• امروز : 4 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دست‌های کوچک روزگار ( Small hands of time )

author-img

توسط : مبینا محمدی پناه ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1031 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

یک فیلم کوتاه که تلاش کرده است چالش‌های یک ازدواج ناموفق و دست‌فروشی یک کودک هفت‌ساله را در فضای شهری سرد و بی‌تفاوت نشان دهد.

ژانر : درام

سال 1398 16 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

لازم است بدانید تماشای این فیلم، روایتی تلخ و غمگین از زندگی یک پسربچه‌ی هفت‌ساله در کنار مادر و ناپدری‌اش است که بی‌مسئولیتی و بی‌مهری ناپدری علت اصلی دست‌فروش‌شدن رسول و درنهایت دزدی اکرم از صندوق رستوران می‌شود.

پیام مثبت این فیلم پنهان است و قصد دارد با به‌تصویر‌کشیدن تلخی‌های جامعه، وجدان مخاطب را آگاه کند. تماشای این فیلم برای فرزندان زیر 15 سال پیشنهاد نمی‌شود و استفاده از الفاظ رکیک و ضرب‌وشتم و تخریب شخصیت رسول می‌تواند بر پیام اصلی کارگردان سایه بیندازد.

خلاصه: این فیلم برخی آسیب‌های اجتماعی را همراه با غلو و بزرگنمایی به تصویر می‌کشد و قصد دارد با به‌تصویرکشیدن تلخی‌ها و عاقبت غم‌انگیز تصمیمات و رفتارها، در نقش یک الگو و بیدارکننده‌ی وجدان آدمی باشد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

ازآنجایی‌که تماشای این فیلم برای افراد بالای 15 سال توصیه می‌شود، می‌دانبم که فرزند ما در این سن تا حدودی به برداشت درست یا اولیه از فیلم می‌رسد. اما در جهت آگاه‌سازی او از اتفاقات جامعه و رسیدن به هدف سازنده‌ی فیلم، می‌توانیم نظر او را درباره‌ی رفتار اکرم و تصمیمات او بپرسیم.

از او بپرسید احساسات و هیجانات رسول را در شرایط مختلف جامعه و حضور درکنار افراد ناسالمی که عضوی از خانواده‌ی او هستند چطور درک می‌کند. آیا از دیدگاه او همه‌ی ناپدری‌ها چنین‌اند؟

بپرسید به نظر او مشکل اصلی اکرم و رسول از کجا شروع شده است؟

خلاصه: درصورت رعایت محدوده‌ی سنی فیلم، فرزند شما مفهوم اولیه‌ی فیلم را درک کرده است. او را همراهی کنید تا به هدف اصلی نویسنده و کارگردان از ساخت فیلم برسید. از نظر شما هدف سیاوش اسد از ساخت این فیلم چیست؟

داستان اثر

فیلم «دست‌های کوچک روزگار» زندگی یک کودک را همراه با مادرش به تصویر می‌کشد که فاقد یک خانواده‌ی مستحکم و سالم هستند و در پی ازدواج نامناسب مادر، کودک مورد انواع تعرضات قرار می‌گیرد و درنهایت دست‌فروش می‌شود و مادر هم در خانه‌ی دیگران مشغول به کار می‌شود.

«دایی رسول» نقش حامی اکرم و رسول را دارد و باوجود اشتباهاتش تلاش می‌کند زندگی را برای اکرم و رسول قابل‌تحمل کند. «نادر» ناپدری رسول است که عامل اصلی این بلایاست و همچنان که مورد بازجویی قرار می‌گیرد، به اشتباه خود اعتراف نمی‌کند و طلبکار است. در جریان فیلم بخشی از چالش‌های زندگی رسول و مادرش به نمایش در‌می‌آید.

رسول مورد تمسخر و اهانت مردم شهر قرار می‌گیرد و سن کم او توانایی ایستادگی دربرابر ظلم را به او نمی‌دهد. «اکرم»، مادر رسول، او را دوست دارد و از زندگی با نادر بیزار است اما همچنان با او زندگی می‌کند. اکرم در جهت رفع مشکلش از رستورانی که برادرش در آن کار می‌کند دزدی می‌کند. غافل از اینکه آنجا دوربین دارد و برادرش متوجه این ماجرا می‌شود.

برادر اکرم که قصد رفتن به مشهد و جورکردن جهیزیه‌ی دخترش را دارد، با این اتفاق، پول خود را به اکرم می‌دهد تا به همراه رسول از این شهر به جایی دیگر بروند و زندگی‌شان را ادامه دهند.

جزئیات اثر

کارگردان: سیاوش اسد

نویسنده: نویسنده : سیاوش اسد

تهیه کننده: . سیاوش اسد 

بازیگران: پروا محزون، محمدرضا مسرور، پدرام رحیمی، گلاره خوشباف، ستاره پس افکند، حمید اسکندری، یاسمن ملایری زاده، محمد برسوزیان و سیاوش اسد، کاوه دهقانپور

شخصیت‌ها:

رسول: شخصیت اصلی داستان که موضوعات فیلم حول محور زندگی او و مادرش اتفاق می‌افتد. 

نادر: ناپدری رسول که او را مورد آزار و اذیت قرار داده است و همسر دوم اکرم.

دایی رسول: شخصیت پشتیبان و حامی رسول و اکرم.

اکرم : مادر رسول که در ازدواج دوم خود با نادر ازدواج کرده است و از رستوران دزدی می‌کند.

کشور سازنده: ایران

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : شیدا نیازی

۱۸ مرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

عالی

بزرگسال

توسط : شیدا نیازی

۱۸ مرداد ۱۴۰۱

مناسب سن 5 +

عالی

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دست‌های کوچک روزگار

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!