• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن اسپیریت؛ روح رام‌نشده (Spirit Untamed)

author-img

توسط : فاطمه سادات میرشریفی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1238 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
انیمیشن «روح رام‌نشده» که داستان اسبی وحشی به نام «اسپیریت» است، براساس انیمیشنی سریالی با همین نام است. در این انیمیشن، داستان به زمانی برمی‌گردد که لاکی به دهکده‌ی پدری‌اش آمده و می‌خواهد اسبی وحشی را (که همان اسپیریت است) رام کند. این انیمیشن اتفاقاتِ قبل از داستان سریالش را برای مخاطب تعریف می‌کند. تأکید به شجاعت، اتحاد و حرکت به سمت ناشناخته‌ها در داستان پررنگ است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2021 88 دقیقه جزئیات کامل اثر
8 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 7 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

لاکی می‌خواهد راه مادرش را که یک سوارکاری حرفه‌ای بود ادامه دهد اما پدرش از ترس اینکه مبادا آسیبی به لاکی برسد، مخالف است که او نزدیک اسب‌ها، خصوصاً اسب‌های وحشی شود. همین اختلاف باعث می‌شود تا میان لاکی و پدرش دعای لفظی اتفاق بیفتد و پدر لاکی برای او محدودیت اعمال کند. در این داستان، لاکی برای اثبات حرف و انتخاب خودش، بی‌توجه به توصیه‌ی پدرش، کاری را که دوست دارد و فکر می‌کند درست است انجام می‌دهد. توجه داشته باشید که انتخاب‌های شما بر انتخاب فرزندتان اثر گذار است. قطعا فرزند شما با تماشای این اثر، موقعیت شغلی، حرفه‌ای و یا هنری و ورزشی شما را تحلیل می‌کند. آیا می‌خواهد مانند شما باشد یا نه؟

طبق این اتفاق، ابتدا توصیه می‌شود احساسات و حالات فرزند نوجوانتان را درک کنید. آن‌ها درتلاش‌اند تا بتوانند شخصیت مستقلی بسازند و معتقدند که بهترین انتخاب‌ها و تصمیمات را دارند. اگر شما نظری مخالف دیدگاه او دارید یا ابعادی را می‌بینید که او از توجه به آن ابعاد غافل است، بهتر است با گفت‌وگوی آرام، سازنده، صریح و منطقی به نتیجه‌ی مشترک برسید. به این توجه کنید که گفت‌وگو اگر از مسیر آرام و کم‌تنش خارج شود و تبدیل به جدل و دعوا شود، تأثیری بر فرزندنتان نخواهد داشت و فقط او را از شما دورتر می‌کند. اما اگر گفت‌وگوی شما با آرامش باشد و سعی کنید نوجوانتان را درک کنید و با شیوه‌ی خوبی با او صحبت کنید، زمینه‌ساز رشد منطقی، استدلالی و اخلاقی فرزندتان نیز خواهید شد.

نکته‌ی دیگر در شخصیت لاکی این است که او دختری نترس و ماجراجوست. او به اسب‌ها محبت می‌کند و با آرامش با آنان برخورد می‌کند. لاکی از این جهت می‌تواند الگوی خوبی برای مخاطب باشد. دوستی، همدلی، اتحاد و همراهی‌کردن با دوستان در زمان سختی و آسانی از جمله موارد اصلی است که در سیر داستان نمایش داده می‌شود. اگر خواستید این انیمیشن را همراه با فرزندتان تماشا کنید، سعی کنید مواردی که می‌تواند بر فرزندتان اثرگذار باشد را شناسایی کنید. با فرزندتان درباره‌ی تصمیم‌گیری‌های درست و نادرست شخصیت‌ها، رفتار آن‌ها و هدف آن‌ها از انجام هرکاری، صحبت کنید.

خلاصه: گفت‎‌وگوی سازنده با نوجوانان و فرزندانتان می‌تواند اختلافات را حل کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزند خود بپرسید فایده‌ی درس‌خواندن و هدفش از درس‌خواندن چیست؟

با او درباره‌ی روش‌های پیدا‌کردن راهکار و  حل مسئله صحبت کنید. سعی کنید به او کمک کنید تا دید جامع‌نگری نسبت به مسائل داشته باشد.

