• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم هری پاتر و محفل ققنوس ( Harry Potter and the Order of the Phoenix)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3953 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

این فیلم پنجمین قسمت از مجموعه‌ی «هری پاتر» است. لرد ولدمورت با سپاه «مرگ‌خواران» بازگشته است. اما وزارت سحر و جادو علی‌رغم شواهد موجود و نیز هشدارها و انذارهای دامبلدور و یارانش در محفل ققنوس دست به انکار و کتمان می‌زند. هاگوارتز با منصوب‌شدن پرفسور آمبریج برای تدریس درس مقابله با جادوی سیاه، تحت نظر و دخالت‌های وزارت سحر و جادو قرار گرفته و مدیریت دامبلدور نیز به تعلیق درآمده است. ولدمورت به هری نزدیک شده و سیریوس بلک نیز توسط یکی از اعضای گروه مرگ‌خواران کشته می‌شود. اما این‌بار هم ولدمورت با قدرت دامبلدور و ایستادگی هری شکست خورده و از میدان به در می‌شود.

ژانر : فانتزی

سال 2007 138 دقیقه جزئیات کامل اثر
12 مناسب خانواده 10 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«هری پاتر و محفل ققنوس» در فضایی یأس‌آلود، تاریک و غربت‌زده ترسیم شده است. همه‌چیز خبر از بازگشت ولدمورت را می‌دهد، اما بزرگ‌ترین سازمان جادوگری، یعنی وزارت سحر و جادو، این قضیه را قبول ندارد و همین امر موجب می‌شود که سیریوس بلک در این میان قربانی شود.

برای خواندن ارزیابی تربیتی تمام قسمت‌های مجموعه‌ی هری پاتر اینجا را کلیلک کنید.

تمامی شخصیت‌های اصلی و مثبت در این قسمت با احساساتی چون ترس، خشم، استرس و نگرانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما برای بهبود اوضاع، دست روی دست نگذاشته و تلاش و تقلّای خود را نشان می‌دهند. هری، رون و هرمیون در ارتش دامبلدور و دامبلدور و یارانش در محفل ققنوس (بدون حمایت وزارت سحر و جادو) با یکدیگر متحد شده و از به‌قدرت‌رسیدن ولدمورت جلوگیری می‌کنند.

والدین عزیز می‌توانند با اشاره به چنین مؤلفه‌هایی، بر ضرورت امیدواری، تلاش و تشکیل گروه برای رسیدن یه یک هدف والا را در ذهن فرزندان خود پررنگ کنند.

در این قسمت، با کشته‌شدن سیریوس بلک، مخاطب متوجه می‌شود که همیشه هم نیروی خیر نمی‌تواند بدون هزینه‌دادن یا آسیب‌دیدن، پیروز میدان باشد. والدین می‌توانند با اشاره به چنین مسئله‌ای، با فرزندان خود درباره‌ی مفاهیمی چون مقابله‌ی خیر و شر و آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه هر دو طرف نزاع باشد صحبت کنند.

از سوی دیگر، کشته‌شدن سیریوس این چراغ را در ذهن مخاطب نوجوان روشن می‌کند که «جادو» همیشه هم کارساز نیست. هری نیز در انتهای داستان بدون استفاده از جادو و تنها با تمرکزکردن بر روی عناصری چون «عشق» و «دوستی» بر ولدمورت مسلّط می‌شود. این مفهوم می‌تواند نجات‌بخش‌بودن عنصر «جادو» را در ذهن مخاطب، به‌خصوص نوجوانان، مخدوش کند.

هری پاتر، به‌عنوان جادوگری که دارای قدرت‌های خاص است و ولدمورت نیز به دنبال اوست، متفاوت از گروه همسالان خود شناخته می‌شود. اگرچه گاهی دچار خطا می‌شود و یا گاهی به موفقیت نمی‌رسد، اما همیشه در مسیر درست قرار دارد. او ابرقهرمان سپاه خیر است. بنابراین اعمال و تصمیمات او برای مخاطب مهم و جذّاب است.

والدین عزیز، درباره‌ی هری پاتر، علایق، نیّات و اعمال او با فرزندان خود صحبت کنند و به وجوه الگوپذیر این شخصیت در صحبت‌های فرزندان خود توجه داشته باشند.

