• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن آقای فاکس شگفت‌انگیز (Fantastic Mr. Fox)

author-img

توسط : فاطمه نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2892 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

آقای فاکس، روباهی است که انگار خیلی هم شگفت‌انگیز نیست. او که پیش از تولد فرزندش، اَش، یک دزد بیش نبود، حالا باید درنتیجه‌ی قولی که به همسرش داده است، از زور بازویش برای مدیریت خانواده استفاده کند؛ اما گویا فاکسِ وحشی دزد، ول‌کن فاکسِ متشخص نویسنده نیست. چه چیزی بهتر از اینکه در مجاورت سه مزرعه‌دار بزرگ زندگی کنی و چه بدتر از اینکه در جریان دزدی از یکی از آن‌ها، گیر بیفتی و مجبور شوی از دزدی دست بکشی؛ اما گویا این گیرافتادن لازم بود تا آقای فاکس دزد، به فاکس شگفت‌انگیز تبدیل شود.

سال 2009 84 دقیقه جزئیات کامل اثر
10 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

بن‌مایه‌ی اصلی داستان، احترام به حقوق حیوانات است. شرایط در انیمیشن به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که حیوانات، خود اقدام به احقاق حقوق می‌کنند و این هشداری است به دنیای انسان‌ها. با فرزندتان درباره‌ی حقوق پایمال‌شده‌ی حیوانات و وظایف انسان‌ها صحبت کنید و تصویر انسان را در انیمیشن برای او تعدیل نمایید.

صحنه‌های خشن و حقایقی هم‌چون مرگ و بلایی مانند ویران‌شدن خانه‌ها و گروگان‌گیری، با طنز و موسیقی درآمیخته است و ممکن است در ناخودآگاه کودک اثرگذار باشد. سعی نکنید مرگ و خشونت را در انیمیشن انکار کنید؛ اما می‌توانید ذهن کودک را به‌سمت پیام‌های اصیل داستان ببرید. درنهایت اینکه، کودک را با شخصیت هم‌سنش؛ یعنی اَش، همراه کنید و از او بخواهید کارهای اَش را ارزیابی و قضاوت کند. نکته‌ی بسیار ظریفی نیز وجود دارد و ممکن است کودک متوجه آن نشود، اینکه آقای فاکس از سور و سات عروسی صحبت می‌کند، درحالی‌که همسرش باردار است.

خلاصه: از کودک بخواهید از زاویه‌ی یک انسان (نه آقای فاکس) به داستان فکر کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به نظرت دلیل بدرفتاری ‌َاَش (پسر آقای روباه) با کریستوفرسان چیست؟ آقای فاکس غیر از دزدی از مزرعه‌دارها، از چه راه دیگری می‌توانست غذا تهیه کند؟ معنی زندگی روباهی در انیمیشن چیست؟ می‌شود با وسایل زندگی انسان‌ها، همچنان زندگی روباهی داشت؟ خلاصه: آدم‌ها چگونه می‌توانند مانند سه مزرعه‌دار نباشند؟

داستان اثر

«آقای فاکس» آرزوهای زیادی دارد. او که همیشه میان دنیای حیوانیت وحشی و دنیای متشخصِ آقای فاکس درحال رفت‌وآمد است، در آرزوی رسیدن به یک زندگی لاکچری است. تا پیش از تولد پسرش، «اَش»، در زندگی روباهی خودش، دل‌خوش به دستبردهای حرفه‌ای بود، حالا باید به امر عیالش، «خانم فاکس»، در تدارک یک زندگی آبرومندانه باشد. زندگی‌ای که بی‌شباهت به دنیای انسان‌ها نیست. پس از دوازده سال روباهی، می‌بینیم که آقای فاکس، یک مرد خانواده است. لباس مرتب می‌پوشد، کراوات می‌زند و با مقالاتش در روزنامه، حسابی معروف شده است؛ اما انگار نمی‌خواهد زندگی کوچک و آرامشش، در همین سطح باقی بماند، او همیشه به فکر پیشرفت زندگی است و طی یک هماهنگی با آقای «بَجِر»، بنگاه‌دار جنگل، اقدام به خرید خانه‌ای جدید، بزرگ و شیک واقع در یک درخت بزرگ می‌کند؛ اما انگار خرج زندگی بیشتر از این حرف‌هاست و قرار نیست رؤیاهای آقای فاکس محقق شود.

