• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن ران خراب شده (ران اشتباه رفته) (Ron's Gone Wrong)

author-img

توسط : یاسمن گودرزی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

14875 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

در میان انبوهی از انسان‌هایی که سعی دارند مدام زندگی خود را در دنیای مجازی به اشتراک بگذارند، پسر خوش‌قلب و مهربانی به نام بارنی، راه دیگری را انتخاب کرده و سرنوشت تکنولوژی را دستخوش تغییر می‌کند. این انیمیشن که در ژانر ماجراجویانه و کمدی ساخته شده است، تقابل انسان‌ها و ربات‌ها را به نمایش گذاشته و آسیب‌های فضای مجازی را ماهرانه به تصویر کشیده است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2021 107 دقیقه جزئیات کامل اثر
161 مناسب خانواده 57 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 8 +
بر اساس 16 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

 داستان این انیمیشن به طور کلی معطوف به تکنولوژی، فرصت‌ها و تهدیدات آن است. ربات‌ها، زندگی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ای را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورند اما رفته‌رفته سبک زندگی انسانی را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که هدف همه‌ی انسان‌ها کسب شهرت، گرفتن لایک و دیده شدن باشد. شما هنگام تماشای اثر شاهد مواردی خواهید بود که به وضوح آسیب‌های فضای مجازی را به تصویر می‌کشد. مطمئن شوید در کنار صحنه‌های خوش‌آب و رنگ و جذابی که از دنیای تکنولوژی نمایش داده می‌شود، فرزند شما پیام اثر را به خوبی دریافت کرده باشد.

همه‌ی آنچه صاحبان پلتفرم‌های اجتماعی از ما می‌خواهند در یک  جمله خلاصه می‌شود " آنلاین خوش بگذرون !" در این انیمیشن به ما نشان داده می‌شود که آن‌ها اگر منافعشان به طور جدی به خطر بیفتد حریم خصوصی کاربران را می‌شکنند. درواقع پول و قدرت حرف اول را می‌زند. با فرزند خود درباره‌ی دست‌های پشت پرده‌ی شبکه‌های مجازی صحبت کنید و به او بگویید این پلتفرم‌ها تنها برای سرگرم‌کردن ما ساخته نشده‌اند، بلکه تسلط به زندگی انسان‌ها، کنترل علایق و سلایق آن‌ها مورد هدف قرار گرفته شده است.

 نکته‌ی دیگری که باید آن را مد نظر داشت آن است که ارتباطات مجازی هیچوقت جای ارتباطات واقعی، لبخندها، دوستی‌ها و مهربانی‌های حقیقی را نمی‌گیرند. جایگزین حقیقیِ هررفتار مجازی را به فرزندتان آموزش دهید. مثلا به او بگویید اگر دلت برای دوستانت تنگ شده است، به ملاقات آنان برو و به یک ارتباط حقیقی بپیوند. به او بگویید اکتفا کردن به دنیای مجازی او را از اجتماع دور و منزوی می‌کند.

 مسئله‌ی دیگری که حائز اهمیت است آن است که عملا خانواده‌ها هیچ نقشی در زندگی فرزندانشان ندارند. نوجوانان در دنیای مجازی سیر می‌کنند و خانواده‌ها به آسانی با این مسئله کنار آمده‌اند. تنها پدر و مادربزرگ بارنی شیوه‌ای سنتی را در پیش گرفته‌اند که در نهایت، چون نمی‌توانند نیازهای بارنی را در بستر خانواده برآورده کنند، برای او یک حباب‌ربات می‌خرند تا مانند دیگر دوستانش سرگرم شود. انفعال چشمگیر خانواده‌ها ممکن است این پیام را به فرزند شما منتقل کند که خانواده‌ها هرچقدر هم مهربان و دلسوز باشند، از مُد افتاده‌اند و دنیای پیشِ رو محل حذف آنان است. رفتار پدر بارنی احمقانه جلوه می‌کند. مادربزرگ او ترسناک و آنرمال است اما انسان‌هایی که به تکنولوژی ملحق می‌شوند، زیبا، جذاب و باهوش هستند. این مسئله می‌تواند کلیشه‌سازی کند. با آوردن مثال‌هایی ذهن فرزندتان را از کلیشه خالی کنید مثلا به او بگویید دوستان بارنی همگی، تولد او را فراموش کرده بودند اما مادربزرگش برای او جشنی ترتیب می‌دهد تا خوشحالی‌اش را ببیند و یا پدر و مادربزرگ بارنی برای او فداکاری می‌کنند، کاری که هیچکدام از دوستان مجازی او انجام نمی‌دهند. به فرزندتان یادآوری کنید هرچیزی که او به دنبالش است در دنیای واقعی یافت می‌شود. مسیری که شبکه‌های مجازی پیش پای ما می‌گذارند برای کسب شهرت، اگرچه زودتر به مقصد می‌رساند اما کاذب و ناپایدار است.

