• امروز : 4 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم کلیفورد سگ بزرگ قرمز (Clifford the Big Red Dog)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3817 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 8 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«کلیفورد سگ بزرگ قرمز» محصول سال 2021، داستان دختری به نام «امیلی» است که به طور اتفاقی صاحب یک سگ کوچک قرمز می‌شود. این سگ به سبب عشق و علاقه‌ی زیاد این دختربچه به اندازه‌ای بسیار بزرگ و غیرعادی‌ای رشد می‌کند. این محصول در ژانری فانتزی و ماجراجویانه ساخته شده و ترکیبی از صحنه‌های واقعی و انیمیشنی است. پذیرش تفاوت‌های دیگران از پیام‌های مثبت این اثر است.

ژانر : ماجراجویی

سال 2021 96 دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم فانتزی بر اساس مجموعه‌ کتاب‌هایی به همین نام توسط «نورمن بریدول» ساخته شده است. بریدول که خالق کاراکتر «کلیفورد» است تاکنون بیش از 100 کتاب در مورد «سگ قرمز بزرگ» نوشته که اولین آن در سال 1963 منتشر شده است. از این کتاب‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی متعددی نیز تولید شده است. این فیلم قدری با داستان کتاب تفاوت دارد. امیلی الیزابت اینجا کمی بزرگتر است و در یک جزیره زندگی نمی‌کند. اما مهم‌ترین قسمت داستان یعنی بزرگ شدن غیر طبیعی کلیفورد به خاطر عشق زیاد امیلی همچنان حفظ شده است.

این اثر که با تصویر سازی کامپیوتری (CGI) ساخته شده، شباهتی بین امیلی و کلیفورد قرار داده است. هر دوی آن‌ها متفاوت هستند و برای همین توسط بقیه‌ی افراد اذیت می‌شوند. مهم‌ترین پیام داستان نیز حول این موضوع می‌چرخد. سیر داستان ساده است البته شاید کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی به نظر برسد، اما می‌تواند برای کودکان سرگرم‌کننده و خنده‌دار باشد. مخاطب با تماشای این محصول می‌آموزد اگر با دوستانش در برخی موارد متفاوت باشد، نباید اجازه دهد دیگران او را اذیت کنند و باید از حق خود دفاع کند، به علاوه گاهی همین تفاوت‌ها و یا سختی‌ها می‌تواند فرصت خاصی را برای او فراهم کند. این مسئله می‌تواند موضوعی برای گفتگو میان والد و فرزند به وجود آورد.

در این محصول طنزهای ناخوشایندی وجود دارد که ممکن است برای کودکان مناسب نباشد، در قسمت ناهنجاری‌ها با جزئیات ذکر شده است؛ این موارد توجه و راهنمایی والدین را می‌طلبد.

با تماشای این محصول، ممکن است فرزندتان برای داشتن یک سگ و یا نگهداری از یک حیوان خانگی، علاقه‌مند شود؛ می‌توانید در مورد این مسئله با منطق خود با فرزندتان صحبت کرده و به او توضیح دهید.

استفاده از نسخه‌ی دوبله و اصلاح شده نیز توصیه می‌شود.

خلاصه:

این محصول، اقتباسی از یک کتاب داستان معروف کودک است و تاکنون انیمیشن‌های زیادی درباره‌ی آن ساخته شده و این فیلم اولین لایو اکش با موضوع این داستان است. سیر داستان ساده و کودکانه است و بیشتر صحنه‌های کمدی با کثیف‌کاری زیادی همراه است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

ممکن است برای کودکان خردسال در مورد واقعی بودن رنگ کلیفورد و یا اندازه‌ی بزرگ آن، سوال پیش بیاید، می‌توانید با زبان کودکانه توضیح دهید که کلیفورد (سایز بزرگ) چیزی مانند یک نقاشی است، نقاشی‌ای که با کمک کامپیوتر کشیده شده و جزو صحنه‌های واقعی نیست. رنگ قرمز کلیفورد کوچک هم تنها یک رنگ مصنوعی است. (شاید تنها دلیل انتخاب این رنگ، به خاطر متمایز کردن او با دیگر سگ‌ها باشد(

آیا امیلی شخصیت متفاوتی دارد؟ او چه خصوصیاتی دارد که باعث شده از دیگر بچه‌ها متمایز به نظر برسد؟

از فرزندتان بپرسید ویژگی‌هایی دارد که احساس ‌کند نسبت به بقیه متفاوت است؟ دوستانش چطور؟

خلاصه:

می‌توان در مورد علت متفاوت بودن شخصیت‌های داستان و همینطور تجربیات شخصی کودک از خودش و دوستانش در مورد این مسئله، گفت‌وگو کرد.

