• امروز : 14 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن شاهزاده و قورباغه (The Princess and the Frog)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

7636 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمیشنی در ژانر موزیکال و فانتزی داستان پیش‌خدمتی به نام تیانا است. او با شاهزاده‌ای که به قورباغه تبدیل شده روبه‌رو می‌شود. آن‌ها برای ازکارانداختن طلسم، همدیگر را می‌بوسند، ولی این کار اثر ندارد و تینا هم به قورباغه تبدیل می‌شود. آن‌ها برای حل این مشکل وارد ماجراجویی‌هایی می‌شوند. در این بین، سخت‌کوشی و تلاش تیانا برای رسیدن به هدفش هم روایت می‌شود. این انیمیشن ترس و خشونت پایینی دارد، ولی دارای برخی صحنه‌های نامتعارف است.

ژانر : فانتزی

سال 2009 97 دقیقه جزئیات کامل اثر
13 مناسب خانواده 14 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

تم این انیمیشن فانتزی و موزیکال است. دو شخصیت متفاوت در داستان وجود دارد.

شارلوت به‌خاطر شنیدن داستان‌های افسانه‌ای و عاشقانه در کودکی، همیشه در آرزوی یافتن مرد رؤیاهاست. البته پدر او هم بی‌تقصیر نبود؛ او در خانواده‌ای بسیار مرفّه بزرگ شده و پدرش او را بسیار لوس بار آورده که هرچیزی می‌خواست بلافاصله در اختیارش قرار می‌گرفت.

درمقابل، تیانا در خانواده‌ای متوسط بزرگ شده که پدر و مادر او برای امرارِمعاش از صبح تا شب کار می‌کردند. پدرش همیشه در آرزوی بازکردن یک رستوران بود. برای همین تیانا به‌سختی کار می‌کرد تا بتواند رستوران خودش را باز کند. او حتی از طرف دیگران حرف‌های ناامیدکننده می‌شنید ولی درنهایت موفق شد به هدفش برسد. می‌توان گفت تیانا رؤیای بازکردن رستوران را از پدرش الهام گرفت.

این داستان به مخاطب می‌آموزد موفقیت در گرو تلاش و سخت‌کوشی است و تنها با خیال‌بافی نمی‌توان به آرزوها رسید. ولی باید توجه داشت داستان و روایت اصلی این انیمیشن بیشتر تحت‌الشعاع قضیه‌ی عشق و علاقه‌ی بین شاهزاده و تیانا بود.

میزان ترس و خشونت بسیار کم بوده و بیشتر به‌صورت طنز و فانتزی است. صحنه‌ی بوسه بین کاراکترها وجود دارد؛ به‌ویژه که بوسه بین انسان و حیوانات زیاد دیده می‌شد. رده‌ی سنی درنظرگرفته‌شده نیز برای نسخه‌ی دوبله و اصلاح شده است.

خلاصه: این انیمیشن به مخاطب می‌آموزد که راه رسیدن به رؤیاها تلاش و سخت‌کوشی است و در این بین نباید با سرزنش‌های دیگران ناامید شد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

اگر تیانا با حرف‌های دوستانش امید خود را از دست می‌داد، آیا می‌توانست به هدفش برسد؟ درمورد اهداف و آرزوها با فرزندتان صحبت کنید. در خلال صحبت‌ها به او توضیح دهید برخی از اهداف و آرزوهای بزرگ‌تر ممکن است تلاش بیشتری بطلبد و حتی دیرتر به نتیجه برسد برای همین نباید در این مسیر ناامید شد.

خلاصه: شما می‌توانید درمورد اهداف و آرزوها و راه رسیدن به آن‌ها با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

شاهزاده‌ ناوین که دیگر از لحاظ مالی از طرف خانواده‌اش حمایت نمی‌شود قصد دارد با دختر ثروتمندی به نام شارلوت ازدواج کند. ولی جادوگری به نام فاسیلر او را تبدیل به قورباغه کرده و یک نفر دیگر را از نظر ظاهر تبدیل به ناوین می‌کند تا اموال دختر را بالا بکشد.

شاهزاده که اکنون به قورباغه تبدیل شده به‌اشتباه دختر پیش‌خدمتی به نام تیانا را به منظور شکستن طلسم به‌جای یک شاهدخت می‌بوسد. طلسم کار نمی‌کند و تیانا هم به قورباغه تبدیل می‌شود. آن‌ها سر از جنگل درمی‌آورند و با یک کرم شب‌تاب و یک تمساح دوست می‌شوند.

آن‌دو متوجه می‌شوند که ناوین باید شارلوت را که یک شاهدخت است ببوسد. آن‌ها پس از اتفاقاتی که پشت سر می‌گذارند بالاخره شارلوت را می‌بینند ولی این بوسه چون پس از نیمه‌شب اتفاق می‌افتد اثر نمی‌گذارد.

تیانا و شاهزاده که قبلا از هم بدشان می‌آمد، ولی رفته‌رفته عاشق هم شده بودند، اکنون مجبور می‌شوند قورباغه‌بودن را بپذیرند. آن‌ها باهم ازدواج می‌کنند و پس از ازدواج و بوسیدنِ هم به انسان تبدیل می‌شوند و متوجه می‌شوند آنچه که طلسم را از کار می‌اندازد نیروی محبت است.

جزئیات اثر

کارگردان: رون کلمنتس / جان ماسکر / Ron Clements / John Musker

نویسنده: رون کلمنتس / جان ماسکر / Ron Clements / John Musker

تهیه کننده: پیتر دل وکو / Peter Del Vecho

بازیگران: آنیکا نونی رز / کیت دیوید / اپرا وینفری/ Anika Noni Rose / Keith David / Oprah Winfrey

شخصیت‌ها:

تیانا: یک دختر سیاهپوست که از کودکی در آرزوی بازکردن یک رستوران است. روزی به‌طوراتفاقی با یک قورباغه که ادعا می‌کند شاهزاده است روبه‌رو می‌شود. این اتفاق آغازگر ماجراجویی تیانا و شاهزاده است.

شارلوت: او در یک خانواده‌ی مرفّه بزرگ شده و دوست تیاناست. شارلوت همیشه آرزوی ازدواج با یک شاهزاده را در سر دارد.

شاهزاده ناوین: او بااینکه یک شاهزاده است، دیگر حمایت خانواده‌اش را از دست داده. برای همین قصد دارد با شارلوت که دختر یک خانواده‌ی ثروتمند است، ازدواج کند ولی همه‌چیز آن‌طور که او انتظار دارد پیش نمی‌رود؛ زیرا مردی به نام فاسیلر او را به قورباغه تبدیل می‌کند.

فاسیلر: یک جادوگر بدجنس که شاهزاده ناوین را طلسم کرده و به قورباغه تبدیل می‌کند. او با این کار درصدد بالاکشیدن اموال خانواده‌ی شارلوت است.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Animation Studios, Walt Disney Pictures

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شاهزاده و قورباغه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!