• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن آرکین: لیگ افسانه‌ها (Arcane: League of Legends)

author-img

توسط : یاسمن گودرزی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3025 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این انیمیشن سریالی، داستان دو شهر متفاوت از نظر فرهنگی و اقتصادی را روایت می‌کند. نوجوانانی که سعی دارند طبقه‌ی‌ اجتماعی خود را تغییر دهند تا زندگی بهتر را آغاز کنند، دست به اقدامات خرابکارانه‌ای می‌زنند که در پی آن سرنوشت هرکدامشان تغییر می‌کند. این انیمیشن محصول سال 2021 است. ترس و خشونت زیاد این اثر، آن را برای سنین پایین‌ نامناسب کرده است.

ژانر : اکشن

سال 2021 یک فصل – 9 قسمت (هر قسمت بین 40 تا 45 دقیقه) جزئیات کامل اثر
19 مناسب خانواده 13 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 5 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

آنچه لازم است والدین بدانند: اولین نکته‌ای که لازم می‌دانیم به آن توجه کنید این است که بستر این سریال، نمایش دو طبقه‌ی متفاوت از لحاظ فرهنگی و اقتصادی است. ساکنان طبقه مرفه، دست‌نیافتنی، جذاب، تمیز و خارق‌العاده جلوه می‌کنند و مردم طبقه‌ی پایین خلافکار و وحشی‌اند. دنیای آن‌ها چرک و تاریک است و از خوشبختی بی‌بهره‌اند. این پیش‌فرض ارائه شده می‌تواند ذهنیتی منفی در مخاطب ایجاد کند و او را ناخواسته از طبقه فرودست جامعه بیزار کند. در یکی از گفت‌وگوهایی که بین وندر و وایولت رخ می‌دهد، وایولت به وندر می‌گوید: «من در این شهر بزرگ شده‌ام اما دلم نمی‌خواهد خواهرم زندگی در اینجا را تجربه کند.» شما فرزند خود را آگاه کنید که جغرافیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، هویت ما را تعریف نمی‌کند. می‌توان از طبقه‌ی فرودست بود اما انسان اثرگذاری شد. با آوردن مثال، مانع رنگ‌باختن ارزش‌های اصیل و انسانی در فرزندتان شوید و تقسیم‌بندی «پایین‌ شهر، بالا شهر» را در هم بریزید.

این سریال به شکل بی‌نظیری ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان را به تصویر می‌کشد. کاراکترهای فیلم در رده سنی 16-17 سال قرار دارند. آن‌ها جسور و کله‌شق هستند. با بی‌پروایی دست به خرابکاری می‌زنند. شجاعت عجیبی دارند و از رویارویی با هیچ‌چیز نمی‌هراسند. اما همین ویژگی‌ها شرایطی را به وجود می‌آورند که تیم از هم می‌پاشد و وندر می‌میرد. می‌توانید به نوجوان خود نشان دهید که بی‌پروایی و سرکشی چقدر خطرآفرین است و چگونه لجاجت‌های کودکانه می‌تواند اتفاقات جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

پاودر به عنوان کوچک‌ترین عضو تیم، مدام سرکوب می‌شود و احساس می‌کند شخصیت مفیدی ندارد. والدین باید بدانند، نوجوانان به دنبال آن هستند که «قصه خود را بنویسند.» به عبارتی دنبال آنند که جایگاه خود را به دیگران نشان دهند و بگویند: ببین من چقدر توانمندم! اما ممکن است در مسیر اثبات این مسئله، دچار انحراف شوند و آسیب‌هایی جدی به خود و اطرافیان بزنند. برای هدایت آن‌ها بهتر است شخصیت‌شان جدی گرفته شود. مانند پاودر تحقیر نشوند تا بتوانند به درستی استعدادهای خود را به بروز و ظهور برسانند. پاودر برای اینکه در تیم پذیرفته شود و او را هم همراه خود به ماجراجویی ببرند در تلاش است که روحیه‌ی دخترانه‌ی خود را کنار بگذارد و با رفتارهای خشن و مردانه، خود را بزرگسال نشان دهد. لازم است درباره‌ی ویژگی‌های جنسیتی با فرزندتان صحبت کنید. دختر بودن منافاتی با شجاع بودن ندارد. می‌توان در عین حفظ ظرافت و لطافت دست به کارهای بزرگی زد.

نکته‌ی دیگری که باید آن را در نظر داشت این است که «الگو بودن، مسئولیت می‌آورد.» خواهران و برادران بزرگ‌تر در یک خانواده الگوی پررنگی برای دیگر فرزندان هستند. هرکاری که آن‌ها بکنند غالبا توسط افراد کوچک‌تر خانواده تکرار می‌شود. این اثر فرصت خوبی است که مسئول بودن در قبال خانواده را به فرزندتان یادآوری کنید.

در کل باید گفت خشونت و ترس در این اثر به شدت زیاد است به نحوی که می‌تواند مخاطب کم‌سن را برای لحظاتی میخکوب کند. همچنین، در ضمن توجه به رده‌سنی محصول روحیه‌ی فرزند خود را برای تماشای این محصول در نظر بگیرید.

