• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن شارک‌داگ (سگ کوسه‌ای) (SHARKDOG)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3258 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 8 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

 

 

شارک‌داگ، انیمیشنی سریالی، محصول 2021 آمریکا و شبکه‌ی نتفلیکس است. این انیمیشن در ژانر ماجراجویی و کمدی، با موضوع نگهداری از حیوان خانگی، ماجراهای مکس و یک حیوان عجیب که نیمی سگ و نیمی کوسه، که نامش شارک‌داگ یا سگ کوسه‌ای است را روایت می‌کند. شارک‌داگ موجودی ساختگی و خیالی اما بامزه و دوست‌داشتنی است که نگهداری از او در خانه، آن هم به صورت پنهانی، چالش‌ها و دردسرهای زیادی را برای مکس ایجاد می‌کند که بن‌مایه‌ی اصلی این اثر است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2021 7 قسمت، هر قسمت حدودا 25 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز بهتر است بدانید بن‌مایه‌ی اصلی داستان این اثر، نگهداری از حیوان خانگی است. مکس پسری است که در یک خانواده‌ی 4 نفره زندگی می‌کند و یک خواهر شیرخوار دارد. او که به شدت علاقه دارد تا یک سگ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری کند با مخالفت پدر و مادرش مواجه می‌شود. آنها معتقدند که نیازی به داشتن سگ نیست. چرا که هر موجودی نیاز به مراقبت دارد و آنها این موجود را در خانه دارند و آن دختر کوچکشان است! مکس که در این داستان پسری جسور و ماجراجو تعریف شده است قاعدتا شخصیتی جذاب برای بچه‌هاست. به همین دلیل ممکن است بچه‌ها رفتارهای او را تقلید کنند. اما همه‌ی رفتارهای مکس قابل قبول نیست از جمله اینکه او برای نگهداری از شارک‌داگ به پدر و مادرش دروغ می‌گوید و تمام مدت در حال پنهان‌کاری است. پنهان کردن شارک‌داگ در اتاق و تلاش مکس برای افشا نشدن رازش، باعث می‌شود تا سکانس‌های هیجان‌انگیز بسیاری را شاهد باشیم که دارای خشونت فانتزی و ترس‌های گذار هستند که البته ممکن است برای بچه‌های کوچک‌تر مناسب نباشد و باعث اضطرابشان شود.

خود شخصیت شارک‌داگ که موجودی عجیب و ساخته و پرداخته‌ی ذهن نویسندگان این اثر است، می تواند سوالات زیادی را در ذهن کودکان ایجاد کند. در اینجا بهتر است برایشان روشن شود که چنین موجودی وجود خارجی ندارد و صرفا یک موجود خیالی و فانتزی است.

مفهوم خانواده در این اثر بسیار جالب توجه است. به تصویر کشیدن خانواده، در انیمیشن‌های آمریکایی در حال پررنگ شدن است و در این خانواده اکثر اوقات یک خواهر و یا برادر شیرخوار وجود دارد که همه ی اعضای خانواده مسئول مراقبت و نگهداری از او هستند به ویژه خواهر و یا برادر بزرگتر. این موضوع می‌تواند الگوی خوبی باشد برای بچه‌هایی که خواهر یا برادر کوچکتر دارند. اما نکته‌ای نیز در این میان وجود دارد. شارک‌داگ که تمام تابستان را به صورت مخفی در اتاق مکس زندگی می‌کند، در دیالوگ‌های بسیاری خود را عضوی از خانواده‌ی مکس معرفی می‌کند تا اینکه در قسمت پایانی بالاخره به آرزوی خود می‌رسد و پدر و مادر مکس او را به عنوان عضو جدید خانواده می‌پذیرند و اینطور به نظر می‌رسد که گویا خانواده بدون حیوان خانگی ناقص است و اکنون با حضور او، خانواده‌ی آنها کامل می‌شود.

نقش پدر خانواده نیز در این انیمیشن جالب است. ما بیشتر او را در خانه و در حال نگهداری از میا و یا در حال باغبانی می‌بینیم و این در حالی است که مادر خانواده بیرون از خانه در حال فعالیت و مشغول به کار است. این تعریف از جایگاه پدر و مادر ممکن است برای بچه‌ها سوال‌برانگیز باشد که می‌توانیم با همدلی ابهامات ذهنیشان را برطرف کنیم. از طرف دیگر، پدر خانواده، کمی ابله و کودن به تصویر کشیده می‌شود که چندان جالب نیست و کلیشه‌های ذهنی درباره‌ی پدر قهرمان و قوی را می‌شکند. البته در قسمت‌ پایانی، پدر خانواده با قاطعیت از مکس حمایت می‌کند و احساس امنیت را به مخاطب منتقل می‌کند.

خلاصه: بن‌مایه‌ی اصلی داستان اثر، نگهداری از حیوان خانگی است. مکس برای این کار، به پدر و مادرش دروغ می‌گوید و پنهانکاری می‌کند. خشونت و ترس در این اثر بیشتر فانتزی و گذرا است. با توجه به خرده فرهنگ خانواده‌ی خود با فرزندانتان گفت‌گو کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره‌ی خیالی بودن شارک‌داگ با بچه‌ها صحبت کنید.

