• امروز : 4 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)

author-img

توسط : کدومو ارزیاب کدومو

4 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

8390 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
ششم ژوئن 1944، بیش از صدهزار نفر از نیروهای ارتش متفقین، از دریا و آسمان، بر سر نیروهای ارتش نازی در ساحل نرماندی فرانسۀ اشغالی آوار شدند. نبرد نرماندی که به بزرگترین عملیات آبی-خاکی تاریخ تبدیل شد، نبردی حماسی و پرهیجان است که تاکنون الهام‌بخش تولیدات رسانه‌ای مختلفی شده است. از سوی دیگر، فیلم‌های «اسپیلبرگ»، کارگردان مشهور آمریکایی، بین مخاطبان حرفه‌ای سینما و عامۀ مردم، طرفداران زیادی دارد. «نجات سرباز رایان»، یکی از فیلم‌های اوست که دربارۀ نبرد نرماندی ساخته شده و در سال 1998، بیشترین فروش گیشۀ سینما را از آنِ خود کرد.
سال 1998 168 دقیقه جزئیات کامل اثر
15 مناسب خانواده 10 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 11 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

این فیلم برجسته است برای بازی های درخشان و نقش آفرینی بسیار خوب

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم دربارۀ مأموریت گروهی از سربازان آمریکایی برای نجات سربازی است که هر سه برادرش در جنگ کشته شده‌اند و در آن، دیدگاه این سربازان دربارۀ جنگ نشان داده می‌شود. درواقع نتیجۀ نهایی فیلم جنگ را مذموم نشان می‌دهد. در پایان فیلم نیز پرچم برافراشتۀ آمریکا نشان داده می‌شود که نمادی از قدرت این کشور است. این فیلم می‌تواند نکات آموزنده‌ای دربارۀ جنگ برای فرزندتان داشته ‌باشد، اما اگر فرزندتان در سنین نوجوانی این فیلم را تماشا می‌کند با توجه به کیفیت ساخت بالای آن، ممکن است از کاپیتان میلر الگو بگیرد و شما می‌توانید دربارۀ این موضوع با او گفتگو کنید. دقت کنید که ممکن است تاثیر کاپیتان میلر بر فرزندتان بیشتر از صحبت‌های شما باشد؛ دراین‌صورت بهترین راه حل گفت‌وگو است. نمایش بی‌پردۀ جنگ میزان خشونت فیلم را بسیار بالا برده است؛ این صحنه‌ها به‎قدری دقیق به تصویر درآمده‌ است که حتی می‌تواند ترسناک باشد.

خلاصه: کیفیت بالای فیلم باعث می‌شود تاثیرگذاری آن بیشتر شود و ممکن است فرزندتان از کاپیتان میلر الگو بگیرد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزند خود بپرسید چه اطلاعاتی دربارۀ جنگ جهانی دوم دارد.

از فرزند خود بپرسید که آیا نجات سرباز رایان ارزش این همه تلفات را داشت.

از فرزند خود بپرسید جنگ چه تاثیری بر سربازان می‌گذارد؟

از فرزند خود دربارۀ میزان خشونت فیلم سوال بپرسید.

از فرزند خود بپرسید کدام ویژگی اخلاقی شخصیت کاپیتان میلر را متمایز می‌کرد؟

خلاصه: از فرزند خود بپرسید که آیا نجات سرباز رایان ارزش این همه تلفات را داشت.

