• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی سریال تولد دوباره در خانوادۀ پولدار (Reborn Rich)

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4922 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«تولد دوباره در خانوادۀ پولدار» اثری اقتباسی از یک رمان است و داستان مردی را روایت می‌کند که در جسم نوۀ بنیان‌گذار یک شرکت بزرگ به گذشته می‌رود و تلاش می‌کند تا فساد سازمان‌یافته در این شرکت را از بین ببرد. به همین ترتیب در این داستان، قسمت‌هایی از تاریخ معاصر کرۀ جنوبی نیز به تصویر کشیده می‌شود.

ژانر : انتقام‌گیری تاریخی فانتزی

سال 2022 16 قسمت 70 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
25 مناسب خانواده 8 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 15 +
بر اساس 10 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

 «تولد دوباره در خانواده پولدار» سریالی تاریخی-فانتزی است که در بستر داستانی خیالی بخشی از تاریخ معاصر کرۀ جنوبی را به تصویر می‌کشد. در این سریال شخصیت اصلی در زمان سفر می‌کند و مدتی به عنوان فرد دیگری زندگی می‌کند و در این مسیر تجربیات متفاوتی دارد که به طور کلی در راستای مبارزه با فساد افراد ثروتمند است.

سازنده در این داستان تلاش کرده تا به انتقاد از فسادهای موجود در شرکت‌های بزرگ کرۀ جنوبی بپردازد. برای مثال در بافت فرهنگی و اقتصادی کره، شرکت‌ها به صورت خانوادگی اداره می‌شود و مالکیت آن نسل به نسل منتقل می‌گردد. در بخشی از داستان یکی از شخصیت‌ها ذکر می‌کند که ارث گذاشتن یک شرکت برای فرزندان بنیانگذار آن، مثل این است که با تیمی از فرزندان قهرمانان المپیک به مسابقات بروند و افراد صرفاً به دلیل رابطۀ خونی خود شایستگی مدیریت اقتصادی را ندارند. به همین ترتیب در طول داستان هم شخصیت‌های مثبت تلاش می‌کنند تا بتوانند افراد شایسته و آشنا با مدیریت اقتصادی به عنوان مدیران این شرکت‌ها منصوب کنند. در بافت فرهنگی ایران این نکته با ادبیات آقازادگی و عدم شایستگی آقازادگان برای مدیریت در ابعاد مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. به همین ترتیب بخشی از انتقادات این سریال در فضای اجتماعی کشور ما نیز معنا پیدا می‌کند و می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.

علاوه بر این نکته بخش زیادی از سریال به روایت تاریخ معاصر کرۀ جنوبی می‌پردازد. جین دوجون که از اتفاقات گذشته خبر دارد با استفاده از این اطلاعات برنامه‌ریزی اقتصادی بلندمدت می‌کند به همین ترتیب حوادثی مانند کنار رفتن دولت نظامی در کره، بحران مالی پایان قرن بیستم، حوادث شروع هزارۀ جدید، رشد صنعت فرهنگ در کرۀ جنوبی، صعود تیم ملی کرۀ جنوبی به نیمه‌نهایی جام جهانی و ... به تصویر کشیده می‌شود. در بخشی از داستان نیز به فرآیند موفقیت گروه کی‌پاپ «سو ته‌جی» و پسران پرداخته می‌شود که به عنوان اولین گروه کی‌پاپ شناخته شده‌است. سازنده به طور غیرمستقیم (و در مواردی مستقیم) به ذکر پیشرفت‌ها و افتخارات کرۀ جنوبی می‌پردازد. باید توجه داشت که این اثر پخش‌شده از تلویزیون این کشور است و روایت خود را از تاریخ ارائه می‌دهد.

