• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی سریال وقتی هوا خوبه (When the Weather Is Fine)

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2789 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«وقتی هوا خوبه» داستان بین دو فرد درونگراست که هردو گذشتۀ سرد و دردناکی داشتند اما بعد از ملاقات دوباره گرما را در زندگی‌شان پیدا می‌کنند. در خلال همین داستان ماجراهای مردم یک روستای سردسیری کوچک نیز به تصویر کشیده می‌شود. این اثر حاوی پیام و الگوی مثبت است.

ژانر : عاشقانه

سال 2020 16 قسمت 60 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
4 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«وقتی هوا خوبه...» داستان زمستانی طولانی است که در یک دهکدۀ سردسیری سپری می‌شود. فضای این سریال از ابتدا برفی و سرد است و در پایان به بهار ختم می‌شود. به همین ترتیب پیام اثر هم متأثر از همین فضاسازی است. شخصیت‌هایی که در زندگی خود لحظات سختی را می‌گذرانند اما در کنار آن روزهای خوب را هم تجربه می‌کنند. در بخشی از داستان یکی از شخصیت‌ها می‌گوید:« خوشبختی و بدبختی مثل دو روی سکه ست، اگه خوشبخت نباشی بدبخت هم نمی‌شی، اگه از اول چیزی رو نداشته باشی از دستش هم نمی‌دی...» 

هر دو شخصیت اصلی این داستان افرادی درونگرا هستند که گذشتۀ سختی را گذارنده‌اند اما آشنایی‌شان با یکدیگر موجب می‌شود که به تدریج از سختی‌ها عبور کنند و به افرادی شاد‌تر تبدیل شوند. می‌توان گفت رابطه‌ای که در این اثر تصویر می‌شود یک رابطۀ بالغانۀ عاطفی است که به رشد شخصیتی هر دو فرد می‌انجامد. بنابراین می‌توان در مورد رابطۀ آن‌ها و همین‌طور اثری که این رابطه در زندگی‌شان داشته‌است گفت‌وگو کرد.

این سریال داستان امور روزمرۀ اهالی یک دهکده را به تصویر می‌کشد. فردی در کوه گم می‌شود و یک نفر به کمک او می‌شتابد، یکی از اهالی از سرطان رنج می‌برد و دیگران برای بهبود روحیه او به ملاقاتش می‌روند، یک خانواده شرایط مالی دشواری دارد و بقیۀ اهالی به آن‌ها کمک می‌کنند. اهالی این دهکده در برخورد با یکدیگر مرتکب اشتباهاتی می‌شوند اما به طور کلی رفتاری همدلانه با یکدیگر دارد و همین امر الگوی مثبتی به حساب می‌آید.

خانواده هه‌وون قربانی خشونت خانگی است. پدر هه‌وون در ظاهر مردی دلسوز و عاشق‌پیشه است اما در واقعیت با همسر خود رفتاری خشونت‌آمیز دارد. بیرون نیامدن مادر هه‌وون از این رابطه سبب می‌شود که در نهایت قتلی در خانواده رخ بدهد و شرایط به مراتب پیچیده‌تر شود. این سریال تلاش دارد نتیجۀ خشونت خانگی را به نمایش در بیاورد و مخاطبان می‌توانند در مورد آن گفت‌وگو کنند.

به طور کلی «وقتی هوا خوبه...» سریالی آرام و لطیف، حاوی پیام و الگوی مثبت است و می‌توان تماشای نسخۀ پالایش‌شده آن را به علاقه‌مندان این ژانر توصیه کرد.

خلاصه: «وقتی هوا خوبه...» اثری عاشقانه، حاوی پیام و الگوی مثبت است که تلاش دارد نتایج خشونت خانگی را به تصویر بکشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

در مورد رفتارهای همدلانۀ اهالی دهکده با هم گفت‌وگو کنید. هر یک از شخصیت‌های داستان چطور اشتباهات خود را جبران کرد؟ در مورد تأثیری که هه‌وون و اون‌سوب بر زندگی همدیگر گذاشتند گفت‌وگو کنید. در مورد خشونت خانگی، راه‌های برطرف کردن یا برون‌رفت از آن گفت‌وگو کنید.

