• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی برنامه تلويزيونی جنگ جریان (The Current War)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1541 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این فیلم درباره رقابت دو دانشمند بزرگ دنیای علم، ادیسون و جرج وستینگهاوس است که یکی جریان مستقیم برق را برتر می‌داند و دیگری جریان متناوب را. رقابت این دو برای اثبات حرفشان، گویی جنگ دو جریانِ DC  و AC است که در نهایت به برد جریان متناوب یا همان AC ختم می‌شود. این فیلم علاوه بر شناختی که از زندگی دانشمندان بزرگی همچون ادیسون، تسلا و وستینگهاوس در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، درس‌های بزرگی نیز با خود خواهد داشت.

ژانر : درام تاریخی مستند

سال 2017 107 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز، بهتر است بدانید این فیلم درامی تاریخی است که می‌تواند به آشنایی فرزندان شما با تاریخ علم و فناوری و شخصیت واقعی‌ دانشمندان آشنا کند. همیشه وقتی نام ادیسون را می‌شنویم، شخصیتی کامل و بی‌نقص در ذهنمان نقش می‌بندد و آرزو داریم ای کاش ما نیز می‌توانستیم چون او، خدمتی به جامعه بشریت کرده باشیم. البته نمی‌توان منکر خدمات ارزنده دانشمندان بزرگی همچون ادیسون شد اما با تماشای این فیلم درمی‌یابیم که او نیز مانند مردم عادی، اشتباهاتی در زندگی‌اش داشته است. ادیسون شخصیتی خودرای دارد و به مشورت همکارانش اهمیتی نمی‌دهد. تنها چیزی که برایش مهم است شهرت و ثروت است. هرچند در ابتدا اصول اخلاقی خاصی برای خود دارد اما با به خطر افتادن شهرت و یا احتمال ورشکستگی شرکتش این اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و با یک فریب و به راه‌انداختن جریان رسانه‌ای، سعی دارد رقیب را از میدان به در کند. رقیب او، وستینگهاوس نیز در جایی اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارد اما او از همکاری با افراد نابغه و خوش‌فکر استقبال کرده و خود را تنها نابغه‌ی دنیا نمی‌داند! او با سرمایه‌گذاری، ایده‌های تسلا را عملی می‌کند و همین باعث موفقیت او در برابر ادیسون می‌شود.

نکته دیگر در مورد زندگی دانشمندانی همچون ادیسون این است که هرگز صحبتی از خانواده در زندگی آن‌ها به میان نیامده است اما در این فیلم می‌بینیم که ادیسون دارای 2 فرزند است و سعی می‌کند بخشی از وقت خود را صرف آنان کند و یا همسر وستینگهاوس را می‌بینیم که همه جا کنار اوست و به عنوان بهترین مشاور او، در موفقیتش نقش موثری دارد.

درباره این نکات می‌توانید با فرزندان خود گفتگو کنید و البته فیلم را از نسخه‌های پالایش‌شده در کنار خانواده ببینید.

خلاصه: تماشای این فیلم اطلاعات جالب و متفاوتی را از زندگی دانشمندان، شخصیت واقعی‌تری از آن‌ها و دنیای فناوری در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. برای تماشا از نسخه‌های پالایش‌شده استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره داستان فیلم و نکات آن با فرزندان خود گفتگو کرده و از آن‌ها بپرسید:

اگر تو جای ادیسون بودی برای برنده‌شدن در رقابت با حریفی همچون وستینگهاوس، چه می‌کردی؟ آیا کار ادیسون از نظر تو صحیح بود؟

علت موفقیت وستینگهاوس در رقابت دو جریان الکتریسیته، چه بود؟

تسلا چه نقشی در دنیای علم داشته است؟ چه چیزی درباره او در این فیلم برای تو جذابیت داشت؟

چرا تسلا تا پایان عمر باز هم نتوانست زندگی مرفه و آرامی داشته باشد؟

به طور کلی چه پیامی را از تماشای این فیلم دریافت کردی؟

آیا نابغه‌بودن برای موفقیت کافی است؟ نقش هوش هیجانی را در موفقیت تا چه حد موثر می‌دانی؟

