آنچه لازم است والدین بدانند
انیمیشن شازده کوچولو داستان زندگی دختربچهای با مادرش را روایت میکند که در پی قبولی در یک آکادمی معتبر است. بعد از شکست اول او در مصاحبه آکادمیورث، مادرش تمام تلاش خود را میکند تا در طول تابستان دختر خود را برای شرکت در مصاحبهای دیگر آماده کند. مادر «برنامه زندگی»ای برای دختر تعریف میکند که تمام ساعات شبانهروز او در آن برنامهریزیشده است. همسایهی آنها اما پیرمردی است که خلاف همه رفتار میکند و قبلاً خلبان بوده است، این پیرمرد همچنین به دنبال یک دوست میگردد. پیرمرد، داستان شازده کوچولو و دیدارش با او را برای دختر تعریف میکند. دختر کاملاً تحت تأثیر این داستان قرار میگیرد و بیشتر وقت خود را با پیرمرد سپری میکند. در پایان داستان دختر هنگامی که متوجه میشود امکان دارد شازده کوچولو دیگر مانند سابق نباشد تصمیم میگیرد با هواپیمای پیرمرد به دنبال او برود، دختربچه در این کار موفق میشود و میتواند شازده کوچولو را به زندگی سابقش که همان کودکی صاف و بیآلایش است برگرداند.
فضای کلی این انیمیشن از نظم و انضباط فراگیر و نفوذناپذیر جامعه مدرن روایت میکند. تمام افراد این جامعه درگیر زندگی منظم روزمره هستند و در پیش روی خود هیچ راه گریز و گزیری از آن نمیبینند. دراینبین اما به نظر میرسد استفاده از شازده کوچولو و بهرهگیری از فضای رمانتیک این داستان تنها در جهت تقابل نمادین با جامعه انضباطی بازنمایی شده باشد.
درصحنههای گوناگون این انیمیشن شاهد آن هستیم که کودکی در مقابل بزرگسالی و قواعد آن قرار داده میشود، بهعنوانمثال در ابتدای شروع این انیمیشن راوی از کشیدن مار بوآ که فیلی را بلعیده میگوید و واکنشهای بزرگسالان به این تخیل و فهم کودکانه را ناشی از بدفهمیآنها معرفی میکند. در پایان این صحنه راوی که به نظر همان شازده کوچولو است، به توصیههای بزرگسالان مبنی بر پیگیری دیگر رشتهها مانند تاریخ، گرامر و... گوش میدهد و این را بهمنزلهی بزرگ شدن معرفی میکند. در همینجا واکنش بزرگسالان به نقاشی اول شازده کوچولو از مار بوآ که شبیه یک کلاه شاپو هست، در پاسخ به اینکه آیا با دیدن این نقاشی میترسند یا نه، میگویند: «چرا کسی باید با دیدن یک کلاه ترش بَرش داره؟»، این پاسخ نشان از وجود دنیایی با درکها، برداشتها و نیازهای متفاوت دارد. شما میتوانید به بهانه این انیمیشن درباره ی جهان ذهنی فرزندتان با گفتگو و دیالوگ اطلاعات بیشتری به دست بیاوردی و با او همراهی کنید تا برداشتهایتان از موضوعات مختلف به یک سطح برسد. مهمترین نکته این است که شما بتوانید با فرزندتان گفتگو کرده و دیالوگ برقرار کنید، از او دربارهی موضوعاتی بپرسید که احتمال میدهید نظر متفاوتی با شما داشته باشد. داشتن نظرات متفاوت الزاما اتفاق بدی نیست بلکه میتواند باعث شود تا رشد و شکوفایی فرزند شما از طریق خلاقیتش محقق شود؛ شما تنها باید راهنما و مربی او باشید تا اشتباه نکند.
نکتهی دیگر تأکیدی است که مادر دختربچه بر طی مراحل تحصیلی برای تبدیلشدن به فردی موفق دارد. مادر تمام تلاش خود را میکند تا فرزند خود در آکادمی معتبر ورث قبول شود و ادامه تحصیل دهد. او برای این کار برنامهی منظم و دقیقی برای تمامیساعات، دقیقهها و ثانیههای زندگی کودک خود تعریف میکند تا با طی کردن آنها بتواند «شایستگی خود را نشان دهد» و وارد آکادمیورث شود. مادر به کودک میگوید بعد از پشت سر گذاشتن این دوره و با پیش رفتن با «برنامه زندگی» در آینده «به يه آدمبزرگ فوقالعاده تبديل ميشی». این صحنه باید در کنار صحنهای دیگر در اواخر این فیلم قرار گیرد، آنجایی که دختربچه با هواپیمای پیرمرد به سیارکی افسرده، مرده و تاریک میرود تا به دنبال شازده کوچولو بگردد. مردم آن سیارک از وجود یک کودک در میانشان وحشت میکنند و حتی شازده کوچولو، او را به مرکز آموزشی میبرد تا تبدیل به فردی بزرگسال شود. در این قسمت میتوان به نظریات کاملاً جبری و کارکردگرایانه جامعهپذیری اشاره کرد. شما والدین به خوبی میدانید که الزاما راه رشد و پیشرفت فرزندتان از این راه میسر نیست، بسیاری از کودکان و نوجوانان تحت شرایط بسیار سخت روحی به رقابتهای علمیدچار میشود که در این انیمیشن به عنوان مصداق آزار یا خشونت روانی که در نهایت منجر به افسردگی دختربچه میشود آورده شده است.