خلاصه: در مورد رفتارهای شخصیت‌های داستان و همین‌طور ابعاد مختلف خشونت خانگی گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

«وقتی هوا خوبه ...» داستان دختری به نام «موک هه‌وون» است که یک روز زمستانی به دهکدۀ مادری خود برمی‌گردد. این دهکده در منطقه‌ای سردسیری است و زمستان‌های سختی دارد. موک هه‌وون در کار و زندگی خود در سئول با مشکلاتی مواجه شده‌است و حال تصمیم دارد که تا رسیدن بهار در این دهکده بماند و از فضای زندگی در شهر دور باشد. 

در همسایگی هه‌وون، پسری به نام «ایم اون‌سوب» یک کتابفروشی را اداره می‌کند. او از دبیرستان به هه‌وون علاقه‌مند بوده‌ و هر سال کریسمس منتظر بازگشت او به دهکده است و این بار که متوجه می‌شود هه‌وون بناست تا بهار در دهکده بماند، بسیار خوشحال می‌شود. هه‌وون به عنوان کارمند پاره‌وقت به کتابفروشی اون‌سوب مراجعه می‌کند اما اون‌سوب جرأت اعتراف به او را ندارد. پس از مدتی هه‌وون نیز به او علاقه‌مند می‌شود و علاقۀ خود را ابراز می‌کند. همین ابراز علاقه باعث می‌شود که بخشی از گذشتۀ دشوار هر دو شخصیت مرور شود.

اون‌سوب در کودکی به همراه والدینش در کوهستانِ نزدیک دهکده زندگی می‌کرده‌است. پس از مرگ پدرش خانواده‌ای از دهکده او را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند. علی‌رغم اینکه به اعتقاد خودش در کنار خانوادۀ جدید زندگی شادی داشته اما همین گذشتۀ پیچیده باعث ایجاد بعضی ترس‌ها در وجود اون‌سوب شده‌است و به همین خاطر به هه‌وون ابراز علاقه نمی‌کند.

مادر هه‌وون نیز در نوجوانی پدر او را به قتل رسانده و به زندان رفته‌است و به همین دلیل هه‌وون به دهکده و خانه مادربزرگش آمده‌است. بعد از اینکه اهالی دهکده و دانش‌آموزان مدرسه متوجه می‌شوند که هه‌وون فرزند یک قاتل است او دوران سختی را می‌گذارند گرچه در نهایت دوستان خوبی نیز پیدا می‌کند. در ادامه مشخص می‌شود که مادر هه‌وون قربانی خشونت خانگی بوده و قتل پدر او نیز به همین دلیل رخ داده‌است و حتی او قاتل واقعی نیست.

علی‌رغم همۀ مشکلاتی که در گذشته وجود داشته‌است، هه‌وون، اون‌سوب و دیگر اهالی دهکده به تدریج موفق می‌شوند که با زندگی جدید خود وفق پیدا کنند و در کنار یکدیگر روزگار شادی را بگذرانند. 

جزئیات اثر

کارگردان: هان جی‌سونگ Han Ji-seung نویسنده: هان گارام Han Ga-ram نام تهیه کننده: اوه هوان‌مین Oh Hwan-min نام بازیگران: پارک مین‌یانگ، سو کانگ‌جون Park Min-young, Seo Kang-joon نام شخصیت‌ها:  موک هه‌وون: دختری که در سئول معلم موسیقی است اما به دلیل مشکلاتی یک زمستان به دهکدۀ مادری‌اش برمی‌گردد. هه‌وون خاطرات تلخ و شیرینی از این دهکده دارد. ایم اون‌سوب: پسری که در همسایگی منزل مادری هه‌وون در دهکده یک کتابفروشی دارد و گذشتۀ سختی را گذارنده است. کشور سازنده: کرۀ جنوبی کمپانی سازنده: Ace Factory

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : رضا محمدی

۲ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

داستان ساده و تکراری و عاشقانه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد وقتی هوا خوبه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!