• امروز : 10 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن چیپ و دیل: تکاوران نجات (Chip 'n Dale: Rescue Rangers)

author-img

توسط : مهسا خاکپور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1724 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

در دنیایی که شخصیت‌های فیلمی و انسان‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند. چیپ و دیل که سال‌هاست از اتمام مجموعه‌ی تلوزیونی‌شان می‌گذرد باید دوباره باهم کار کنند تا بتوانند دوست قدیمی‌شان را از دست قاچاقچی‌ها نجات دهند. این فیلم درباره‌ی اهمیت دوستی و بازسازی دوباره‌ی یک رفاقت قدیمی ‌است. هرچند این اثر ناهنجاری و ترس شدیدی ندارد، اما میزان قابل توجهی از خشونت‌های کارتونی در آن دیده می‌شود.

ژانر : ماجراجویی

سال 2022 ‌97 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

لایو اکشن «چیپ و دیل: تکاوران نجات» محصول سال 2022 دیزنی است که داستان دو سنجاب معروف را تعریف می‌کند که سال‌هاست از دوران در اوج‌بودنشان گذشته است. آن‌ها متوجه می‌شوند که دوستشان مانتری جک دزدیده شده پس برای پیدا کردن او دوباره باهم متحد می‌شوند.

خشونت‌های کارتونی که در این اثر دیده می‌شود می‌تواند مورد تقلید کودکان قرار گیرد زیرا هیچ کدام از شخصیت‌ها صدمه‌ی جدی‌ای نمی‌بینند. همچنین مخلوط شدن دنیای فیلم و واقعیت در این اثر می‌تواند منطق کودکان سنین پایین‌تر را درمورد واقعیت خدشه‌دار کند.

شخصیت منفی داستان درحال قاچاق شخصیت‌ها برای فیلم‌های زیرزمینی است. او درواقع همان پیترپن است که حالا بزرگ شده و به کار خلاف کشیده شده است. او داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند و به نوعی نشان می‌دهد که این راه برای او گریزناپذیر بوده است. شما می‌توانید درمورد این شخصیت با فرزند خود صحبت کنید و راه‌ او را در دنیای واقعی برای فرزندتان ارزیابی کنید.

از طرفی به طور کلی قاچاق شخصیت‌ها و تغییر شکل آن‌ها برای دورزدن قوانین کپی رایت و ساخت فیلم‌های زیرزمینی همه و همه می‌تواند خارج از درک کودکان باشد. شما می‌توانید درباره‌ی تمام موارد بالا باتوجه به درک فرزندانتان با او صحبت کنید. فیلم اشاره‌ی مستقیمی ‌به محتوای فیلم‌های زیرزمینی نمی‌کند و لازم نیست شما هم این مسئله را برای کودکان باز کنید.

شخصیت‌ها تلاش می‌کنند دوباره رفاقت قدیمی‌شان را بازسازی کنند. آن‌ها زمانی در کنار هم به خوبی کار می‌کردند اما به دلیل خودخواهی‌های دیل نمایششان کنسل می‌شود. پس دیل برای چیپ توضیح می‌دهد که احساس می‌کرده همیشه زیرسایه‌ی موفقیت‌های چیپ است. چیپ هم متوجه می‌شود که زودتر از این‌ها باید برای دیل توضیح می‌داده که چقدر این موفقیت را مدیون دیل است. این موضوع نشان می‌دهد که گفت‌وگو کردن از دلخوری‌هایی که دوستان از یکدیگر دارند و حرف زدن از احساساتی که درحال تجربه‌ی آن هستند بسیار مهم و ضروری است. شما می‌توانید درمورد این مسائل با فرزندان خود صحبت کنید.

دوستی با همسالان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دوران کودکی است که می‌توان با تماشای این فیلم ارزش‌های مهمی‌ را در این مورد برای بچه‌ها درونی‌سازی کرد. از جمله‌ی این ارزش‌ها اهمیت گفت‌وگو، کار گروهی، اهمیت همدلی و از خود گذشتگی بین دوستان برای پایداری دوستی می‌باشد.

خلاصه: این اثر خشونت‌های فانتزی زیادی دارد و در عین حال پیام‌های خوبی درمورد اهمیت دوستی دارد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چیپ و دیل چطور می‌توانستند جلوی تمام‌شدن دوستی‌شان را همان ابتدا بگیرند؟ و چه شد که نتوانستند این کار را انجام دهند.