داستان اثر

بعد از عملیات گستردۀ متفقین در نرماندیِ فرانسه، علیه ارتش نازی، ستاد مشترک ارتش آمریکا متوجه می‌شود که در هفتۀ گذشته، سه برادر از یک خانواده در ارتش آمریکا کشته شده‌اند و از برادر چهارم آن‌ها نیز خبری نیست. رئیس ستاد کلّ ارتش آمریکا دستور می‌دهد گروهی ویژه، به فرماندهی کاپیتان «میلر»، به دنبال او بروند و او را به خانه برگردانند. آن‌ها فقط این را می‌دانند که برادر چهارم، «جمیز رایان»، جزو گروه هوابرد ارتش متفقین است که در روز عملیات نرماندی، پشت جبهۀ نازی‌ها فرود آمده‌اند. کاپیتان میلر چند نفر از اعضای دسته‌اش را همراه با «آپهام»، سرباز بخش نقشه‌کشی که به زبان فرانسوی و آلمانی مسلّط است، برای شرکت در این مأموریت با خود می‌برد. آپهام بعد از دورۀ آموزشی تاکنون تیراندازی نکرده و در خط مقدّم نیز حضور نداشته است. او به‌دنبال برقراری ارتباط با اعضای تیم و کسب اطلاعات از آن‌هاست. در همین حین، متوجه می‌شود که کسی از گذشتۀ کاپیتان میلر چیزی نمی‌داند و اعضای تیم برای فهمیدن این موضوع 300 دلار جایزه گذاشته‌اند. تیم جستجوگر در ابتدا، به گروهی از سربازان آمریکایی برمی‌خورند که سرباز رایان را می‌شناسند. در همین موقعیت، یکی از سربازان گروه توسّط تک‌تیراندازی آلمانی کشته می‌شود. آن‌ها پس از پیداکردن سرباز رایان متوجه می‌شوند که او جیمز رایان نیست و اشتباه گرفته شده است.

بعد از این، تیم کاپیتان میلر با یک سنگر آلمانی که به تیربار مجهز است مواجه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند آن را نابود کنند. در حین این درگیری، «وید»، پزشک گروه، کشته می‌شود. آن‌ها یک سرباز آلمانی را نیز اسیر می‌کنند. اعضای گروه می‌خواهند او را تیرباران کنند اما آپهام با او مهربان است؛ درنهایت میلر چشمان او را می‌بندد و او را در دشت رها می‌کند تا نیروهای آمریکایی او را پیدا کنند. بعد از آنکه میلر اسیر آلمانی را رها می‌کند، یکی از افراد تصمیم می‌گیرد گروه را ترک کند و این موضوع باعث درگیری او و یکی دیگر از اعضای گروه می‌شود و اینجاست که کاپیتان میلر تصمیم می‌گیرد دربارۀ گذشته‌اش توضیح دهد. او می‌گوید در گذشته معلّم بوده و می‌خواهد که جنگ هرچه زودتر تمام شود تا همه به خانه برگردند و دوست دارد تا آنجا که می‌تواند خونِ کمتری بریزد. بعد از این، اعضای گروه دوباره متّحد شده و به مسیر ادامه می‌دهند.

تیم کاپیتان میلر بار دیگر با گروهی از نیروهای آلمانی درگیر می‌شود و بعد از نابودکردن آن‌ها، با عده‌ای از سربازان آمریکایی مواجه می‌شوند که در حال دفاع از پلی استراتژیک هستند که ارتباط نیروها را با یکدیگر حفظ می‌کند. جیمز رایان نیز در میان آن‌هاست ولی حاضر نمی‌شود با گروه نجات برگردد و به آن‌ها می‌گوید که می‌خواهد در کنار سربازانِ باقی‌مانده در پل، به جنگیدن ادامه دهد و قصد بازگشت به خانه ندارد. گروه نجات هم تصمیم می‌گیرند در کنار رایان بمانند و بجنگند. در انتها، وقتی آلمانی‌ها به پل حمله کرده و در حال تصرّف آن هستند، آپهام سرباز آلمانی رها شده را می‌بیند که در حال تیراندازی به سمت کاپیتان میلر است. آپهام هم که تا آن لحظه کسی را نکشته بود، آن سرباز را می‌کشد. فیلم در پایان، دوران پیری سرباز رایان را نشان می‌دهد که در گورستان بر سر قبر کاپیتان جان اچ.میلر ایستاده است.

جزئیات اثر

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

نویسنده: رابرت رودات

نام بازیگران:تام هنکس_تام سایزمور_بری پپر_آدام گلدبرگ

ژانر اثر: جنگی

کشور سازنده: آمریکا

شرکت سازنده: Amblin Entertainment

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : نسترن سحابی

۲۱ فروردین ۱۴۰۲

مناسب سن 17 +

فیلمی اثر گذار بود.

بزرگسال

توسط : زهرا پرچمی

۵ اسفند ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

چرا از اول اجازه رفتن هر چهار برادر را دادن...وقتی خانواده اجازه هر چهارتاشونو میده پس آماده مرگ در راه کشورشون هستن مرگ چندین نفر برای نجات یکنفر اشتباست

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد نجات سرباز رایان

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!