• امروز : 26 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن افسانه‌های مورتال کمبت: برف کور (Mortal Kombat Legends: Snow Blind)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2005 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
افسانه‌ای دیگر از دنیای مورتال کمبت که سراسر مبارزه و خشونت است. خشونتی که بی‌انتهاست و در آن شخصیت‌های انسانی، اجنه و شیاطین، ارواح، غول‌ها و هیولاهای مورتال کمبت، در حال مبارزه و عرض اندام هستند. البته داستان، پیام‌های مثبتی هم دارد که در میان انبوهی از خونریزی‌ها و ترس‌های نهفته در آن، ممکن است در ذهن مخاطب اثر چندانی نداشته باشد. این انیمه محصول سال 2022 کمپانی وارنر است و برای رده سنی زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : اکشن

سال 2022 81 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 9 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

شخصیت‌های مورتال کمبت که احتمالا آشنای همه والدین هستند، ظاهری ترسناک و غیرواقعی و عجیب هستند که مشخص نیست چگونه می‌توانند به وجود آمده باشند! غولی که از سنگ و آتش درست شده با صدایی وحشتناک و یا شخصیت اول این داستان، کینو که هم ظاهری انسانی دارد و هم انسان نیست. این شخصیت‌ها به طور ویژه برای کودکان در سنین پایین، بسیار ترسناک‌تر خواهند بود.

با انیمه‌ای سراسر خشونت، روبرو هستیم. این خشونت‌ها البته نه از جنس خشونت‌هایی است که در فیلم‌ها تا‌کنون دیده شده، بلکه از جنس خشونت‌های گیم است که در داستانی سینمایی به طور باورپذیرتری! به نمایش درمی‌آید. اینجا دیگر نهایت بی‌رحمی بشر به تصویر کشیده می‌شود. هر آنچه از خشونت در ذهن داریم و یا حتی شاید به ذهنمان هم نرسد را شاهد هستیم. جدا شدن سرها از بدن‌ها نه با قدرت شمشیر که با قدرت دست! و با بی‌رحمی تمام! بیرون آوردن ستون فقرات از بدن جنازه‌ای که بر زمین افتاده و ده‌ها نوع از انواع خشونت‌های باورنکردنی! میزان خشونت بالای این انیمه، برای مخاطب نوجوان مضر است و اگر تماشای آثار این چنینی تبدیل به یک رویه شود، منجر به پرخاشگری و افزایش خشونت در آن‌ها خواهد شد.

پیام و الگوهای مثبت در میان انبوهی از خشونت‌ها و ناهنجاری‌ها، گم می‌شوند و بهتر است در این باره برای فرزندان نوجوان توضیح دهیم و نظر آن‌ها را نیز جویا شویم.

خلاصه: خشونت و ترس بالایی در این اثر وجود دارد که پیام‌ها و الگوهای مثبت را نیز کمرنگ می‌کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزندان نوجوان خود سوال کنید:

آیا تا‌کنون به هنگام انتخاب بازی‌های پلی استیشن، مورتال کمبت را انتخاب کرده‌اید؟ علتش چیست؟ تو چقدر به این بازی علاقمندی؟ چرا؟

به نظر تو آیا امکان دارد که چنین اتفاقاتی در دنیای واقعی بیفتد؟ این میزان از خشونت اگر دنیای بیرون تجربه شود، نتیجه‌اش چه خواهد بود؟

انتقام گرفتن را تا چه زمانی می‌توان ادامه داد؟ اصلا انتقام خوب است؟ چرخه خشونت تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟

اگر تاهاکاشی آن شمشیر را به دست نمی‌آورد آیا می‌توانست موفق شود؟

نظر تو درباره لین کویی چیست؟ انتخاب او برای زندگی آرام و مسالمت‌آمیز درست بود یا غلط؟

خلاصه: درباره‌ی بازی مورتال کمبت، داستان این اثر و شخصیت‌ها با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

