• امروز : 18 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن باربی در داستان پری دریایی ۲ ( Barbie in a Mermaid Tale 2)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3510 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 6 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
در قسمت دوم از «باربی در داستان پری دریایی» مرلیاه در مسابقات موج‌سواری با رقیب سرسختی به نام «کیلی مورگان» روبه‌رو است. رقابت بین این دو نفر به سمت حسادت و دشمنی کشیده شده و کیلی مورگان با دزدیدن گردنبند جادویی مرلیاه، کل اقیانوس را به خطر می‌اندازد. درادامه شاهد رفاقت و صمیمیت این دو نفر خواهیم بود. این محصول سال 2012 در ژانر فانتزی و ماجراجویی ساخته شده و رقابت سالم و دوستانه از پیام‌های آن است.

ژانر : فانتزی

سال 2011 73 دقیقه جزئیات کامل اثر
14 مناسب خانواده 7 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

کاراکتر اصلی این انیمیشن براساس عروسک معروف «باربی» طراحی شده که یکی از معروف‌ترین عروسک‌های شرکت متل است. همه‌ی انیمیشن‌های باربی با هدف تبلیغات محصولات جدید باربی ساخته می‌شوند.

نسبت به سایر انیمیشن‌های باربی، در این انیمیش مسئله‌ی تبلیغات کمتر به چشم می‌خورد. داستان درمورد مسائل دوستی و روابط بین همسالان بوده و بیشتر حول رقابت کاراکترها با یکدیگر متمرکز است. رقابتی که ابتدا با حسادت همراه بود ولی به‌تدریج جای خود را به مهربانی و رفاقت می‌دهد. رقابت برای نوجوانان موضوعی قابل‌درک است، چراکه آن‌ها در پی اثبات برتری خود به دیگران هستند. نظر فرزندتان را درمورد احساس «کیلی» جویا شوید. کیلی به‌خاطر برتری مرلی در موج‌سواری به او حسادت می‌کرد. صحبت‌کردن به شما کمک می‌کند تا نسبت به فرزندتان شناخت بیشتری داشته باشید.

باید توجه داشت کاراکترهای باربی از نظر چهره و اندام بسیار اغراق‌گونه طراحی شده‌اند، به‌طوری‌که همگی آن‌ها زیبایی القاکننده‌ و البته غیرواقعی دارند. در واقعیت، شاید هر کسی یک قسمت از زیبایی را داشته باشد اما باربی تمام زیبایی‌هایی که می‌توان برای زنان تصور کرد را داراست و ممکن است به لحاظ ظاهری یک الگوی زیبایی محسوب شود. مسلماً کمتر کسی است که مانند کاراکترهای اصلی، از اندام و ظاهری تا این اندازه ایده‌آل برخوردار باشد. باید پرسید مخاطب کودک و نوجوان با دیدن این کاراکترها، چه دیدی نسبت به ظاهر خود پیدا خواهد کرد؟ آیا آنها اندام باربی را الگوی زیبایی قرار می‌دهند؟ چه انتظاری از ظاهر خود خواهد داشت؟ آیا بعد از تماشای این انیمیشن، می‌تواند نسبت به ظاهر خود احساس خوبی داشته باشد؟

نوجوانان باید بدانند در واقعیت، همه از نعمت زیبایی تا اندازه‌ای برخوردار هستند و داشتن برخی نقص‌ها در ظاهر کاملاً طبیعی است و از همه مهم‌تر اینکه زیبایی نسبی است و نمی‌توان یک الگوی استاندارد برای آن تعیین کرد. به علاوه باید توجه داشت نیمه‌برهنه‌بودن کاراکترها در همه‌ی مکان‌ها الگوی مناسبی برای کودکان و نوجوانان نخواهد بود.

خلاصه: کاراکترهای این این انیمیشن به‌صورت اغراق‌گونه‌ای زیبا و بسیار ایدئال طراحی شده‌اند که زمینه‌ی نارضایتی کودکان و نوجوانان از چهره و بدن خود را فراهم می‌کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با توجه به این که موضوع اصلی داستان حول دوستی و رقابت است، می‌توانید در این مورد با فرزندتان صحبت کنید. چرا مرلی در پایان، مثل سابق علاقه‌ای به شکست کیلی نداشت؟ به نظرت اوایل، رقابت بین مرلی و کیلی چگونه بود؟

«رقابت‌کردن» خوب است یا بد؟ رقابت با حسادت چه فرقی می‌کند؟ چه زمانی رقابت می‌تواند باعث پیشرفت ما بشود؟ اگر رقابت‌کردن به سمت حسادت و دشمنی کشیده شود، چه کسی بیشتر متضرر می‌شود؟

خلاصه: می‌توانید درمورد رقابت سالم و تفاوت آن با دشمنی و حسادت با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

در این قسمت، «کالیسا» از دخترش «مرلی» می‌خواهد برای مراسم سلطنتی که هر 30 سال در آکیولا برگزار می‌شود، او را همراهی کند. اما مرلی که مدت‌هاست برای یک مسابقه‌ی موج‌سواری بسیار مهم برنامه‌ریزی کرده است از این کار امتناع می‌ورزد.

