• امروز : 10 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی فیلم چشمِ آبیِ رنگ پریده (The Pale Blue Eye)

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

1495 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم «چشمِ آبیِ رنگ پریده» در ژانر جنایی- پلیسی با اقتباسی از رمانی با همین نام، توسط کمپانی نتفلیکس در سال 2022 روانه سینما شد. این فیلم به راز قتل دو دانشجوی دانشگاه نظامی آمریکا می‌پردازد که در هر دو قتل، قلب از بدنِ بی‌جان جدا شده و علت آن مشخص نیست. کریستین بیل که نقش کارگاه این داستان را ایفا می‌کند، وظیفه حل پرونده را با کمک شاعر معروف، ادگار آلن پو، برعهده می‌گیرد.

صحنه‌های قتل، کالبدشکافی مردگان و مراسم‌ دلهره‌آمیز شیطانی، نمایشی خشن و دلهره‌آور را فراهم آورده‌است که تماشای آن برای گروه سنی -15 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : معمایی

سال 2022 ۱۲۸ دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 18 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«چشمِ آبیِ رنگ پریده»، از روی رمانی با همین نام ساخته شده‌است. داستان این فیلم درباره قتل مرموز یک دانشجوی دانشگاه نظامی آمریکاست، که پس از قتل، قلب از بدنش خارج شده و همین، موضوع قتل را پیچیده‌تر کرده‌است. کارگاه پرونده، یک دائم الخمر افسرده است که پس از فقدان دخترش، دست از زندگی شسته و تمایلی به ادامه حیات ندارد. نقطه عطف داستان، همکاری ادگار آلن پو، شاعر معروف، با این کارگاه است. ادگار که بسیار باهوش و در ادبیات، سرچشمه معرفت است، با کمک کارگاه لندور و کنار هم گذاشتن نشانه‌ها، به جواب معما می‌رسد. جوابی که در پایان، همه را شگفت‌زده می‌کند.

صحنه‌های خشنی از درگیری بین قاتل و مقتولین، شکنجه آن‌ها برای افشای حقیقت، انجام مراسم رعب‌انگیز شیطانی و.... در فیلم وجود دارد که به توصیه کدومو، برای افراد کمتر از 15 سال توصیه نمی‌شود. هنگام تماشای فیلم، حتما به رده بندی سنی توجه کنید.

خلاصه: وجود صحنه‌هایی جنایی در این فیلم معمایی- رازآلود سبب شده تا فیلم مناسب گروه سنی -15 سال نباشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره ژانر فیلم و محتوای جنایی رازآلود آن با یکدیگر صحبت کنید. با فرزندتان درباره شغل کارگاهی و مشکلات و سختی‌های آن با توجه به فیلم صحبت کنید. با توجه به این فیلم که در قرن 18 میلادی اتفاق افتاده و فضای حاکم بر آن دوران را نشان می‌دهد، درباره سختی‌ها و زیبایی‌های زندگی در آن دوران با یکدیگر صحبت کنید. انگیزه لندور از انجام قتل چه بود؟ چرا در انتها ادگار، راز لندور را فاش نکرد و مدرکی که از او داشت را سوزاند؟ آیا کار لندور قابل توجیح بود؟

خلاصه: درباره عمل لندور و قابل دفاع بودن یا نبودن آن با یکدیگر صحبت کنید.

داستان اثر

در سال ۱۸۳۰ میلادی و در دانشگاه نظامی آمریکا، قتلی مرموز رخ می‌دهد. در این حادثه، لیرو فرای، دانشجوی دانشگاه نظامی، نیمه شب به دار آویخته می‌شود و بدن بی‌جانش، مورد تعرض قرار گرفته و قلب از بدن، بیرون می‌آید. مسئولیت حل این پرونده را، کارگاه لندور برعهده می‌گیرد. کارگاه با بررسی‌های اولیه درمی‌یابد که ادگار پو، دانشجوی ممتاز، استعداد عجیبی در حل پرونده دارد، پس او را به عنوان عنصر نفوذی در داخل دانشگاه به‌کار می‌گیرد تا با کمک یکدیگر به قاتل و انگیزه او از خارج‌کردن قلب مرده برسند.

