• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن خانواده پراود: پرسروصداتر و سربلندتر (The Proud Family: Louder and Prouder)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2924 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این سریال انیمیشن در مورد دختری نوجوان به نام پنی پراود است. داستان، ماجراهای پنی با خانواده‌‌ و همسالانش را روایت می‌کند. این محصول به کارگردانی بروس دبلیو اسمیت در ژانر کمدی و ماجراجویی ساخته شده است. اختلاف نظر نوجوانان با والدین، اشاره به تاریخ برده‌داری آمریکا و همینطور وجود کاراکترهای همجنس‌باز از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

ژانر : خانوادگی ماجراجویی

سال 2023 2 فصل/ 20 قسمت/ هر قسمت حدود 30 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 16 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«خانواده پراود» یک مجموعه انیمیشن تلویزیونی آمریکایی است که در سال‌های 2001 تا 2005 از کانال دیزنی پخش می‌شد. اکنون این مجموعه جدید با همان کاراکترها در سال 2023 بازسازی شده است. داستان در مورد یک خانواده سیاه‌پوست است و البته بیشتر ماجراها پیرامون دختر این خانواده پنی پراود می‌چرخد. شخصیت‌ها تقریبا مشابه نسخه‌ی قدیمی است و مهم‌ترین تفاوت آن طراحی کاراکترهای همجنس‌باز است. مایکل کالینز در نسخه‌ی جدید به عنوان یک هم‌جنس‌گرا معرفی شده و همینطور یک والدین هم‌جنس‌باز هم در این نسخه اضافه شده است. این دو پدر هم‌جنس‌باز یکی سفید پوست و دیگری سیاه‌پوست است.

در هرقسمت داستان‌هایی در مورد نوجوانان، بلوغ، جلب توجه کردن، دوستیابی، ارتباط با جنس مخالف، فعالیت‌های اجتماعی و... بازگو می‌شود که البته متفاوت با فرهنگ خانواده‌های ایرانی است. از طرفی این اثر تلاش می‌کند هم‌جنس‌گرایی را برای کودکان عادی و طبیعی جلوه دهد. به ویژه که کاراکترهای هم‌جنس‌باز در محصولات رسانه‌ای کودکان به تازگی واضح‌تر نمایش داده می‌شوند.

شخصیت اصلی داستان با پاگذاشتن به دوران نوجوانی تمایل به انجام کارهایی دارد که با نظر پدر خانواده متفاوت است. پدر در این سریال شخصیت ضعیفی را ایفا می‌کند و به خاطر محافظت از فرزندش برچسب پدر بیش از حد محافظ را می‌گیرد. از طرفی به خاطر تم کمدی داستان، کارهای او بسیار اغراق‌آمیز نشان داده می‌شود. مادر خانواده که اقتدار بیشتری نسبت به پدر دارد، دخترش را از انجام کارهایی که او دوست دارد منع نمی‌کند اما به او گوشزد می‌کند که در لذت‌های زندگی حد تعادل را رعایت کند. والدین می‌توانند در مورد این حد تعادل در استفاده از لذت‌های زندگی با فرزندانشان صحبت کنند. در قسمت صحبت با فرزندان سوالاتی پیرامون این موضوع طرح شده است.

در بخشی از داستان پنی و دوستانش پی می‌برند که بنیانگذار شهر روزگاری اهل برده‌داری بوده، آن‌ها یک آهنگ رپ با موضوع تاریخ برده‌داری آمریکا در مدرسه اجرا می‌کنند. به خاطر این موضوع، این محصول در آمریکا بسیار بحث‌برانگیز شده و بسیاری ادعا می‌کنند این سریالی ضدسفیدپوست است.

خلاصه: این محصول از روی سریال انیمیشن «خانواده پراود 2001» بازسازی شده و داستان خانواده‌ای سیاه‌پوست را روایت می‌کند. دختر این خانواده شخصیت اصلی داستان است. اصلی‌ترین تفاوت نسخه‌ی جدید طراحی کاراکترهای همجنسگراست. هرقسمت داستان‌هایی با موضوع نوجوانان، بلوغ، جلب توجه کردن، دوستیابی، ارتباط با جنس مخالف، فعالیت‌های اجتماعی و... را به تصویر می‌کشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

والدین می‌توانند در مورد لذت بردن از زندگی و همینطور ارتباط آن با ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی با فرزندانشان صحبت کنند:

آیا همه ارزش‌ها و هنجارها از نسلی به نسل دیگر تغییر می‌کنند ؟

رعایت حد تعادل و میانه‌روی بر چه اساسی تعیین می‌شوند؟

اگر همه‌ی ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی براساس نظرات شخصی و زمان دست‌خوش تغییر شود، چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

آیا لذت‌های زندگی به خاطر ارزش‌ها و اصول اخلاقی محدود می‌شوند؟

با توجه به اینکه برده‌داری از موضوعات بحث‌برانگیز این محصول است، می‌توان در مورد این مسئله هم با فرزندان صحبت کرد. مطالعه کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» به خاطر تصاویر و سبک نگارش طنز می‌تواند برای نوجوانان جذاب و آموزنده باشد.

خلاصه: می‌توان در مورد نسبی یا مطلق بودن هنجارها و مفاهیم اخلاقی، علت تغییر آن‌ها در طول زمان و پیامدهای آن با فرزندان گفت‌وگو کرد.

