• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم مسابقه بزرگ آلاسکا (The Great Alaskan Race)

author-img

توسط : الهه سادات کاظمی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

1397 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
فیلم «مسابقه‌ی بزرگ آلاسکا» روایت‌گر داستانی واقعی است که در سال 1925 اتفاق می‌افتد. در این داستان، مردم شهر «نوم» در آلاسکا دچار بیماری همه‌گیر دیفتری می‌شوند. داروی این بیماری در شهر موجود نیست. «سپالا» و سورتمه‌سواران این دارو را در کمتر از شش روز تهیه می‌کنند و در اختیار پزشک شهر قرار می‌دهند. سپالا به همراه سگش، «توگو» که در مسابقات سورتمه‌سواری برتر بودند، بیشترین مسافت را در کولاک و سرمای شدید طی می‌کنند. ایستادگی، شجاعت و شهامت سورتمه‌سواران آن­‌ها را در تاریخ آلاسکا ماندگار کرده است.

ژانر : درام

سال 2019 87 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثر اتفاقات بین سال‌های 1917 تا 1925 را نشان می‌دهد. والدین باید بدانند که «مسابقه‌ی بزرگ آلاسکا» یک درام تاریخی درمورد داروی آنتی‌توکسین است که کودکان شهر نوم در آلاسکا را از شیوع مرگبار دیفتری نجات داد.

این فیلم بر روی قهرمانان سورتمه‌سوار متمرکز است که این دارو را در مسیری بسیار طولانی حمل می‌کنند و در مدّت‌زمان کمی به دست دکتر شهر می‌رسانند. «سپالا» و سگش توگو بیشترین مسافت را طی می‌کنند. در این فیلم شکار با کمان و اسلحه نشان داده می‌شود و سپالا یک خرس را می‌کشد و خون آن را به صورت خود می‌مالد.

لحظات شدید احساسی شامل مرگ مادر و کودکان در آن وجود دارد. همچنین سیگار و پیپ‌کشیدن و نمایش مشروبات الکی و نوشیدن آن و فحش‌هایی چون «لعنتی» و «برود به جهنم» در فیلم دیده می‌شود که والدین باید این موضوعات را در نظر بگیرند.

این داستان به‌وضوح نشان می‌دهد که چگونه با یک کار تیمی و شجاعت و پایداری می‌شود به موفقیت رسید. این اثر بسیار به عناصر ایمانی مسیحیت تکیه می‌کند و به‌دفعات کلیسا، صلیب، و دعاکردن به سبک مسیحیان را نشان می‌دهد. همچنین بومیان منطقه به خرافاتی اعتقاد داشتند ازجمله به حیوانی نیمه‌گرگ و نیمه‌خرس به نام آنگوتا که والدین بهتر است خرافات را برای فرزندان خود توضیح دهند.

موسیقی در این فیلم بسیار حائز اهمیت است که در مسیر رساندن دارو با نمایش سختی راه و مشکلات سپالا و دیگر سورتمه‌سواران ازیک‌طرف و حال نامساعد کودکان در بیمارستان و نگرانی والدین و دکتر از طرف دیگر، تماشگران را به هیجان می‌آورد.

هویّت راوی که به‌صورت اول شخص صحبت می‌کند هرگز توضیح داده نمی‌شود و اینکه چرا او فقط در ابتدای فیلم صحبت می‌کند و دیگر هرگز از او چیزی شنیده نمی‌شود معلوم نیست. البته کودکان احتمالاً متوجه این جزئیات نخواهند شد، اما قطعاً تشخیص خواهند داد که یک فیلم غمگین را تماشا کرده‌اند، حتی اگر در انتها موفقیت حاصل شود.

خلاصه: این فیلم دارای صحنه‌های کشتن حیوانات و خون و همچنین کشیدن سیگار و خوردن مشروبات الکی است. همچنین با نمایش مرگ مادر و کودکان فیلم بسیار احساسی می‌شود. والدین بهتر است با فرزندان خود برای دیدن فیلم همراهی کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزند خود درمورد بومیان منطقه‌ی آلاسکا صحبت کنید و شرایط آن دوره‌ی تاریخی را با زمان حال از لحاظ پیشرفت پزشکی، فناوری و حمل‌ونقل مقایسه کنید. درمورد کار تیمی و گروهی و مزیت‌ها و تفاوت آن با کار فردی گفت‌وگو کنید و اثر کار تیمی را در فیلم به بحث بگذارید.