 بارنی از بیماری آسم رنج می‌برد. او مجبور است مدام از اسپری استفاده کند. از این فرصت استفاده کنید و درباره‌ی این بیماری اطلاعاتی به فرزند خود بدهید.

رابطه‌ی عمیق بارنی و ران یک رفاقت بی‌نقص را به تصویر می‌کشد. رفاقتی که در آن هردو نگران هم هستند. آنها جان یکدیگر را نجات می‌دهند، به هم محبت می‌کنند و عیوب یکدیگر را می‌پذیرند. به فرزندان خود بگویید که دوستان واقعی نیز می‌توانند در دنیایِ حقیقی چنین ویژگی‌هایی داشته باشند.

خلاصه: درباره‌ی استفاده‌ی صحیح از تکنولوژی و اینترنت با فرزند خود صحبت کنید و تصویر درستی از جایگاه خانواده در عصر رسانه برای او ترسیم کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به نظر تو چگونه می‌شود هم از تکنولوژی استفاده کرد و هم از آسیب‌های آن در امان ماند؟

آیا می‌شود بدون به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم از زندگی و فعالیت‌های روزمره لذت برد؟

چه چیزی باعث افسردگی ساوانا شد؟

چه چیزی در دوستی ران و بارنی وجود داشت که آن‌ها را متفاوت کرده بود؟

آیا فضای مجازی می‌تواند دوستانی برای ما بیابد که مانند ران باشند؟

تفاوت بارنی با دیگر دوستانش در چه بود؟

آیا ران و بارنی شخصیت‌های بی‌نقصی بودند؟ آن‌ها چگونه با یکدیگر کنار آمدند؟

خلاصه: تفاوت دوستی ران و بارنی با دیگر دوستی‌هایی که در این انیمیشن به نمایش گذاشته شده است را بیان کن.

داستان اثر

این انیمیشن دنیایی فرضی را به تصویر می‌کشد که در آن یک کمپانی ربات‌سازی، نسل جدیدی از ربات‌ها را اختراع می‌کند که می‌توانند دوست انسان‌ها شوند و برای آن‌ها دوستان زیادی پیدا کنند. ربات‌ها به مثابه یک شبکه‌ی اجتماعی عمل می‌کنند و طبق علایق فردی هرکس، دوستانی را به او معرفی می‌کنند. طولی نمی‌کشد که هر نوجوانی یک حباب‌ربات در اختیار می‌گیرد و در کنار او زندگی می‌کند. در این میان پسری به نام «بارنی» به دلیل شرایط بد اقتصادی خانواده‌اش، توانایی تهیه‌ی ربات حبابی ندارد و زندگی سنتی و ساده‌ای را می‌گذراند. هم‌مدرسه‌ای‌هایش بارها او را به خاطر به‌روز نبودن و نداشتن ربات مسخره می‌کنند تا آنکه پدر بارنی برای تولدش یک حباب‌ربات تهیه می‌کند. بارنی خوشحال از اینکه می‌تواند مانند دیگر هم‌کلاسی‌هایش باشد، ربات خود را به کار می‌گیرد اما زود متوجه می‌شود که این ربات حبابی مانند سایر ربات‌ها عمل نمی‌کند و خصلت‌های انسانی دارد و می‌تواند یک ارتباط واقعی با احساساتی عمیق برقرار کند. بارنی نام او را «ران» می‌گذارد. زمانی که کمپانی متوجه این ربات معیوب می‌شود سعی می‌کند آن را بیابد و از بین ببرد اما بارنی با همه‌ی وجود از آن مراقبت می‌کند. در این میان، روی تاریک و ترسناک تکنولوژی نمایان می‌شود. بی‌اخلاقی‌ها، از بین رفتن آبروی افراد، در خطر افتادن حریم خصوصی از معایب حضور تکنولوژی در بین افراد است. افرادی سودجو که در پس پرده‌ی مدیریت این ربات‌ها وجود دارند، تمایلی به اینکه چیزی از کنترلشان خارج شود نداشته و در تلاش‌اند به هرنحوی که شده ران را از بین ببرند. پس از تعقیب‌وگریزهای فراوان، ران وارد سیستم اصلی سرورها می‌شود و پردازشگر خود را تکثیر می‌کند تا همه‌ی ربات‌ها بتوانند مانند او مهربان باشند و دیگر حریم خصوصی و آبروی افراد به خطر نیفتد.

