• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن تینکربل و دزدان دریایی (Tinkerbell: The Pirate Fairy)

author-img

توسط : کوثر سعیدفر ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1477 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 5 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«زارینا» با خرابکاری در گرد پیکسی که مهم‌ترین چیز در شهر پری‌ها یعنی «پیکسی هالو» است توسط معلّمش سرزنش می‌شود و از شهر فرار می‌کند و به دزد دریایی تبدیل می‌شود، ولی درنهایت از کارش پشیمان می‌شود. این انیمیشن ششمین قسمت از مجموعه انیمیشن‌های «تینکربل» است و دارای پیام‌هایی درباره‌ی اعتمادنکردن به غریبه‌ها و ترک‌نکردن دوستان است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2014 78 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این انیمیشن، لباس‌های برخی از پری‌ها نیمه‌برهنه است و انیمیشن هم موزیکال است و رقص و آواز در آن وجود دارد و به‌صورت فانتزی شمشیر و توپ‌های جنگی دزدان دریایی نمایش داده شده‌اند. همچنین ترک‌کردن شهر «پیکسی هالو» توسط «زارینا» به نمایش گذاشته می‌شود که عاقبت بدی به همراه دارد و زارینا درنهایت از کار خودش پشیمان می‌شود.

والدین بهتر است با فرزندانشان درباره‌ی راه‌های دیگری به‌جز فرارکردن که برای زارینا وجود داشت گفت‌وگو کنند و بر عاقبت بدی که در فیلم برای زارینا پیش آمد تأکید کنند. خیانت دزدان دریایی به زارینا و حس بی‌اعتمادی و شوکه‌شدنی که در صحنه‌هایی از انیمیشن وجود داشت ممکن است برای بچه‌ها ترس روانی ایجاد کند.

والدین بهتر است از بدبودن اعتماد به غریبه‌ها برای بچه‌ها صحبت کنند و اگر ترسیده بودند آن‌ها را در آغوش بگیرند. همچنین این انیمیشن با نشان‌دادن پری‌ها، کشتی پرنده، گرد پیکسی و... که تخیّلی هستند برای خردسالان زیر 5 سال مناسب نیست. چون کودکان در این سن توانایی تشخیص تخیّل از واقعیت را ندارند و ممکن است مواردی که در انیمیشن نمایش داده می‌شود را باور کنند. همچنین باید به این نکته هم توجه داشت که در این انیمیشن، هیچ صحبتی از خانواده نمی‌شود و تمام انیمیشن در فضای روابط دوستی روایت می‌شود.

خلاصه: لازم است به تخیّلی‌بودن اثر، وجود صحنه‌هایی از درگیری فانتزی و نیمه‌برهنگی پری‌ها دقت شود و عاقبت ترک خانه و پشیمانی از آن برای کودکان پررنگ شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با توجه به نشان‌دادن پری‌ها، کشتی پرنده، گرد پیکسی که با آن می‌توان پرواز کرد و موارد تخیّلی ازاین‌دست که در انیمیشن وجود دارد، والدین لازم است مرز واقعیت از خیال را برای فرزندان تبیین کنند. از فرزندان بخواهید احساسشان را درباره‌ی دوستان زارینا که به او کمک کردند و او را به شهر برگرداندند برای شما بازگو کنند. کودکان در بازه‌ی 5 تا 7 سال اهمیت دوستانشان را تنها در حد بازی‌کردن می‌دانند و این انیمیشن بهانه‌ی خوبی برای گفت‌وگو درباره‌ی مفاهیم عمیق‌تر از روابط دوستی است.

درباره‌ی عاقبت فرارکردن زارینا از شهر بپرسید و اگر کودک مفهوم فیلم را درست متوجه شده بود و به عاقبت بد کار زارینا پی برده بود او را تشویق کنید. همچنین می‌توان روی نکته‌ای که درباره‌ی اعتمادنکردن به غریبه‌ها و خیانت‌کردن دزدان دریایی به زارینا در انیمیشن وجود داشت تأکید کرد.

