• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم دزدان دریایی کارائیب ۴: سوار بر امواج ناشناخته (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3666 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

در قسمت چهارم از «دزدان دریایی کارائیب»، آنجلیکا، دوست‌دختر سابق جک اسپارو، او را می‌فریبد و به نزد پدرش، ریش‌سیاه می‌برد. ریش‌سیاه جک را مجبور می‌کند محل سرچشمه‌ی جوانی را به او نشان دهد. این محصول که در ژانر ماجراجویی و فانتزی ساخته شده، مملو از ارجاعات جنسی است و در بیشتر قسمت‌های فیلم، پری‌های دریایی نیمه‌برهنه هستند.

ژانر : اکشن تخیلی ماجراجویی

سال 2011 137 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم ماهیتی افسانه‌ای دارد. به‌طوری‌که شاهد حضور پری‌های دریایی و چشمه‌ی جوانی هستیم. از این منظر، داستان جذّاب و پرکششی است، ولی نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

میزان خشونت نسبت به قسمت‌های قبل تا حدودی کمتر است. با‌این‌حال میزان ناهنجاری در این فیلم نسبتاً زیاد است، به‌عنوان‌نمونه، پری‌های دریایی که در بسیاری از سکانس‌ها حضور دارند نیمه‌برهنه هستند. به‌علاوه جک اسپارو مثل سری‌های قبل، ارتباط زیادی با دختران دارد و تنها به فکر استفاده‌ی جنسی از آن‌هاست. صحنه‌هایی از موقعیت‌های جنسی جک با زنان در فیلم وجود دارد. درصورت صلاح‌دید، درمورد رفتار بی‌رحمانه‌ی جک با آنجلیکا با فرزندتان صحبت کرده و تاحدامکان برای نوجوانان از نسخه‌های اصلاح‌شده استفاده کنید.

فردی به اسم فیلیپ در این فیلم حضور دارد که مسیحی است. اعتقاد او به خدا و صحبت درمورد اینگونه مباحث موجب شده است بقیه او را مسخره کنند. فیلیپ در آخر شیفته‌ی زیبایی پری دریایی می‌شود.

نگاه هالیوود به ادیان، پیامبران و افراد معتقد به دین و مذهب غالباً تحریف‌شده، دروغین و اهانت‌آمیز است. در این اثر نیز فیلیپ، به‌عنوان یک فرد معتقد و مذهبی، به‌سادگی تسلیم امیال نفسانی‌اش می‌شود. این مسئله می‌تواند والدین و فرزندان را به مطالعه، جست‌وجو و گفت‌و‌گوی بیشتر در باب این موضوع ترغیب و تشویق کند.

داستان فیلم بیشتر در رابطه با یافتن چشمه‌ی جوانی و رسیدن به جاودانگی است. اینکه چرا جاودانگی برای شخصیت‌های اصلی بی‌اهمیت است و آن‌ها از این امتیاز به آسانی عبور می‌کنند زیاد مشخص نیست. برای درک بهتر این موضوع توسط نوجوانان، می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید.

خلاصه: این قسمت از مجموعه‌ی «دزدان دریایی کارائیب» بااینکه نسبت به قسمت‌های قبل، خشونت کمتری دارد، ولی مواردی مانند برهنگی زنان و رفتارهای جنسی جک اسپارو بسیار پررنگ است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درمورد اهانت به پیامبران و مقدسات با فرزندتان صحبت کنید. در این فیلم، شخصیتی به نام فیلیپ حضور دارد که یک مسیحی معتقد است، در نهایت مشخص می‌شود او از پس امیال نفسانی خود برنمی‌آید. هالیوود در اهانت به ادیان و مقدسات، ید طولانی دارد و البته موردی که در این فیلم مشاهده خواهید کرد، به نسبت کمتر است. با این حال می‌تواند باب گفت‌‌وگو را در مورد این مساله باز کند.

داستان، بیشتر حول یافتن چشمه‌ی جوانی است. می‌توانید در مورد این موضوع با فرزندتان صحبت کنید. چرا جاودانگی و عمر زیاد برای جک اهمیت نداشت؟

از فرزند خود بپرسید که  اگر به جای جک اسپارو بودی، آیا میخواستی جام نقره‌ی اشک‌دار را بنوشی؟ جاودانگی چه قدر می‌تواند لذت‌بخش باشد؟ در مورد سختی‌ها و رنج‌هایی که با جاودانگی همراه است با فرزندان خود صحبت کنید.

می‌توانید درمورد نوع رفتار جک اسپارو با آنجلیکا نیز با فرزندتان صحبت کنید. نظر آن‌ها را درمورد نوع رفتار جک با آنجلیکا جویا شوید. آیا جک رفتار درستی با آنجلیکا داشت؟ آیا جک واقعاً آنجلیکا را دوست داشت؟ بااینکه آنجلیکا ادعا کرد باردار است، جک هیچ توجهی به این قضیه نکرد و آنجلیکا را در یک جزیره‌ی متروک تنها گذاشت.