شاه کینو با خونریزی و کشتار بی‌رحمانه، یکی پس از دیگری، در حال تسخیر شهرها، است. مردم در رعب و وحشت زندگی می‌کنند. روزی نیست که او عده زیادی را بی‌دلیل، به طرز فجیعی به قتل نرساند. تاکاهاشی برای اینکه ثابت کند، در مبارزه از همه بهتر است و رقیب ندارد، با افراد او درگیر می‌شود؛ اما ناکام می‌ماند. شانگ تسونگ، از افراد کینو، او را فریفته، به نزدیک چاهی می‌برد که تنها با خون تاکاهاشی درِ آن باز می‌شود. با باز شدن درِ چاه، ارواحِ موجود در آن وارد بدن تسونگ می‌شود و این بار اوست که با سودای قدرت، به سمت کینو می‌رود تا او را کشته و خود پادشاه شود. اما در جنگ با کینو، شکست خورده و کشته می‌شود. در طرف دیگر ماجرا، تاکاهاشی که نابینا شده، توسط تسونگ به چاه انداخته می‌شود. در آنجا، شمشیری که نیرویی خارق‌العاده دارد و سخنگو است او را صدا می‌زند. تاکاهاشی با کمک آن شمشیر از چاه خارج می‌شود و به سمت لین کویِی می‌رود. لین کویی، جان او را نجات داده و به او آموزش می‌دهد که چگونه با وجود نابینا بودن، مبارزه کند. او که قدرت غیر قابل کنترلی دارد و در گذشته باعث کشته شدن افراد شهر، به صورت ناخواسته، شده است، عهد کرده که هرگز مبارزه نکند؛ اما کشتار بی‌رحمانه مردم توسط کینو و افرادش، بار دیگر او را به میدان مبارزه می‌کشاند. در نهایت با همکاری تاکاهاشی، لین کویِی و قدرت‌های جادویی که همراهشان است، کینو و افرادش از بین می‌روند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Rick Morales

نویسنده/ مترجم: Jeremy Adams, Ed Boon, John Tobias

نام تهیه کننده: James Krieg, Rick Morales  

نام بازیگران: David Wenham, Manny Jacinto,Yuri Lowenthal, Debra Wilson, Keith Silverstein, Ron Yuan, Artt Butler, Lei Yin

نام شخصیت ها:

کِنشی تاکاهاشی: جوانی مغرور و قدرتمند که فکر می‌کند هیچکس نمی‌تواند او را شکست بدهد اما در مبارزه با اعضای تیم اژدهای سیاه، شکست خورده و سپس در یک اتفاق چشمانش را از دست می‌دهد. او با شمشیری جادویی به نام سنتو و آموزش‌های لین کویی، به قهرمان داستان بدل می‌شود.

لین کویِی: پیرمرد مبارزی که البته سال‌هاست دست از مبارزه کشیده است. مبارزه او البته در جبهه خیر بوده و سعی در کمک به مردم داشته است. کار او اکنون، کشاورزی است که در نهایت بار دیگر به مبارزه برای نجات مردم باز می‌گردد.

شاه کِینو: بدمن و شخصیت شرور این اثر است که با کشت و کشتار و ایجاد رعب و وحشت، پادشاهی می‌کند. او در نهایت توسط لین کویِی کشته می‌شود.

ترِمور: غولی ساخت شده از سنگ و آتش که در هنگام مبارزه، سنگ تولید و پرتاب می‌کند. سنگ‌ها آتشین و داغ هستند. ترمور در نهایت توسط کِنشی کشته می‌شود.

شانگ تسونگ: پیرمردی که در خدمت شاه کینو است اما با به دست آوردن جادویی که متعلق به تاکاهاشی است، جوان شده و به جنگ کینو می‌رود و در نهایت، کشته می‌شود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Warner Bros, Animation Midway Games

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سورنا کاظمی

۲۴ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

عالی

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد افسانه‌های مورتال کمبت: برف کور

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!