با این حال آقای فاکس خیلی هم بدشانس نیست. در همسایگی او، سه مزرعه‌دار ثروتمند زندگی می‌گنند. «والت باگیسِ مرغ‌دار»، «بیک بانس»، پرورش‌دهنده‌ی اردک و غاز و آقای «بین» که دارنده‌ی بهترین کارگاه آب‌سیب و پرورش بوقلمون است. آقای فاکس، برای گذران زندگی بدش نمی‌آید که به دوران روباهی بازگردد. برنامه‌ریزی فاکس، همزمان است با آمدن «کریستوفرسان»، برادرزاده‌ی خانم فاکس، که بسیار خاص و برازنده است و نقطه‌ی مقابل اَش می‌باشد. فاکس، از سرگرمی خانواده استفاده می‌کند و عهدش را با همسرش می‌شکند و باهمکاری «کایلی»، به عملی‌کردن یک پروژه‌ی دزدی کلان اقدام می‌کند. او که دزدی از مزرعه‌ها حسابی زیر زبانش مزه کرده بود، حالا در جریان دزدی آب‌سیب از کارگاه بزرگ آقای بانس، شناخته می‌شود. اکنون نوبت مبارزه فرارسیده است. آقای بانس که بسیار شبیه به گانگسترهای تفنگ‌دار آمریکایی است، نمی‌گذارد فاکس به همراه حیوانات زیرزمینی قصر فرار کند. این مبارزه باید فرصتی باشد برای یک پاسخ کوبنده‌ به انسانی که دنیای حیوانات را تهدید می‌کند. فرصتی برای برگشتن به هویت زیبای حیوانی و تبدیل‌شدن یک دزد بلندپرواز به یک روباه شگفت‌انگیز و شرافتمند و هم‌چنین تبدیل‌شدن اَشِ جاه‌طلب به یک بچه‌روباه چابک و شجاع و نوع‌دوست.

جزئیات اثر

کارگردان/ مؤلف: Wes Anderson / ویز اندرسون

نویسنده / مترجم:  Noah Baumbach, Wes Anderson/

نام تهیه‌کننده: Allison Abbate. Scott Rudin. Wes Anderson / آلیسون ابات، اِسکات رادین، ویز اندرسون.

نام شخصیت‌ها:

آقای فاکس: دزد دیروز است که در جریان گرفتن حق حیوانات جنگل با مزرعه‌داران مبارزه می‌کند،

خانم فاکس: همسر آقای فاکس که نقش پررنگی در قهرمان‌شدن همسرش دارد،

اَش: پسر جویای نام آقای فاکس که می‌خواهد خود را به خانواده ثابت کند و درنهایت، پس از اشتباهات خاص خود، به نتیجه‌ی درست می‌رسد،

کریستوفرسان: برادرزاده‌ی خانم فاکس است، او پسری قوی و بااستعداد؛ اما کم‌روست و اَش او را رقیب خود می‌داند،

والت بانس: یکی از مزرعه‌داران و صاحب بزرگ‌ترین مرغ‌داری که خوراکش فقط مرغ است،

بانس: پرورش‌دهنده‌ی غاز و اردک،

بین: پرورش‌دهنده‌ی بوقلمون و دارنده‌ی بزرگ‌ترین کارگاه آب‌سیب و اصلی‌ترین حریف فاکس.

کشور سازنده: آمریکا، انگلیس

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد آقای فاکس شگفت‌انگیز

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!