خلاصه: در کل باید به ویژگی‌های نوجوانان که در این اثر نمایش داده می‌شود توجه داشت. مسئولیت‌پذیری در قبال خانواده نکته‌ی مهم این اثر است. توجه کنید که اختلاف طبقاتی نباید باعث ایجاد حس انزجار در فرزند شما شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چه کسانی را در تاریخ می‌توانی نام ببری که از مردم پایین شهر و از قشر ضعیف بودند و انسان‌های اثرگذاری شدند؟ آیا برای دیده شدن، حتما باید جزو طبقه اشراف و ثروتمند بود؟

دلیل خشمی که افراد شهر زیرزمینی نسبت به طبقه مرفه داشتند چه بود؟

پاودر چه ویژگی‌هایی داشت که باعث می‌شد گروه مدام به دردسر بیفتد؟ چرا وایولت احساس مسئولیت نسبت به خواهر خود داشت؟ این احساس را مثبت ارزیابی می‌کنی یا منفی؟ چگونه می‌توانی هم مراقب اطرافیانت باشی هم به آن‌ها صدمه نزنی؟ به نظر تو لازم بود تیم نوجوانان چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا این مشکلات گریبانشان را نگیرد؟

خلاصه: آیا محل زندگی انسان و توانایی اقتصادی‌اش می‌تواند معرف هویت و شخصیت او باشد؟

داستان اثر

شرح والدین: این سریال یک دنیای زیرزمینی را به تصویر می‌کشد که با مردم طبقه مرفه در تضاد و جنگ قرار دارد. مردم این شهر در تلاش‌اند تا جایگاه خود را ارتقا دهند. از این رو کشمکش‌هایی بین این دو طبقه در جریان است. در این بین، گروهی از نوجوانان طبقه فرودست، که یک تیم وفادار و قوی را تشکیل می‌دهند، دست به یک اقدام پر مخاطره می‌زنند. آن‌ها به خانه‌ی یکی از دانشمندان ثروتمند دستبرد می‌زنند تا پول زیادی را به شهر زیرزمینی روانه کنند اما کم‌تجربگی آن‌ها باعث می‌شود سرنوشت‌شان تغییر کند. در پی این سرقت، خسارت زیادی به شهر وارد می‌شود و مامورین حکومتی در صدد دستگیری آن‌ها برمی‌آیند. وندر، که یکی از رهبران شهر زیرزمینی است سعی دارد از گروه نوجوانان حمایت کند و آن‌ها را از دید مامورین مخفی کند اما رفته‌رفته متوجه می‌شود که این مخفی‌کاری می‌تواند جان همه‌ی مردم شهر را به خطر اندازد. لذا تصمیم می‌گیرد فداکاری کند و خود را تحویل مامورین دهد اما او توسط یکی از رقبای زیرزمینی خود ربوده می‌شود و همین اتفاق منجر به اتحاد تیم می‌گردد تا وندر را نجات دهند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: پاسکال چاررو / Pascal Charrue

نویسنده/ مترجم: نیک لادینگتون / Nick Luddington

نام تهیه کننده: دنی گریندز / Dani Grinds

نام بازیگران: جوش کیتون / میا سینکلر / رمی هیل / مایلز براون / جی بی بلانک  Josh Keaton / Mia Sinclair / Remy Hill / Miles Brown / GB Blanc

نام شخصیت ها:

وایلوت (وای): دختری شجاع و بی‌باک است که خشم ناشی از کشته شدن خانواده‌اش درون او ریشه دوانده. وای در تلاش است این خشم را بر سر مردم طبقه‌ی مرفه خالی کند. می‌شود گفت او تقریبا رهبر تیم است.

پاودر: خواهر کوچک‌تر وایولت است. او در تلاش است خودش را به تیم ثابت کند به همین دلیل دست به رفتارهای ناشیانه‌ای می‌زند و جان بقیه را به خطر می‌اندازد.

 وندر: او موسس شهر زیرزمینی است و خلافکاران بسیاری را در آنجا جمع کرده است. وندر اما پایبند به اخلاق است. او به کسی آسیب نمی‌زند و از مردمش حمایت می‌کند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Netflix

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : حکیمه اکبری

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مناسب سن 12 +

از نظر من که خیلی خوب بود و بالای ۱۲ سال می تونن ببینند ولی یکم از خشونت و غیره زیاد استفاده شده

بزرگسال

توسط : هستی قائمی

۸ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 14 +

ارکین به شدت فیلم قشنگی است ولی قسمت پنج رو با خانواده نگاه نکنید عالیه هر قسمتو ۱۰ بار دیدم

بزرگسال

توسط : MAHDI AA

۱۰ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

اصلا برای بچه ها مناسب نیست

بزرگسال

توسط : نگار هراتی

۵ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

ارکین با رتبه 16 توی فهرست بهترین سریال های تاریخ ثبت شده و به جمع بریکینگ بد و دارک و بوجک هورسمن و غیره.... پیوست هیچ دلیلی نداره که این شاهکار رو نگا نکنید.......این انیمیشن برای رده سنی بزرگسال ساخته شده و تا تماشاش نکنید متوجه بار غنی درام و قدرت شخصیت پردازیش نمیشید

بزرگسال

توسط : کیمیا سادات حیدری

۱۹ فروردین ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

این سریال خیلی خوب بور وبس برای سنین +۱۰ هست

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد آرکین: لیگ افسانه‌ها

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!