• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن اسکوبی‌دو: فرانکن ترسناک (Scooby-Doo! Frankencreepy)

author-img

توسط : علیرضا نوری ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2353 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«اسکوبی‌دو» داستان یک گروه دوستی قدیمی است که همیشه ماجراهای ترسناک و معمایی را حل می‌کنند. این‌بار هم یک ماجرای معمایی و ترسناک دیگر درباره‌ی دختر باهوش گروه، «ولما»، وجود دارد که به نفرین عموی او بر روی میراثش مربوط است. دوستان ولما به او کمک می‌کنند تا راز خانوادگی خود را کشف کند. دوستی و همکاری در عینِ ترس خلاصه‌ی آن چیزی است که در این انیمیشن دیده می‌شود.

ژانر : علمی تخیلی

سال 2004 73 دقیقه جزئیات کامل اثر
15 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

بااینکه ترس در دوره‌ی سنی بالای 10 سال تا حد زیادی قابل‌کنترل است، اما دائمی‌بودن ترس در این انیمیشن می‌تواند درصورت تنهایی کودک، او را بترساند. پیشنهاد می‌شود که هنگام تماشای این انیمیشن، همراه فرزندتان باشید.

در این سن، گفت‌وگوکردن بسیار مهم است. پس این داستان را بهانه‌ای برای گفت‌وگو با فرزندتان بدانید. با او درباره‌ی مفاهیم دوقطبی موجود در انیمیشن مثل روح، شیطان، نفرین، ماوراءالطبیعه و... صحبت کنید. چون ممکن است برخی حقایق به شکل غلط در ذهن فرزند شما نقش ببندد. مخصوصاً اگر فرزند شما کمتر از 14 سال دارد.

ممکن است شخصیت روح «بارون»، برای فرزند شما حتی بعد از تماشای انیمیشن هم باعث ترس او بشود. او را ناخودآگاه متوجه کنید که این تهدیدها و غیب‌شدن‌ها و ازطرفی وجود ارواح و هیولا، در جهان حقیقی امکان‌پذیر نیستند و فقط جهان انیمیشن است که چنین موجوداتی دارد.

از او بخواهید تغییر شخصیت ولما را بررسی کند و بگوید آیا کارهایی که خدمتکار کرد، رفتارهای ولما را توجیه می‌کند؟ راجع‌به اینکه انسان‌ها در هر شرایطی «اختیار» دارند گفت‌وگو کنید. از او بخواهید که رفتارهای خوب و بد شخصیت‌های مثبت انیمیشن را قضاوت کند؛ به‌طوری‌که فرزندتان رفتارهایی مثل پرخوری و تحقیر را که چندبار مشاهده می‌شود رفتارهایی بد بداند.

ابتکارِعمل «فرد» در ساخت ماشین جادویی در اوج ناامیدی را فرصتی برای گفت‌وگو راجع‌به ناامیدنشدن از اتفاقات زندگی بدانید. از بهترین وقت‌ها برای صحبت راجع‌به دوستی، همکاری و کمک به همنوع است. این زمان را غنیمت بشمارید و از کودک خود بخواهید راجع‌به دوستانش با شما حرف بزند. ممکن است تجربیات مثبت یا منفی را مشابه انیمیشن در گروه‌های دوستی خود تجربه کرده باشد.

خلاصه: برای جلوگیری از ادامه‌دارشدن ترس، از خیالی‌بودن و غیرحقیقی‌بودن شخصیت‌های غیرواقعی داستان صحبت کنید. گروه‌ دوستی و همیاری را با کودک خود مطرح کنید تا همکاری را یاد بگیرد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

برای ادامه‌پیدانکردن ترس در فرزندتان، گفت‌وگو با او را فراموش نکنید.

حتی می‌توانید قبل از تماشای انیمیشن، راجع‌به موجودات عجیبی که قبلاً در انیمیشن‌های فانتزی‌تر دیده است صحبت کنید.

 از او بپرسید به نظرت آیا در واقعیت می‌شود یک هیولای زنده ساخت؟

نظرت راجع به «ولما» چیست؟ آیا رفتارهای ولما با دوستانش قابل‌توجیه بود؟

آیا می‌شد بدون لباس‌های مخصوص هم «شگی» و «اسکوبی» شجاع باشند؟

درمورد گروه‌های دوستی که در آن‌ها هستی برای من بگو. تاحالا در کاری به دوستانت کمک کرده‌ای؟

«فرد» چطور توانست دوستانش را از انفجار نجات بدهد؟

دوست داشتی جای کدام یک از شخصیت‌ها بودی؟ اگر جای او بودی، چه کارهایی را انجام نمی‌دادی و چه کارهای دیگری می‌کردی؟

خلاصه: درباره‌ی خیالی‌بودن اجزای فیلم صحبت کنید. بپرسید چقدر به «ولما» حق می‌دهد؟ از او بخواهید گروه‌های دوستی‌اش را نام ببرد.

داستان اثر

«ولما» متوجه میراثی می‌شود که از عمویش به ارث رسیده است. اما این میراث توسط روح «بارون»، عموی عموی ولما، نفرین شده و هر کسی که نزدیک آن شود، آن چیزی را که خیلی دوست دارد از دست می‌دهد.

ولما و دوستانش فرد، دافنه، شگی و اسکوبی تصمیم می‌گیرند به قلعه‌ی ترانسیلوانیا بروند و معمای نفرین را حل کنند. در آنجا با دردسرهایی مواجه می‌شوند. تاجایی‌که ولما هیپنوتیزم شده و دیوانه می‌شود! اما نهایتاً با نقش‌برآب‌کردن دسیسه‌ی دشمنان گروه، دروغ‌بودن نفرین برملا می‌شود و رهبران این دسیسه دستگیر می‌شوند.

جزئیات اثر

کارگردان: Paul McEvoy

نویسنده: James Krieg

تهیه‌کننده: Paul McEvoy

بازیگران: Frank Welker, Mindy Cohn, Grey Griffin, Matthew Lillard, Diedrich Bader, etc.

شخصیت‌ها: اسکوبی‌دو: سگ ترسو و پرخور گروهِ دوستی 5نفره. شگی: از پسران گروه دوستی که ترسو و پرخور است. فِرِد: از پسران گروه دوستی که خوش‌هیکل و قوی است. دافنه: یکی از دختران گروه.  ولما: دختر باهوش و اهل‌علم گروه.

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

کمپانی سازنده: برادران وارنر / Warner Bros

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : آروین براتی

۲۴ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

به نظر من این انیمیشن متوسط بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد اسکوبی‌دو: فرانکن ترسناک

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!