داستان اثر

دختری به نام «امیلی» که با مادرش زندگی می‌کند، به تازگی به یک مدرسه‌ی جدید منتقل شده است. او به خاطر دریافت بورسیه‌ی تحصیلی، توسط همکلاسی‌های ثروتمندش اذیت می‌شود. وقتی مادر قصد رفتن به یک سفر کاری می‌کند، از برادر شلخته‌ی‌ خود «کیسی» می‌خواهد چند روزی مراقب امیلی باشد. کیسی و امیلی در راه مدرسه، متوجه یک مکان به نام «محل نجات حیوانات» می‌شوند. این مکان توسط مردی عجیب به نام «بریدول» اداره می‌شود. بریدول، یک سگ قرمز کوچک را به امیلی پیشنهاد می‌دهد، اما دایی کیسی به خاطر قوانین مادر امیلی اجازه‌ی نگهداری از این سگ قرمز را به او نمی‌دهد.

همان روز امیلی به خاطر تحقیر شدن توسط همکلاسی‌ها، روز سختی را در مدرسه سپری می‌کند. وقتی در اتاقش در حال گریه است، متوجه سگ کوچولوی قرمز درون کوله‌پشتی‌اش می‌شود. او سگ را «کلیفورد» می‌نامد و همان شب وقتی سگ را در آغوش می‌گیرد، آرزو می‌کند که بزرگ و قوی باشند تا هیچکس نتواند آن‌ها را اذیت کند.

امیلی صبح روز بعد با اتفاق حیرت‌آوری روبه‌رو می‌شود. کلیفورد به یک سگ غول‌پیکر تبدیل شده است! امیلی و کیسی تنها راه حل را کمک گرفتن از همان مرد عجیب یعنی بردیول می‌دانند. خبر در شهر پخش می‌شود و در پی یافتن علت این مشکل، عکس و کلیپ‌های کیلفورد و امیلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. مردی به نام «تیران» که در زمینه‌ی تولید محصولات غذایی غول‌پیکر تخصص دارد، تصاویر کلیفورد را می‌بیند؛ او به کارمندانش دستور می‌دهد به طور پنهانی این سگ را پیدا کرده و یک تراشه‌ی کوچک وارد بدن او کنند تا به این ترتیب ادعا کند که این سگ متعلق به آزمایشگاه اوست.

در نهایت امیلی و کلیفورد بعد از کلی ماجراجویی و فرار از دست تیران، بریدول را پیدا می‌کنند؛ امیلی از بریدول می‌خواهد با جادوی خود، کلیفورد را به حالت قبلی برگرداند اما بریدول می‌گوید بزرگ شدن کلیفورد کار جادو نبود و تنها دوست داشتن و عشق امیلی او را این اندازه بزرگ کرده است.

جزئیات اثر

کارگردان: / Walt Beckerوالت بیکر

نویسنده:

Jay Scherick/ David Ronn/ Blaise Hemingway

جی شریک/ دیوید ران/ بلیز همینگوی

نام تهیه کننده:

Valerii An/ Brian Bell/ Lisa Crnic/ Bradley J. Fischer/ Deborah Forte

والری آن/ برایان بل/ لیزا کرنیک/ بردلی جی فیشر/ دبورا فورته

نام بازیگران:

Darby Camp/ Jack Whitehall/ Izaac Wang/ John Cleese/ Sienna Guillory/ Tony Hale

داربی کمپ/ جک وایتهال/ ایزاک وانگ/ جان کلیس/ سینا گیلری/ تونی هیل

نام شخصیت ها:

امیلی الیزابت هاورد: او دختری باهوش و بااستعداد است که 12 سال دارد. امیلی با مادر مجرد خود (مگی) در یک آپارتمان اجاره‌ای زندگی می‌کند.

کیسی: او دایی امیلی است. کیسی شخصیت بی‌نظم و شلخته‌ای دارد و در یک ون زندگی می‌کند.

اوون: او اصالتا چینی و از یک خانواده‌ی بسیار مرفه است. اوون که همکلاسی امیلی و از دوستان نزدیک اوست، احساسات عاشقانه‌ای نسبت به او دارد.

زاک تیران: او بنیان‌گذار شرکت «لایفگرو» است؛ شرکتی که در زمینه‌ی اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند. زاک تیران شخصیتی جاه‌طلب دارد.

بریدول: او کسی است که کلیفورد را به امیلی می‌دهد. نام این شخصیت از خالق کاراکتر کلیفورد «نورمن بریدول» گرفته شده است.

کشور سازنده: انگلستان/ کانادا/ آمریکا

کمپانی سازنده:

Paramount Pictures/ Entertainment One/ Kerner Entertainment Company/ Scholastic Entertainment/ New Republic Pictures/ Walden Media

مخاطب اثر: کودک، نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : sdf sdf

۱۷ آذر ۱۴۰۰

مناسب سن 5 +

فکر میکنم توضیحات در مورد نکات منفی فیلم مقداری بزرگنمایی شده بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کلیفورد سگ بزرگ قرمز

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!