بهتر است درمورد خرافه‌ها و همچنین داشتن ایمان و امید در لحظات مختلف مخصوصاً در بحران‌ها تبادل‌نظر داشته باشید. نظر فرزندتان را درمورد اتفاقات فیلم ازجمله شیوع دیفتری و همه‌گیربودن آن و لحظات مرگ کودکان بپرسید و اگر متأثر شده‌اند با آن‌­ها همراهی کنید و شرایط بهبودی با استفاده از دارو را برایشان شرح دهید.

به نظر کودک شما بابانوئل واقعی است؟ درمورد اینکه آیا فرزندتان به سگ یا دیگر حیوانات علاقه‌مند است با آن‌­ها صحبت کنید و شرایط محل زندگی آن‌­ها را برایشان شرح دهید.

خلاصه: درمورد بومیان منطقه آلاسکا، روحیه‌ی کار گروهی و شیوع بیماری‌ها ازجمله دیفتری و تغییرات علم و تکنولوژی از گذشته تا به امروز با فرزندان خود صحبت کنید.

داستان اثر

این فیلم روایت‌گر قصه‌ای واقعی است که در سال 1925 و در آلاسکا رخ داده است. سالی که کودکان مبتلا به همه‌گیری دیفتری شده و به کام مرگ می‌روند. تنها راه نجات کودکان دارویی است که در آن شهر وجود ندارد. تهیه‌ی دارو مستلزم طی مسافتی بالغ بر هزار کیلومتر است که به‌دلیل برف و کولاک سنگین با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان این مسافت را پیمود.

تنها راه نجات کمک‌گرفتن از سورتمه‌سواران شهر است. در بین سورتمه‌سواران، سپالا و سگش توگو بیشترین مسافت را طی می‌کنند و در این مسیر با خطرات زیادی ازجمله دمای پایین و کولاک و شکستن یخ‌های روی رودخانه مواجه می‌شوند.

سپالا سورتمه‌سوار چیره‌دستی است که همسر خود را به‌دلیل شیوع آنفولانزا از دست داده است. وقتی دکتر ولچ متوجه شیوع همه‌گیری دیفتری میان کودکان شهر می‌شود اعلام می‌کند به دارویی نیاز است که در شهر موجود نیست. شهردار به ایالت‌های دیگر تلگراف می‌زند و درخواست کمک می‌کند. به‌دلیل سرمای زیاد و برف و کولاک تصمیم بر این می‌شود که سورتمه‌سواران این فاصله را طی کنند و دارو را به شهر برسانند و جان کودکان را نجات دهند.

سورتمه‌سواران این فاصله را که به‌صورت عادی بیست‌وپنج روز طول می‌کشد در مدّت پنج روز و نیم طی می‌کنند و در تاریخ آلاسکا به‌عنوان ناجی جان مردم ماندگار می‌شوند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: Brian Presley

نویسنده/ مترجم: Brian Presley

تهیه‌کننده: Brian Presley - Mark David - Will Wallace

بازیگران: Brian Presley - Treat Williams - Bruce Davison - Henry Thomas - Brea Bee - Emma Presley - Brad Leland - James Russo - Nolan North - Will Wallace

شخصیت‌ها:

لئونارد سپالا: قهرمان سورتمه‌سواری در آلاسکا که داروی آنتی‌توکسین را با کمک دیگر سورتمه‌سواران به شهر نوم می‌رساند.

سیگرید: دختر سپالا که مادر خود را از دست داده است و به بیماری دیفتری دچار می‌شود. او سپس با دارو آنتی‌توکسین بهبود می‌یابد.

کنستنس: دختر پزشک شهر نوم که به سیگرید بسیار علاقه دارد و در بیمارستان به پدرش کمک می‌کند.

دکتر ولچ: پزشک شهر نوم است.

گانر: یکی از مردان سورتمه‌سوار که به سپالا کمک می‌کند و دارو را به نوم می‌رساند.

فرماندار ایالت آلاسکا: کسی که به شهر نوم کمک کرد و به سورتمه‌سواران و سگ‌ها اعتماد کرد.

توگو: سگ سپالا که بیشترین مسافت را در آلاسکا طی کرده است و جان سپالا را نیز که در برف و کولاک به خطر افتاده بود نجات داد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: A Rebel Road Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد مسابقه بزرگ آلاسکا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!