• امروز : 10 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بتمن: عذابی که به گاتهام نازل شد ( Batman: The Doom That Came to Gotham)

author-img

توسط : سمیه برزگر ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2650 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

بتمن انتخاب شده است تا گناه پدر و دوستان پدرش را که آزاد کردن شیطان است جبران کند. او باید بمیرد و تبدیل به چیزی که واقعا هست یعنی خفاش شود! بتمن برای این کار با هیولاها و موجودات زشت و وحشتناک زیادی در طول فیلم درگیر می‌شود. شیطان و قدرت او و وجود سربازان او در زمین و نیت او برای از بین بردن نوع انسان در فیلم اثبات می‌شود اما هیچ اثری از خدا و نیروهای الهی در برابر آن وجود ندارد. این انیمیشن در سال 2023 در آمریکا تولید شده‌است.

ژانر : ترسناک

سال 2023 86 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 13 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

کسی که خارج از زمان و مکان همواره اسارت داری و برده داری می‌کند کسی که وقتی زمین نوپا بود از ستارگان نزول کرد و توی دریاها کثافت ریخت و روی خشکی آفت. آه پریشانی بر آدمیان وقتی که دوباره برگردد. برای میلیون‌ها سال آیوکسوتا دلش این سیاره را میخواسته و پشت دروازه‌ی آن زوزه می‌کشد و وقتی باز گردد آدمیزاد از زمین زدوده خواهد شد...!

این‌ها دیالوگ‌های سربازان آیوکسوتا در زمین است که در فیلم با آن مواجه می‌شوید. واقعیت این است که این دیالوگ‌ها و بسیاری از اتفاقات و مفاهیم در این فیلم زاده‌ی تخیل نویسندگان نیست و حقیقت دارد! آیوکسوتا همان شیطان و یا ابلیس خودمان است. کسی که وقتی از درگاه خداوند رانده شد قصد کرد که انسان را از بین ببرد. طبق آموزه‌های دینی ما فرقه‌هایی مثل فرقه‌ی غول برای ما ناآشنا نیستند. فرقه‌هایی که با اعمال شیطانی و جادوگری به دنبال خدمت به شیطان و به دنبال آن کسب قدرت از او هستند. فرقه‌های مثل کابالا.

اما این همه‌ی حقیقت نیست. روی دیگر این حقیقت وجود خدا و سربازان الهی در برابر فرقه‌های شیطانی است که در این فیلم کوچکترین اشاره‌ای به آن نشده‌است و حتی وجود خدا توسط بتمن انکار می‌شود. چیزی که در این فیلم از پس آیوکسوتا برمی‌آید نه نیروهای مقدس و الهی بلکه یک خفاش است. خفاشی که حقیقت درونی بتمن را تشکیل می‌دهد.

پدر بتمن و سه دوست دیگر او به دنبال ناکامی در ساخت شهر گاتهام، کتاب عهدیه‌ی غول را پیدا می‌کنند و به قول پدر بتمن معصیت آمیزترین تشریفات درون آن را انجام می‌دهند! از آن به بعد علاوه بر عمر جاودانه‌ای که شیطان به آن‌ها می‌دهد، زمین‌هایشان حاصلخیز می‌شود، شهرشان رونق می‌گیرد و به تمام آرزوهایشان می‌رسند چرا که با گناه و معصیت راه ورود شیطان را باز کرده‌اند. این اتفاقات هم حقیقت دارد و هم اکنون هم در جلسات مخفی شیطان پرستان انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تاریخ فعالیت‌های شیطان پیشنهاد می‌کنم از دوره‌ی «روایت انسان» که در همین زمینه با دقت و جزئیات توسط پژوهشگران آماده شده‌است استفاده کنید.

نکته‌ی دیگری که به چشم می‌خورد ابهام در ذات انسان‌ها و ابزار بودن آن‌هاست. جنبه‌ انسانی انسان کم اهمیت و ضعیف جلوه داده شده‌ و گویی فقط یک ظاهر و پوسته است. انسان بما هو انسان اصالت و ارزش و قدرت ندارد. برای مثال بتمن وقتی می‌میرد تبدیل به خفاشی می‌شود که می‌تواند با آیوکسوتا مقابله کند، شهردار دروازه‌ی ورود آیوکسوتاست و باید به نوعی قربانی شود، گرندون بعد از مرگش قدرت منجمد کردن همه چیز را پیدا می‌کند و زور بی‌اندازه و قدرت در دست انواع هیولاهای شیطانی است.