داستان اثر

در هر قسمت ماجراهایی از زندگی پنی نشان داده می‌شود. قسمت اول در مورد تغییرات روحی و جسمی در نوجوانی است، پنی و دوستانش یک شبه از نظر ظاهر تغییرات زیادی می‌کنند. پنی به پوشیدن لباس‌های جذاب علاقه نشان می‌دهد اما پدرش مخالفت می‌کند.

در قسمت دوم پنی، دوستانش را به خاطر دنبال کردن یک اینفلوئنسر به نام «پسر آرایشگر» سرزنش می‌کند. پنی اعتقاد دارد هرکسی می‌تواند به سادگی یک اینفلوئنسر باشد. به این منظور او شروع به گرفتن فیلم‌هایی از زندگی شخصی خود می‌کند. طولی نمی‌کشد که افراد زیادی او را دنبال می‌کنند و شهرت زیادی پیدا می‌کند. به تدریج رفتار پنی تغییر می‌کند و باعث اذیت شدن دوستان و خانوده می‌شود. یکی از دوستان پنی به خاطر متنبه کردن او، فیلمی از پشت پرده کارهای پدرش را در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند. بعد از این اتفاق پنی همه‌ی فالوئرهایش را از دست می‌دهد.

در قسمت بیستم مایا کتابی تاریخی در مورد  Juneteenthe(روز جشن به مناسبت لغو برده داری) مطالعه می‌کند و متوجه می‌شود «اسمیت ویل» بنیان‌گذار شهر در زمان‌های قدیم اهل برده‌داری بود. مایا، پنی و بقیه‌ی دوستانشان در شهر تجمع می‌کنند و در مورد ظلم، نابرابری و تبعیض نژادی در آمریکا شعار می‌دهند که پلیس آن‌ها را دستگیر می‌کند. بچه‌ها آهنگ رپی با موضوع برده‌‌داری در مدرسه اجرا می‌کنند در قسمتی از متن آمده که برده‌ها این کشور را ساختند و آمریکا هیچ غرامتی برای اعمال خود پرداخت نکرده است.

جزئیات اثر

کارگردان:

Latoya Raveneau/ Tara Whitaker/ Rudi Bloss/ Shawn Harper/ Kaitlin Sutherland

لاتویا راونا/ تارا وایتکر/ رودی بلاس/ شوان هارپر/  کایتلین ساترلند

نویسنده:

Ralph Farquhar/ Bruce W. Smith/ رالف فارکوهار/ بروس دابلیو اسمیت

تهیه کننده:

Ralph Farquhar/ Jan Hirota/ Bruce W. Smith/ Brian Hulme/ Amir Nasrabadi

رالف فارکوهار/ جان هیروتا/ بروس دابلیو اسمیت/ برایان هولم/ امیر نصرآبادی

نام بازیگران:

Kyla Pratt/ Tommy Davidson/ Paula Jai Parker/ Alisa Reyes/ Karen Malina White

کایلا پرت/ تامی دیویدسان/ پائولا جای پارکر/ آلیسا ریس/ کارن مالینا وایت

شخصیت ها:

پنی پراد: دختری 14 ساله که شخصیت اصلی داستان است. او آفریقایی- آمریکایی است و تاثیرپذیری زیادی نسبت به دوستانش دارد.

اسکار: او پدر پنی، به به و سیسی است. او زمانی صاحب یک کارخانه بود اما توسط رقیبش به نام «ویزادر کلی» ورشکسته می‌شود.

ترودی پراد: او مادر پنی، به به و سیسی و همینطور یک دامپزشک است. ترودی از خانواده‌ای ثروتمند است.

سیسی و به به: این دو نفر خواهر و برادر دوقلوی پنی هستند که یک سال دارند.

شوگا ماما: مادر اسکار و مادربزرگ بچه‌ها است. او یک سگ به نام پاپی دارد. شوگا ماما بیشتر مواقع رفتار تندی با اسکار دارد.

مایکل کالینز: پسری نوجوان که یکی از دوستان نزدیک پنی و همجنسگراست. او رفتار زنانه‌ای دارد و عاشق مد و پوشاک است.

مایا: دختری 14 ساله و یکی از دوستان پنی است. مایا دختری فعال و نسبتا مغرور است.

فرانسیس KG: او برادر دوقلوی مایا است. فرانسیس و خواهرش مایا توسط دو مرد همجنس‌باز به نام‌های «بری و راندل لیبوویتز جنکینز» به سرپرستی گرفته شده‌اند.

دیجونای: دختری نوجوان و یکی از دوستان پنی است. دیجونای به KG علاقه دارد.

زوئی: یکی از دوستان پنی و سفیدپوست است. زوئی دختری خجالتی است و در مورد ظاهرش اعتماد به نفس پایینی دارد.

لاسینگا: دختری نوجوان و یکی از دوستان پنی است. او به عنوان زیباترین دختر مدرسه معروف است اما بعد از بلوغ تغییراتی در چهره‌اش ایجاد شده. برای همین از مایکل که مهارت آرایشگری‌ دارد، کمک می‌گیرد.

کشور سازنده: آمریکا/ اسپانیا

کمپانی سازنده:

BAR Productions/ Disney Branded Television/ Disney Television Animation

Nickelodeon Studios ، Pinkfong (Season 2)

مخاطب اثر: کودک، نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : چان بونجونگ

۱۱ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

محشرهههه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد خانواده پراود: پرسروصداتر و سربلندتر

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!