• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن خیزش لاک‌پشت‌های نینجا ( Rise of the Teenage Mutant Ninja Turtles: The Movie)

author-img

توسط : صدیقه کاتب ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3441 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
اثری دیگر از سری لاک‌پشت‌های نینجا همان‌قدر هیجانی، ابرقهرمانی و مملو از صحنه‌های خشن و ترسناک. جنگیدن با هیولاهایی قدرتمند که به‌واسطه‌ی تاکید بر کارگروهی، همدلی و حفظ خانواده می‌توانند بر قدرت فوق‌العاده‌شان چیره شده و انسان‌ها را نجات دهند. البته انیمیشن درون مایه‌هایی مبنی بر جادو و خرافه‌ای حیات‌بخش است.

ژانر : اکشن

سال 2022 82 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین باید توجه داشته باشند که با فیلمی ‌با تاریخچه‌ی قوی در رسانه روبه‌رو هستند که به‌واسطه‌ی اکشن و خشونت فانتزی‌اش شناخته می‌شود. لاک‌پشت‌های نینجا بیشتر از سه دهه از پرطرفدارترین انیمیشن‌های آمریکایی در ایران بوده است و با حضور در طیف وسیعی از فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، سریال، بازی‌های کامپیوتری و محصولات تجاری اسباب بازی و... پا در فضای ذهنی کودکان گذاشته است. چیزی که در این انیمیشن مخاطب را نگه می‌دارد تا فیلم را به انتها برساند، اکشن پرهیجان و خشونت دلهره‌آور موجودات عجیب و غریب و مشمئز‌کننده ایست که برای مخاطب کم سن ایجاد کشش خواهد کرد وگرنه داستان بسیار ساده است. هیولاهایی با دلایلی واهی وارد زندگی بشر می‌شوند و انسان‌ها توان رویارویی با آن‌ها را ندارند و باید موجودی ابرقهرمانی با آن‌ها به مقابله برخیزد و بالاخره مثل تمام فیلم‌های این ژانر، موفقیت حاصل می‌شود. البته پیام‌های مثبتی نیز در این اثر وجود دارد. گنجاندن مفاهیم همدلی، کارگروهی و مشورت با اعضای تیم که به‌واسطه شکست‌های مقطعی برای قهرمان داستان رخ می‌دهد.

 اما بحث ابرقهرمانی و منجی‌گرایی مقوله‌ی بسیار مهمی است که والدین باید توجه داشته باشند. مرگ ابرقهرمان در یک صحنه و بعد آشکارشدن نیروی حیات بخش یکی از اعضای تیم که می‌تواند برادر قهرمان خود را از دنیای دیگر زنده برگرداند و او را حیات بخش معرفی می‌کنند، نکته ایست که والدین باید به توجه کنند. لازم است که شمااین نکته را به فرزند خود یادآور شوید که در اثر، قهرمانان با استفاده از ابزارهایی خلاف واقع و بر پایه‌ی خرافه و جادو نجات بخش هستند و حتی توان حیات بخشی دارند، که امری تخیلی و موهوم است! امری که ممکن است برای نوجوان تشنه‌ی قدرت که شاید نیاز سن اوست، دست‌یابی به قدرت‌هایی با استفاده از عرفان‌های کاذب ، جادو و سحر ایجاد توهم و خط مشی غلطی کند.

ابرقهرمان ساختن از موجوداتی زاییده خیال نویسنده که نه تنها انسان نیستند و مدام از سمت دشمن خطاب می‌شوند که چرا به انسان‌های ضعیف کمک می‌کنید، حس حقارت و ضعیف بودن و نیاز به منجی خیالی و‌ هالیودی را در ذهن مخاطب پر رنگ خواهد کرد. همچنین مورد هجوم ناگهانی هیولاهایی عجیب و غریب و از آن بدتر عدم توان رویارویی با آن‌ها مدام در این دسته از فیلم‌ها تکرار می‌شود که حس مقاومت و روحیه‌ی مقابله با دشمن را سرکوب می‌کند و انسان‌هایی عاجز و حقیر که هیچ کاری در برابر اهریمن نمی‌توانند انجام دهند را به نمایش می‌گذارد. انسان‌هایی که سلاح‌هایشان هم کارساز نیست و در نهایت لاک‌پشت‌های نینجا منجی‌شان می‌شوند.

 بهتر است والدین به نوجوان خود تاکید کنند این هیولاها صرفا زاییده‌ی خیال و تصورات نویسنده است که به هیچ عنوان وجود خارجی ندارند و اگر قرار بر دفاع در برابر دشمن باشد، خود انسان‌ها با ارتقای توانایی‌های فردی و کارگروهی و توکل بر خدا پیروز خواهند شد.

 همچنین تماشای انیمیشن برای نوجوانانی که رفتارهای هیجانی و خشن دارند و یا افرادی که ترس و واهمه از موجودات ترسناک خیالی دارند، توصیه نمی‌شود چرا که تشدیدکننده خواهد بود. به عکس نوجوانانی که از کارگروهی گریزانند و فردگرا، بهتر است در قالب انیمیشن اثرات کارگروهی را مشاهده کنند.