فرزند نوجوان شما در این سنین در مرحلهی هویتیابی است. فرزندان شما تصوراتی دربارهی خود دارند و همچنین با انتظارات جامعه از خود مواجه میشوند؛ نوجونان تا امروز در سه پایگاه خانواده، گروه همالان و مدرسه نقشهایی را تجربه کردهاند که برای نقشیابی همراه با تنبیهها تشویقهایی بوده است. لازم والدین برای رسیدن فرزندشان به هویتی پخته و یکپارچه، تصورات و برداشتهای نوجوان از خود و انتظاراتی که جامعه از آنها را دارد را از طریق دیالوگ و برقراری ارتباط مستمر در طول زمان، تلفیق و یکپارچه کنند. اولین مرحله برای شما این است که بتوانید بفهمید فرزندتان چه تصوری از خود دارد تا او را کمک کنید.هنگامی که دختربچه وارد مرکز آموزشی برده میشود کاملاً نمادین دستهای او به نیمکت مدرسه بسته میشود، تختهسیاه کنار میرود و پشت آن تونلی از چرخدندههای کارخانه نمایان میشود، دختربچه روی نیمکت به سمت این چرخدندهها حرکت میکند و از او «رضایتنامه قانوني به اين شرح که من تمام و کمال در اختيار تاجر قرار دارم» گرفته میشود. این اتفاق بهصورت کاملاً نمادین بیانگر آن است که آموزش رسمی همواره در پی تأمین نیروی کار سرمایهداری است. حتی هنگامی که کودک به کمک شازده کوچولو از کلاس فرار میکند، با تاجر روبرو میشود، تاجر ضمن تأکید بر اینکه باید همهچیز سودمند شود و دلیل اصلی حبس کردن ستارهها را به سود رساندن آنها، به پلیس که بازوی سرمایهداری نمایش داده میشود، دستور میدهد تا دختربچه را ببرند و فرآیند بزرگسالی را روی او اجرا کنند. با تحقق انقلاب صنعتی و دگرگونی در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جوامع اروپایی، دستگاههای آموزشی نیز دگرگون شد و بهتدریج نوع خاصی آموزش رسمیکه بیشتر جدا از بنیادهای اخلاقی و مذهبی جوامع بود بر آنها حاکم شد. فلسفهی آموزش مفهومی دیگر یافت و دیگر تقدس علم برای علم از بین رفت. در چنین حالتی، آموزش فقط برای تهیه نیروی کار لازم و ماهر برای صنعت و اقتصاد، از طریق مجاری رسمیموردتوجه بوده است. از نظر چندی از اندیشمندان از جمله ایوان ایلیچ برنامه درسی برنامه درسی، در تعیین و بررسی جز به جز کل تجربیات کودک از طریق ترکیب فضا، زمان، موقعیت، محتوا، مجاورت، جدایی، محافظت، یکپارچگی و سلسلهمراتب، نقش استراتژیکی ایفا میکند.
والدین عزیز فرزندان شما ممکن است در حصار برنامه درسی برای رسیدن به موفقیت که همان آماده شدن برای کار در جامعه صنعتی است، کودکی و خلاقیت را از فرزندانتان گرفته است و اجازه نمیدهد تا در زمینههای مورد علاقه خودشکوفایی داشته باشند. وقت آن رسیده است که شما این واقعیت را درک کنید و بتوانید در کنار الزامات آموزش فرزند خود را راهنمایی کنید که همیشه رسیدن به موفقیت در گرو به کار گرفته شدن در یک شغل مشخص نیست. فرزند شما میتواند با بهرهبرداری از استعدادها و تواناییهای خود راههای جدید را تجربه کند.
