• امروز : 6 مرداد 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن باربی در داستان پری دریایی (Barbie in a Mermaid Tale)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

11810 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
در این انیمیشن، باربی در نقش «مرلیاه» حضور دارد. او هنگام مسابقه‌ی موج‌سواری با اتفاقات غیرمنتظره‌ای که پیش می‌آید، هویّت واقعی خود را کشف می‌کند. مرلیاه متوجه می‌شود نیمی انسان و نیمی پری دریایی است و برای نجات مادرش، باید به شهر دریایی اوشیانا برود. این محصول در ژانر فانتزی و ماجراجویی ساخته شده و شخصیت اصلی آن با مسئله‌ی مسؤلیت‌پذیری مواجه است.

ژانر : فانتزی

سال 2010 75 دقیقه جزئیات کامل اثر
54 مناسب خانواده 26 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«باربی» یکی از معروف‌ترین عروسک‌های مدل، در دنیای اسباب‌بازی‌هاست که اولین‌بار در سال 1959 تولید شد. برخلاف بقیه‌ی عروسک‌ها که چهره‌ای کودکانه دارند، باربی، چهره و اندام یک بزرگسال را دارد. ساخت انیمیشن‌های باربی، در راستای تبلیغات این عروسک و لوازم و تجهیزات کودکان و نوجوانان است. در این انیمیشن، شاهد تبلیغات برندهایی همچون «Sephora» که شرکت بزرگ لوازم آرایش است و نیز «Fred Segal» که یک فروشگاه مد است خواهیم بود.

ترویج «مصرف‌گرایی» در این محصول به‌صورت چشم‌گیری به نمایش گذاشته می‌شود. اولین تصویری که از شهر اوشیانا به مخاطب نشان داده می‌شود، فروشگاه‌های پرزرق‌وبرق با کالاهای رنگارنگ است و همین‌طور دخترانی که با ذوق و شوق درمورد خریدهای خود صحبت می‌کنند. حتی دوستان مرلیاه نیز فقط درحال خرید و خوشگذرانی هستند.

موضوع دیگر ظاهر شخصیت‌هاست. دختران همگی چهره‌های زیبا و بسیار ایدئال داشته و در تمام لحظات، با لباس نیمه‌برهنه حضور دارند. ظاهر شخصیت‌ها به‌گونه‌ای است که انگار اندام و ظاهر آن‌ها، یک نمونه‌ی استناندارد برای همه‌ی دختران است. مخاطبان ممکن است با تماشای این انیمیشن، نگاه منفی نسبت به ظاهر خود داشته باشند و احساس ناامیدی کنند.

باید توجه داشت این انیمیشن ظرفیت تقلیدپذیری بالایی از طرف کودکان و نوجوانان دختر دارد؛ الگوگیری از کاراکتر باربی، صرفاً در ظاهر او خلاصه نمی‌شود بلکه این کاراکتر، یک «سبک زندگی» جدید که برخواسته از فرهنگ «مدگرایی» و «تجملات» است، به مخاطب عرضه می‌دارد. بهتر است با فرزندتان با رویکردی منتقدانه، درمورد مصرف‌گرایی و سرمایه‌داری صحبت کنید، یکی از ابزارهای تروج مصرف‌گرایی «تبلیغات» است. به‌عنوان‌مثال در همین انیمیشن ما شاهد تبلیغ دو نمونه از تولید‌کننده‌های حوزه‌ی پوشاک و آرایش هستیم. صحبت در مورد این مباحث، باعث رشد تفکر نقادانه در نوجوانان شده و دید آن‌ها را نسبت به موضوعات مختلف پیرامون زندگی، بازتر و واقع‌بینانه‌تر می‌کند.

