• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن باربی و راز پری (Barbie: A Fairy Secret)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2541 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این انیمیشن محصول 2011 آمریکا و کاناداست. میزان بالایی از ناهنجاری اجتماعی در داستان این انیمیشن وجود دارد. شخصیت‌های داستان برای به‌دست‌آوردن عشقی که متعلّق به آن‌ها نیست مرتکب اشتباه می‌شوند. کریستال برای به‌دست‌آوردن زین به گارسیلا طلسم عشق خورانده است! گارسیلا تحت تأثیر طلسم، دوست‌پسر باربی را می‌دزدد و قصد ازدواج با او را دارد. راکویل از روی حسادت، قصد به‌دست‌آوردن کن را دارد و باربی برای نجات عشقش از دست گارسیلا به سرزمین پریان می‌رود. ماجرا اما با برطرف‌شدن سوءتفاهم‌ها و کینه‌ها پایان می‌یابد.

ژانر : عاشقانه

سال 2011 72 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز، این انیمیشن صحنه‌های خشونت و ترس قابل‌توجهی ندارد، اما داستانی عاشقانه را روایت می‌کند. غایت آرزوی قهرمانان داستان رسیدن به عشق پسری خوش‌تیپ و خوش‌چهره است.

کریستال بااینکه می‌داند زین و گارسیلا عاشق یکدیگر هستند و تا چند روز دیگر ازدواج می‌کنند، بازهم آرزوی به‌دست‌آوردن زین را  دارد و برای رسیدن به هدفش، طلسم عشق به خورد گارسیلا می‌دهد.

گارسیلا نیز تحت تأثیر طلسم، دوست‌پسر باربی را می‌دزدد. او فقط با دیدن عکس کن، در یک نگاه عاشق او شده و دستور می‌دهد تا او را برای انجام مراسم ازدواج به گلس‌آنجلس (سرزمین پریان) بیاورند.

راکویل نیز که همیشه به باربی حسادت می‌کند، با رفتارهایی زننده قصد دارد کن را از چنگ باربی دربیاورد! داستان یک مثلث عشقی را روایت می‌کند! البته در پایان راکویل متوجه اشتباهات خود شده و از باربی عذرخواهی می‌کند. او با باربی که مثل همیشه دختری مهربان و خوش‌قلب است دوست شده و از کارهایش پشیمان می‌شود.

قهرمانان داستان مدام به مراکز خرید می‌روند و بیش از نیاز خود، کیف و کفش و لباس می‌خرند! و در ستایش زیبایی لباس‌ها، کفش‌ها و ترکیب زیبای آن مثلاً با لنزی که انتخاب کرده‌اند گفت‌وگو می‌کنند! هرچند مصرف‌گرایی و مدگرایی از اهداف طراحی شخصیت باربی است، اما در این داستان به‌طور واضح‌تری به آن پرداخته شده است و تم داستان اصلاً درین‌باره است. گویا شخصیت‌های داستان در خرید زیباترین و جدیدترین لباس‌ها با یکدیگر رقابت دارند.

نکته‌ی مهم دیگری که در کلّیت داستان‌های باربی می‌توان به آن اشاره کرد، خود شخصیت بی‌نقص باربی است. باربی دختری با ظاهری بسیار زیبا، چشمانی درشت، بینی کشیده و قلمی، لبهای گوشتی و اندامی باریک و لاغر طراحی شده است. ظاهری که حتی توسط بهترین جراحان زیبایی دنیا، تااین‌حد نمی‌تواند بی‌نقص باشد.

این موضوع باعث به‌وجودآمدن یک کلیشه‌ی زیبایی در ذهن دختران و حتی پسران می‌شود. ممکن است فرزندان دختر ما فکر کنند که اگر مانند باربی نباشند، نه‌تنها زیبا نیستند بلکه بقیه نیز آن‌ها را دوست نخواهند داشت و هیچ شانسی برای موفقیت و ازدواج در جامعه برای آن‌ها وجود ندارد.

پسران نیز در این دام گرفتار می‌شوند و در آینده برای انتخاب همسر دچار مشکل خواهند داشت. چون دخترانی مانند باربی در واقعیت شاید فقط یک درصد جامعه را تشکیل می‌دهند شاید هم اصلاً وجود خارجی نداشته باشند! درنتیجه ممکن است در زندگی مشترک نیز مشکلاتی برایشان پیش بیاید.

بنابراین، بهتر است والدین از دوران کودکی مراقب شکل‌گیری این افکار در ذهن و ناخودآگاه فرزندان باشند. در انتهای داستان، ازدواج گارسیلا و زین به یک بوسه ختم می‌شود و می‌توانید  از نسخه‌های اصلاح‌شده استفاده کنید.

خلاصه: شخصیت‌های داستان گرفتار روابط عشقی چندضلعی هستند. پایان داستان نیز به یک ازدواج و بوسه ختم می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

داستان در سرزمین پریان رخ می‌دهد، سرزمینی که موجوداتی فانتزی و خیالی در آن زندگی می‌کنند. درباره‌ی فانتزی و خیالی‌بودن شخصیت‌ها با فرزندتان صحبت کنید.

