• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن سفر به ماه (مهتاب) (Moonbound)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2254 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 8 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمیشن «سفر به ماه» بر اساس یکی از کتاب داستان‌های محبوب آلمانی ساخته شده و داستان «پیت کوچولو» را روایت می‌کند. او برای نجات خواهر کوچکترش با حشره‌ای به نام «آقای زوم زامان» و «مرد شنی» راهی کره‌ی ماه می‌شود. این انیمیشن، محصول سال 2021 کشور آلمان بوده و حاوی صحنه‌های ترسناک و هیجان‌انگیز است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2021 84 دقیقه جزئیات کامل اثر
4 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن اقتباسی از یک افسانه‌ی آلمانی، در مورد دو کودک شجاع است که در ماه ژوئن وارد یک ماجراجویی در کره‌ی ماه می‌شوند. کتاب به نویسندگی «گردت فون باسویتس» در سال 1915روایت شده است.

داستان از فانتزی و تخیل بالایی برخوردار است. از لحاظ وجود داستان‌های فرعی، متنوع بودن کاراکترها به ویژه شخصیت‌های اساطیری غنی است، از این منظر جذابیت کافی دارد و می‌تواند برای مخاطب لذت‌بخش باشد. از طرف دیگر سیر داستان پیچیده شده و سرعت حوادث و اتفاقات بالا رفته، درنتیجه فهم آن برای کودک خردسال ممکن است دشوار باشد.

می‌توان داستان را آمیخته‌ای از حوادث هیجان‌انگیز، ترسناک و غم‌انگیز (پیتر پدرش را سال‌ها پیش از دست داده) دانست. البته دیالوگ‌ها و صحنه‌های طنز نیز در این میان وجود دارد اما محتوای طنز داستان بیشتر مختص گروه سنی بالاتر است. میزان ترس و خشونت داستان نیز برای کودکان بالای 8 سال نگران‌کننده نخواهد بود.

در لابه‌لای این ماجراجویی‌های تخیلی، داستان پیام‌های مثبتی در مورد زندگی به مخاطب ارائه می‌دهد. شجاعت و امکان جبران اشتباهات گذشته از پیام‌های برداشت شده از این محصول است. به علاوه رابطه‌ی خواهر و برادری به زیبایی به تصویر کشیده شده و برای مخاطبان کوچکی که خواهر و برادر دارند، قابل درک است. یکی از کاراکترها به نام فرشته‌ی شب، شخصیت عجیب و غریبی دارد، او دلسوز و مهربان به نظر می‌رسد اما بیشتر اتفاقات ناخوشایند، به خاطر بی‌دقتی و بی‌د‌رایتی او صورت می‌گیرد؛ می‌توانید در مورد رفتار و عملکرد فرشته‌ی شب با فرزندتان صحبت کنید.

به دلیل وجود برخی ناهنجاری‌ها در مقاطع مختلفی از انیمیشن، استفاده از نسخه‌ی پالایش شده پیشنهاد می‌شود.

خلاصه:

این محصول داستانی تخیلی با کلی کاراکتر متنوع دارد، برای همین سیر داستان تا حدودی پیچیده بوده و سرعت اتفاقات بالاست که هم باعث جذابیت انیمیشن می‌شود و از طرف دیگر ممکن است خردسالان را سردرگم کند. داستان حاوی پیام‌های مثبتی است و می‌تواند برای مخاطب مفید باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

این انیمیشن، از منظر متنوع بودن کاراکترها و داستان‌های فرعی، رنگارنگ به نظر می‌رسد، شاید لازم باشد برای شناخت و فهم بهتر داستان، در مورد کاراکترها و تجربیات آن‌ها در این ماجراجویی با فرزندتان صحبت کنید.