تا به حال مثل دیل در پیداکردن دوست مشکل داشتی؟

به‌نظرت اگر در مدرسه کسی باشد که مانند دیل نتواند دوستی پیدا کند چه کاری باید انجام داد؟

درمورد قوانین کپی رایت با فرزندتان صحبت کنید.

درمورد احتمال وجود چنین دنیایی که در آن موجودات فیلمی و واقعی در کنار هم زندگی کنند با فرزندتان صحبت کنید. از او بپرسید آیا چنین چیزی ممکن است؟ و در صورتی که کودک شما به دنیای تکنولوژی علاقمند است می‌توانید با او درمورد ساخت فیلم و حتی ساخت این لایو اکشن صحبت کنید. حتی می‌توانید با او در اینترنت درمورد این موضوع جست‌وجو کنید و خودش برای شما مراحل کار را توضیح دهد.

خلاصه: به‌نظرت چطور می‌توان یک دوستی را تا انتها پیش برد؟ باید دوطرف چه ویژگی‌هایی در خود داشته باشند؟

داستان اثر

در دنیایی که شخصیت‌های فیلمی و انسان‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند. چیپ و دیل با هم یک مجموعه تلوزیونی جذاب داشتند که مدت‌هاست تعطیل شده و هرکدام راه خود را رفته‌اند. حالا بعد از سال‌ها یکی از شخصیت‌هایی کارتونی به نام  مانتری جک دزدیده می‌شود. چیپ و دیل مدتی با هم دوباره کار می‌کنند تا دوستشان را پیدا کنند. آن‌ها متوجه می‌شوند که دزدی به نام سوئیت پیت شخصیت‌های بازنشسته را می‌دزدد و با ایجاد عمل جراحی حق کپی رایت آن‌ها را از بین می‌برد تا در فیلم‌های بزرگسالان که به صورت زیرزمینی ساخته می‌شود از آن‌ها استفاده شود. آن‌ها بعد از ماجراجویی‌های فراوان سوئیت پیت (پیتر پنی که حالا بزرگ شده) را پیدا می‌کنند. حالا سوئیت پیت قصد دزدیدن آن‌ها را هم دارد. چیپ و دیل  از الی که یک مأمور پلیس است کمک می‌گیرند تا پرونده را حل کنند. آن‌ها محل کار سوئیت پیت را پیدا می‌کنند و نشانه‌هایی از شخصیت‌های فیلمی را که قاچاق شده‌اند در آنجا می‌بینند. ولی قبل از اینکه آن‌ها برسند سوئیت پیت جابه‌جا شده و نمی‌توانند مانتی را پیدا کنند. ولی خیلی زود متوجه می‌شوند که یکی از نیروهای پلیس برای سوئیت پیت کار می‌کنند و به الی شک می‌کنند. سوئیت پیت و افرادش در یک تعقیب و گریز چیپ را به دام می‌اندازند. زمانی که الی برای کمک به او می‌رود الی را هم به کمک کارگاه که همدست سوئیت پیت است به دام می‌اندازند و حالا دیل باید دوستانش را نجات دهد. برای این کار از همکاران قدیمی‌اش در مجموعه تلویزیونی‌شان کمک می‌گیرد. در نهایت سوئیت پیت در دستگاه خودش تبدیل به یک موجود بی‌شاخ و دم قوی می‌شود ولی چیپ و دیل می‌توانند او را به دام بیاندازند. پلیس و کارگاه، دارودسته‌ی سوئیت پیت را دستگیر می‌کند و دو سنجاب می‌توانند دوست قدیمیشان مانتی را پیدا کنند.

جزئیات اثر

کارگردان: اکویا شوفر/Akiva Schaffer

نویسنده: دن گرگوری، داگ مند/Dan Gregor ،Doug Mand

نام تهیه کننده: دیوید ‌هابرمن، تاد لیبرمن/David Haberman ،Todd Lieberman

نام بازیگران: اندی سامبرگ، جان مولانی/Andy Samberg-John Mulaney

نام شخصیت‌ها:

دیل: یک بازیگر قدیمی که عمل cgi انجام داده است و منتظر بازگشت شکوهمندانه‌ی خود به عرصه‌ی بازیگریست.

چیپ: یک بازیگر قدیمی و حالا سال‌هاست که کارشناس بیمه است.

الی: مأمور پلیسی که از طرفداران چیپ و دیل است.

سوئیت پیت: بازیگر شخصیت پیتر پن است که حالا بزرگ شده و به یک قاچاقچی تبدیل شده است.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Mandeville Films،Walt Disney Pictures

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد چیپ و دیل: تکاوران نجات

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!