درباره‌ی نسبی‌بودن زیبایی با آن‌ها صحبت کنید و برایشان توضیح دهید که این کارکترها صرفاً در دنیای خیالی می‌توانند تااین‌حد زیبا باشند. در دنیای واقعی هر انسانی نقص‌هایی دارد که البته نقص نیستند و بخشی از وجود او هستند.

از فرزندتان بپرسید:

به نظرت طلسم و جادو وجود دارد؟ آیا می‌شود با جادو به آرزوهایمان برسیم؟ نظرت درباره‌ی رفتار راکویل چیست؟ دشمنی و کینه بهتر است یا دوستی و رفاقت؟ به نظرت اگر راکویل و باربی کینه‌ها را کنار نمی‌گذاشتند می‌توانستند از زندان گارسیلا آزاد شوند؟ آیا اگر باربی و راکویل با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کردند، متوجه اشتباهاتشان می‌شدند؟

خلاصه: درباره‌ی خیالی و فانتزی‌بودن شخصیت پریان و نسبی‌بودن زیبایی ظاهری با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

باربی در این انیمیشن بازیگر و مدل مشهور و معروفی است که دوست‌پسری به نام کن دارد. راکویل همیشه به باربی حسادت می‌کند و با رفتارهایی زننده قصد دارد دل کن را ببرد.

در سرزمین پریان، کریستال بااینکه می‌داند زین و گارسیلا عاشق یکدیگر هستند و قصد دارند باهم ازدواج کنند، عشق زین را در سر می‌پروراند و برای به‌دست‌آوردن او، گارسیلا را با خوراندن طلسم عشق، جادو می‌کند تا زین را فراموش کند.

گارسیلا تحت تأثیر طلسم، با دیدن عکس کن، عاشق او شده و به قصد ازدواج، کن را می‌دزدد و به سرزمین پریان می‌برد. در آنجا، زین تقاضا می‌کند تا با کن دوئل کنند و برنده‌ی دوئل با گارسیلا ازدواج کند.

باربی و راکویل که شاهد دزدیدن کن بودند، متوجه می‌شوند که کری و تیلور پری هستند. آن‌ها با کمک کری و تیلور، راهی سرزمین پریان می‌شوند تا کن را نجات دهند و در لحظه‌ی دوئل، به آنجا می‌رسند که گارسیلا آن‌ها را در کره‌های جادویی از جنس خشم ناب! زندانی می‌کند.

راکویل در اینجا با باربی صحبت می‌کند و متوجه می‌شود که تمام مدّت در اشتباه بوده و باربی دختری مهربان و خوش‌قلب است. آن‌ها کینه‌ها را کنار گذاشته و یکدیگر را در آغوش می‌کشند. در این لحظه، حصارهای کره شکسته شده و آزاد می‌شوند.

آن‌ها به سمت جایگاه عروس و داماد می‌روند. باربی با ریختن مایعی روی سر گارسیلا، طلسم عشق را باطل می‌کند. در پایان، گارسیلا با زین ازدواج می‌کند و کری و تیلور را می‌بخشد تا به سرزمین پریان بازگردند. باربی و راکویل نیز با یکدیگر دوست شده و با کن به زندگی عادی برمی‌گردند.

جزئیات اثر

کارگردان: William Lau

نویسنده: Elise Allen

تهیه کننده: Tiffany J. Shuttleworth

بازیگران:

Diana Kaarina, Britt Irvin, Adrian Petriw, Cassandra Morris, Kate Higgins, Alexandra Carter, Brittney Wilson, Sergio Pollio

شخصیت‌ها:

باربی: دختری ظاهرا 18ساله که قلبی مهربان و صورتی زیبا دارد. او مدل و بازیگر معروفی است.

کن: دوست‌پسر باربی است. پسری خوش‌تیپ که توسط پریان دزیده می‌شود.

راکویل: او نیز مدل و بازیگر مشهوری است و در ابتدا به باربی حسادت می‌کند اما در پایان داستان با یکدیگر دوست می‌شوند. راکویل قصد دارد با دلبری، دوست‌پسر باربی را از چنگش دربیاورد!

کری و تیلور: دو پری که طراح لباس‌های باربی هستند. آن‌ها از سرزمین پریان اخراج شده‌اند و در زمین زندگی می‌کنند و در پایان داستان به سرزمینشان بازمی‌گردند.

کریستال: یک پری بدذات که با خوراندن طلسم عشق به پرنسس گارسیلا، قصد دارد تا دوست‌پسرش را از چنگش دربیاورد!

پرنسس گارسیلا: پرنسس دنیای پریان که طلسم شده است. او کن را می‌دزدد و قصد دارد با او ازدواج کند.

زین: نامزد گارسیلا است که بسیار خوش‌هیکل، زیبارو و نیرومند است و برای به‌دست‌آوردن گارسیلا تلاش بسیاری می‌کند.

 

کشور سازنده: آمریکا و کانادا

کمپانی سازنده: Rainmaker Entertainment, Barbie Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد باربی و راز پری

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!