چرا آقای زوم زامان، همسرش را گم کرد و برای سال‌ها تنها ماند؟ به علاوه او یک بازویش را نیز از دست داد. فکر می‌کنی مسبب بسیاری از مشکلات در این داستان چه کسی بود؟ فرشته‌ی شب، مهربان و خوب به نظر می‌رسید اما آیا مهربانی همیشه کافی است؟ حتی آنا و پیتر تصمیم گرفتند به فرشته‌ی شب کمک کنند، به نظرت فردی مانند او لیاقت و توانایی اداره‌ی کره‌ی ماه را دارد؟ آیا او فرد قابل اطمینانی است؟ دوستی با افرادی مانند فرشته‌ی شب چه تاثیراتی می‌تواند در زندگی داشته باشد؟

رفتار فرشته‌ی شب یادآور ضرب‌المثل‌های معروفی مانند «دوستی جاهل، دوستی خاله خرسه است. و یا دشمن دانا بلندت می‌کند/ بر زمینت می‌زند نادان دوست» است (شاید برای کودکان مقطع ابتدایی، شنیدن ضرب‌المثل‌ها جالب باشد!)

فکر می‌کنی چرا پیتر اوایل داستان با آنا تند برخورد می‌کرد و حوصله‌ی صحبت با او را نداشت؟ آیا رفتار آنا اذیت‌کننده بود؟ آیا این به این معنی بود که او را دوست نداشت؟ حتی پیتر یکبار به آنا گفت آرزو دارد او را به کره‌ی ماه بفرستد، اما وقتی خواهرش به سمت ماه پرتاب شد او از این قضیه احساس خوشحالی نکرد و بالعکس با غیبت آنا، نگران شد و برای نجات او به ماه رفت.

داستان بین پیتر و آنا برای بچه‌هایی که خواهر و برادر دارند، کاملا ملموس است، با توجه به شرایط و سن و سال فرزندتان می‌توانید از این فرصت برای گفت‌وگو در مورد خواهر و برادرش نیز استفاده کنید.

خلاصه:

می‌توانید در مورد رابطه‌ی پیتر و آنا و همینطور رفتار عجیب فرشته‌ی شب با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

«پیتر» به همراه مادر و خواهر کوچکترش «آنا» در یک خانه‌ی جدید ساکن شده‌اند. او به خاطر نقل مکان و مدرسه‌ی جدید، استرس زیادی دارد و از طرف دیگر باید اتاقش را با آنا شریک شود. پیتر با خواهر کوچکش میانه‌ی چندان خوبی ندارد تا حدی که آرزو می‌کند او را به کره‌ی ماه بفرستد.

یک شب آنا حشره‌ای به نام «آقای زوم زامان» را می‌بیند. زوم زامان از آنا می‌خواهد برای کمک به او، همراه برادرش به کره‌ی ماه بروند. داستان از این قرار است که سال‌ها پیش درخت توسی که محل زندگی زوم زامان و خانواده‌اش بود توسط «دزد چوپ» ربوده شد. زوم زامان نزد فرشته‌ی ‌شب می‌رود و از او کمک می‌خواهد. فرشته‌ی شب، دزد چوب و هر آنچه همراهش بود را به ماه تبعید می‌کند، این یعنی درخت توس، یکی از بازو‌های زوم زامان و همینطور همسرش نیز به همراه دزد چوب به ماه تبعید شده!