 عاقبت فرار کردن از شهر توسط زارینا چه بود؟ اگر دوست تو هم مثل زارینا کار اشتباهی انجام دهد تو برایش چکار می‌کنی یا چطور او را متوجه اشتباهش می‌کنی؟ وقتی زارینا خرابکاری کرد و بقیه دعوایش کردند به‌جای فرارکردن، چه‌ کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد؟

خلاصه: مرز بین امور خیالی در انیمیشن و آنچه در واقعیت وجود دارد را برای کودکان روشن کنید و درباره‌ی عواقب ترک‌کردن خانه و اعتماد به غریبه‌ها با آن‌ها گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

در شهر پیکسی هالو که پری‌ها در آن زندگی می‌کنند، پری‌ای به نام زارینا وجود دارد که بسیار کنجکاو است و می‌خواهد با استفاده از گرده‌ی پیکسی که مهم‌ترین ماده در این شهر است و پری‌ها نیرویشان را از آن می‌گیرند، ماده‌ی جدیدی اختراع کند. در بین آزمایش‌هایش اما مشکلی رخ می‌دهد و خیلی از خانه‌ها وسایل شهر خراب می‌شوند و زارینا هم توسط معلمش سرزنش می‌شود. زارینا که حالا شدیداً سرخورده شده شهر را ترک می‌کند و به سراغ دزدان دریایی می‌رود و یک دزد دریایی می‌شود. یک سال بعد در شهر پیکسی هالو جشنواره‌ی سالیانه‌ی پری‌ها در حال برگزاری است که در همین حال زارینا که حالا یک دزد دریایی است وارد جشن می‌شود و با گل خشخاش همه را می‌خواباند و اما تینکربل معروف و پنج نفر دیگر از دوستانش که گروه فصل بهار هستند زیر جعبه‌ای که تینکربل درست کرده بود قایم می‌شوند و خوابشان نمی‌برد. زارینا با خواباندن همه موفق می‌شود گرد پیکسی را بدزدد و پیش دزدان دریایی ببرد تا با استفاده از آن کشتی دزدان دریایی را به کشتی پرنده تبدیل کند. تینکربل و دوستانش وقتی بیرون می‌آیند و می‌بینند گرد پیکسی گم‌شده و زارینا آن را برداشته به دنبال او می‌روند و در بین درگیری‌ها و تعقیب و گریزشان زارینا فراورده‌ای که گرد پیکسی درست کرده بود را به روی آن‌ها می‌پاشد و فرار می‌کند و این باعث می‌شود که قدرت و استعداد پری‌ها باهم عوض شود. بعدازآن پری‌ها بازهم به دنبال زارینا می‌روند و کشتی آن را پیدا می‌کنند ولی زارینا آن‌ها را زندانی می‌کند. بعدازاینکه زارینا با گرد پیکسی کشتی را پرنده می‌کند، دزدان دریایی به او خیانت می‌کنند و به او میگویند ما دیگر نیازی به تو نداریم و لازم نیست یک پری کاپیتان ما باشد و زارینا را در قفس زندانی می‌کنند. پری‌های دیگر با کمک یک بچه کروکدیل که پری حیوانات آن را هدایت می‌کرد توانستند از قفس خارج شوند و زارینا را نجات دهند. پس از جنگ و درگیری بین دزدان دریایی و پری‌ها و استفاده‌ی پری‌ها از قدرت‌هایشان درنهایت گرد پیکسی به دست‌پری‌ها می‌افتد و زارینا و گرد پیکسی به پیکسی هالو برمی‌گردند بعدازاین استعداد جدیدی به شهر پیکسی هالو به نام «کیمیا گری» به نیروها و استعدادهای پری‌ها استفاده می‌شود که پری‌ها می‌توانند آن را داشته باشند.

جزئیات اثر

کارگردان: peggy holmes

نویسنده: jeffrey -m -howard / kate_kondell

بازیگران: mae whitman / Christina Hendricks/Tom Hiddleston/Lucy Liu

شخصیت‌ها:

زارینا: یک پری‌ که به کیمیاگری علاقه دارد و با خرابکاری در گرد پیکسی، از شهرشان طرد می‌شود و یک دزد دریایی می‌شود.

تینکربل: یک پری‌ که دوست زارینا است و به او برای برگشتن به شهر کمک می‌کند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: WALT DISNEP

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد تینکربل و دزدان دریایی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!