• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بازگشت به اوت بک (Back to the Outback)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

6899 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

شبکه‌ نتفلیکس بار دیگر انیمیشنی را ارائه کرده که در دنیای حیوانات است. این بار اما نه حیوانات اهلی و دوست‌داشتنی که حیوانات جنگلی  که در پس ظاهرشان قلبی بزرگ و مهربان دارند! قهرمان این انیمیشن یک مار ترسناک ولی دوست‌داشتنی است! ماری که دوست ندارد در نگاه انسان‌ها یک هیولای وحشتناک باشد! زندگی در کنار اعضای خانواده و دوستان، رویای همیشگی «مدی» است که با تلاش و جسارت به آن دست می‌یابد.

ژانر : ماجراجویی

سال 2021 95 دقیقه جزئیات کامل اثر
23 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 9 +
بر اساس 4 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز! بهتر است بدانید این انمیشن دارای صحنه‌های هیجان‌انگیز و کش و قوس بسیاری است که کودکان کوچک‌تر متوجه اتفاقات، حوادث و شوخی‌های آن نخواهند شد، در نتیجه ممکن است باعث ترسشان شود.

از جنبه‌هایی این انیمیشن منبع یادگیری خوبی است. اولین نکته‌ای که در آن به چشم می‌آید حمایت از حقوق حیوانات است و کودکان متوجه خواهند شد که با نگهداری از حیوانات به آن‌ها محبت نمی‌کنند بلکه آزارشان می‌دهند. آن‌ها دوست دارند در میان دیگر حیوانات و در طبیعت آزاد و بر حسب غریزه زندگی کنند و در باغ وحش اذیت می‌شوند.

«صورت زیبای ظاهر هیچ نیست ای برادر سیرت زیبا بیار ....» نکته‌ زیبای دیگر در این اثر، پرداختن به موجودات زشت و دوست‌نداشتنی است! شخصیت‌های داستان شعاری دارند به این شکل که: من زشتم، تو زشتی، همه زشتیم، زشتی زیبایی است! آن‌ها انجمنی تشکیل داده‌اند که از حیوانات زشت حمایت کنند! و چندین بار این شعار در داستان شنیده می‌شود.

 یک کوآلا که به پرتی‌بوی معروف است در نقطه‌ی مقابل یک مار، یک عنکبوت، یک مارمولک و حشرات و حیوانات زشت و موذی دیگر، قرار می‌گیرد. حیواناتی که مردم دوستشان ندارند و به علت خوی درنده‌شان از آن‌ها می‌ترسند. پرتی‌بوی که کوآلای محبوب مردم است و در باغ وحش حسابی به او رسیدگی ‌می‌شود، جای خواب گرم و نرمی دارد، به قول خودش دندان‌هایش ارتودنسی شده‌اند! تراپیست هر روز به او سر می‌زند، هر روز حمام می‌کند، عطر و ادکلن می‌زند و خلاصه بسیار لطیف پرورش یافته است ناگهان با یک عده حیوان کثیف و چندش‌آور همراه می‌شود که اتفاقا به او درس محبت و زندگی می‌آموزند. پرتی‌بوی مغرور و خودخواه در این مسیر متوجه می‌شود که سیرت زیبا مهم است نه صورت زیبا. این مسئله می‌تواند بسیار برای فرزندانتان آموزنده باشد.

به نظر می‌رسد کنایه‌های جنسی که در این انیمیشن وجود دارد و توسط فرانک بیان می‌شود قابل حذف نیستند اما سکانس‌های بوسه و معاشقه در نسخه‌های پالایش شده وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم برای تماشا از نسخه‌های مورد اعتماد کدومو استفاده کنید.

 

خلاصه: ترس و خشونت اثر به اتفاقات بدی ختم نمی‌شوند اما برای کودکان قابل درک نیستند. نکات آموزنده‌‌ پررنگی همچون حمایت از حقوق حیوانات و اصالت ندادن به زیبایی ظاهری نیز در داستان وجود دارند. برای تماشا از نسخه‌های مورد اعتماد کدومو استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

تماشای این انیمیشن فرصت خوبی است تا بار دیگر درباره‌ حمایت از حقوق حیوانات با فرزندانمان صحبت کنیم.

درباره‌ ارزش دوستی، تلاش و همکاری با آن‌ها صحبت کنیم و به شخصیت تلاشگر مدی اشاره کرده و درباره‌ او و کارهایش در داستان گفتگو کنیم.

دو شخصیت در طول داستان دچار تحول در تفکر و رفتار می‌شوند. شاز و پرتی‌بوی. از فرزندانتان سوال کنیم:

علت غرور و خودخواهی پرتی‌بوی چه بود؟ آیا دلیلش منطقی بود؟ چه شد که شخصیت پرتی‌بوی عوض شد؟ زندگی با شهرت و ثروت بهتر است یا در کنار خانواده و دوستان؟!

به نظرت شاز پدر خوبی بود؟ چرا به پسرش دروغ گفته بود؟ چرا رفتارش تغییر کرد؟ در تغییر تفکر او چه نکته‌ خوبی وجود داشت؟

 

خلاصه: درباره‌ی حمایت از حقوق از حقوق حیوانات و تغییر و تحول در رفتار شاز و پرتی‌بوی و شخصیت مدی با فرزندانتان صحبت کنیم.