خلاصه: ارتش داملدور و محفل ققنوس با اتحاد و همبستگی بر فضای تاریک و یأس‌آلود فیلم مسلّط می‌شوند. با کشته‌شدن سیریوس نیز نجات‌بخش‌بودن عنصر «جادو» زیر سؤال می‌رود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

انکار و نفی بازگشت ولدمورت از سوی وزارت سحر و جادو چه صدماتی داشت؟

آمبریج با ارائه‌ی آموزش نظری، آموزش مبتنی بر آزمایش و تجربه را لغو کرد. این سیستم آموزشی که در مدارس و دانشگاه‌های ایران نیز رایج است، چه صدمات و خطراتی می‌تواند متوجه نظام آموزشی بکند؟

تشکیل ارتش دامبلدور چه ویژگی‌ها و نتایج مثبتی را برای اعضای خود داشت؟

در تشکیل یک گروه، داشتن چه صفات و اخلاقی از سوی اعضای گروه لازم و ضروری است؟

هری با تکیه بر چه عناصری توانست بر قدرت ولدمورت مسلّط شود؟

آیا «جادو» همیشه کارساز و نجات‌بخش است؟

از فرزندان خود بپرسید که آیا هری یک ابرقهرمان است؟ از بچه‌ها بخواهید قهرمانی‌های هری را تعریف کنند و جایی او که او دچار خطا و یا عدم موفقیت شده است را تحلیل کنند. در این تحلیل‌ها می‌توان توجیهات بچه‌ها را درباره‌ی اعمال این شخصیت پیدا کرده و از این طریق می‌توانید متوجه بشوید که ذهن فرزندان شما برای قبول و ساخت یک ابرقهرمان از چه مؤلفه‌ها و فانتزی‌های عبور می‌کند.

خلاصه: برای آنکه متوجه شوید که ذهن فرزندان شما برای قبول و ساخت یک ابرقهرمان از چه مؤلفه‌ها و فانتزی‌هایی عبور می‌کند، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که قهرمانی‌های هری را برشمارند و خطایا و عدم موفقیت‌های او را نیز تحلیل کنند.

داستان اثر

«هری پاتر و محفل ققنوس» پنجمین قسمت از مجموعه‌ی محبوب و پربیننده‌ی «هری پاتر» بر اساس رمانی به همین نام از نویسنده‌ی معروف انگلیسی«جی.کی رولینگ» ساخته شده است.

وجود اتفاقاتی در دنیای فیلم، مثل گرم‌شدن بیش از حد هوا و نیز رؤیت دیوانه‌سازها در شهر مشنگ‌ها همگی حاکی از بازگشت «لرد ولدمورت» و سپاه او یعنی «مرگ‌خواران» است. وزارت سحر و جادو علی‌رغم وجود شواهد و نیز هشدارهای دامبلدور و یارانش (محفل ققنوس) حاضر به قبول این مسئله نیستند.

از سوی دیگر، وزارت سحر جادو با گماشتن پروفسور آمبریج در سمت تدریس مقابله با جادوی سیاه شروع به دخالت و اِعمال نظر و قدرت در مدیریت و نحوه‌ی تدریس در مدرسه‌ی هاگوارتز می‌کند. آمبریج به پشتوانه‌ی وزارت سحر و جادو مدیریت دامبلدور را در هاگوارتز تعلیق می‌کند و دانش‌آموزان را محدود به یادگیری دروس نظری کرده و انجام هرگونه جادو را در مدرسه ممنوع اعلام می‌کند.

در این میان، ولدمورت قصد ورود به ذهن هری را دارد. او از طریق ذهن‌خوانی به هری می‌گوید که سیریوس بلک را گروگان گرفته است. هری و دوستانش به سازمان اسرار می‌روند. هری از طریق گوی پیشگویی متوجه می‌شود که دارای نیروی عجیبی است که ولدمورت از آن بی‌بهره است و تنها یکی از آن‌دو باید زنده بمانند؛ یا هری یا ولدمورت.