تا قبل از تماشای این فیلم، چه تصوری از ادیسون و تسلا داشتی؟

آنچه در این فیلم دیدی تا چه حد با واقعیت مطابقت داشت؟

آیا اطلاعات دیگری درباره این دانشمندان داری؟

خلاصه: درباره داستان فیلم، رفتار شخصیت‌ها، تصمیمات آن‌ها و زندگی واقعی دانشمندان با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

در سال 1880، ادیسون از لامپ برق خود رونمایی کرد. او قصد دارد برق را با استفاده از جریان مستقیم (DC) در محله‌های آمریکا توزیع کند که ارزان‌تر و تمیزتر از نور گاز است، اما برد محدودی دارد و به زیرساخت‌های سیم‌کشی گران قیمت نیز نیازمند است. در مقابل، وستینگهاوس تلاش می‌کند تا ثابت کند جریان متناوب (AC)، فناوری بهتری است؛ زیرا می‌تواند در فواصل دورتر و با هزینه بسیار کمتر کار کند. ادیسون و وستینگهاوس برای اینکه شهرهای سراسر ایالات متحده از سیستم آن‌ها استفاده کنند، با هم رقابت می‌کنند. ادیسون، جریان رسانه‌ای به راه می‌اندازد که AC خطرناک است و باعث مرگ انسان‌ها خواهد شد و برای اثبات حرفش، این جریان را به یک اسب وصل کرده و او را می‌کشد! سپس اطلاعات ساخت یک صندلی الکتریکی مرگ را به یک شرکت می‌دهد تا از این به بعد به جای طناب دار از این وسیله استفاده کنند که مرگ سریع و راحت‌تری است و البته باعث شکست پروژه AC وستینگهاوس نیز خواهد شد؛ اما برخلاف حرف‌های او، آن شخص به شکل فجیعی جان می‌دهد و حتی جراید، این نوع مرگ را بارها بدتر از طناب دار، اعلام می‌کنند. بدین شکل جریان متناوب وستینگهاوس برتری‌های خود را بیشتر به رخ می‌کشد و او برنده رقابت با ادیسون می‌شود. وستینگهاوس با همکاری تسلا، یک موتور جریان متناوب عملی می‌سازد و از انرژی آبشار نیاگارا نیز بهره می‌برند. ادیسون نیز سعی می‌کند تا با ساخت دوربین فیلمبرداری، نام خود را همچنان به عنوان یک مخترع نابغه در ذهن‌ها زنده نگه دارد.

جزئیات اثر

کارگردان: Alfonso Gomez-Rejon

نویسنده: Michael Mitnick

نام تهیه کننده: Timur Bekmambetov, Basil Iwanyk

نام بازیگران:

Benedict Cumberbatch, Michael Shannon, Katherine Waterston, Tom Holland, Tuppence Middleton, Matthew Macfadyen, Nicholas Hoult

نام شخصیت ها:

ادیسون: توماس الوا ادیسون مخترع لامپ و نیروی الکتریسیته که معتقد است باید با استفاده از جریان مستقیم برق و دفن کابل‌های برق در زیرِ زمین، شهرها را روشن کرد. او اختراعات بی‌شمار دیگری نیز دارد و معتقد است با صداقت و درستکاری می‌توان موفق بود اما در مواردی به این عقیده خود پایبند نمی‌ماند.

تسلا: از نوابغ دیگری که به جریان متناوب الکتریسیته معتقد است. تسلا یک مهاجر است که ابتدا در دفتر ادیسون کار می‌کند اما به علت اختلاف عقیده با او، آنجا را ترک می‌کند و سعی دارد تا شرکت خود را تاسیس کند.

جرج وستینگهاوس: یکی دیگر از دانشمندان که به جریان گاز طبیعی بیشتر از الکتریسیته اعتقاد دارد اما در ادامه به رقابت با ادیسون پرداخته و جریان متناوب را برتر از جریان مستقیم می‌داند. وستینگهاوس نیز به درستکاری و صداقت کاری معتقد است اما در مواردی این عقیده را زیر پا می‌گذارد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده:

Bazelevs Company, Film Rites, Thunder Road Pictures, Fourth Floor Productions, Lantern Entertainment, The Weinstein Company

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جنگ جریان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!