خلاصه: می‌توانید درمورد تخریب چهره‌ی افراد معتقد در فیلم‌های هالیوودی و سختی‌ها و لذّت‌های فرض جاودانگی با فرزندتان صحبت کنید.

داستان اثر

در قسمت چهارم از فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب»، جک اسپارو برای نجات یکی از خدمه‌ی خود، در لباس قاضی وارد دادگاه می‌‌شود، ولی هنگام فرار، نقشه‌‌اش درست از آب درنمی‌آید و هردوی آن‌ها توسط افراد پادشاه دستگیر می‌شوند. جک آنجا متوجه می‌شود باربوسا اکنون یک ناخدا در نیروی دریایی پادشاه است.

پادشاه از جک نقشه‌ی چشمه‌ی جوانی را می‌خواهد، ولی جک نقشه را همراه ندارد. بالاخره جک موفق می‌شود از قید پادشاه نجات پیدا کند، ولی فریب آنجلیکا، دوست‌دختر سابقش را می‌خورد.

آنجلیکا جک را نزد پدرش می‌برد. ریش‌سیاه از او می‌خواهد محل چشمه‌ی جوانی را نشان دهد. جک مجبور می‌شود آن‌ها را به محل چشمه ببرد. ولی جک با باربوسا که به‌عنوان نماینده‌ی پادشاه به‌دنبال سرچشمه‌ی جوانی است همدست می‌شود.

باربوسا قبلاً به جک گفته بود که هدف اصلی او یافتن سرچشمه‌ی جوانی نیست، بلکه انتقام از ریش‌سیاه و کشتن اوست. بالاخره باربوسا موفق می‌شود ریش‌سیاه را زخمی کند. چون آنجلیکا هم برای نجات پدرش زخمی می‌شود، جک دو جام نقره از آب سرچشمه‌ی جوانی پر می‌کند ولی جام اشک‌دار را به آنجلیکا و دیگری را به ریش‌سیاه می‌دهد، برای همین آنجلیکا نجات پیدا می‌کند و ریش‌سیاه می‌میرد.

جزئیات اثر

کارگردان: Rob Marshall/ راب مارشال

نویسنده: Ted Elliott/ Terry Rossio/ Stuart Beattie/ تد الیوت/ تری راشیو/ استوارت بتی

تهیه کننده: Jerry Bruckheimer/ جری براک‌هیمر

بازیگران: Johnny Depp/ Penélope Cruz/ Geoffrey Rush/ Ian McShane/ جانی دیپ/ پنلوپه کروز/ جفری راش/ ایان مک‌شان

شخصیت‌ها:

جک اسپارو: جک اسپارو، کاپیتان کشتی مروارید سیاه، به اجبار ریش سیاه به دنبال چشمه‌ی جوانی می‌رود.

آنجلیکا: او دختر ریش‌سیاه و دوست‌دختر سابق جک اسپارو است.

ریش‌سیاه: او پدر آنجلیکاست و توانایی استفاده از جادوهای سیاه را دارد. ریش‌سیاه در گذشته‌ کشتی‌های زیادی را تصاحب کرده که یکی از آن‌ها کشتی مروارید سیاه است. او همچنین پای باربوسا را هم قطع کرده بود. برای همین، باربوسا برای انتقام از ریش‌سیاه او را می‌کشد.

هکتور باربوسا: او قبلاً دزد دریایی بود، ولی اکنون به‌عنوان نیروی دریایی پادشاه انگلستان خدمت می‌کند. باربوسا از طرف پادشاه مأموریت دارد تا چشمه‌ی جوانی را بیابد.

فیلیپ: او یکی از اعضای خدمه‌ی کشتی ریش‌سیاه است. به‌خاطر مسیحی‌بودن و اعتقاد به خدا، همه او را مسخره می‌کنند. او به دستور ریش‌سیاه به یکی از دکل‌های کشتی بسته شده است. در پایان فیلم، او شیفته‌ی پری دریایی می‌شود و پری دریایی او را به اعماق دریا می‌برد.

سرینا: او یک پری دریایی است، البته این اسم واقعی او نیست، بلکه فیلیپ این اسم را بر روی او گذاشت. ریش‌سیاه سرینا را با هدف رسیدن به جوانی و جاودانگی به دام انداخته است. درواقع برای رسیدن به جوانی، دو جام نقره از آب چشمه‌ی جوانی لازم است؛ در یکی از جام‌ها، اشک پری دریایی نیز ریخته می‌شود.

 

کشور سازنده: آمریکا/ انگلستان

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures/ Jerry Bruckheimer Films/ Moving Picture Company ((MPC)

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دزدان دریایی کارائیب ۴: سوار بر امواج ناشناخته

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!