جزئیات اثر

کارگردان: سارا اسمیت / اکتاویو رودریگز / Sarah Smith / Octavio Rodriguez

نویسنده: پیتر باینهام / سارا اسمیت / peter Baynham / Sarah Smith

نام تهیه کننده: لارا بری / Lara Breay

نام بازیگران: راب دیلانی / زک گالیفیاناکیس / جک دایلن Rob Delanay / Zach Galifianakis /  Jack Dylan

نام شخصیت ها:

 بارنی: نوجوانی عاقل و داناست که به دلیل شرایط اقتصادی خانواده‌اش، نمی‌تواند حباب‌ربات داشته باشد. او پس از آنکه پدرش به عنوان هدیه‌ی تولد یک ربات برای او می‌خرد، متوجه می‌شود رباتش با دیگر ربات‌ها فرق دارد. بارنی ران را از دید همه پنهان می‌کند و زمانی که کمپانی متوجه یک ربات معیوب می‌شود به جست‌وجوی ران و بارنی می‌پردازد.

ران: یک حباب‌ربات متفاوت است که خصلت‌های انسانی دارد. او مهربان است و تبدیل به بهترین دوست بارنی می‌شود. ران در نهایت فداکاری می‌کند و با تکثیر خود کاری می‌کند که تمام ربات‌ها مثل او مهربان شوند.

مادربزرگ: پیرزنی مهربان و ساده است که سبک زندگی‌اش سنتی و به دور از مدرنیته می‌باشد. او در مناسبت‌های مختلف سعی می‌کند به بارنی محبت کند. او در نهایت برای نجات ران با بارنی همکاری می‌کند.

 پدر بارنی: مرد تلاش‌گری است که برای برآورده کردن نیازهای خانواده‌اش دوندگی فراوانی می‌کند. او برای مدتی از بارنی غافل می‌شود، اما بعد متوجه اشتباهش شده و سعی می‌کند جبران کند.

کشور سازنده: آمریکا- انگلیس

کمپانی سازنده TSG Entertainment (in association with)/ Locksmith Animation/ Twentieth Century Animation

 

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : رادین زاهدی

۱۱ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

این اثر خیلی بوب بود چون به بچه ها یاد میده از خودشان برای دوستانشان بگذرن و اینکه با کمی ها کنار بیان و بدون اینترنت خوش بگذرون.

بزرگسال

توسط : آیدا آریایی

۹ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

برای بالای ۱۰ سال خوبه.

بزرگسال

توسط : شمیم احمدی

۱۳ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 14 +

بسیار عاااالی به معنی واقعی پر از احساس و اینکه من با چهل سال سن یاد گرفتم که دوستی واقعا یه جاده دو طرفه است و فهمیدم نباید یک طرفه به دوستانم محبت کنم و همیشه سر خورده بشم صدا پیشه ران هم بی‌نظیر بود من واقعا لذت بردم. سپاس فراوان