خلاصه: این انیمیشن، توجه مخاطب را بیشتر به سمت ظاهر افراد سوق می‌دهد و ازطرف‌دیگر، تجملات و مصرف‌گرایی، به‌عنوان یک فرهنگ زیبا و معقول قلمداد شده است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

می‌توانید درمورد «مصرف‌گرایی» با فرزندتان گفت‌وگو کنید. سرمایه‌داری چگونه مصرف‌گرایی را به فرهنگ مردم تبدیل می‌کند؟ این مسئله به‌وضوح در این انیمیشن مشخص است. نشان دادن فروشگاه‌های شیک و رنگارنگ و دخترانی که درحال خرید هستند، مخاطبان را به چه سمتی سوق می‌دهد؟ این انیمیشن، چه اندازه مخاطبان را به خرید محصولات باربی از عروسک‌ گرفته تا لوازمی با تصویر باربی، ترغیب می‌کند؟

«مسئولیت‌پذیری» از نکات مثبت داستان است. درمورد این موضوع، می‌توانید با فرزندتان صحبت کنید. مرلیاه می‌توانست با کمک «ماهی آرزو» از گرداب نجات پیدا کند، چه علتی باعث شد او تنها به فکر خود نباشد؟ چرا او کمک به مردم را انتخاب کرد؟ آیا کسی او را مجبور به این کار کرده بود؟

از فرزند خود بپرسید برداشت او از مردم شهر اوشیانا چگونه است؟ نقش آن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کند؟ چرا مردم شهر برای نجات خود، هیچ کاری نمی‌کردند و منتظر مرلیاه بودند. همان‌طوری‌که مرلیاه نسبت به اقیانوس و ساکنان آن احساس مسئولیت می‌کرد و برای خود وظایفی قائل بود، آیا ساکنان (همان پری‌های دریایی) نیز نباید نسبت به سرنوشت خود و جایی که در آن زندگی می‌کنند حس مسئولیت داشته باشند؟

خلاصه: می‌توانید درمورد «مصرف‌گرایی» و «مسئولیت‌پذیری» که جزو اصلی‌ترین پیام‌های داستان است با فرزندتان گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

دختری به نام مرلیاه هنگام مسابقه‌ی موج‌سواری، متوجه می‌شود رنگ موهایش تغییر کرده و علاوه‌براینکه می‌تواند زیر آب نفس بکشد، توانایی صحبت با یک دلفین را نیز دارد. دلفین به او توضیح می‌دهد که مادرش علاوه‌براینکه یک پری دریایی است، ملکه‌ی قبلی اوشیانا نیز هست که به طرز عجیبی ناپدید شده است. اکنون «اریس» خاله‌ی مرلیاه، تاج و تخت را به دست آورده و مستبدانه به مردم زور می‌گوید و او تنها کسی است که می‌تواند مردم شهر را نجات بدهد.

مرلیاه برای نجات مادرش با دلفین، راهی اوشیانا می‌شود اما هدف او این است که مادرش به او کمک کند تا از پری دریایی بودن خلاص شود. بالاخره او وارد شهر شده و با دو دختر پری دریایی آشنا می‌شود. آن‌ها به او کمک می‌کنند تا یک دم برای مخفی‌کردن پاهایش فراهم کند. این دختران مرلیاه را نزد پیشگوها می‌برند. پیشگوها به مرلیاه می‌گویند برای سرنگونی اریس، نیازمند شانه‌ی بهشتی، ماهی آرزو و گردنبند محافظ اریس است.

بعد از ماجراجویی‌هایی، او موفق به پیداکردن شانه‌ی بهشتی، ماهی آرزو و گردنبند محافظ اریس می‌شود اما مأموران اریس او را دنبال کرده و درون گرداب می‌اندازند. مرلیاه از ماهی آرزوها کمک می‌طلبد و ماهی به او می‌گوید که می‌تواند نیمه‌ی پری دریایی وجود او را پاک و به خشکی برساند. اما مرلیاه این پیشنهاد را رد کرده و نسبت به مردم شهر احساس مسئولیت می‌کند.

در این لحظه، یک دم به مرلیاه داده می‌شود که می‌تواند از گرداب فرار کند. درنهایت او موفق می‌شود اریس را درون همین گرداب به دام بیندازد. مرلیاه مادرش را از زندان آزاد می‌کند. مادرش به او یک گردنبند جادویی می‌دهد که هرموقع خواست می‌تواند انسان یا پری دریایی باشد. بعد از این اتفاق، او به خشکی و نزد پدربزرگش بازمی‌گردد.