مرلی برای مسابقات موج‌سواری با یک رقیب سرسخت به نام «کِیلی مورگان» روبه‌روست. رقابت این دو نفر تاحدودی رنگ‌ و بوی حسادت به خود گرفته است. مخصوصاً کیلی که به‌خاطر باخت مسابقه‌ی قبل، عزم خود را جزم کرده تا هرطورشده مرلی را در این مسابقه‌ی نهایی شکست دهد.

ازطرف‌دیگر، اریس که در قسمت قبل (باربی در داستان پری دریایی 1) درون گرداب به دام افتاده بود، ماهی کوچکی را اجیر می‌کند تا یک نفر را به سمت گرداب بکشاند. زیرا در صورتی می‌توان از گرداب خارج شد که یک نفر دیگر وارد آن شود. ماهی کوچک وقتی متوجه می‌شود که کیلی نسبت به مرلی حسادت می‌کند، از او می‌خواهد اگر قصد شکست‌دادن مرلی را دارد، گردنبند جادویی او را به دست آورد.

بعد از اینکه کیلی موفق به دزدیدن گردنبند شد، توانایی پری‌شدن را به دست می‌آورد. ماهی کوچک او را با فریب به دنبال خود تا نزدیک گرداب می‌کشاند و به درون آن پرتاپ می‌کند. بعد از این، کیلی درون گرداب زندانی شده و اریس نجات می‌یابد. اریس نزد کالیسا و بقیه‌ی پری‌ها می‌رود و همه‌ی آن‌ها را با طلسم زندانی می‌کند.

مرلی که متوجه گم‌شدن گردنبند شده، توسط یک جانور کوچک دریایی به نام «اسنوتز» از همه چیز باخبر می‌شود. اسنوتز مرلی را کنار گرداب می‌برد و بعد از کلّی ماجرا، کیلی را نجات می‌دهد.  بعد از این ماجرا، هردو باهم برای کمک به مادر مرلی به سمت آکیولا می‌روند. آن‌ها با کمک هم اریس را شکست می‌دهند. درادامه، مرلی گردنبند خود را به‌عنوان هدیه به کیلی می‌دهد و یک رابطه‌ی دوستانه و صمیمی بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

جزئیات اثر

کارگردان: William Lau/ ویلیام لو

نویسنده: Elise Allen/ الیس آلن

تهیه کننده: Harry Linden/ هری لیندن

بازیگران: Kelly Sheridan/ Ashleigh Ball/ Kathleen Barr/ Nicole Oliver/ کلی شرایدن/ آشلی بال/ کاتلین بار/ نیکول الیور

شخصیت‌ها:

مرلیاه سامر (مرلی): او شخصیت اصلی داستان و ملکه‌ی موج‌سواری شاهزاده‌ی اقیانوس است. مرلی، نیمه پری و نیمه انسان است. او دوست دارد همیشه برنده و شجاع باشد.

کیلی مورگان: یک موج‌سوار استرالیایی که بزرگ‌ترین رقیب مرلی محسوب می‌شود. او ابتدا نسبت به مرلی حس خوبی نداشت و به او حسادت می‌کرد اما در ادامه دوست صمیمی مرلی می‌شود. کیلی، عروسکی جدید در خط تولید باربی است.

کالیسا: او مادر مرلی و ملکه‌ی مهربان و عادل اقیانوس است. او از اینکه توانایی شنا کردن را از دست بدهد، واهمه دارد.

اریس: اصلی‌ترین کاراکتر منفی داستان و یک پری شرور است. او خواهر کوچکتر کالیسا و خاله‌ی مرلی است که می‌خواهد کالیسا را شکست دهد و خود بر اقیانوس حکومت کند. اریس در این قسمت، طلسمی می‌سازد که هر کس را به ترس‌های خودش گرفتار می‌کند.

اسنوتز: یک شیر دریایی بامزه که به مرلی کمک بسیاری می‌کند.

زوما: یک دلفین مهربان که دوست مرلی است.

کشور سازنده: کانادا/ آمریکا

کمپانی سازنده: Rainmaker Entertainment/ Sharpe Sound Studios/ Universal Pictures

مخاطب اثر: نوجوان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد باربی در داستان پری دریایی ۲

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!