در همین حین، گروه مرگ‌خواران او و دوستانش را محاصره می‌کنند. سیریوس بلک توسط یکی از مرگ‌خواران، یعنی بلاتریکس لسترنج، کشته می‌شود. ولدمورت فرصت را برای کشتن هری غنیمت می‌شمارد که با رسیدن دامبلدور و مقاومت هری، شکست می‌خورد و این‌بار هم از صحنه ناپدید می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان: دیوید یتس/ David Yates

نویسنده: مایکل گولدن‌برگ/ sMichael Goldenberg

تهیه کننده: دیوید هیمن، دیوید بارون/ David Heyman، David Heyman

بازیگران: دنیل ردکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون، مایکل گمبون، گری اُلدمن، آلن ریکمن، رابی کلترن، هلنا بونهام کارتر، برندن گلیسون، رالف فاینس، ایملدا استنتون، جیسون ایساکس

Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Michael Gambon, Gary Oldman, Alan Rickman, Robbie Coltrane, Helena Bonham Carter, Brendan Gleeson, Ralph Fiennes, Imelda Staunton, Jason Isaacs

شخصیت‌ها:

هری پاتر: پسر نوجوانی است که در کودکی از طلسم جادوگر سیاه یعنی «لرد ولدمورت» جان سالم به در برده است و به همین سبب بدون آنکه خود متوجه باشد در میان جادوگران به شهرت زیادی رسیده است. پدر و مادر هری که هردو از بهترین جادوگران مدرسه‌ی علوم و فنون جادوگریِ هاگوارتز بوده‌اند به دست ولدمورت کشته شده‌اند. هری و ولدمورت هردو قدرت‌های مشابهی دارند و همین امر سبب شده است تا ولدمورت برای دست‌یابی به قدرت تام و تمام جادوی سیاه و سروری بر دنیا و گسترش سلطنت تاریکی همواره در پی هری باشد.

رون ویزلی: پسر نوجوان موقرمزی‌ که از بهترین و وفادارترین دوستان هری پاتر در مدرسه‌ی هاگوارتز است. او و خانواده‌‌ی پرجمعیتش همگی جادوگرند.

هرمیون گرینجر: دختر نوجوان موفرفری که از پدر و مادری معمولی و غیرجادوگر (مشنگ) زاده شده است، اما استعداد ویژه‌ای در جادوگری دارد. او نیز از بهترین و وفادارترین دوستان هری پاتر در مدرسه‌ی هاگوارتز است.

پروفسور دامبلدور: او استاد بزرگ جادوگری و مدیر مدرسه‌ی هاگوارتز است.

پروفسور دلورس آمبریج: زنی که از سوی وزارت سحر و جادو برای تدریس درس دفاع دربرابر جادوی سیاه در هاگوارتز منصوب شده است. او با قوانین خاص خود و اِعمال سخت‌گیری از سوی وزارت سحر و جادو نظم هاگوارتز را برهم می‌زند.

سیریوس بلک: مرد جوانی که پدرخوانده‌ی هری پاتر است. او از بهترین دوستان پدر و مادر هری بوده است، اما در زمان مرگ آن‌دو، متهم به قتل چند مشنگ و خیانت به خانواده‌ی پاتر شد و پس از تحمل ۱۲ سال حبس در زندان جادوگری آزکابان، سرانجام از آنجا فرار می‌کند. سیریوس بلک می‌تواند به یک سگ سیاه تبدیل شود تا هویت خود را پنهان نگه دارد.

لرد ولدمورت (تام ریدل): او جادوگر قدرتمندی است که به جادوی سیاه دست پیدا کرده است، اما برای داشتن جسم و سروری بر دنیا نیاز دارد تا نیروی هری را به دست بیاورد. او جادوگران را نژاد برتر می‌داند و قصد دارد با سپاه خود که به «مرگ‌خواران» شهرت دارند با تکیه بر جادوی سیاه بر تمام بشریت حکم‌رانی کند و نیروها و قدرت‌های پلید خود را در سراسر دنیا گسترش دهد.

بلاتریکس لسترنج: او زنی از سپاه مرگ‌خواران، دخترعمه و قاتل سیریوس بلک است. زنی وقیح و ویرانگر که در گذشته شکنجه‌گر والدین نویل نیز بوده است.

لوسیوس مالفوی: او پدر دراکو مالفوی و یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی هاگواتز است. او از هری متنفر است و با ولدمورت نیز همکاری‌هایی داشته است.

کشور سازنده: آمریکا- انگلستان

کمپانی سازنده: Warner Bros. Pictures

جوایز و افتخارات:

«هری پاتر و محفل ققنوس» با فروشی معادل ۹۴۰ میلیون دلار در سراسر جهان عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۷ را پس از «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» دریاف کرد.

مخاطب اثر: نوجوانان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد هری پاتر و محفل ققنوس

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!