• امروز : 27 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بتمن علیه رابین (Batman vs Robin)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2788 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انجمن مخوف و جنایتکار جغدها که جمعیتی از ثروتمندان قدیمی شهر گاتهام هستند برای دستیابی به موقعیت و قدرت سابق خود، قاتلانی را پرورش می‌دهند که بدون اجرای هیچگونه محکمه‌ و عدالتی دست به مجازات افرادی می‌زنند که درمقابل منافع آن‌ها قرار دارند. یکی از این افراد والدین بتمن بودند. رابین، پسر بتمن که در اجرای عدالت عجولانه عمل می‌کند، شکار این انجمن می‌شود. انجمن نیز از طریق رابین علیه بتمن دست به اقداماتی می‌زند که در انتها منجر به نابودی خود انجمن می‌شود. ژانر این اثر اکشن است و از صحنه‌های خشونت‌آمیزی مانند خون‌ریزی برخوردار است.

ژانر : اکشن

سال 2015 80 دقیقه جزئیات کامل اثر
8 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

رابین، پسرخوانده‌ی ده‌ساله‌ی بتمن، مانند پدرخوانده‌اش دارای نیرویی خارق‌العاده‌ در مبارزه است. اما او به‌خاطر سن و تجربه‌ی کمی که دارد گاهی شتاب‌زده عمل می‌کند و دچار خطا و اشتباه می‌شود.

برای مثال، رابین عدالت مدنظر بتمن را در بسیاری از موارد نمی‌پذیرد و از بتمن انتظار دارد که حق تمامی اشرار را کف دستشان بگذارد. اما بتمن عقیده دارد که آن‌ها تنها برای مبارزات بزرگ مثل مقابله با جنایتکاران خونریز که دارای انجمن‌ها و مافیاهای بزرگ هستند زاده شده‌اند و نباید انرژی خود را برای خلافکاران خرده‌پا و جاهل هزینه کنند.

ازطرف‌دیگر، رابین که نوه‌ی پیرمردی جنایتکار و قاتل است دارای خلق‌وخوی انتقام‌جویانه است و این درست نقطه‌ی مقابل بتمن است. زیرا بتمن «عدالت» را شعار خود قرار می‌دهد، نه «انتقام» را.

رابین در این اثر به‌خاطر خوی سرکش خود، شکار انجمن انتقام‌جو و منفعت‌طلبِ «جغدها» می‌شود. اما ازآنجایی‌که بتمن او را درست تربیت کرده است، در انتهای داستان به اشتباه خود پی می‌برد و دوباره به سمت بتمن برمی‌گردد.

والدین می‌توانند با فرزندان خود درباره‌ی اعمال سرکشانه‌ی رابین صحبت کنند و از آن‌ها بخواهند که عملکرد و تفکّر رابین را در قبال اعمال و افکار بتمن تحلیل کنند.

تالون و کودکانی که توسط آنتون شات ربوده شده بودند به‌خاطر سن کم، تنهایی و فقر و محرومیت جزو افراد آسیب‌پذیر جامعه بودند. این موضوع می‌تواند برای والدینی که فرزندانی با روحیه‌ی آسیب‌پذیر دارند قابل‌تأمل باشد.

خانواده در این اثر عنصر گمشده‌ای است که اغلب شخصیت‌ها به‌دنبال آن می‌گردند. برای مثال، تالون بارها خود را فردی تنها و بی‌خانواده خطاب می‌کند که در کودکی توسط انجمن جغدها در جوی آب پیدا شده است. او از گذشته، تنهایی و فقر خود در کودکی رنج می‌کشد. والدین بتمن نیز در کودکی درمقابل چشمان او کشته شده‌اند. این موضوع و فقدان خانواده جزو بزرگ‌ترین سختی‌ها و مشکلات زندگی بتمن است. او همیشه تلاش می‌کند که بتواند یک خانواده‌ی خوب و سالم برای خود داشته باشد. ازاین‌رو رابین را از پدربزرگ قاتل و جنایتکار خود جدا می‌کند و سعی می‌کند او را مانند خود فردی سالم و مؤثر بار بیاورد.

این موضوع نیز می‌تواند برای والدینی که با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند تلنگر و زنگ خطری باشد تا روحیه‌ و آینده‌ی فرزندان خود را در بین اختلافات خود فراموش نکنند.

خلاصه: در این اثر، مفهوم «عدالت» دربرابر مفهوم «انتقام» قرار می‌گیرد و این موضوع بارها توسط شخصیت‌ها آزموده می‌شود. کودکان در این اثر جزو افراد آسیب‌پذیر جامعه معرفی می‌شوند و دوران کودکی و وقایعی که در آن دوران برای افراد اتفاق می‌افتد می‌تواند مستقیماً بر روی دوران بزرگسالی و زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

اختلاف رابین و بتمن بر سر چه موضوعاتی بود؟

چرا رابین به سمت تالون کشیده شد؟

بتمن دربرابر سرکشی‌های رابین چه رفتاری از خود نشان داد؟

دوران کودکی بتمن و تالون هریک چه تأثیراتی بر آینده و دوران بزرگسالی آن‌ها گذاشت؟

مسیر بتمن و تالون چه تفاوت‌هایی باهم داشت؟

آیا ابرقهرمان‌هایی مثل بتمن و رابین در دنیای واقعی وجود دارند؟

خلاصه: دوران کودکی بتمن و تالون چگونه گذشت؟ آیا حوادثی که در بزرگسالی برای آن‌ها اتفاق افتاد به دوران کودکی آن‌ها ارتباطی دارد؟

داستان اثر

رابین، پسر ده‌ساله‌ی بتمن، برای یافتن علّت ناپدیدشدن عده‌ای از کودکان گاتهام وارد منطقه‌ی ایکابود می‌شود. او درمی‌یابد که آنتون شات (عروسک‌ساز) کودکان آسیب‌پذیر را می‌رباید و ذهن و قدرت آن‌ها را تحت اراده‌ی خود درمی‌آورد و از آن‌ها مثل یک عروسک‌ خیمه‌شب‌بازی در جهت اهداف خود استفاده می‌کند.