با توجه به خط داستانی اثر، بیشتر کشمکش‌های داستان بر سر مسائل اقتصادی مانند خرید سهام، مدیریت مجمع سهام‌داران، افزایش قیمت سهام شرکت و ... است. احتمالاً فهم بخشی از این موارد برای مخاطبان، علی‌الخصوص افراد کم سن‌وسال دشوار باشد اما در صورت علاقه‌مندی به این مباحث می‌توان در حد سطحی با نحوۀ ادارۀ شرکت‌های اقتصادی بزرگ در سیستم اقتصادی سرمایه‌داری آشنا شد و دربارۀ آن گفت‌وگو کرد. علاوه بر این در بخش‌هایی از داستان آسیب‌های این مدل اقتصادی بر مردم عادی به تصویر کشیده می‌شود برای مثال پایین آمدن قیمت سهام شاید برای مالک شرکت مسأله‌ای جدی نباشد اما ممکن است زندگی هزاران نفر سهام‌دار خرد را نابود کند. شخصیت اصلی داستان به عنوان فردی که تجربۀ زندگی در هر دو طبقۀ اجتماعی را دارد به خوبی این تفاوت را به تصویر می‌کشد. به همین ترتیب می‌توان در مورد اثرات این مدل مدیریتی بر زندگی مردم عادی و ثروتمند، گفت‌وگو کرد.

بنیان‌گذار شرکت سون‌یانگ جین یانگ‌چول فردی پول‌دوست است که پول را حتی به خانوادۀ خود نیز ترجیح می‌دهد و افراد فقیر و کم‌توان را نادیده می‌گیرد. او در پایان عمر خود به زوال عقل دچار می‌شود و وضعیت او موجب دلسوزی مخاطبان خواهد شد. باید توجه داشت که این دلسوزی موجب نشود که اقدامات غلط او مثبت تلقی شود. علاوه بر این جین دوجون نیز در بخش‌هایی از داستان اعمال غیرقابل قبولی انجام می‌دهد برای مثال فردی که اتهام قتل دارد را از کشور خارج می‌کند به همین ترتیب باید توجه کرد که این رفتارهای شخصیت اصلی قابل قبول تصور نشود.

این سریال با عنوان «تناسخ در خانوادۀ ثروتمند» نیز شناخته شده‌است. به طور کلی نمایش تناسخ در سریال‌های کره‌ای وجود دارد اما حوادث این داستان بیشتر عناصر فانتزی و بازی با زمان است و نمی‌توان به طور قطعی نام آن را تناسخ گذاشت. به همین ترتیب می‌توان برای مخاطبان توضیح داد که این اثر در ژانر فانتزی و تخیلی است و در این ژانر اتفاقات غیرواقعی رخ می‌دهد که در زندگی واقعی معنا پیدا نمی‌کنند.

سریال تولد دوباره در خانوادۀ پولدار اثری در ژانر تاریخی است که با ترکیب عناصر فانتزی بخشی از حوادث معاصر کرۀ جنوبی را به تصویر کشیده‌است این سریال درجۀ ناهنجاری پایینی دارد و اثر مناسبی برای علاقه‌مندان این ژانر خواهد بود.

خلاصه آنچه لازم است والدین بدانند:

تولد دوباره در خانوادۀ پولدار اثری در ژانر تاریخی-فانتزی است که بخشی از تاریخ معاصر کرۀ جنوبی را به تصویر می‌کشد. سازنده در این داستان به انتقاد از فساد اقتصادی کرۀ جنوبی می‌پردازد و شخصیت‌ها در نهایت موفق می‌شوند با این فساد مبارزه کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

دربارۀ سیستم اقتصادی کرۀ جنوبی صحبت کنید. آیا این سیستم یک مدل مطلوب برای مدیریت اقتصادی است و همۀ افراد اعم از فقیر و ثروتمند در آن زندگی خوبی را تجربه می‌کنند؟

دربارۀ اشتباهات گذشته و آینده جین دوجون و یو هیون‌وو گفت‌وگو کنید او در هر بار زندگی خود چه تجربیاتی کسب کرد و چطور اشتباهات خود را جبران کرد؟