در این میان ادگار عاشق لیا، دختر دکتر کالبدشکاف می‌شود و با او ارتباط برقرار می‌کند. ادگار درمی‌یابد که قلب مرده، در علوم جادویی، نقش زیادی را برای رسیدن به جاودانگی ایفا می‌کند و از قلب فرای برای انجام یک مراسم فرقه‌ای استفاده شده‌است. در خلال این دستاوردها، والینجر، دوست صمیمی فرای، به همان شیوه به قتل می‌رسد و قلب از بدنش خارج می‌شود.

سر نخ کلاف پیچ در پیچِ قتل‌ها به لیا می‌رسد، او که از بیماری صرع رنج می‌برد، با توسل به روح نیاکانش، به راز جاودانگی پی برده و با استفاده از قلب مردهای مرده، بر طول عمر خود می‌افزاید. معما توسط کارگاه و ادگار حل می‌شود اما پرونده اینجا بسته نمی‌شود.

ادگار درمی‌یابد که قتل‌ها کار خود کارگاه بوده، چراکه چندین سال پیش، به دخترش ماتیلدا، توسط فرای و والینجر تعرض شده و او به همین دلیل خودکشی کرده‌است. لندور نیز برای انتقام از آن‌ها، دست به قتلشان زده و این واقعه با خارج‌کردن قلب مرده هم‌زمان شده و جنایت کارگاه مخفی‌ مانده است.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Scott Cooper

نویسنده/ مترجم:Scott Cooper

نام تهیه کننده: Christian Bale

نام بازیگران: Christian Bale- Harry Melling- Lucy Boynton- Robert Duvall

نام شخصیت ها: کارگاه لندور: کارگاه مشهور شهر، که در غم فقدان دخترش، حالات روحی خوبی ندارد و به نوشیدن الکل روی آورده‌است و در ماجرای قتل یک سرباز دانشگاه نظامی آمریکا، کارگاه اختصاصی پرونده می‌شود. ادگار پو: دانش‌جوی ممتاز و باهوش دانشگاه نظامی، که به درخواست لندور، وارد پرونده می‌شود و با نفوذ در گروه‌های مختلف دانشگاه، در حل پرونده به کارگاه کمک می‌کند. لیا و آرتیموس: خواهر و برادری که فرزندان دکتر دانشگاه نظامی هستند، آرتیموس در همان دانشگاه به عنوان دانشجو مشغول تحصیل است و لیا، به‌خاطر مریضی صرع، خانه نشین شده، او مورد توجه ادگار نیز قرار گرفته و بین آن‌ها علاقه شکل می‌گیرد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Netflixe

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مرتضی محکمی

۹ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

سلام.خشونت بالا

بزرگسال

توسط : کوروش چگنی

۷ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 18 +

این فیلم داستان بسیار هیجان انگیزی داشت خصوصا آخرش که آدم رو غافلگیر میکنه اما یه سوال ذهنم رو درگیر کرده و اون اینه که سازندگان برنامه مذهبی باد صبا آیا نباید بیشتر به فرهنگ و مذهب ما توجه کنند ؟ چرا باید صحنه ی خوابیدن کارآگاه فیلم کنار یک خانم و بارها خوردن مشروبات الکلی پخش بشه ؟ شاید بگید اگر مثلا خوردن مشروب رو حذف میکردیم فیلم بی معنا میشد خب اصلا این فیلم رو پیشنهاد نکنید چون در شأن مجموعه ی شما نیست ، با این اوصاف من دیگه اطمینان نمیکنم فیلم هایی رو که شما پیشنهاد میکنید اجازه بدم بچه هام به تنهایی نگاه کنم چون ممکنه صحنه ی بدآموزی داشته باشه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد چشمِ آبیِ رنگ پریده

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!