• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن دفترچه خاطرات یک بی‌عرضه (Diary of a Wimpy Kid)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2021 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
این محصول در مورد رفاقت و دوستی است و داستان پسری به نام «گرگ  هفلی» را روایت می‌کند که برای آینده‌اش برنامه‌های زیادی دارد اما به قول خودش فعلا باید بتواند در دبیرستان جان سالم به در ببرد. «خاطرات یک بی‌عرضه» انیمیشنی در ژانر کمدی و درام بوده و بر اساس کتاب‌هایی معروف با همین نام ساخته شده است.

ژانر : کمدی

سال 2021 58 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 8 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 7 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«خاطرات یک بی‌عرضه» بر اساس مجموعه کتاب‌هایی با همین نام به نویسندگی «جف کینی» ساخته شده، تاکنون چندین فیلم با این فیلم‌نامه منتشر شده و این محصول اولین انیمیشن بر اساس این مجموعه است.

«گرِگ» شخصیت اصلی داستان در آستانه ورود به دوره اول متوسطه است، این مسئله او را از نظر روانی تحت فشار قرار می‌دهد. او تلاش می‌کند هر طور شده در چشم دانش‌آموزان مدرسه باحال و دوست‌داشتنی به نظر رسد، به نظر گرِگ، او و دوستش باید رفتارهای دوران ابتدایی را کنار بگذارند وگرنه این موضوع دستاویزی برای اذیت شدن توسط بچه‌های دبیرستان می‌شود. والدین باید بدانند محتوای این محصول حاوی صحنه‌های زیادی از خشونت مدرسه‌ای است و پایان نسبتا غم‌انگیزی دارد. ممکن است برای کودکانی که در آستانه ورود به مدرسه هستند، نگرش ناخوشایندی را از مدرسه در ذهن آن‌ها شکل دهد. تاثیر این مسئله با توجه به روحیه کودکان می‌تواند متفاوت باشد. از طرف دیگر شخصیت اصلی به خاطر دروغ‌گویی‌هایش الگوی چندان مناسبی برای مخاطب کودک نیست، مگر در پایان داستان که دروغ‌گفتن او به خاطر حفظ آبروی دوستش است.

خلاصه:

داستان این انیمیشن در مورد چالش‌های یک نوجوان 12 ساله دبیرستانی است، صحنه‌های زیادی از خشونت مدرسه‌ای نشان داده می‌شود، شخصیت اصلی چندین بار دست به دروغ‌گویی می‌زند و حتی دوستش را نیز به این کار تشویق می‌کند. نیاز است والدین در انتخاب این محصول سن و روحیه کودک را در نظر بگیرند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

می‌توان در مورد رویدادهای داستان با کودکان گفت‌وگو کرد؛ چرا گرِگ می‌خواست در مدرسه به محبوبیت برسد؟ به نظرت رفتار دانش آموزان مدرسه با گرِگ چطور بود؟

چرا رابطه‌ی گرگ و رولی در اواسط داستان به هم خورد؟ اشتباهات آن‌ها چه بود؟

چرا گرِگ به بچه‌ها گفت که او پنیر را خورده؟

خلاصه:

می‌توان در مورد دوستی بین دو شخصیت اصلی و فداکاری گرِگ برای دوستش با فرزندان صحبت کرد.

داستان اثر

گرگ و دوستش رولی قرار است وارد دبیرستان شوند. گرگ فکر می‌کند دیگر باید رفتارهای کودکانه را کنار بگذارند وگرنه بچه‌های دبیرستان آن‌ها را مسخره و اذیت می‌کنند. از قضا رولی رفتار بسیار کودکانه و شادی دارد و این موضوع برای گرِگ نگران‌کننده است. برادر بزرگتر گرِگ از یک نفرین پنیری در دبیرستان می‌گوید که بسیار وحشتناک است و باید از آن دوری کند، هر بچه‌ای با نفرین پنیری برخورد کند از طرف دیگران طرد می‌شود (نفرین پنیری، یک تکه پنیر فاسد است که مدت‌ زیادی روی زمین مانده و هیچکس آن را تمیز نمی‌کند).

گرگ و رولی وارد دبیرستان می‌شوند اما بچه‌ها زیاد رفتار خوبی با آن دو ندارند به‌طوری‌که حتی یک میز خالی برای خوردن نهار پیدا نمی‌کنند. در این بین سر محبوبیت در مدرسه اتفاقاتی می‌افتد که باعث شکرآب شدن رابطه این دو رفیق می‌شود. یک روز چند سال بالایی این دو نفر را گیر می‌آورند و شروع می‌کنند به اذیت کردنشان. آن‌ها رولی را مجبور می‌کنند که از آن پنیر فاسد چسبیده روی زمین بخورد، رولی نیز بالاجبار تن به این کار می‌دهد، آن‌ها این بار از گرگ می‌خواهند همین کار را انجام دهد که توسط مربی ورزشگاه نجات پیدا می‌کند. وقتی بچه‌های مدرسه سر می‌رسند گرگ فداکاری می‌کند و به همه اعلام می‌کند او پنیر را خورده و باعث می‌شود همه با ترس از او فرار کنند. بعد از این اتفاق، رولی و گرِگ دوستی خود را از سر می‌گیرند. از نظر گرگ این نفرین پنیری این قدرها هم بد نیست، باعث می‌شود بچه‌ها از او فرار کنند و فضای بیشتری به او بدهند، او حالا دیگر نگران پیدا کردن میز خالی برای خوردن نهار نیست!

جزئیات اثر

کارگردان: Swinton O. Scott III/ سوئینتن اسکات

نویسنده: Jeff Kinney/ جف کینی

نام تهیه کننده:

 Nina Jacobson/ Jeff Kinney/ Brad Simpson/ نینا جیکوب سان/ جف کینی/ برد سیمپسون

نام بازیگران:

Brady Noon/ Ethan William Childress/ Cyrus Arnold/ بردی نون/ ایتان ویلیام چایلدرس/ سیریس آرنولد

نام شخصیت ها:

گرِگ هفلی (Greg): او نوجوانی حدودا 13 ساله لاغر است که امیدوار است در آینده ثروتمند و مشهور شود. گرگ همیشه نگران محبوبیت خود میان بقیه دانش‌آموزان است.

رولی جفرسون: او صمیمی‌ترین دوست گرگ است؛ رولی پسری بسیار ساده و شاد است.

رودریک هفلی: او برادر بزرگتر گرگ است.

فرگلی: او همکلاسی و همسایه گرگ هفلی است. خوردن شکلات باعث بیش فعالی و عدم تعادل در فرگلی می‌شود.

کشور سازنده: کانادا/ آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures/ 20th Century Studio/ Bardel Entertainment

مخاطب اثر: کودک، نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : هلیا محمدی

۱۲ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 7 +

عالییییییییی

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دفترچه خاطرات یک بی‌عرضه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!