• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بتمن: مرگ در خانواده (Batman: Death in the Family)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4221 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

بتمن همراه با رابین جدیدی به نام «جیسون تاد» وارد مبارزه‌ای ضدتروریستی با جوکر و رأس‌الغول می‌شود، اما در این میان، جیسون توسط جوکر کشته می‌شود. چندین سال بعد، شخصیتی به نام «ردهود» وارد گاتهام می‌شود. ردهود که همان جیسون است، برای انتقام از بتمن و جوکر، گاتهام را به هم می‌ریزد.

سرانجام جوکر، بتمن و جیسون درمقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و مبارزه‌ای سخت میان آن‌ها درمی‌گیرد که در طی آن، در انفجار یک بمب، جیسون ناپدید می‌شود، بتمن زنده می‌ماند و جوکر نیز نیمه‌زنده است. ژانر این اثر اکشن است و مخاطبان با صحنه‌هایی از خشونت، انفجار و خونریزی نیز مواجه خواهند بود.

ژانر : اکشن

سال 2020 96 دقیقه جزئیات کامل اثر
83 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثر شامل پنج داستان در موضوعی مشترک به نام «ارزش انسان» است. اما ازآنجایی‌که ژانر این انیمیشن اکشن است و خشونت بسیار بالایی دارد، امکان دارد که هدف و موضوع اصلی داستان‌ها در ذهن مخاطب گم شود و تنها بُعد اکشن آن به چشم بیاید. والدین می‌توانند در انتهای هر قسمت از فرزند خود بخواهند که موضوع و هدف اصلی داستان‌ها را برای آن‌ها بازگو کند.

خشونت در این اثر تنها به صحنه‌های اکشن تعلّق ندارد. بار خشونت روانی نیز در این اثر بالاست. افرادی مثل جیسون، آدام، گروهبان راک، مارسی، وینسنت نقاش و... همگی به اسارات نفس خود درآمده‌ و از این موضوع رنج می‌برند. آدام بنده‌ و اسیر شراب شده است؛ گروهبان راک و جیسون اسیر خشم و انتقام شده‌اند؛ مارسی خانواده‌ی خود را رها کرده و آرامش و حقیقت را در اموری مانند عرفان‌های کاذب جست‌وجو می‌کند؛ وینسنت نیز اسیر انرژی‌های منفی درون خویش شده است. تمامی این اشتباهات باعث شده‌ که اشخاص از مسیر درست اخلاق، عدالت و حقیقت دور بمانند و مدام به خود و دیگران آسیب برسانند.

والدین می‌توانند باتوجه به این مقولات با فرزندان خود درباره‌ی مفاهیمی مانند «نفسانیت»، «خودکم‌بینی» و «ضعف روحی» صحبت کنند و اگر فرزندان خود را با چنین مشکلاتی مواجه می‌بینند، به آن‌ها در امر «خودسازی» کمک کنند.

خانواده در این اثر مقوله‌ای جداافتاده است. هیچ خانواده یا ردپایی از پدر و مادر در داستان‌ها مشاهده نمی‌شود. تمامی افراد، حتی ابرقهرمانان با یک تنهایی مزمن و آزاردهنده سروکار دارند. بنابراین، فقدان خانواده می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان‌ها را شامل شود. والدین می‌توانند با اشاره به این موضوع، جایگاه یک خانواده‌ی سالم را برای داشتن یک زندگی مطلوب به فرزندان خود متذکر شوند و دراین‌باره با یکدیگر صحبت کنند.

خلاصه: این اثر ماهیتی خشن دارد که خشونت روانی نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های آن به شمار می‌رود. تمامی شخصیت‌های اصلی این اثر با مشکلاتی از قبیل تنهایی، رهاشدگی، خودکم‌بینی، غرور، تعصب، خشم و... مواجه هستند. خانواده نیز در این اثر جایگاهی ندارد و فقدان آن در تمامی داستان‌ها مشاهده می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا دنیا به این‌همه خشونت احتیاج دارد؟

چه چیزی می‌تواند جایگزین خشونت باشد؟

دنیا به چه ابرقهرمان‌هایی نیاز دارد؟

مشکل اصلی مارسی، آدام و وینسنت چه بود؟ چه چیزی می‌توانست تنهایی آن‌ها را مهار کند؟

چه چیزی جیسون و گروهبان راک را از مسیر عدالت منحرف کرد؟

خلاصه: چطور می‌توان با احساس تنهایی کنار آمد؟

داستان اثر

این انیمیشن شامل پنج داستان با موضوعی مشابه یعنی احقاق عدالت و نجات دنیاست. شخصیت‌های دیگر دنیای دی‌سی همچون «گروهبان راک»، «آدام استرنج» و «فانتوم استرنجر» نیز در قسمت‌های مختلف این اثر ایفای نقش کرده‌اند. «بتمن: مرگ در خانواده» نیز اولین اثرِ به‌نمایش‌گذاشته‌شده در این مجموعه می‌باشد.