در مورد رفتار اعضای خانواده‌های موجود در اثر گفت‌وگو کنید. چرا خانواده جین دائماً با یکدیگر درگیر بودند؟ و چرا هیون‌وو در انتهای سریال رابطۀ بهتری با پدر خود پیدا کرد و به او احترام بیشتری گذاشت؟

تصور کنید که شما به جای شخصیت اصلی داستان قرار گرفته‌اید اگر در زمان سفر می‌کردید چه کارهایی انجام می‌دادید؟ و یا اگر نوۀ یک خانواده ثروتمند بودید چه رفتاری داشتید؟

در مورد آثار فانتزی و ویژگی‌های آن صحبت کنید. آیا اتفاقات داستان‌های فانتزی امکان وقوع در دنیا واقعی را دارند؟

خلاصه با فرزندان خود صحبت کنید:

در مورد سیستم اقتصادی کرۀ جنوبی و رفتار شخصیت‌ها در طول اثر گفت‌و‌گو کنید.

داستان اثر

«تولد دوباره در خانوادۀ پولدار» از رمانی با نام «کوچک‌ترین عضو خانوادۀ کنگولمرا» اقتباس شده است. شخصیت اصلی این داستان مردی به نام «یو هیون‌وو» است که به عنوان مدیر میانی در شرکت سون‌یانگ خدمت می‌کند. این شرکت در داستان یکی از بزرگترین هولدینگ‌های کرۀ جنوبی و مالک چندین بخش مختلف است. هیون‌وو به دستور رییسش برای بازگرداندن پول‌های اختلاس‌شده و پاک کردن سابقۀ کیفری شرکت به ترکیه می‌رود اما پس از گرفتن پول‌ها توسط یکی از همکاران خود هدف گلوله قرار می‌گیرد و در دریا می‌افتد و ظاهراً می‌میرد. پس از بیدار شدن متوجه می‌شود که در جسم کوچک‌ترین عضو خانوادۀ مالک شرکت سون‌یانگ به گذشته رفته‌است و پدربزرگ او، یعنی بنیان‌گذار شرکت سون‌یانگ، همچنان زنده‌است. حالا او به عنوان «جین دوجون» زندگی جدیدی را آغاز کرده‌، علی‌رغم اینکه زندگی گذشته خود را از خاطر نبرده‌است.

دوجون به تدریج بزرگ می‌شود و چون از آینده خبر دارد می‌تواند برنامه‌های بلندمدت اقتصادی خوبی طراحی کند، برای مثال او کمک می‌کند تا شرکت پدربزرگش از بحران مالی پایان قرن بیستم با ضرر کمتر عبور کند و در نهایت تصمیم می‌گیرد تا با تأسیس یک شرکت مالی و افزایش درآمد خود، شرکت پدربزرگش را خریداری کند اما در این مسیر با مشکلاتی مواجه است. عمو و عموزاده‌های وی که خود را وارث شرکت می‌دانند به هر نحوی در مسیر او موانعی ایجاد می‌کنند. دوجون معتقد است که این افراد صلاحیت مدیریت شرکت را ندارند و از طرفی می‌داند که یکی از آن‌ها در زندگی قبلی‌اش نقشۀ قتل او را طراحی کرده‌است به همین خاطر به هر نحو با آن‌ها مبارزه می‌کند.

در نهایت دوجون موفق می‌شود به عنوان سهامدار عمده و مدیر شرکت سون‌یانگ منصوب شود اما در روز انتصاب در یک تصادف ساختگی کشته می‌شود و در بدن گذشتۀ خود به عنوان یو هیون‌وو چشم باز می‌کند و به زمان حال بازمی‌گردد. هیون‌وو همۀ تجربیات زندگی دوجون را به خاطر دارد، از طرفی می‌داند که عمو و عموزاده‌هایش به عنوان وارثان شرکت دست به انواع اختلاس، اقدام به قتل و ... زده‌اند. او با کمک دادستانی و مدارکی که جمع‌آوری کرده‌است موفق می‌شود که فساد آن‌ها را آشکار کند و خود به عنوان مالک شرکت منصوب می‌شود.