نکته‌ی دیگر زشتی و ترسناکی شخصیت‌های مثبت است. همیشه مثبت بودن شخصیت‌ها با ظاهر پذیرفتنی و دوست داشتنی آن‌ها تا حدودی قابل تشخیص بود اما در این فیلم برعکس است. هم بتمن و هم غول شاخدار و شعله ور با چشم‌های ترسناکی که در زمان‌های حساس به بتمن کمک می‌کند و معلوم نیست از کجا آمده، زشت و وحشتناک هستند اما شما مجبورید آن‌ها را دوست داشته باشید! این تعارض درونی بیننده را اذیت می‌کند. و به نظر می‌اید هدفی در پس آن است.

 

خلاصه:

سعی کنید با مطالعه اطلاعات خود را درباره‌ی فعالیت‌های شیطان در طول تاریخ افزایش دهید. در این صورت بسیاری از وقایع فیلم برایتان محسوس می‌شود و اثرپذیری شما و فرزندتان در برابر آن‌ها کمتر می‌شود. دقت کنید که وجود و قدرت داشتن شیطان و عدم وجود خدا در فیلم القا می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چقدر از وقایع فیلم را باور می‌کنی؟

چقدر از وقایع را باور نمی‌کنی؟

به نظر تو موجودات ترسناک فیلم وجود خارجی دارند؟

به نظر تو بتمن به شکست آیوکسوتا چه کمکی کرد؟

غولی که به بتمن کمک می‌کرد که بود و از کجا آمده بود؟

سازندگان این فیلم چه اهدافی می‌توانند داشته باشند؟

چه سوال‌هایی در ذهن تو شکل گرفته است؟

 

خلاصه:

سعی کنید با سوالات خود از اثرگذاری فیلم عبور کنید. حتما با دیدن این فیلم برای شما هم سوالاتی بوجود می‌آید. به سوالات خود و فرزندتان اهمیت دهید و با مطالعه سعی کنید به پاسخ آن‌ها نزدیک شوید.

داستان اثر

بروس وین یا همان بتمن، که پدرانش بنیان‌گذاران شهر گاتهام هستند، بعد از بیست سال به شهر باز می‌گردد. او موجودی را همراه خود آورده که مرده‌ای متحرک است و ادعا می‌کند پیامبر آیوکسوتاست. پس از ورود به شهر او شروع به جستجو درباره‌ی اکتشافاتش می‌کند که پیرامون فرقه‌ای قدیمی در گاتهام به نام فرقه‌ی غول است که کتابی نامقدس به نام عهدیه‌ی غول دارند و قرن‌هاست تلاش می‌کنند کتاب را پیدا کرده و با کمک آن آیوکسوتا یا همان شیطان را آزاد کنند و به دنبال آن زمین از انسان خالی شود. بتمن در ابتدا فکر می‌کند پشت همه‌ی این اتفاقات و موجودات ترسناک و عجیب یک توضیح منطقی مثل ویروس یا جهش ژنتیکی وجود دارد اما در نهایت باور می‌کند که آیوکسوتا وجود دارد و او برای مقابله با آن انتخاب شده است چرا که بتمن به طور ذاتی یک خفاش است! بتمن در طول فیلم با موجودات وحشتناک زیادی می‌جنگد. او متوجه می‌شود که آزاد شدن آیوکسوتا کار پدر خودش و سه دوست دیگر پدرش است که با انجام معصیت آمیزترین تشریفات عهدیه‌ی غول موجب آن شده‌اند و حالا فرزندان آن‌ها باید کار آن‌ها را جبران کنند. بتمن در نهایت با مرگ خود و تبدیل شدن به چیزی که واقعا هست یعنی خفاش، جلوی آیوکسوتا را می‌گیرد.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Christopher Berkeley, Sam Liu

نویسنده/ مترجم: Jase Ricci, Mike Mignola, Richard Pace

نام تهیه کننده: Sam Liu, James Krieg

نام بازیگران: David Giuntoli, Gideon Adlon, Karan Brar

نام شخصیت ها:

بروس وین: بتمن، کسی که باید با مرگش آیوکسوتا را شکست دهد.

گرندون: کسی که خود را پیامبر شیطان می‌داند و همه چیز را منجمد می‌کند.

پروفسور کابلپات: یکی از دوستان پدر بروس که باعث آزاد شدن شیطان شدند.

اولیور کویین: پسر هنری کویین، که گناه پدرش را به دوش می‌کشد.

لنگستروم: پسر یکی دیگر از گناهکاران که درباره‌ی خفاش‌ها تحقیق می‌کرده و بروس از یافته‌های او استفاده می‌کند.

بلاد: غولی که معلوم نیست از کجا آمده و به بروس کمک می‌کند.

کایلی: دختری که با بروس همکاری می‌کند

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Warner Bros. Animation

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بتمن: عذابی که به گاتهام نازل شد

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!