بزرگسال

توسط : متین سررشته

۲۰ مهر ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

با سلام خدمت شما این انیمیشن عالی هست لطفاً 2 هم بسازید

بزرگسال

توسط : متین سررشته

۲۰ مهر ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

با سلام خدمت شما این انیمیشن عالی هست لطفاً 2 هم بسازید

بزرگسال

توسط : متین سررشته

۲۰ مهر ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

با سلام خدمت شما این انیمیشن عالی هست لطفاً 2 هم بسازید

بزرگسال

توسط : الیاس بیدرام

۲۷ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

به نظر من این انیمیشن خوب است

بزرگسال

توسط : الیاس بیدرام

۲۷ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 12 +

به نظر من این انیمیشن خوب است

بزرگسال

توسط : سمی عادل

۲۷ فروردین ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

بیشتر تبلیغ فضای مجازیه با یه نکته آخر فیلم نمیتونه این حجم از تبلیغ فضای مجازی رو کم کنه

بزرگسال

توسط : یاسمن سالاری

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

از نظر بنده این بهترین انیمیشن بود - از این لحاظکه دقیقا شخصیت اصلی داستان خودم بودم یعنی کاملا شبیه به من بود و من هم نمیتوانم دوست پیدا کنم ولی این انیمیشن به همه یاد میدهد که چطور دوست پیدا کنند چطور زندگی را بدون اینترنت سپری کنند و به غیر از این موضوعات یاد داد که داشتن حقوق و پول و در امد کم محدودیت نیست بلکه میتوان باهمان مقدار کم نیز خوشبخت بود

بزرگسال

توسط : زینب جلیلی

۱۰ فروردین ۱۴۰۱

مناسب سن 9 +

این رو به ما ها و به کودکانمان یاد میدهد که بدون اینترنت هم میشه خش حال باشیم

بزرگسال

توسط : نادر توکلی

۱۱ بهمن ۱۴۰۰

مناسب سن 5 +

خشونت اش زیاده

بزرگسال

توسط : نادر توکلی

۱۱ بهمن ۱۴۰۰

مناسب سن 5 +

ق

بزرگسال

توسط : شایلی مقدم

۲ بهمن ۱۴۰۰

مناسب سن 6 +

عالی و اموزنده بود

بزرگسال

توسط : علی رضا دهفولی

۲۴ دی ۱۴۰۰

مناسب سن 12 +

به نظر من مهم‌ترین نکته‌ی فیلم که کدومو باید درباره‌اش به والدین هشدار دهد موضوع اصلی است: یعنی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی. اگر فرزندانی دارید که با فضای مجازی درگیر نیستند این انیمیشن ممکن است سوالاتی در ذهنشان ایجاد کند و کنجکاوی و جذابیت برای حضور در شبکه های اجتماعی را تشدید نماید

بزرگسال

توسط : بهناز باقرزاده

۲۱ دی ۱۴۰۰

مناسب سن 7 +

بارنی پسری است که در خانواده ای زندگی می کند که کمی فقیر هستند و پدر او هر کاری می کند تا کمی پول در بیاورد. در یک قسمتی پدر بارنی دارد با رئیسش صحبت می کند و بهش یک محصولی را نشان میدهد. ممکن است که اون عروسک یونیکورن جذاب باشد اما اون قسمتی که ماده ای از یونیکورن بیرون می آید ممکن است برای بعضی از خانواده ها مثل خودم عذاب آور باشد. و در دوبله می شد به جای اون کلمه.... می گفت (ماده) در خصوص نیمکت دوستی ممکن است که بعضی از بچه ها که تازه به مدرسه ای رفتند و هنوز هیچ دوستی پیدا نکرده اند یا با بچه های مدرسه خیلی شباهت اخلاقی و دینی ندارند و یا افسردگی داردند، ممکن است کمی دردناک باشد. آن دوست هایی که ران برای بارنی پیدا کرده بود خیلی مناسب نبود که البته(این پیام فیلم بود) کتک خوردن اون بچه قلدر ها و یا انتقام گرفتن آنها خیلی مناسب نبود. ولی در هر حال اون قسمت پیدا کردن ران و ریختن برنامه ران در بقیه ربات های حبابی و دیدن باطن خیلی از معروف های فضای مجازی تاثیر خوبی در کودکان می گذارد. باقی نظرات من همان نظرات کدومو است. ممنون که نقد من رو نگاه کردید. خدانگهدار.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ران خراب شده (ران اشتباه رفته)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!