جزئیات اثر

ژانر اثر: فانتزی، تاریخی، انتقام‌گیری

کارگردان: جونگ ده‌یون Jung Dae-yoon

نویسنده: کیم ته‌هی، جانگ اون‌جه Kim Tae-hee, Jang Eun-jae

نام تهیه کننده: آه هیون‌سوک، لی یه‌سول Ahn Hyun-sook, Lee Ye-seul

نام بازیگران: سونگ جونگ‌کی، لی سونگ‌مین، شین هیون‌بین

Song Joong-ki, Lee Sung-min, Shin Hyun-been

نام شخصیت ها:

یو‌ هیون‌وو: مدیر میانی شرکت سون‌یانگ که تنها دلیل موفقیت خود را فرمانبرداری از دستورات مافوق خود می‌داند.

جین دوجون: کوچک‌‌ترین نوۀ خانوادۀ مالک شرکت سون‌یانگ که یو هیون‌وو در جسم او به گذشته برمی‌گردد.

جین یانگ‌چول: بنیانگذار شرکت سون‌یانگ و پدربزرگ جین دوجون

سو مین‌یونگ: همکلاسی دانشگاه جین دوجون که در آینده دادستان می‌شود و به فساد خانوادۀ جین رسیدگی می‌کند.

کشور سازنده: کرۀ جنوبی

کمپانی سازنده: SLL

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : فاطمه بانو

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

اصلا رده سنی مهم نیس چیز خاصی توش نبود فقط یکم پرمحتوا بود که شاید برا بالای ۱۴ سال مناسب باشه

بزرگسال

توسط : فاطمه بانو

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

اصلا رده سنی مهم نیس جیزی خاصی توش نبود فقط یکم پرمحتوا بود که شاید برا بالای ۱۴ سال مناسب باشه

بزرگسال

توسط : آقای امامی

۱ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

یک اثر آموزنده و پر نکته هست برای بزرگسالان و جوانان . هرکسی شاید خوشش نیاد ولی برای کسانی که فعالیتهای اقتصادی و تجاری براشون جذابه فوق العادس. من چندین بار دیدمش

بزرگسال

توسط : آقای امامی

۱ تیر ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

یک اثر آموزنده و پر نکته هست برای بزرگسالان و جوانان . هرکسی شاید خوشش نیاد ولی برای کسانی که فعالیتهای اقتصادی و تجاری براشون جذابه فوق العادس. من چندین بار دیدمش

بزرگسال

توسط : فاطمه محمد علی ها

۲۰ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

هر کسی رو جذب خودش نمیکنه و شاید برای همه جذاب نباشه ولی خب خوب بود میشه با خانواده دید البته شاید یه قسمت فکر کنم مشکل هنجار شکنی داشت

بزرگسال

توسط : زهرا خاله یی

۱۱ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 17 +

زیبا ست البته من هنوز ندیدم

بزرگسال

توسط : AF 86Kh

۱ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

من واقعا دوسش داشتم بخاطررررر محتوااااا نگاااهههه کردم حالا محتوای فیلم : سونگ جونگ کی

بزرگسال

توسط : نیلوفر صحرائیان

۱۴ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 17 +

این اثر یک اثر تخصصی اقتصادی و تاریخی به حساب میاد و به نظرم بچه ها اگر از این مسائل بتونن سر در بیان، براشون خیلی مفید خواهد بود

بزرگسال

توسط : مقدسه سکندری

۱۱ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

داستان متفاوتی داشت و قسمت بعدی را نمی شد حدس زد

بزرگسال

توسط : ستاره بیرامی

۲۸ دی ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

خیلی کارتون تولد دوباره در خانواده پولدار قشنگ بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد تولد دوباره در خانوادۀ پولدار

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!