آنا داستان را برای برادرش تعریف می‌کند اما چون پیتر حرف‌های او را باور نمی‌کند، تصمیم می‌گیرد به تنهایی به ماه برود. حال پیتر باید برای نجات خواهرش راهی یک سفر شود: ماه! او در این ماجراجویی با «مرد شنی» و زوم زامان ملاقات می‌کند. آن‌ها متوجه می‌شوند آنا توسط مردی به نام «ماه‌نشین» ربوده شده است. ماه‌نشین، کودکان را به بردگی می‌گیرد تا از این طریق بتواند بر ماه فرمانروایی کند، او سال‌ها برای برکناری «فرشته‌ی شب» نقشه کشیده است. پیتر برای نجات آنا باید با فرشته‌ی شب ملاقات کند. ملاقات با فرشته‌ی شب تنها در صورتی میسر است که مرد شنی بتواند در مسابقه‌ی راه شیری برنده شود. بعد از ماجراجویی‌های زیاد، پیتر خواهرش را پیدا می‌کند اما آن‌ها تصمیم می‌گیرند قبل از بازگشت به زمین، جلوی نقشه‌ی خبیثانه‌ی مرد ماه‌نشین را بگیرند. در نهایت با همکاری همدیگر، مرد ماه‌نشین موفق نمی‌شود نقشه‌هایش را به طور کامل عملی کند و توسط فرشته‌ی شب به کره‌ی مریخ تبعید می‌شود. آقای زوم زامان هم همسرش را در ماه پیدا می‌کند و فرشته‌ی شب، بازو و همینطور درخت توس را به او بازمی‌گرداند.

جزئیات اثر

کارگردان: Ali Samadi Ahadi/ علی صمدی احدی

نویسنده: Ali Samadi Ahadi/ Arne Nolting/ علی صمدی احدی/ آرنه نولتینگ

نام تهیه کننده:

Mohammad Farokhmanesh/ Frank Geiger/ Armin Hofmann/ Ali Samadi Ahadi

محمد فرخ منش/ فرانک جیگر/ آرمین هافمن/ علی صمدی احدی

نام بازیگران:

Lilian Gartner/ Elisabeth Kanettis/ Aleks Le/ Howard Nightingall/ Cindy Robinson/ Drew Sarich/ Michael Smulik/ Barbara Spitz/ Raphael von Bargen

لیلیان کارتر/ الیزابت کنتیز/ الکس لی/ هوارد نایتینگال/ سیندی رابینسون/ درو ساریچ/ مایکل اسمولیک/ باربارا اسپیتز/ رافائل وون بارگن

نام شخصیت ها:

پیتر (پیت، پیتی): او پسر بچه‌ای حدودا 11 ساله است که به تازگی پدرش را از دست داده و دوست دارد مانند پدرش یک فضانورد شود. پیتر اوایل داستان احساس می‌کند خواهرش مزاحم اوست!

آنا: خواهر کوچکتر پیتر که شخصیتی شجاع، بازیگوش و دوست داشتنی دارد.

آقای زوم زامان: او یک سوسک بالدار است، سال‌ها پیش در روز عروسی، دزد چوب و افرادش خانه‌ی آن‌ها (درخت توس) را نابود می‌کند. او به خاطر از دست دادن همسرش بسیار ناراحت است و در پی یافتن او راهی ماه می‌شود.

فرشته‌ی شب: او بر ماه حکومت می‌کند. با اینکه چهره و رفتار خوشایندی دارد اما در کار خود بسیار ناتوان است و اطلاعات زیادی از آنچه دور و برش می‌گذرد، ندارد.

آقای شنی: شخصیتی افسانه‌ای که با پاشیدن شن به چشمان کودکان، آن‌ها را به خواب می‌برد. آقای شنی، پیرمردی چند صد ساله و همینطور یکی از ارواح طبیعت است.

مرد ماه نشین: او قبلا به دزد چوب معروف بود و بعدها به خاطر تبعید به ماه به مرد ماه‌نشین شناخته شد. او شخصیتی بی‌رحم و خشن دارد و اکنون قصد دارد با برده گرفتن کودکان به حکومت برسد.

جادوگر رعد و برق: این زن یکی از شش ارواح طبیعت است. او احساس تنهایی می‌کند و در پی آن است که دیگران دوستش داشته باشند. او مرد ماه‌نشین را فرد جذابی می‌داند و روابط عاشقانه‌ والبته یک طرفه‌ای با او دارد.

کشور سازنده: آلمان، اتریش

کمپانی سازنده: Brave New Work/ Coop99 Filmproduktion/ Little Dream Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سفر به ماه (مهتاب)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!