• امروز : 27 مهر 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن تینکربل و راز بال‌ها (Secret of the Wings)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3271 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 7 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

در این قسمت از سری داستان‌های تینکربل، شاهد کشف راز درخشش بال‌ها هستیم. رازی که تنها با عشق و محبت گشوده می‌شود. تینکربل و پریوینکل هردو از یک لبخند زاده شده‌اند و می‌توانند با کمک هم پیکسی‌هالو را نجات دهند. این اثر محصول 2012 آمریکا و کمپانی والت‌دیزنی است و صحنه‌ی خشونت، ترس و ناهنجاری اجتماعی ندارد.

ژانر : ماجراجویی

سال 2012 75 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 7 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن خشونت یا ترس قابل‌توجهی ندارد و داستان محبت بین دو خواهر را روایت می‌کند. داستانی که در پس‌زمینه‌ی آن عشق قدیمی ملکه کلاریون و لرد میلوری سر باز می‌کند و در پایان با همان کلیشه‌ی قدیمی بوسه‌ی عشق پایان می‌یابد.

در ظاهر، عشق این دو خواهر پایان زیبای داستان است اما در بطن قصه، گویا اتفاق دیگری رخ می‌دهد. هرچند نویسنده سعی کرده تا از آن کلیشه‌ی قدیمی دوری کند اما چندان موفق نبوده است.

ازسویی، پیام‌هایی همچون دوستی، همکاری، همدلی، محبت و تلاش در داستان وجود دارد اما ازسوی‌دیگر روایت داستان عاشقانه در ذهن کودکان می‌تواند سوال‌های زیادی به وجود بیاورد. ممکن است خیال کنند تنها با عشق به یک جنس مخالف است که همه‌ی مشکلات برطرف می‌شوند یا تنها با همان عشق می‌توان به موفقیت دست یافت.

مدیریت این افکار در کودکان با ماست. ما به‌عنوان پدر و مادر اولین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که آن‌ها را تنها درمقابل دنیای بزرگ و پیچیده‌ی انیمیشن‌ها رها نکنیم و حتماً درکنارشان به تماشا بنشینیم سپس با گفت‌وگو و صحبت درباره‌ی ماجرای انیمیشن یا فیلم و طرح سوالات مناسب، خط فکری آن‌ها را هدایت کنیم.

کتاب‌خواندن یکی از راه‌های خوبی است که می‌تواند به مدیریت ذهن کودکانمان کمک کند و در انتها پیشنهاد می‌کنیم این انیمیشن را از نسخه‌های پالایش‌شده تماشا کنید.

خلاصه: این انیمیشن ترس و خشونت قابل‌توجهی ندارد، اما لازم است درباره‌ی پیام‌های داستان با فرزندانمان گفت‌وگو کنیم.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره‌ی خیالی و فانتزی‌بودن داستان و شخصیت‌ها با فرزندانتان صحبت کنید. با بچه‌ها درباره‌ی کنجکاوی تینکربل، ساخت دستگاه یخساز با استفاده از وسایل دورریختنی و همکاری با همدیگر در نجات پیکسی‌هالو گفت‌وگو کنید و از آن‌ها بپرسید:

به نظرت این داستان چقدر می‌تونه حقیقت داشته باشه؟

زیرپاگذاشتن قانون توسط تینکربل کار درستی بود؟

خلاصه: درباره‌ی فانتزی و خیالی‌بودن داستان و شخصیت‌ها و همچنین پیام‌های آن با فرزندان خود صحبت کنید.

داستان اثر

در این قسمت از سری داستان‌های تینکربل، او به‌دنبال کشف راز درخشش بال‌هایش است. وقتی تینکر به جنگل زمستان می‌رود، ناگهان بال‌هایش درخشش عجیبی پیدا می‌کند؛ درخششی که تاکنون ندیده بود.