درباره‌ی حمایت از حقوق حیوانات، چالش‌ها و قوانین نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، زندگی در آپارتمان با وجود حیوان خانگی و به ویژه در خانه‌ی خود (با توجه به خرده فرهنگ درون خانواده) با فرزندان خود صحبت کنید.

از آنها بپرسید:

به نظرت چالش‌های نگهداری از سگ (یا حیوانات خانگی دیگر مانند گربه) در خانه و در بیرون از منزل چیست؟ با قوانین نگهداری از حیوانات خانگی آشنا هستی؟

به نظرت، مکس در نگهداری از شارک‌داگ به اندازه‌ی کافی مسیولیت‌پذیر بود؟ مسیولیت مکس در قبال او به طور کلی چه بود؟

اگر تو جای مکس بودی و ما با آوردن حیوان خانگی مخالف بودیم (باشیم) چه کار می‌کردی؟ آیا مکس کار درستی کرد؟

حد و مرز رفاقت و دوستی کجاست؟ آیا همیشه و در هر شرایطی باید به رفیقت کمک کنی؟ یا بهتر اینه که اگه اشتباهی کرد باهاش همراه نشی ؟

خلاصه :

درباره‌ی خیالی بودن شارک‌داگ، چالش‌ها، قوانین و مسیولیت‌های نگهداری از حیوانات خانگی، حمایت از حقوق حیوانات و حد و مرز دوستی و رفاقت با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

مکس که پسربچه‌ای ده ساله است از پدر و مادر خود می‌خواهد تا یک سگ را به عنوان حیوان خانگی، به خانه بیاورد اما پدر و مادر با این کار مخالف هستند. مکس همه‌ی تلاشش را می‌کند تا آنها را راضی کند اما موفق نمی‌شود. تا اینکه یک روز در هنگام بازی در کنار ساحل، یک حیوان عجیب پیدا می‌کند. او نام این حیوان بامزه و دوست‌داشتنی که نیمی سگ و نیمی کوسه است را شارک‌داگ یا سگ کوسه‌ای می‌گذارد. مکس تصمیم می‌گیرد تا شارک‌داگ را دور از چشم پدر و مادر به خانه برده و به عنوان حیوان خانگی‌اش از او نگهداری کند. همین پنهانکاری و قایم کردن شارک‌داگ در خانه، باعث به وجود آمدن ماجراهای هیجان‌انگیز و بامزه‌ی زیادی می‌شود که بدنه‌ی اصلی این انیمیشن سریالی را شکل می‌دهند. البته مکس این موضوع را با دوستان صمیمی‌اش در میان گذاشته و آنها نیز وارد ماجراجویی‌های او می‌شوند تا اینکه در قسمت پایانی بالاخره پدر و مادر مکس و همه‌ی اهالی شهر، متوجه وجود شارک‌داگ شده و او را با آغوش باز می‌پذیرند.

جزئیات اثر

کارگردان: Jacinth Tan

نویسنده: Andy Potter,Jacinth Tan,Ed Valentine , Itai Grunfeld, Liz Hara, Michael Rodriguez, Monique D. Hall, Emma Layden

نام تهیه کننده: Sara El-Behiri,Sara Kamen, Chris Rose

نام بازیگران: Liam Mitchell, Dee Bradley Baker, Kari Wahlgren, Josh McDermitt, Judy Alice Lee, Aly Mawji, Liz Burnette, Donna Jay Fulks, Meaghan Davies

نام شخصیت ها:

مکس: پسری ده ساله که بسیار کنجکاو و ماجراجوست. او به شدت علاقه دارد تا یک سگ را به عنوان حیوان خانگی داشته باشد او به صورت اتفاقی یک حیوان عجیب که همان سگ کوسه‌ای است را پیدا می‌کند و با خود به خانه می‌برد.

شارک‌داگ( سگ کوسه‌ای): یک حیوان عجیب که ظاهری بین ظاهر سگ و کوسه دارد و دو زیست است. ظاهرش بیشتر کوسه و رفتارش مانند سگ‌های خانگی است.

الی(الیویا) و رویس: الی یک دختر و رویس یک پسر است که دوستان صمیمی مکس هستند. آنها سه نفری با هم یک گروه تشکیل داده و نام آن را گروه کوسه‌ای می‌گذارند و دست به دست می‌دهند تا از سگ کوسه‌ای محافظت کنند. رویس به عنوان مغز متفکر گروه، ایده‌های خلاقانه و هوشمندانه‌ای را ارائه و اجرا می‌کند. الی نیز که به خود لقب کوماندوی سرکش داده، به پیشبرد اهدافشان کمک می‌کند.

جولی فیشر: مادر مکس و میا که شغلش خبرنگاری است.

استیون فیشر: پدر مکس و میا که بیشتر در خانه مشغول بچه‌داری و باغبانی است و شغل مشخصی ندارد.

میا: دختر شیرخواره و خواهر مکس.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: نتفلیکس

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد شارک‌داگ (سگ کوسه‌ای)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!