جزئیات اثر

کارگردان: Adam Wood/ آدام وود

نویسنده: Elise Allen/ الیس آلن

تهیه‌کننده: Anita Lee/ Tiffany J. Shuttleworth/ آنیتا لی/ نیفانی شاتل‌ورث

بازیگران: Kelly Sheridan/ Kathleen Barr/ Tabitha St. Germain/ Emma Pierson/ کلی شرایدن/ کاتلین بار/ تابیتا سنت ژرمن/ اما پیرسون

شخصیت‌ها:

مرلیاه (مرلی): او ملقب به «ملکه‌ی موج» است، دختری که از پدری انسان و مادری پری دریایی به دنیا آمده است. مادرش زمانی‌که مرلیاه یک نوزاد بود، برای حفظ جانش، او را به پدربزرگ پدری‌اش می‌سپارد. مرلیا زمانی‌که به 15 سالگی می‌رسد، نشانه‌های پری دریایی در وجودش شروع به ظاهرشدن می‌کند. او به زیر دریا می‌رود تا از مادرش بخواهد راهی برای خلاص‌شدن از این نشانه‌ها به او نشان دهد.

زوما: یک دلفین درخشان که راه شهر اوشیانا را به مرلیاه نشان می‌دهد و به او در نجات کالیسا کمک می‌کند.

کالیسا: او، ملکه‌ی شهر اوشیانا بود تا اینکه خواهر کوچکترش «اریس»، تاج و تخت را از او دزدید.

اِریس: خواهر کوچک‌تر کالیسا و خاله‌ی مرلیاه است. او کالیسا را سرنگون کرد و ملکه‌ی جدید شهر شد. رفتار او با مردم ظالمانه و مستبدانه است و همه‌ی مردم شهر از او می‌ترسند. اریس اصلی‌ترین شخصیت منفی این انیمیشن است.

هِدلی: یکی از بهترین دوستان مرلیاه که موهای قهوه‌ای مایل به قرمز، چشم‌های سبز و پوست برنزه دارد. او خیال‌پرداز، شوخ‌طبع و ساده است.

فالون: او یکی دیگر از دوستان مرلیاه است که پوست تیره، موهای سیاه و چشمانی قهوه‌ای دارد. فالون شخصیتی خشن، صریح و کنایه‌آمیز دارد.

کایلا و زایلی: دو دختر پری دریایی که مرلیاه در شهر اوشیانا زیر دریا، با آن‌ها آشنا می‌شود. کایلا موهایی طلایی با رگه‌های آبی و زایلی موهای قهوه‌ای با رگه‌های بنفش دارد. این دو نفر با مرلیاه برای سرنگونی اریس همکاری می‌کنند.

اسنوتز: یک شیر ماهی بامزه که متعلّق به کایلا و زایلی است.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Mattel Entertainment/ Rainmaker Entertainment

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مظاهر محمودی

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

سلام یکی از ملاحضات ما برای فیلم برای فرزندان، هماهنگی با فرهنگ ما و یا حداقل عدم ناهماهنگی با فرهنگ ماست. برای فرهنگ آنها پوشش باربی ناهنجاری نیست ولی برای ما هست. پس گزینه های شما یکی دو تا گزینه کم دارد، هماهنگی فرهنگی.(الزاماً هماهنگی فرهنگی قرار نیست دینی باشد)

بزرگسال

توسط : مهدی صدقی

۲۱ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

انیمیشن خوبیه داستان جالبی داره ولی پوشش ظاهری کاراکترهای دختر در این انیمیشن متناسب با الگوهای اسلامی و اخلاقی که در کشورمان میبینم مخصوصا مناسب یک خانواده ایرانی اسلامی برای کودکان این قشر زیاد جالب نمیباشد، هر چند اگه سختگیری در سانسور این اثر خیلی زیاد هم شود مطمئنا بیشتر کودکان و نوجوانان تشویق به این میشوند که نسخه های اورجینال بدون سانسور که جدیدا دوبله فارسی هم هستند را تهیه کنند.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد باربی در داستان پری دریایی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!