• امروز : 1 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم سریع و خشن ۵ (Fast Five)

author-img

توسط : مهدی کهن ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1309 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«سریع و خشن ۵» یا «سریع ۵» عنوان پنجمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «سریع و خشن» است. این فیلم محصول آمریکا در ژانر اکشن، سرقت و تعقیب‌وگریز است. صحنه‌های خشونت و کشتار در این قسمت بیشتر است. درنتیجه برای افراد زیر 16 سال مناسب نیست؛ اگرچه در نسخه‌ی سانسورشده تاثیر این موارد کمتر است.

ژانر : اکشن

سال 2011 130 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

لازم است والدین بدانند فیلم‌های «سریع و خشن» بیشتر از اینکه دارای نکات آموزشی باشد دارای صحنه‌های مهیّج است و دلیل معروف‌شدن آن نیز علاقه‌ی نوجوانان و جوانان به فیلم‌های اکشن است.

شخصیت‌های اصلی برای داشتن زندگی با آرامش از روشی غلط استفاده می‌کنند. اگرچه به یک تبهکار ضربه می‌زنند، ولی به سرقت و دزدی جلوه‌ای موجّه می‌دهند. در بیشتر صحنه‌ها قانون‌گریزی مشهود است و تا جایی قانون را قبول دارند که به نفعشان باشد. صحنه‌های خشن و درگیری‌ها و تیراندازی‌ها در این فیلم از دیگر موارد بیشتر است. البته ناهنجاری‌های اجتماعی و دینی در نسخه‌های سانسورشده حذف شده است.

خلاصه: جنبه‌های سرگرمی و تهییج مخاطب در این سریال باعث معروف‌شدن این فیلم شده است. لازم است نسخه‌ی سانسورشده این فیلم تماشا شود و والدین نسبت به قانون‌گریزی در فیلم که توسط شخصیت‌های اصلی ترویج می‌شود حساس باشند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

با فرزندان خود درباره‌ی روشی که برایان و دامینیک در پیش گرفتند صحبت کنید. نظر او را درباره‌ی دزدی از یک تبهکار بپرسید و از شیوه‌های صحیحی که می‌توان به‌طور قانونی با افراد خلافکار برخورد کرد با او سخن بگویید. کار گروهی برایان و دامینیک و گروهش منجر به موفقیت شد و این مسئله می‌تواند موضوع خوبی برای گفت‌وگو با مخاطب جوان باشد.

خلاصه: گفت‌وگو درباره‌ی روش‌های قانونی برخورد با خلافکاران و قانون‌شکنان، گفت‌وگو درباره‌ی کار گروهی و نتیجه‌بخش‌بودن آن.

داستان اثر

در این فیلم دامینیک تورتو موفق می‌شود با کمک برایان اوکانر از زندان فرار کند و به آمریکای جنوبی و شهر ریودوژانیرو برود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند تعدادی ماشین بدزدند، ولی این ماشین‌ها متعلق به هرنان، ریس، قاچاقچی مشهور می‌باشد. این قضیه منجر به درگیری آن‌ها با ریس می‌شود.

از طرفی مأموری به نام لوک هابز هم از آمریکا برای دستگیری تورتو و اوکانر به ریودوژانیرو آمده است. دامینیک و برایان تصمیم می‌گیرند تمام پول‌های ریس را سرقت کنند، اما با نقشه‌ای زیرکانه ابتدا به یکی از محل‌های نگهداری پول‌های او رفته و پول‌های موجود را به آتش می‌کشند، ریس پس از مطّلع شدن از این قضیه تصمیم می‌گیرد تمام پول‌ها را به گاوصندوق اداره‌ی پلیس منتقل کند، ولی تورتو و اوکانر تصمیم می‌گیرند باوجود دشواری کار، نقشه‌ی خود را عملی کنند.

آن‌ها درادامه توسط هابز دستگیر می‌شوند اما نیروهای هرنان تمام افراد هابز را می‌کشند و همین باعث می‌شود هابز نیز به گروه دامینیک و اوکانر بپیوندد. آن‌ها موفق می‌شوند تمام پول‌های هرنان را بدزدند و هرنان و نیروهایش را از بین ببرند.

جزئیات اثر

کارگردان: Justin Lin/ جاستین لین

نویسنده: Chris Morgan/ کریس مورگان

تهیه کننده: Neal H. Moritz, Vin Diesel, Michael Fottrell/نیل اچ موریتز، ون دیزل، مایکل فوترل

بازیگران: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Sung Kang, Tego Calderon, Don Omar, Gal Gadot, Dwayne Johnson, Matt Schulze/ ون دیزل، پل واکر، جوردانا بروستر، تایرس گیبسون، لوداکریس، سونگ کانگ، تگو کالدرون، دون عمر، گال گدوت، دواین جانسون، مت شولز

شخصیت‌ها:

دومینیک تورتو: مسابقه‌دهنده‌ی خیابانی و تحت تعقیب پلیس بین‌الملل.

برایان اوکانر: مأمور سابق اف‌بی‌آی که با دامینیک هم‌دست می‌شود.

لوک هابز: مأمور سرویس امنیتی آمریکا.

میا تورتو: خواهر دومنیک تورتو و همسر برایان اٌوکانر.

رومان پیرس: دوست برایان اوکانر.

هان: مسابقه‌دهنده‌ی خیابانی و عضو گروه دامینیک تورتو.

هرنان ریس: رئیس باند تبهکاری در ریودوژانیرو.

کمپانی سازنده: Original Film, One Race Films/ شرکت اورجینال فیلم، شرکت وان ریس فیلمز

کشور سازنده: آمریکا

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد سریع و خشن ۵

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!