تینکر به‌دنبال کشف این راز به دیدن محافظ در جنگل زمستان می‌رود. جایی که رفتن به آن برای پری‌های گرمسیری ممنوع است. در آنجا تینکر متوجه می‌شود که خواهری دارد به نام پریوینکل که هردو از یک لبخند مشترک زاده شده‌اند. وقتی تینکربل و پریوینکل همدیگر را می‌بینند بال‌هایشان می‌درخشد و این درخشش همان نیروی عشق و محبت است.

تینکر برای بردن خواهرش به سرزمین گرمسیری یک دستگاه برف‌ساز می‌سازد، اما لرد میلوری آن را در آب می‌اندازد. اما همین دستگاه باعث پخش‌شدن یخ و حرکت آن به سرزمین گرمسیری می‌شود.

درخت گردپاش که منبع حیات پریان است در خطر یخ‌زدگی است، اما تینکر بازهم با هوش خود و همکاری پری‌های زمستان موفق می‌شود خطر را برطرف کنند. بال‌های تینکر در سرمای جنگل زمستان شکسته شده‌اند. پریوینکل برای ابراز همدردی او را در آغوش می‌گیرد و ناگهان بال‌های تینکر شروع به ترمیم‌شدن می‌کنند.

میلوری و کلاریون که از گذشته عاشق یکدیگر بوده‌اند نیز با مشاهده‌ی این صحنه همدیگر را در آغوش می‌گیرند و با همان کلیشه‌ی داستان‌های کلاسیک قدیمی؛ با بوسه‌ای بال‌های شکسته‌ی میلوری نیز ترمیم می‌شود.

از آن به بعد رفت‌وآمد پری‌ها به جنگل زمستان آزاد می‌شود و همه شاد و خرم درکنارهم زندگی می‌کنند.

جزئیات اثر

کارگردان : Peggy Holmes

نویسنده :, Peggy Holmes , Ryan Rowe , Tom Rogers    Roberts Gannaway

تهیه کننده: Makul Wiger t

بازیگران: Mae Whitman, Lucy Hale,Timothy Dalton, Jeff Bennett, Lucy Liu, Raven-Symoné, Megan Hilty, Pamela Adlon,Angela Bartys, Rob Paulsen , Anjelica Huston

شخصیت‌ها:

تینکربل: پری تعمیرکاری که قهرمان سری داستان‌های تینکربل است. او بسیار مهربان، شجاع، کنجکاو و ماجراجوست و با کنجکاوی‌های خود دردسرهای زیادی را به وجود می‌آورد. در این قسمت نیز او با رفتن به جنگل زمستانی هم موجب دردسر می‌شود و هم راز بال‌های درخشان خود را کشف می‌کند.

پریوینکل: یک پری زمستان که در جنگل زمستانی زندگی می‌کند. او معروف به پری برفکی است و شغلش ساخت برفک است. او درواقع خواهر تینکربل است که از یک لبخند مشترک به دنیا آمده‌اند و در زمان تولد از یکدیگر جدا شده‌اند. او و تینکر با یکدیگر ملاقات می‌کنند و راز بال‌های درخشان خود را می‌فهمند.

لرد میلوری: او پادشاه جنگل زمستانی است که شخصیتی مقتدر، مهربان و قوی دارد. او در زمان آغاز شکل‌گیری پیکسی‌هالو عاشق ملکه کلاریون بوده و به‌خاطر این عشق بال‌هایش شکسته شده است و نمی‌تواند پرواز کند. اما با کشف راز بال‌ها، او با ملکه کلاریون ازدواج می‌کند و بال‌هایش ترمیم می‌شوند.

دوویی (محافظ): دوویی یا محافظ نویسنده‌ی پیر و مهربان کتاب‌های پریان است که اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری و یادداشت می‌کند. دووی به تینکر و پریوینکل کمک می‌کند تا با یکدیگر ملاقات کنند.

سیلورمیست، ایریدسا، رزتا، فان، ویدیا، کلانک و بابل: دوستان تینکربل هستند که در تمام داستان‌های تینکربل حضور دارند و به او کمک می‌کنند تا به اهدافش برسد.

 

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Picture

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد تینکربل و راز بال‌ها

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!