله‌های تجزیه‌ناپذیر و بازیافت نشدنی مثل پاکت چیپس و پفک و خشک‌کردن زباله‌های ارگانیک جهت جلوگیری از تولید شیرابه و آلوده‌کردن آب‌های زیرزمینی.

 

خلاصه:

شدت ترس و ناهنجاری در فیلم، موجودات و اتفاقات تخیلی و همچنین هدف فیلم که اهمیت بازیافت زباله است، مواردی هستند که لازم است مورد توجه قرار بگیرند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

کدام شخصیت فیلم را دوست داشتی؟ چرا؟

چه چیزی را در این فیلم دوست نداشتی؟ چرا؟

اگر تو سازنده‌ی فیلم بودی آن‌ را چطور تغییر می‌دادی؟

به نظر تو آیا ممکن است روزی کره‌ی زمین چنین وضعی پیدا کند؟

ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که این اتفاق نیافتد؟

خلاصه:

درباره‌ی اتفاقاتی از فیلم که فکر می کنید ممکن است ذهن فرزند شما را مشغول کرده باشد و همچنین اهمیت و راهکارهای بازیافت زباله با فرزند خود گفتگو کنید.

داستان اثر

زباله‌های بازیافت نشده، زمین را پر کرده‌اند. میرکِت دانشمند، رباتی را اختراع می‌کند که زباله‌ها را نابود کند اما طرح او ظاهراً درست کار نمی‌کند و همه او را مسخره می‌کنند. در عوض، مسئولین تصمیم می‌گیرند زباله‌ها را به فضا بفرستند تا از شرشان خلاص شوند. میرکت ناامید و سرخورده شده و همه‌ی اختراعاتش از جمله ربات سخنگوی دستیارش را دور می‌اندازد و به جای نامعلومی کوچ می‌کند. در طول یک سال، هزاران موشک زباله به فضا پرتاب می‌شوند. شاکر و خانواده‌اش، میرکت را در قطب جنوب پیدا می‌کنند. همزمان ربات دستیار میرکت که همراه زباله‌ها به فضا پرتاب شده بود به زمین سقوط می‌کند و به شاکر و همراهانش هشدار می‌دهد که فضایی‌ها به خاطر زباله‌های زمینی که به سیاره‌هایشان آسیب زده ‌است، در حال حمله به زمین هستند. شاکر و دوستان و خانواده‌اش تلاش می‌کنند جلوی حمله‌ی فضایی‌ها را بگیرند اما در آخر معلوم می‌شود که ربات دستیار میرکت، خائن است و درصدد انتقام‌گرفتن از زمین است و فضایی‌ها برای هشدار دادن و دستگیری او به زمین آمده‌اند. در اثر انتقام‌جویی ربات، زباله‌ها به زمین برمی‌گردد و این بار زمینی‌ها تصمیم می‌گیرند مسئولیت زباله‌هایشان را بپذیرند و با کمک ربات بازیافت‌کننده‌ی میرکت، زمین را از زباله پاک کنند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Haluk Can Dizdaroglu

نویسنده/ مترجم: Haluk Can Dizdaroglu

نام تهیه کننده: Varol Yasaroglu

نام بازیگران:

Skyler Davenport, Brock Powell

نام شخصیت ها:

میرکِت: دانشمندی که ربات بازیافت زباله را اختراع می‌کند.

شاکر: پسری که به همراه خانواده‌اش و میرکت برای نجات زمین از زباله می‌جنگد.

جانان: خواهر شاکر.

نجاتی: فیل بامزه‌ای که دوست خانواده‌ی شاکر است.

رمزی و قدریه: پدر و مادر شاکر و نجاتی هستند.

کشور سازنده: ترکیه

کمپانی سازنده: Grafi2000 production

مخاطب اثر: کودک

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شاه شاکر: بازیافت

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!