از او بخواهید رفتار هر یک از شخصیت‌ها، به‌ویژه رفتار لاکی و دوستانش را برایتان شرح دهد و با دیدی انتقادی بگوید که چه رفتار و تصمیمی درست نبوده و به جای آن رفتار و تصمیم نادرست، چه کاری می‌توانست درست باشد؟

چه شد که لاکی سوارکاری را برگزید؟ تأثیر مادر لاکی بر زندگی او چه بود؟ آیا پدر و مادر همواره مراقب فرزندان‌اند؟ حتی اگر زنده نباشند؟ اگر جای لاکی بودی حرفهای پدر را گوش می‌دادی؟

خلاصه: درباره‌ی پیام‌ها و الگوهای مثبت این انیمیشن با فرزندتان گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

لاکی دختری است که در کودکی مادرش را از دست داده و برای اینکه به‌خوبی تربیت شود از کودکی نزد عمه کورا و پدربزرگش زندگی می‌کرده. او بعد از سال‌ها به دهکده‌ی پدری‌اش بازگشته و می‌خواهد راهِ مادرش که سوارکاری ماهر بود را ادامه دهد. پدرش نگران این است که به او آسیبی برسد برای همین سوارکاری و رام‌کردن اسب‌های وحشی را برای او ممنوع می‌کند. لاکی هم با پدرش قهر می‌کند و کاری که خودش می‌خواست را انجام می‌دهد. سوارکاری با اسپیریت که یک اسب وحشی و اصیل بود و هیچ سوارکاری را نمی‌پذیرفت، نزدیک بود لاکی را به کشتن دهد که دوستانش او را نجات می‌دهند.

بعد از این اتفاق، پدر لاکی با او دعوا می‌کند و از او می‌خواهد تا سراغ سوارکاری نرود. اما لاکی شبانه و بدون اطلاع‌دادن به عمه کورا و پدرش، راهی جنگل می‌شود تا اسب‌ها را ببیند. در همین حین خلافکاران که گله‌ی اسب‌های وحشی را پیدا کرده بودند، به اسب‌ها حمله می‌کنند و همه‌ی گله، به‌جز اسپیریت را با خود می‌برند. لاکی هم تصمیم می‌گیرد با کمک دوستانش به دنبال خلافکارها بروند و خانواده‌ی اسپیریت را نجات دهند.

در مسیر رسیدن به خلافکارها، اتفاقات سخت و عجیبی برایشان می‌افتد اما آن‌ها بازهم با شجاعت به راهشان ادامه می‌دهند. درنهایت با کمک هم و کمک پدرانشان و عمه کورا، موفق می‌شوند گله‌ی اسب‌ها را نجات دهند و خلافکاران را به سزای اعمالشان برسانند. در انتهای داستان اختلاف میان لاکی و پدرش حل می‌شود و لاکی و عمه کورا تصمیم می‌گیرند برای همیشه در دهکده و نزد پدر لاکی بمانند.

جزئیات اثر

کارگردان: Elaine Bogan, Ennio Torresan

نویسنده: Kristin Hahn, Katherine Nolfi

نام تهیه کننده: Karen Foster, Tim Pauer

نام بازیگران: Isabela Merced, Marsai Martin, Mckenna Grace, Julianne Moore, Jake Gyllenhaal

شخصیت‌ها:

لاکی؛ دختر خلاق، شجاع و ماجراجویی که مادرش سوارکار حرفه‌ای بوده و در حادثه‌ای از دنیا می‌رود. او نزد عمه و پدربزرگش بزرگ می‌شود. یک تابستان به همراه عمه کورا به خانه‌اش بازمی‌گردد و در کنار پدرش زندگی می‌کند. او برای رام‌کردن یک اسب وحشی (اسپریت) تلاش می‌کند و برای نجات جان خانواده‎‌ی اسپریت، دست به ماجراجویی می‌زند.

جیم: پدر لاکی که همسرش را از دست داده و برای اینکه دخترش به‌خوبی بزرگ شود، او را نزد پدرش می‌فرستد. اما حالا لاکی به دهکده‌ی پدری‌اش بازگشته و می‌خواهد آنجا بماند.

عمه کورا: عمه‌ی لاکی که او را بزرگ کرده و در این سال‌ها مراقب لاکی بوده. او همراه لاکی به دهکده می‌رود و درنهایت تصمیم می‌گیرد پیش لاکی و جیم بماند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Dreamworks

جوایز و افتخارات: جایزه Truly Moving Picture برای کارگردانی

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : الین جباری

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 7 +

این انیمیشن خیلی خوب بود و چون به خاطر ما دختر ا بود ، به نظرم خیلی هیجان انگیز بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد اسپیریت؛ روح رام‌نشده

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!