• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن جیمی نوترون؛ پسر نابغه (Jimmy Neutron: Boy Genius )

author-img

توسط : معصومه جمالی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4528 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمیشنی جذّاب با موضوع علم و فناوری و اهمیت خانواده است. جیمی یک کودک نابغه است که همیشه درحال اختراع‌کردن است. او و دوستانش گمان می‌کنند پدر و مادرشان مانع خوش‌گذرانی آن‌ها هستند و طی اتفاقاتی متوجه اهمیت و ضرورت حضور و نظارت مادر و پدرشان بر رفتار و عملکرد فرزندان می‌شوند.

ژانر : علمی_تخیلی

سال 2001 77 دقیقه جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این انیمیشن جیمی نوترون دست به آزمایش‌های متعدد و گاه خطرناک می‌زند. ممکن است فرزند شما بعد از مشاهده‌ی انیمیشن علاقه‌مند به این حوزه شود و دست به چنین آزمایش‌هایی بزند. بهتر است با آن‌ها همراهی کنید تا احیاناً خطری تهدیدشان نکند.

بچه‌ها در این اثر برای دستیابی به خواسته‌هایشان دروغ می‌گویند و سعی می‌کنند والدینشان را فریب دهند و موفق هم می‌شوند و از این روش رضایت خاطر دارند و این راه‌حل را نتیجه‌بخش قلمداد می‌کنند. فرصت مناسبی است دراین‌باره با فرزندتان صحبت کنید و خطراتی که ممکن است در نتیجه‌ی سرپیچی از حرف‌های مادر و پدر متوجه آن‌ها بشود را گوشزد کنید.

بچه‌ها چون والدینشان اجازه‌ی حضور در جشن را به آن‌ها نمی‌دهند، مادر و پدرشان را مانعی برای خوش‌گذرانی و آزادی خود می‌دانند و آرزو می‌کنند کاش هیچ پدر و مادری نبود! ولی در پایان به اشتباه خود پی می‌برند و متوجه علّت سخت‌گیری‌ها و نگرانی‌های والدینشان می‌شوند.

جیمی نوترون یک پسر نابغه است که نبوغ او به طرز اغراق‌آمیزی نمایش داده می‌شود. این امر ممکن است سبب دلسردی و ناامیدی فرزندتان از خودش شود. به او اطمینان خاطر بدهید که انسان‌های نابغه اندک‌اند، ولی بسیاری از دانشمندان و هنرمندان سرشناس در تاریخ همین انسان‌های با هوش معمولی هستند که تلاش و پشتکار داشته‌اند.

در ضمن داستان، جیمی اظهار تنفر از دخترها می‌کند این امر ممکن است سبب تفکر اشتباه نسبت به جنس دختر یا حتی پسرها در کودکتان شود. بهتر است به فرزندتان گوشزد کنید قضاوت افراد براساس جنسیت کار اشتباهی است.

خلاصه: جنگ و درگیری به شکل فانتزی و طنز نمایش داده می‌شود. جیمی نوترون دست به آزمایش‌های خطرناکی می‌زند. بچه‌ها والدینشان را مانع آزادی و خوش‌گذرانی خود می‌دانند. نبوغ جیمی به شکل اغراق‌آمیزی نمایش داده می‌شود. دروغ و فریب والدین راه‌حلی نتیجه‌بخش قلمداد می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزندانتان درباره‌ی تفاوت‌های دنیای واقعی و دنیای خیالی گفت‌وگو کنید. این انیمیشن فرصت مناسبی را برای صحبت‌کردن درباره‌ی دنیای علم و فناوری و نقش مهم آن‌ها در زندگی بشر را فراهم کرده است. از آن‌ها درباره‌ی نقش هریک از اختراعات دانشمندان در زندگی سوال کنید.