رابین قبل از سررسیدن بتمن، با آنتون درگیر می‌شود و در این حین، مردی مرموز با نقاب جغد از راه می‌رسد و قلب آنتون شات را از سینه‌اش بیرون می‌کشد و ناپدید می‌شود و از خود یک پر به جا می‌گذارد.

بتمن که از خودسری رابین خشمگین است او را در خانه حبس می‌کند و خود به‌دنبال شناسایی مرد جغدنما می‌رود. او خوب می‌داند که از این طریق می‌تواند به انجمن مخوف و جنایتکار جغدها دست پیدا کند، غافل از اینکه انجمن جغدها از مدّت‌ها پیش بتمن را زیر نظر گرفته‌ است.

رابین که از کار بتمن سخت عصبانی است و ازطرفی کنجکاو است که بداند آن مرد جغدنما چه کسی بود از حصار خانه فرار می‌کند. مرد جغدنما که تالون نام دارد از طرف انجمن مأموریت دارد که رابین را به سمت انجمن بکشاند و از او قاتلی حرفه‌ای بسازد.

رابین که از عدالت‌جویی‌های بتمن خوشش نمی‌آید به تالون روی خوش نشان می‌دهد و از بتمن جدا می‌شود. بتمن نیز توسط انجمن جغدها ربوده می‌شود و با استاد بزرگ انجمن دیدار می‌کند. استاد به او پیشنهاد می‌دهد که به انجمن آن‌ها بپیوندد. اما ازآنجایی‌که بتمن انجمن را عدالت‌طلب نمی‌داند و آن‌ها را در کشته‌شدن والدینش مقصر می‌داند، پیشنهاد آن‌ها را نمی‌پذیرد.

استاد بزرگ هم که متوجه می‌شود رابین پسر بتمن است، به تالون فرمان می‌دهد که او را بکشد اما تالون که می‌خواهد تنها فرد قدرتمند گاتهام باشد علیه انجمن قیام می‌کند و استاد بزرگ که همان سامانتا، معشوقه‌ی خیانتکار بتمن است را به قتل می‌رساند و برای کشتن بتمن نیز آماده می‌شود.

رابین خود را نجات داده و به‌دنبال تالون می‌رود. تالون با بتمن وارد مبارزه می‌شود. رابین مانع کشته‌شدن بتمن می‌شود و به تالون اعلام می‌کند که او هرگز نمی‌تواند جای بتمن را برای او پر بکند. تالون هم دل‌شکسته می‌شود و خنجری که به دست رابین بود را در سینه‌ی خود فرو می‌کند. بتمن و رابین نیز به سمت یکدیگر برمی‌گردند. بتمن رابین را برای کسب آمادگی روحی و آموزش به صومعه‌ی هیمالیا می‌فرستد.

جزئیات اثر

کارگردان: جی اولیوا/ Jay Oliva

نویسنده: جی. ام. دمتیز/ M. DeMatteis

تهیه‌کننده: جیمز تاکر/ James Tucker

بازیگران: استوارت آلان/ جیسون اومارا/ شان ماهر/ جرمی سیستو/ دیوید مک کالوم/ گری دلیزل/ کوین کانروی/ رابین اتکین داونز/ تروی بیکر/ ویرد آل یانکوویچ

Stuart Allan/ Jason O'Mara/ Sean Maher/ Jeremy Sisto/ David McCallum/ Grey DeLisle/ Kevin Conroy/ Robin Atkin Downes/ Troy Baker/ Weird Al Yankovic

شخصیت‌ها:

بروس وین (بتمن): او قهرمان شهر گاتهام است که برای برقراری عدالت با نیروهای فاسد و شیطانی مبارزه می‌کند.

دیمیِن وین (رابین): او پسرخوانده‌ی ده‌ساله‌ی بتمن است که به‌خاطر سن پایین و تجربه‌ی کمی که دارد درمقابل بتمن ایستادگی می‌کند.

دیک گریسون: دوست و شاگرد بتمن است که همیشه درکنار اوست.

سامانتا ویناور: او معشوقه‌ی بتمن و تالون است، اما در آخر مشخص می‌شود که او استاد بزرگ انجمن جغدهاست.

انجمن جغدها: انجمن یا دادگاه جغدها جمعیتی از ثروتمندان و اشراف قدیمی شهر گاتهام است که در قدیم، قدرت برتر شهر گاتهام به حساب می‌آمدند. با روی‌کارآمدن بتمن، دست این انجمن از شهر گاتهام کوتاه شده است. انجمن جغدها برای به‌دست‌آوردن قدرت سابق خود، بچه‌های کوچک را می‌رباید و از آن‌ها قاتلانی حرفه‌ای می‌سازد تا به پشتوانه‌ی آن‌ها بتمن را نابود کرده و به گاتهام دست پیدا کند.

تالون: یکی از اعضای جوان انجمن جغدهاست. او کودکی فقیر بود که به دست انجمن جغدها ربوده شد و اینک در سنین جوانی تبدیل به یک قاتل حرفه‌ای انتقام‌جو شده است.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Warner Bros. Animation/ DC Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بتمن علیه رابین

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!