فرزندان نوجوان شما در این سن به دنبال روابط احساسی هستند و ممکن است اولین «عشق» زندگی خود را تجربه کنند! شما به گونهای عمل نکنید که فرزندتان از گفتگو در این باره با شما فراری و ترسان باشد. این انیمیشن روابط احساسی و عاشقانه بین شازده کوچولو، گل رز و روباه را با ادبیاتی مانند «اهلی کردن» و «مراقبت از گل»، که در کتاب شازده کوچولو هم ذکر شده، نمایش میدهد. این بخشها را بهانه کنید برای گفتگو با فرزندانتان در این موضوع مهم. اگر راهکارهای درست به نوجوانان داده نشود، میتواند به زودی مشکلات زیادی ایجاد کند. در نظر داشته باشید که اگر والدین از هم جدا شده باشند، جایگاه دختربچه برایشان خیلی ملموس خواهد بود. همچنین دوستی دختر با پیرمرد همسایه که خیلی از او بزرگتر است و به دنبال آن پنهان کردن از مادر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. والدین باید مراقب شکل گیری این روابط از سمت نوجوانان با افراد بزرگتر باشند و با ایجاد فضای صمیمی مانع از شکل گیری دوستیهای سودجویانه شوند.این فیلم با سطح خشونت، ترس و ناهنجاری اجتماعی بسیار پایین و از طرفی با پیامهای مثبت فراوان میتواند انیمیشنی آموزنده برای نوجوانان شما باشد.
نظرات کاربران
بزرگسال
توسط : محمد صادق آقاجانی
۱۶ دی ۱۴۰۱
انیمیشن بی نظیری بود.. هیچ وقت لذتی که از دیدنش بردم رو فراموش نمی کنم فیلم هم ریتم و جذابیت خوبی داره و سرگرم کنندهس و هم پیام های خوبی داره که میتونه مخاطب نوجوون و بزرگسال رو درگیر کنه کیفیت کار اونجاس که با تغییر فضای داستان، فضا و رنگ و لعاب انیمیشن به خوبی تغییر می کنه و این به فهم و برقراری ارتباط بیشتر خیلی کمک میکنه توصیه میکنم حتما با خانواده ببینیدش
بزرگسال
توسط : مریم فروزان کیا
۳۰ خرداد ۱۴۰۰
عنوان انیمیشن شازده کوچولو برای تمامی اهل کتاب و کتاب خوانی تداعی کننده کتابی است به همین عنوان اثر آنتوان دوسنت اگزوپری که به زیبایی قلم احمد شاملو ترجمه شده درک مفهوم داستان انیمیشن شاید برای کودکان 4 سال به بالا سخت باشد اما به خوبی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند به خاطر المان ها و عناصری که در کل فضای داستان جاری است مثل هواپیما که برای پسربچه های کوچک جذابیت دارد، یا روباه عروسکی یا حتی خود دخترکوچولو که به خوبی می تواند دختر کوچولوهای خردسال را به خود جذب کند، شخصیت خلبان که مورد توجه پسران و شغل مورد علاقه اکثریت آن هاست و البته این از توانمندی های خالق اثر می باشد که توانسته با استفاده از این موارد حرف خود را بیان کند. اما جدای از این ها مفهوم داستان را خیلی بیشتر دوست داشتم در ابتدا دختری را می بینیم که در یک آزمون مهم قبول نشده و مادرش از این بابت ناراحت است، دختر بچه تحت تأثیر ناراحتی مادرش فارغ از اینکه هنوز نمی تواند درک درستی از این شدت ناراحتی داشته باشد در دنیای داستان های پیرمرد خلبان همسایه غرق می شود کل ماجرا از ابتدای تعطیلات تابستانی تا انتهایش رقم می خورد که کنایه از برنامه ریزی اکثر والدین برای بچه ها در این ایام دارد، برنامه هایی سراسر درس، آموزش، بدون تفریح و به شدت سنگین. دختر انیمیشن شازده کوچولو این تعطیلات برنامه ریزی شده را به ماجراجویی مورد علاقه اش می پردازد یعنی یافتن شازده کوچولوی داستان های پیرمرد خلبان در انتها شاهدیم که نتیجه این ماجراجویی کتابی میشود به اسم شازده کوچولو همان کتابی که همه علاقمندان به کتاب مطالعه اش کردند و حتی بخش هایی از آن را از حفظ هستند. کل پیام داستان همین است، فرزندان با دنیایی از خلاقیت و نوآوری و ایده به دنیا می آیند اما در زمان اجرای خلاقیت ها و ایده هایشان با سدی به نام والدین و تحصیلات بیش از حد مواجه می شوند و درست مثل همان والدین درگیر روزمرگی، مدرک گرایی و ... می شوند هیچ کودکی یاد نمی گیرد که زندگی چیست؟ مفهومش چه می تواند باشد؟ هیچ کودکی نمی آموزد چگونه می تواند خوشبخت باشد؟ تعریف خوشبختی را به او یاد نمی دهند هیچ کودکی یاد نمی گیرد با وجود داشتن کوچکترین چیزها چگونه شاکر باشد و قدردان نعمت هایش و همه ما بدون دانستن و آموزش چنین چیزهای مهمی پا به دنیای بزرگ سالی می گذاریم، دنیایی که مثل سیاره مرد تاجر الماس سرد، بی روح و بدون زندگی است، کم کم خودمان را و هدف از به دنیا آمدنمان را فراموش می کنیم و غرق در روزمرگی هایی می شویم که خودمان خلقش کرده ایم چرا که همه ما بزرگترها به خاطر نوع زندگی که برای خودمان خلق کرده ایم و در آن محسور شده ایم به مانند گرداب یا گردبادی عمل می کنیم که همه کسانی را هم که اطرافمان باشند منجمله کودکان را با خود همراه می سازیم و در این بین اگر کودکی خلاف جهت حرکت کند ناسازگار و ناشناخته به حساب می آید و والدین نگران از اینکه آینده اش در خطر افتاده است به تکاپو می افتند درست مانند مادر دختر کوچولوی این انیمیشن. کتابی که در پایان تعطیلات تابستان دخترک داستان بوجود می آید و ماحصل تلاش های اوست خود می تواند نمادی باشد برای تمام ما به عبارت دیگر معنای آن کتاب این است که هر کودک به تنهایی می تواند و قادر است نویسنده خالق اثر بزرگی چون شازده کوچولو باشد اگر ما بزرگترها اجازه جسارت این کار را به فرزندانمان بدهیم و به اندازه کافی به توانمندی هایشان اعتماد کنیم و باورشان داشته باشیم، خلاق بودن را از آن ها نگیریم و این میسر نمی شود مگر اینکه خودمان نیز کودک درون خودمان را فراموش نکنیم، شادی را بد ندانیم، از خندیدن خجالت زده نشویم، گاهی با فرزندانمان بازی کنیم، همراه با کودکان خلاقیت هایشان را جشن بگیریم و در این راه کمکشان کنیم و فراموش نکنیم زندگی در کتاب های درسی و فرمول های راضی خلاصه نشده است و لزوما هر کودکی که در درس ریاضی خوب است قهرمان نیست و حتی هر کودکی که در درس ریاضی خوب نیست آینده بدی در انتظارش نخواهد بود، این باورهای غلط را از خودمان دور کنیم و دنیایی سراسر عشق شادی و پر از اعتماد به نفس به کودکانمان که هدیه خداوند هستند ببخشیم. من این انیمیشن را همراه با بهترین دوستم و پسر چهارساله اش تماشاکردیم، باهم خندیدیم، فکر کردیم، حرف زدیم، پیش بینی کردیم و در پایان از تماشایش خیلی لذت بردیم و همگی مان خیلی دوستش داشتیم و به خوبی با آن ارتباط برقرار کردیم، دیدنش را به همه خانواده ها توصیه می کنم برای کودکان بالای 4 سال مناسب است حتی اگر مفهومش را به خوبی درک نکنند اما با سکانس ها و ماجراجویی ها و خود شخصیت ها به راحتی ارتباط برقرار می کنند سعی کنید حتما در طول پخش انیمیشن در کنار فرزندتان بمانید تا به سؤال های احتمالیش پاسخ دهید، بعد از انیمیشن باهم گفتگو کنید، سؤال بپرسید و نظرخواهی کنید مثلا اینکه فرزند شما کجای این داستان را بیشتر دوست داشت و چرا؟ یا کدام شخصیت بیشتر مورد توجهش بود و چرا؟ امیدوارم شما هم مثل من از دیدینش لذت ببرید
بزرگسال
توسط : سمیه وظیفه خواه
۱۸ اسفند ۱۳۹۹
حرفها و برنامه ریزی های مادر مدل اغراق شده همه برنامه ریزی های تحصیلی است که شاید برای نوجوان کسل کننده باشد و پیشرفت و شادی و موفقیت چیزی پشت درهای خانه است که باید کشف کرد.
بزرگسال
توسط : پریسا فرج پور
۱۵ اسفند ۱۳۹۹
این انیمیشن اقتباسی از کتابی مشهور است و برخی کودکان با مشاهده این انیمیشن به خواندن این کتاب نیز علاقه مند خواهند شد. پیام های مثبت این انیمیشن نیز حول محور آشنایی کودک و نوجوان با دنیا واقعی است و برای کودکان و نوجوانان مفید خواهد بود.
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد شازده کوچولو