• امروز : 10 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم چهل و هفت

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2428 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

"چهل و هفت" فیلمی در ژانر اجتماعی و محصول سال 1396 است که داستان سه خانواده با محوریت زنان را روایت می‌کند. سه خانواده‌ای که از سه طبقه مختلف هستند با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ وجه مشترک این سه خانواده در این اثر روابط سرد اعضاء و عدم تعهد نسبت به همدیگر است. تماشای این فیلم باعث می‌شود مخاطب نگاه منفی نسبت به خانواده و به ویژه مردان داشته باشد.

ژانر : اجتماعی

سال 1396 80 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این فیلم داستان زندگی سه خانواده از سه طبقه‌ی اجتماعی مختلف با محوریت زنان روایت شده است. فیلم فضای تاریک و سیاهی داشته و تا حدودی اضطراب‌آور است. مساله‌ای که در هر سه خانواده دیده ‌شد عدم تعامل سازنده با همدیگر است، در این خانواده‌ها چه زن و چه مرد علاقه‌ای به مشورت با یکدیگر نداشتند. همانطور که زنان نظرات مردان را دخالت بی‌جا می‌دانند، مردان نیز از نظرات و حرف‌های همسرشان کلافه هستند. تصویرمردان بی‌اعصاب، بی‌منطق، سرد، بی‌عاطفه و قلدر نشان داده شده است؛ آن‌ها هر زمانی که با مشکل مواجه می‌شدند به سیگار رو می‌آوردند. مطمئنا در ذهن مخاطبان به ویژه نوجوانان بعد از تماشای این فیلم نگرش منفی نسبت به مردان و خانواده شکل می‌گیرد در صورتی که بسیاری از مشکلات نمایش داده شده اصلا قابل تعمیم به همه‌ی خانواده‌ها نیست. اینکه همه خانواده‌ها با مشکلاتی مواجه باشند کاملا طبیعی است ولی این که مسلم بدانیم همه‌ی آن‌ها روابط سرد و خشکی با هم دارند، نگاه جامع و درستی نخواهد بود. بهتر است بعد از تماشای این فیلم با فرزندان خود در مورد اشتباهات اعضاء این خانواده‌ها گفت‌وگو کرده و آن را با واقعیت مقایسه کنید تا نگاه آن‌ها نسبت به خانواده تعدیل شود. در این زمینه سوالاتی در بخش صحبت با فرزندان مطرح شده است.

خلاصه:

زنان و مردان در این سه داستانی که روایت شد، در نحوه‌ی تعامل و ارتباط سازنده با یکدیگر ناتوان بودند، نه تنها از اقتدار مردانه و محبت‌آمیز  خبری نبود  بلکه مردان بی‌حوصله و بی‌اعصاب و قلدر نشان داده شدند از طرف دیگر رفتار و عملکرد زنان نیز از لطافت و سیاست زنانه برخوردار نبود بلکه آن‌ها بسیار ضعیف و احمقانه عمل می‌کردند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا بهتر نبود پدر سارا به خاطر همسرش در مهمانی شرکت کند؟ آیا کار بهرام در دعوت از یک زن برای شام، که موجب آزرده شدن دل همسرش می‌شد، ارزشش را داشت؟ به نظر بچه‌ها زن خانواده اول چگونه به نظر می‌رسید؟ او فردی ساده و منفعل بود که نمی‌توانست به عنوان شخصی بالغ تصمیم درستی در مورد زندگی‌اش بگیرد و به راحتی شب را در مطب یک شخص غریبه گذراند! او حتی پوشش آراسته و مناسب یک زن را نداشت.