در این سری از داستان‌های بتمن، جوکر و رأس‌الغول که در بوسنی درحال خریدن و دزدیدن مقدار زیادی اورانیوم برای ساخت یک بمب عظیم شیمیایی هستند، مورد هدف و ردیابی بتمن و جیسون تاد قرار می‌گیرند.

جیسون که به‌عنوان یک رابین درکنار بتمن مبارزه می‌کند، دربرابر جنایات، بیش‌ازحد پرخاشگرانه عمل می‌کند. از همین روی، خودسرانه با جوکر وارد مبارزه می‌شود، اما درنهایت توسط جوکر در انباری زندانی شده و تا سرحد مرگ از او کتک می‌خورد. او سرانجام به‌وسیله‌ی بمبی که در انبار توسط جوکر کار گذاشته شده بود جان خود را از دست می‌دهد.

بعد از این ماجرا، بتمن جوکر را به قانون تحویل می‌دهد، اما پنج سال بعد، چهره‌ی جدیدی به نام «ردهود» در شهر گاتهام ظهور می‌کند که به‌طرز عجیبی با تمامی فنون‌های رزمی بتمن آشناست. او رقیبی قدرتمند برای بتمن به حساب می‌آید. ردهود از طریق فردی به نام «ماسک سیاه»، جوکر را از زندان فراری می‌دهد. او بتمن را به منطقه‌ای مخوف می‌کشاند و پس از مبارزه‌ای سخت و طولانی ماسک خود را از چهره برمی‌دارد و مشخص می‌شود که او همان جیسون است.

جیسون از بتمن توقع داشت که انتقام مرگ او را از جوکر بگیرد اما بتمن که نمی‌توانست عدالت را فدای کینه‌‌ی شخصی کند، تنها به زندانی‌کردن جوکر بسنده کرده بود. تب کینه و انتقام در جیسون بالا می‌گیرد. حالا او از بتمن می‌خواهد که یا جوکر را بکشد یا او را. بتمن صحنه را ترک می‌کند. جیسون به سمت بتمن تیراندازی می‌کند. بتمن خود را کنار می‌کشد. جوکر خود را از چنگ جیسون آزاد می‌کند و اقدام به انفجار بمب می‌کند تا هر سه نفر آن‌ها کشته شوند. بمب منفجر می‌شود. بتمن زنده می‌ماند اما کسی از سرنوشت جیسون اطلاعی ندارد.

جزئیات اثر

کارگردان: براندون ویتی/ Brandon Vietti

نویسنده: براندون ویتی / جیم آپارو/ Jim Aparo/ Brandon Vietti

تهیه کننده: براندون ویتی/ Brandon Vietti

بازیگران:

بروس گرینوود / وینسنت مارتلا / جان دی ماجیو / کیمبرلی بروکس / گری کول / نولان نورث

Bruce Greenwood/ Vincent Martella/ John DiMaggio/ Kimberly Brooks/ Gary Cole/ Nolan North

شخصیت‌ها:

بروس وین (بتمن): او ابرقهرمان و منجی شهر گاتهام است که با نیروهای فاسد و جنایتکار مبارزه می‌کند.

جیسون تاد (رابین)، (ردهود): او یک رابین و پسرخوانده‌ی بتمن است که در مبارزه با جنایتکاران، بیش‌ازحد پرخاشگرانه عمل می‌کند. او در آینده در کسوت ردهود (ماسک‌قرمز) دربرابر بتمن قرار می‌گیرد.

جوکر: او یک قاتل و جنایتکار حرفه‌ای است که با نقاب یک دلقک در میان جنایتکارانِ بزرگ دنیا برای خود شهرت زیادی به دست آورده است.

راس اِل غول (رأس‌الغول): او یک قاتل و جنایتکار باسابقه است که در گذشته بتمن با او همکاری داشته است. او در این قسمت با جوکر همدست می‌شود.

نایت وینگ: او شاگرد بتمن است که سال‌ها تحت آموزش دیک بوده است.

آلفرد: او سرپرست و مشاور بتمن است که جای خالی توماس وین، پدر بتمن را نیز برای او پر کرده است.

 

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: DC Entertainment/ Warner Bros. Animation

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : عاطفه حیدریان

۱۵ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

خشن غمگین بی روح

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بتمن: مرگ در خانواده

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!