خلاصه:  در این انیمیشن به‌‌واسطه ژانر اکشن و تخیلی‌اش، میزان بالایی از خشونت و موجودات خیالی را به نمایش می‌گذارد که تماشای آن برای کودک و نوجوان با روحیه‌ی حساس توصیه نمی‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

لزوم کارگروهی کجا بیشتر نمود داشت؟

چه زمانی لاک‌پشت‌های نینجا از کارگروهی برای رسیدن به یک هدف استفاده کردند؟

چه نقاط قوت شخصیتی در یک هم تیمی‌خوب مهم است؟

چگونه لاک‌پشت‌های نینجا نقاط قوت شخصیت مانند شجاعت، رهبری و حل خلاقانه مسائل را الگوبرداری کردند؟

آیا به نظرتان با کشته شدن لئوی قهرمان چیزی از ماهیت قهرمانی و فوق‌العاده بودش کم می‌کرد؟

آیا لزومی‌داشت لئو مجدد زنده شود؟ اگر می‌مرد چیزی از ارزش‌هایش کم می‌شد؟

چرا انسان‌ها اینقدر در مواجهه با اهریمنان مستاصل بودند؟

آیا واقعا لاک‌پشت‌ها یا موجودات غیر زمینی با این سطح از توانایی‌های فوق العاده وجود دارند؟

خلاصه: چه زمانی لاک‌پشت‌های نینجا از کارگروهی برای رسیدن به یک هدف استفاده کردند؟

داستان اثر

پسری به نام کیسی توسط استادش به گذشته ارجاع داده می‌شود تا با کمک لاک‌پشت‌های نینجا، کلیدی که توسط نیروهای اهریمنی دزدیده شده را بیابد و با بازپس‌گیری آن دنیای انسان‌ها را نجات دهد. کیسی همراه با 4 لاک‌پشت نینجا و دختری خبرنگار و استادشان برای گرفتن کلیدی که باعث باز شدن درگاهی برای حضور موجودات اهریمنی است، اقدام می‌کنند. در مرحله اول، موفق می‌شوند ولی برادر بزرگ، راف اسیر می‌شود و نیروهای ماورایی لاک‌پشت‌ها هم بی اثر می‌شود. مجدد برادران اقدام به آزاد کردن برادر می‌کنند که به دلیل خودخواهی لئو هم کلید را از دست می‌دهند و به‌واسطه آن موجودی اهریمنی با قدرتی فوق العاده وارد زمین می‌شود و اقدام به تسخیر شهر می‌کند. همچنین متوجه می‌شوند راف تحت سیطره اهریمن قرار گرفته و سرباز آن‌ها شده است. این بار برای رویارویی با موجودات اهریمنی، لئو تصمیم می‌گیرد با مشورت و همراهی برادرانش به مقابله بپردازد و هر کدام بخشی را به عهده بگیرند. در نهایت با برداشتن کلید و قطع درگاه، موجود اهریمنی همراه با لئو در درگیری با او باقی می‌ماند. لحظاتی که همه ناامید از دست دادن لئو هستند، یکی از برادران نیروی ماورایی می‌یابد و اقدام به برگرداندن لئو می‌کند که موفق آمیز است. در نهایت انسان‌ها نجات می‌یابند و آینده روشن می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Andy Suriano, Ant Ward

نویسنده/ مترجم: Kevin Eastman

نام تهیه کننده:

نام بازیگران: Ben Schwartz, Omar Benson Miller, Brandon Mychal Smith, Josh Brener, Kat Graham

نام شخصیت‌ها:

لئو: یکی از لاک‌پشت‌های نینجا که به دلیل توانایی‌های ویژه‌ای که دارد پذیرش کمتری نسبت به حرف برادر بزرگ‌تر دارد، رفتار مناسبی با بقیه ندارد و بیشتر خود را قبول دارد، ولی در نهایت متوجه کارگروهی و حفظ خانواده می‌شود و می‌تواند نجات‌بخش باشد.

راف: برادر بزرگتر لاک‌پشت‌ها که حفاظت از خانواده و مراقبت از برادرهایش برای او بسیار مهم است.

کیسی: پسری که از آینده به گذشته آمده تا با کمک لاک‌پشت‌ها، به آیندگان کمک کند تا در برابر اهریمنان پیروز شوند.

مایک: یکی از برادران که در آخر می‌تواند نیروی ماورایی پیدا کند و لئو مانده در دنیایی دیگر را برگرداند و زنده کند.

آوریل اونیل: دختر خبرنگار جسور و شجاعی است که همراه لاک‌پشت‌هاست و با آن‌ها کار می‌کند.

اسپلینتر: موشی در کسوت استادی لاک‌پشت‌های نینجا

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: نتفلیکس

 

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد خیزش لاک‌پشت‌های نینجا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!