آیا دیالوگ سارا که به پدرش گفت "چرا فکر می‌کنی حق داری برای من و مامان تصمیم بگیری؟" درست بود؟ در حالی که در خانواده دوم، بهرام به همسرش کتایون می‌گوید"چرا این‌ قدر سوال می‌پرسی؟ با کی می‌ری؟ با کی میای؟" از او بپرسید اصولا تعامل بین اعضای خانواده چگونه باید باشد؟ مشورت و احترام و گذشت اعضای خانواده و کمک آن‌ها به همدیگر چه تاثیری در روند داستان می‌توانست داشته باشد؟

در خانواده‌ی سوم، پسر خانواده به مادرش بی‌احترامی می‌کرد، آیا نتیجه‌ی فقر مسلما خانواده‌ای است که این‌ قدر نسبت به هم بی حرمتی می‌کنند؟

آیا در مقابل این زنان غمگین، مردان خوشبختی دیده می‌شد؟ تلاش نکردن برای بهبود زندگی، رفتار غیر مسئولانه، عدم تعهد و بی‌اهمیتی نسبت به یکدیگر شمشیردولبه است، شاید طرف مقابل اذیت شود ولی آرامش خود فرد را نیز سلب می‌کند. مهربانی و محبت و مشورت با همسر مطمئنا آرامش و خوشبختی خود فرد را نیز فراهم می‌کند؛ صحبت در مورد این مسائل مخصوصا با پسران نوجوان می‌تواند مفید باشد.

خلاصه:

با فرزندتان در مورد رفتارهای اشتباه افراد درون این سه خانواده صحبت کنید.

داستان اثر

این فیلم داستان سه زن 47 ساله از سه خانواده‌ی مختلف را نشان می‌دهد. زن خانواده‌ی اول، از دست کتک‌های شوهرش، خانه را ترک کرده است. سارا دختر این خانواده بعد از ورود به خانه، متوجه دعوای پدر و مادرش شده و بعد از بگو مگو با پدرش، به همراه او شروع به جستجوی مادرش می‌کنند. در یک سکانس دیگر، مادر سارا با ماشین زنی به نام کتایون برخورد می‌کند، کتایون به قصد کمک، به مادر سارا اجازه می‌دهد شب را در مطب شوهرش سپری کند. خانواده‌ی دوم خود خود کتایون است که با شوهرش رابطه‌ی سردی دارد. خانواده‌ی سوم، زنی به نام مهری است که برای امرار معاش دست‌فروشی می‌کند، دختر او باردار است ولی به خاطر اعتیاد شوهر دختر و همینطور زندانی بودنش، مهری اصرار دارد که بچه را سقط کند. مهری یک پسر هم دارد که برای مادر و خواهرش قلدری می‌کند و با آن‌ها رفتار خشونت‌آمیزی دارد. مهری برای سقط بچه‌ی دخترش، به پزشکی مراجعه می‌کند که همان شوهر کتایون است؛ دختر بعد از عمل جراحی جانش را از دست می‌دهد. پسر مهری برای انتقام از دکتر به خاطر نپذیرفتن اشتباه و عدم پرداخت دیه، مطب را آتش می‌زند، و مادر سارا هم که در مطب حضور داشت، در آتش می‌سوزد.

جزئیات اثر

کارگردان: احمد اطراقچی، علیرضا عطاالله تبریزی

نویسنده: احمد اطراقچی، علیرضا عطاالله تبریزی

نام تهیه کننده: ناهید دل‌آگاه

نام بازیگران: لادن مستوفی، شقایق فراهانی، ریما رامین فر، حمیدرضا آذرنگ، رابعه مدنی، مهدی احمدی، شیدا خلیق، مهرنوش ستاری و محمدرضا غفاری

نام شخصیت ها:

سارا: دختر خانواده‌ی اول، که مادرش پس از دعوا با پدرش از خانه فرار کرده است.

کتایون: زنی که مادر سارا را اتفاقی می‌بیند، کتایون به مادر سارا اجازه می‌دهد شب را در مطب شوهرش سپری کند.

مهری: او با دست‌فروشی امرار معاش می‌کند. پسر او فردی عیاش و قلدر است. مهری دخترش را مجبور به سقط جنین می‌کند، که بعد از عمل دخترش فوت می‌کند. شوهر این دختر فردی معتاد بود. پسر مهری مطب دکتر بهرام را به خاطر انتقام آتش می‌زند.

بهرام: او همسر کتایون است و سر مسائلی مانند خارج رفتن با کتایون اختلاف دارد.

کشور سازنده: ایران

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد چهل و هفت

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!