داستان اثر

مدی و دوستانش، که به ترسناک‌ترین حیوانات باغ وحش معروف‌اند، پس از حادثه‌ای که برای جکی رخ می‌دهد و او را پوزه‌بسته در قفس انداخته و از آنجا می‌برند، تصمیم می‌گیرند تا از آنجا فرار کنند و به اوت‌بک یا همان زادگاهشان و نزد خانواده‌های خود بروند. رویای رفتن به خانواده از آن شبی در ذهن مدی شکل گرفت که جکی مادرانه سعی کرد او را آرام کند. مدی که از وقتی به دنیا آمده بود در باغ وحش زندگی می‌کرد، وقتی برای اولین بار روی صحنه‌ی نمایش رفت و انسان‌ها او را یک هیولا خطاب کردند، افسرده و ناامید شد چرا که دوست نداشت آدم‌ها و به خصوص بچه‌ها را بترساند. آن شب جکی از سرزمین مادری گفت، جایی که کوه‌ها و تپه‌های بلند به رنگ قهوه‌ای سوخته دارد. جایی که همه در کنار هم شاد و خوشحال هستند و مفاهیمی مانند خانواده، دوست و پدر و مادر در آنجا معنا می‌یابد. اما اکنون جکی نیز رفته است و مدی مجدانه تصمیم می‌گیرد تا از باغ وحش بگریزد و در جایی زندگی کند که خانواده‌اش آنجا هستند. در این مسیر پرتی‌بوی (کوآلای دوست‌داشتنی باغ وحش) به صورت اتفاقی با آن‌ها همراه می‌شود. مسیر رفتن به اوت‌بک، طولانی و پرخطر است آن هم در حالی که شاز و شازی سایه به سایه دنبالشان هستند تا دستگیرشان کنند. بالاخره پس از خطرات فراوان و درگیری با انسان‌ها، موفق می‌شوند تا به سرزمین مادری برگردند. در پایان با نجات جان شازی از مرگ توسط مدی و دوستانش، شاز متوجه اشتباهات خود می‌شود و درمی‌یابد که آن‌ها حیوانات خوش قلبی هستند و روا نیست تا در قفس باشند و برای مردم نمایش بدهند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Harry Cripps, Clare Knight

نویسنده/ مترجم: Harry Cripps , Gregory Lessans

نام تهیه کننده: Daniela Mazzucato

نام بازیگران:

Jacki Weaver, Guy Pearce, Isla Fisher, Eric Bana, Wayne Knight, Tim Minchin, Angus Imrie, Diesel La Torraca, Miranda Tapsell

نام شخصیت ها:

چاز(شاز) : مردی که در باغ وحش کار می‌کند و مهم‌ترین کارش اجرای نمایش با ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین حیوانات آنجاست. چاز در واقع در کودکی پسری ترسو و خجالتی بوده که با الگو قرار دادن یک شخصیت تلویزیونی تصمیم می‌گیرد تا به باغ وحش برود و ادای آدم‌های شجاع را دربیاورد! در حالی که او فقط وقتی شجاع است که حیوانات در قفس باشند! او یک پسر به نام شازی دارد که افسانه‌های زیادی از شجاعت خود برای او تعریف کرده که هیچ‌کدام حقیقت ندارند!

مدی: یک مار آبی رنگ زیبا و خاص که زهر بسیار کشنده‌ای دارد. مدی از لحظه‌ی تولد، توسط شاز به باغ وحش آورده شده است. مدی که بسیار مهربان و خوش‌قلب است، دلش نمی‌خواهد تا آخر عمر در قفس بماند و برای انسان‌ها نمایش‌های ترسناک اجرا کند! در نتیجه تصمیم به فرار می‌گیرد.

جکی: کروکودیلی ترسناک و بزرگ که خود را مادر همه‌ی حیوانات می‌داند و قلبی مهربان دارد. جکی رییس بزرگ انجمن بی‌ریخت‌هاست و کارش کمک به همه‌ی حیواناتی است که ظاهری زشت و ترسناک دارند!

پرتی‌بوی: کوآلایی زیبا و کوچک که به یک سلبریتی در میان حیوانات نمایشی باغ وحش استرالیا تبدیل شده و همه عاشق او هستند. پرتی‌بوی که یک عمر به قول معروف لای پر قو بزرگ شده است، به طور اتفاقی با مدی و بقیه از باغ وحش بیرون می‌رود و زندگی و شخصیتش دگرگون می‌شود.

فرانک، نایجل و زویی: یک عنکبوت، مارمولک و عقرب که دوستان صمیمی مدی هستند و همراه با او از باغ وحش می‌گریزند.

کشور سازنده: آمریکا ، استرالیا

کمپانی سازنده: Netflix Animation, Reel FX Animation Studios, Weed Road Pictures, Screen NSW جوایز و افتخارات: برنده جایزه بین‌المللی ReFrame Stamp در بخش بهترین روایت انیمیشنی

مخاطب اثر: کودک

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : حسام زمانی مقدم دولو

۲۶ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 9 +

همم

بزرگسال

توسط : امیرمحمد احسانی منش

۱۴ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 9 +

عالیییییییییییییییییییییییییییییییی

بزرگسال

توسط : امیرمحمد احسانی منش

۱۴ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 9 +

عالیییییییییییییییییییییییییییییییی

بزرگسال

توسط : زینب ایزدی

۴ تیر ۱۴۰۱

مناسب سن 8 +

داستان جذابی داره

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بازگشت به اوت بک

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!