از فرزندتان درباره‌ی ویژگی‌های جیمی و کارل بپرسید. این امر سبب تقویت تفکر انتقادی در آن‌ها می‌شود. بپرسید آیا راه‌حل جیمی برای حضور در جشن و فرار از خانه صحیح بوده است. از بپرسید اگر او جای جیمی بود چه تصمیمی می‌گرفت؟

در طی داستان پدر و مادر جیمی تأکید می‌کنند که با غریبه‌ها صحبت نکن، ولی جیمی توجهی به تذکرات والدینش نمی‌شود و سرانجام گرفتار فرازمینی‌ها می‌شوند. درباره‌ی این امر با فرزندان خود گفت‌وگو کنید و دلیل این موضوع را برای آن‌ها روشن کنید.

به فرزندتان گوشزد کنید که دخترها و پسرها فارق از جنسیتشان می‌توانند انسان‌های مهم و تأثیرگذاری باشند و معیار برای موفقیت افراد تلاش و پشتکار آن‌هاست.

خلاصه: درباره‌ی ویژگی‌های شخصیت جیمی از او بپرسید. از او بپرسید آیا جیمی راه‌حل خوبی برای حضور در جشن انتخاب کرده؟

داستان اثر

این انیمیشن داستان یک کودک نابغه به نام جیمی نوترون است که همیشه مشغول اختراع وسایل و ابزارهای کاربردی و جذّاب است و از این کار لذّت می‌برد. او در این میان، خرابکاری‌هایی هم به بار می‌آورد ولی مادر و پدر او از او حمایت می‌کنند.

او با پدر و مادرش در یک خانه‌ی هوشمند زندگی می‌کند و همه‌ی کارهای او را ربات‌های تعبیه‌شده در خانه انجام می‌دهند. او یک اتاق بزرگ با تمام امکانات در اختیار دارد. جیمی سعی دارد با موجودات فضایی ارتباط برقرار کند و یک ماهواره‌ی دست‌ساز خودش را به فضا می‌فرستد. فضایی‌ها پیغام جیمی را دریافت می‌کنند و برای دزدیدن پدرومادرها به زمین می‌آیند.

از طرفی، جیمی و دوستانش دوست دارند در جشن بزرگی شرکت کنند، ولی پدر و مادرشان اجازه نمی‌دهند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که برای حضور در جشن از خانه‌هایشان مخفیانه خارج شوند. همان شب فضایی‌ها تمام پدر و مادرها را از خانه‌ها می‌ربایند و به سیاره‌ی خود می‌برند.

بچه‌ها وقتی متوجه نبودن والدینشان می‌شوند خیلی شاد و خوشحال می‌شوند و تصور می‌کنند که حالا که هیچ پدر و مادری نیست که به آن‌ها امر و نهی کند، خیلی خوشبخت هستند. بچه‌ها یک روز کامل را به خوش‌گذرانی می‌گذرانند و بعد از یک روز متوجه می‌شوند که زندگی آن‌ها به‌کلّی مختل شده است.

جیمی متوجه غیرعادی‌بودن اوضاع می‌شود و با بررسی اوضاع متوجه می‌شود که پدر و مادرشان توسط فضایی‌ها ربوده شده‌اند. جیمی با کمک دوستانش سفینه‌هایی درست می‌کنند و به سمت سیاره‌ی آدم‌فضایی‌ها برای گرفتن پدرومادرهایشان رهسپار می‌شوند.

جیمی و دوستانش والدینشان را پیدا می‌کنند ولی برای نجات آن‌ها مشکلاتی بر سر راه خود دارند که جیمی با فکرکردن، تک‌تک مشکلات را حل می‌کند و در آخر بچه‌ها با کمک یکدیگر موفق به نجات والدینشان می‌شوند.

جزئیات اثر

شخصیت‌ها:  جیمی نوترون: پسری خلاق، نابغه و البته شجاع که با پدر و مادرش زندگی می‌کند. او در طی داستان سعی می‌کند والدین را که توسط فضایی‌ها ربوده شده‌اند نجات دهد.

کارل: دوست بامزه و مهربان جیمی است که او را در آزمایش‌هایش همراهی می‌کند.

گودال: سگ ساخته‌شده از قطعات فلزی که قابلیت‌های متعددی دارد و جیمی نوترون او را اختراع کرده است. 

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جیمی نوترون؛ پسر نابغه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!