• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن تام و جری: ویلی ونکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی (Tom And Jerry: Willy Wonka And The Chocolate Factory )

author-img

توسط : فاطمه مقیم خان ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2008 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 8 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

این انیمیشن ترکیبی از ماجراجویی‌ها و موش‌وگربه‌بازی‌های تام و جری و داستان به‌یادماندنی «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» اثر «رولد دال» است. تام و جری با چارلی‌باکت دوست می‌شوند و به او کمک می‌کنند تا یک شکلات ونکا بخرد و به گردش در کارخانه برود. چارلی که پسر مهربان و درست‌کاری است، لیاقت و وفاداری خود را به ویلی‌ونکا نشان می‌دهد و وارث کارخانه می‌شود.

سال 2017 ۸۰ دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

لازم است والدین بدانند در ابتدای این انیمیشن همچنان تام و جری دشمن یکدیگر هستند، تام گرسنه است و می‌خواهد جری را بخورد؛ اما بعد از دوستی با چارلی‌باکت،‌ تام و جری نیز با هم دوست می‌شوند و در ادامه‌ی داستان با یکدیگر همکاری می‌کنند. اتفاقات نا‌گواری که برای تام یا جری پیش می‌آید، مانند همیشه به‌صورت کارتونی نمایش داده می‌شود. آن‌ها له می‌شوند، دراز می‌شوند، تکه‌تکه می‌شوند؛ اما همچنان به شکل اولیه‌ی خود بر‌می‌گردند. لازم است اطمینان پیدا کنید که فرزندان کم‌سن شما می‌توانند واقعی یا غیرواقعی‌بودن اتفاقاتی را که برای تام و جری می‌افتد، تشخیص دهند.

چارلی‌باکت سکه‌ای را در جوی آب پیدا می‌کند و با آن شکلاتی را می‌خرد که در آن بلیت طلایی وجود دارد. می‌توانید درباره‌ی این موضوع (برداشتن وسیله‌ای که صاحب آن مشخص نیست) و درست یا غلط‌بودن آن با فرزند خود صحبت کنید.

هریک از بچه‌هایی که به کارخانه‌ی ونکا وارد می‌شوند، (به جز چارلی، قهرمان داستان) یک خصیصه‌ی اخلاقی بد دارند و به‌نوعی نماینده‌ی بچه‌های لوس و بی‌ادبی هستند. یکی از آن‌ها دختری به نام وروکاست که هرچیزی را می‌بیند، دلش می‌خواهد و والدینش فوراً باید آن وسیله را برایش مهیا کنند! دختربچه‌ی دیگری به نام ویولت با بی‌ادبی با پدر خود حرف می‌زند و دائم به او می‌گوید: «ساکت باش!»

پسر‌بچه‌ی بسیار شکمو و پرخوری به نام آگوستوس نمی‌تواند جلوی خودش را بگیرد و هنگام خوردن شکلات به دردسر می‌افتد. هم‌چنین پسری به نام مایک تی‌وی وجود دارد که مغرور و خود‌سر است، به حرف بزرگتر‌هایش گوش نمی‌دهد و تمام وقتش را پای تلویزیون می‌گذراند. توصیه می‌شود هنگام تماشای انیمیشن، درباره‌ی دردسرآفرینی این بچه‌ها و اخلاق‌های بد آن‌ها با فرزند خود صحبت کنید و در مقابل، رفتار خوب چارلی باکت را برای او مثال بزنید. از فرزند خود بخواهید درباره‌ی پیامد رفتارِ بچه‌های بی‌ادب داستان فکر کند و این احتمال را در نظر بگیرد که اگر آن‌ها رفتار مناسب و درستی داشتند، عاقبتشان چه می‌شد؟

این انیمیشن می‌تواند کودکان شما را به مطالعه‌ی کتاب «چارلی و کارخانه‌ شکلات‌سازی» ترغیب کند. مطالعه‌ی کتاب در این سنین اهمیت زیادی دارد، در صورت مناسب‌دیدن این کتاب با توجه به سن و ویژگی‌های فرزندتان، می‌توانید او را به خواندن این کتاب ترغیب کنید.

خلاصه: درباره‌ی اخلاق‌های بد بچه‌هایی که در کارخانه‌ ونکا هستند، با فرزند خود صحبت کنید و از او خود بخواهید درباره‌ی معایب و آسیب‌های این نوع‌رفتار فکر کند و با شما گفت‌وگو کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نظرت درباره‌ی اخلاق بچه‌هایی که بلیت طلایی را برنده شدند، چیست؟ هرکدام از آن‌ها چه اخلاق بدی داشتند؟

به‌نظرت اگر رفتارشان متفاوت بود، در سرنوشتشان چه تأثیری می‌گذاشت؟

چارلی‌باکت چه ویژگی‌های خوبی داشت که موجبِ برنده‌شدنش در هنگام بازدید از کارخانه ونکا شد؟

آیا او برای رسیدن به هدفش رفتار بدی انجام داد؟

به‌نظرت رسیدن به هدف با تلاش، رضایت‌بخش‌تر است یا با تقلب؟ می‌توانی ارتباطش را با مدرسه و زندگی روزمره‌ات پیدا کنی؟

به‌نظرت کار چارلی درست بود که با پولی که روی زمین پیدا کرده بود، شکلات خرید؟

خلاصه: نظرت درباره‌ی اخلاق بچه‌هایی که بلیت طلایی را برنده شدند، چیست؟ هرکدام از آن‌ها چه اخلاق بدی داشتند؟

داستان اثر

این‌بار «تام» و «جری» برای کمک‌کردن به «چارلی باکت»، شخصیت اصلی رمان «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» اثر «رولد دال»، با یک‌دیگر همکاری می‌کنند. چارلی که نان‌آور خانواده‌ی فقیر «باکت‌ها» است، در خیابان به این موش و گربه‌ی گرسنه برخورد می‌کند و نیمی از غذای خود را به آن‌ها می‌بخشد. تام و جری هم سعی می‌کنند با دزدیدن یک جعبه از شکلات‌های «ویلی‌ونکا» و هدیه‌کردن آن به چارلی،‌ زحمت او را جبران کنند؛ اما چارلی از آن‌ها می‌خواهد دزدی را کنار بگذارند. کارخانه‌ی معروف ویلی‌ونکا اعلام می‌کند پنج بلیط طلایی در شکلات‌های خود قرار داده‌ است و برنده‌های خوش‌شانس این بلیت‌ها می‌تواند برای بازدید به کارخانه بیاید و تا آخر عمر شکلات مجانی بگیرد، چارلی باکت یکی از بلیت‌ها را پیدا می‌کند.

تام و جری که متوجه می‌شوند «اسلاگوورث»، دشمن ویلی‌ونکا، قصد دارد یواشکی وارد کارخانه بشود و اسرار او را بدزدد، وارد کارخانه می‌شوند و سعی می‌کنند به ونکا این خبر را برسانند. در حین گردش در کارخانه، تام و جری خراب‌کاری‌های زیادی به بار می‌آورند. آن‌ها ماجرای اسلاگوورث را برای چارلی و پدربزرگش تعریف می‌کنند. در پایان گردش در کارخانه، هر‌یک از بچه‌هایی که برنده‌ی بلیت شده بودند، به دلیل شیطنت‌ها و بازیگوشی‌هایشان گرفتار اتفاقاتی شدند و از ادامه‌ي گردش بازماندند؛ اما چارلی تنهاکسی بود که تا پایان گردش در کنار ونکا ماند. او به ویلی‌ونکا اخطار داد دشمنش در کارخانه حضور دارد و می‌خواهد دستورالعمل تهیه شکلات‌هایش را بدزدد. ونکا هم به او می‌گوید: «تو برنده شدی، آن مرد کارمند من بود و نقش بازی می‌کرد، من می‌خواستم یک وارث برای کارخانه‌ام انتخاب کنم و باید تو را امتحان می‌کردم. حالا تو وارث کارخانه‌ی ویلی‌ونکا هستی.»

جزئیات اثر

کارگردان / مؤلف: Spike Brandt / اسپیک برند

نویسنده / مترجم: Geno Grillo / جنو گریلو

نام شخصیت‌ها:

چارلی باکت: پسربچه‌ی فقیر و مهربانی که بلیت طلایی بازدید از کارخانه ونکا را می‌بَرد،

بابابزرگ جو: بابابزرگ چارلی، پیرمرد مهربانی که چارلی را در بازدید از کارخانه‌ی شکلات‌سازی همراهی می‌کند،

مایک تی‌وی: یکی از برنده‌های بلیت طلایی، معتاد به تلویزیون و بی‌ادب،

وروکا: دختر پولداری که بسیار لوس است و دلش می‌خواهد همه‌ی دنیا را بخرد،

آگوستوس: پسری چاق که همواره مشغول خوردن خوراکی است،

ویولت بورگاد: دختری که همیشه آدامس می‌جود و با پدرش بسیار بی‌ادبانه حرف می‌زند،

ویلی ونکا: صاحب کارخانه‌ی شکلات‌سازی، مردی شوخ و خلاق و عجیب که برندگان بلیت طلایی را در کارخانه می گرداند،

اسلاگوورث: در ابتدا همه فکر می‌کنند او کلاهبرداری است که می‌خواهد دستور تهیه شکلات‌های ونکا را بدزدد؛ اما در پایان مشخص می‌شود او نقش بازی می‌کرده است تا چارلی را امتحان کند.

 

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Turner Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد تام و جری: ویلی ونکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!